Forfatter |
|
Turwaithion Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 48
|
Sendt: 06 December 2012 kl. 21:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle
Jeg har nu rodet med adskillige forskellige aktive subwoofers (Jamo, Eltax, JBL, og en Gale) og de brummer alle sammen når
der ikke er tilsluttet noget til dem og de er tændt (ikke på auto men altid ON) så brummer de. Det er ikke transformer brum
men brum der kommer fra speakeren. Er de tilsluttet min reciever (eller et par andre jeg har lånt - bla en helt ny Denon) er
brummen der stadig - men en anelse mindre. (men stadig mange mange gange højere end hvis man slutter 3 vejs full range
guldhøjtalere til i sstedet)
Er det fordi jeg har støj på mit netstrøm (har prøvet at slå alt fra: tv, pc, køleskab osv) ?
Eller må man bare acceptere at i et rum der er helt stille kan man
altid hør en svag summen hvis man står et meter eller 2 eller tættere på subwooferen ?
Lige nu kører jeg med passive gulvhøjtalere fordi jeg bliver fuórstyrret i stille passager i film af alt den brum.
|
Til top |
|
|
Sven Palvig Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 803
|
Sendt: 06 December 2012 kl. 21:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan være strømkabler, der opfanger støj. Prøv at vikle aluminiumsfolie rundt om kabler. Prøv også stikne. Så tror jeg, at problemet er løst.
__________________ Mvh. Sven
|
Til top |
|
|
Turwaithion Forum Bruger

|
Sendt: 07 December 2012 kl. 12:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har desværre ingen effekt. har lige prøvet med alufolie omkring det hele.
|
Til top |
|
|
Morgenstjerne Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2012 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 680
|
Sendt: 07 December 2012 kl. 13:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kig på dine signalkabler = coax skærmet.
|
Til top |
|
|
Old_school Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 472
|
Sendt: 07 December 2012 kl. 13:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv at skifte højtalerkabler til wooferne, gerne til balanceret udgave hvis muligt, sådan fjernede jeg brum fra mine. __________________ Quad 2905
|
Til top |
|
|
Turwaithion Forum Bruger

|
Sendt: 07 December 2012 kl. 13:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
@morgenstjerne
De brummer selvom subwooferne KUN er sluttet til strøm. Altså uden nogen signalkabler er involeret. Bruger SUpra sublink kabler. Brum ændrer sig ikke hvis jeg anvender billige kabler
Der er også en del transformer brum - er det ikke noget med kan pløre den ind i gummi for at forbedre det ?
@Old_Chool
Mener du signalkabler ? Eller mener du de interne kabler fra forstærkeren til selve speaker enheden (inde i kassen)
|
Til top |
|
|
Old_school Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2008 Lokalitet: Midtjylland
|
Sendt: 07 December 2012 kl. 15:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Turwaithion skrev:
@Old_Chool
Mener du signalkabler ? Eller mener du de interne kabler fra forstærkeren til selve speaker enheden (inde i kassen)
|
|
|
Jeg mener signalkabler fra pre til sw, kaldte dem højtalerkabler for at undgå misforståelser, -vel ikke det smartest træk jeg fik lavet idag, lad os håbe det går bedre under firmajulefrokosten, der render af stablen her til aften:). Men som sagt skiftede jeg til 2 stk 5 m lange balancerede kabler og det hjalp (en til hver sw). En billig mikrofontype kabel. __________________ Quad 2905
|
Til top |
|
|
M.M.M. Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 565
|
Sendt: 07 December 2012 kl. 15:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa!
Kan du lokalisere hvor meget der sidder på den fase, subben også er på? Har du evt. en anden fase du kan bruge af? prøv lige
til at starte med at vende stikket i kontakten.
Mvh
__________________ Mvh: Martin
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6373
|
Sendt: 07 December 2012 kl. 16:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
De mærker du nævner i første indlæg, er alle i den billige ende (på nær JBL, men også de små versioner af dem). Fælles er, at plateampen på alle sandsynligvis er lavet på aller billigste måde i Kina, og at de derfor ikke er bedre .
En simpel test, kortslut indgangsbøsningen (phonostikket signal ind/line in) i subben og tænd den (always on). Brummer den stadig i højttaleren, er subbens strømforsyning bare ikke bedre. Nu skal du være sikker på, at det virkelig er højttaleren, der brummer. Nettrafoen, hvis det er en billig ringkerne, kan sagtens brumme/støje, hvis du har støj/DC på nettet, og her ville et DC-filter/støjfilter hjælpe . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
Turwaithion Forum Bruger

