Flemming --
Jeg har ikke lyttet til JBL S4600, men kender søstermodellerne S4700 og S4800 rimeligt godt(lyttede senest en del til de nye
S4700 på Kbh-messen Hifi & Surround sidste weekend), og med dem i tankerne tror jeg ikke det er helt ved siden af at
postulere, at S4600 slægter sig lydmæssigt nært op ad disse. B&W 804S har jeg lyttet kort til for nogle år siden, samt deres
større søskende fra 800-serien.
Hvad der dog for mig at se er mere væsentligt at påpege end at tale om specifikke modeller nævnt ovenfor, er brugen af
kompressions-drivere og større basenheder(12"+) vs. direkte strålende diskant domer, en mindre mellemtone, og (flere)
mindre basenheder - også selvom det bliver i helt generelle termer. Afhængig af hvem der lytter kunne scenariet JBL S4600
vs. B&W 804S føre til ret divergerende opfattelser, og jeg tror meget, hvis ikke størstedelen af denne divergens kan koges
ned til at være funderet i forskellen af enheds-typer - både hvad angår størrelse og princip, samt
spredningsmønsteret(horn/waveguide eller ej).
Jeg er klar over, at der indenfor disse to "hovedlejre" kan være større eller mindre variationer, men hvad jeg prøver at slå
ned på, er nogle helt generelle og mere objektive træk(deskriptivt set) som jeg mener kan være behjælpeligt i dit tilfælde,
at belyse.
Inden jeg eventuelt selv forsøger at beskrive disse generelle karakteristika og forskelle, vil jeg henvise til en test af nogle
andre højttalere end dem du kigger på, og hvordan disse undervejs bliver holdt oppe imod anmelderens reference; her er
nemlig tale om, at de anmeldte højttalere benytter sig af en kompressions-driver i toppen(godt nok igennem en koaksial
enhed, men eksemplet gælder stadig) samt en 12" basenhed fra pro-regi til at dække bunden, hvorimod anmelderens
reference er baseret på en direkte strålende diskant dome(hvad ligner en Scanspeak Revelator), en mindre bas/mellemtone
og en (godt nok også) 12" basenhed, dog fra typisk hifi-regi og indvendigt monteret:
http://www.6moons.com/audioreviews/dynamikks/1.html
Selvom der er tale om forskellige højttalere i forhold til dem du vil sammenligne med, så mener jeg anmeldelsen belyser
nogle generelle karakteristika hos den type højttaler du er interesseret i at skifte til(JBL S4600), og hvordan denne holdes op
imod repræsentanten for "den anden lejr," så at sige - dvs. hvad der også skal forestille at repræsentere dine egne B&W
804S(her igennem Ascendo System F). Jeg vil tro, at du af denne vej kan danne dig nogle forestillinger om, hvad det ville
sige at skifte til et sæt JBL S4600.
Helt overordnet tror jeg du igennem S4600 vil få en mere fysisk, direkte, og energi-ladet lyd, omend stadig behagelig, i
forhold til dine B&W 804S. De dynamiske egenskaber fra JBL'erne vil efter alt at dømme skridte langt ud over hvad dine
B&W'ere formår, og du vil opleve et endog noget større lydbillede. Jeg vil ikke mene du skal lade dig skræmme af brugen af
kompressions-drivere i JBL'erne, da både disse og hornet er veludviklede og tilmed opererer indenfor et område at deres
reelle dynamiske og transient-mæssige formåen der i praksis gør, at der næsten er uendeligt højt til loftet - dvs. de spiller
meget ubesværet, og med meget lav forvrænging. Spatialt kan jeg forstille mig, at der er forskelle, men hvordan er svært at
sige/gætte. JBL afstemmer ofte deres regulære monitorer sådan, at lyden opstår fra højttaler-planet og frem, men deres K2-
modeller samt mindre "søskende" herunder synes jeg balancerer lyden mere frem og tilbage i forhold til højttaler-planet. Jeg
kunne forestille mig, at B&W'erne har et mere præcist aftegnet lydbillede, og måske med en bedre rumgengivelse. Omvendt
tror jeg JBL'erne med deres større en mere energi-ladede lydbillede vil give en bedre live-fornemmelse, og måske
herigennem, for dig, vil være mere musisk befordrende.