|
Sendt: 08 December 2012 kl. 15:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøver de ting i har beskrevet.
Hvad ville være et nogenlunde ok støjfilter (går ud fra der menes stikdåse med filter i )?
|
Til top |
|
|
Turwaithion Forum Bruger

|
Sendt: 08 December 2012 kl. 17:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er stadig brum - så forstærkeren i de forskellgei subs er åbenbart ikke bedre.. og der er en del trafo brum
|
Til top |
|
|
Turwaithion Forum Bruger

|
Sendt: 08 December 2012 kl. 21:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når jeg vender det 2 bene sten i kontakten reduces brum fra højtaleren med 40 % ca.
Det er så meget at man ved at placere fingrene på selve wooferen kan mærke vibrationerne. Det er ens på dem alle.
har stadig problemet med trafo brum (altså brum fra transformeren og ikke fra wooferen)
|
Til top |
|
|
M.M.M. Forum Bruger

|
Sendt: 08 December 2012 kl. 21:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Halløj igen!
Selve trafoen kan du prøve at tjekke om er spændt så hårdt som muligt, der skal godt nok ikke meget til før den brummer, hvis
den ikke er spændt godt nok op, tjek evt. om der er en afkoblingspladen under trafoen. En trafo der støjer, fører gerne til at
enheden til slut i kæden også brummer med de 50 Hz. Men der kan også sagtens være en anden forbruger, der støjer ind på
lysnettet, og giver brum.
__________________ Mvh: Martin
|
Til top |
|
|
Turwaithion Forum Bruger

|
Sendt: 08 December 2012 kl. 21:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har åbnet en af jamoerne og spændt alt så godt jeg kunne (synes det var spændt ret meget i forvejen)
Kan man monstro smide et eller andet simpelt elektronik ind for at filtrere lidt ?
|
Til top |
|
|
beta Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2003 Lokalitet: Sydjylland
|
Sendt: 08 December 2012 kl. 21:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg havde engang en Infinity Modulus Sub som også brummede en del. Så vidt jeg husker førte jeg et kabel fra forstærkeren til
en radiator (husk at skrabe malingen af), det hjalp en hel del.
|
Til top |
|
|
M.M.M. Forum Bruger

|
Sendt: 08 December 2012 kl. 21:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, der er jo nogle bud på nogle strømskinner derude, der har et filter indbygget, man kan vist også nok finde nogen til en billig
penge, hvis man søger lidt __________________ Mvh: Martin
|
Til top |
|
|
M.M.M. Forum Bruger

|
Sendt: 08 December 2012 kl. 23:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
beta skrev:
Jeg havde engang en Infinity Modulus Sub som også brummede en del. Så vidt jeg husker førte jeg et kabel fra
forstærkeren til
en radiator (husk at skrabe malingen af), det hjalp en hel del. |
|
|
Sorry, men denne metode er strengt forbudt!! __________________ Mvh: Martin
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6373
|
Sendt: 08 December 2012 kl. 23:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Turwaithion skrev:
Har åbnet en af jamoerne og spændt alt så godt jeg kunne (synes det var spændt ret meget i forvejen)
Kan man monstro smide et eller andet simpelt elektronik ind for at filtrere lidt ? |
|
|
Prøv at Google-søge på Brinck Netfilter, eller spørg Gige, tror han har diagrammet endnu, det er ganske simpelt, men utroligt effektivt til at fjerne den eventuelle DC, du åbenbart har på dit net. Hvis du har lysdæmpere i huset, så prøv at slukke dem helt, dø ligeledes kærestens hårtørrer m.m. , og lyt om det hjælper. De fleste lysdæmpere, hårtørrere m.m virker på den måde, at de "hakker" den del de skal bruge ud af en halvperiode på sinuskurven på lysnettet, det der så er tilbage, er ikke særlig pænt, og kan få ringkerne trafo´er til at brumme nok så kraftigt . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
Morgenstjerne Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2012 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 680
|
Sendt: 09 December 2012 kl. 01:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
.
|
Til top |
|
|
beta Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2003 Lokalitet: Sydjylland
|
Sendt: 09 December 2012 kl. 11:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
M.M.M. skrev:
beta skrev:
Jeg havde engang en Infinity Modulus Sub som også brummede en del. Så vidt jeg husker
førte jeg et kabel fra
forstærkeren til
en radiator (husk at skrabe malingen af), det hjalp en hel del. |
|
|
Sorry, men denne metode er strengt forbudt!!  |
|
|
Forbudt eller ej, det virker - hvorfor skulle det være forbudt?
|
Til top |
|
|