Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2025 | 13:28   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: B&W 804 vs. Jbl k2 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
chillipepper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Marts 2006
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline
Sendt: 28 September 2012 kl. 02:36 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg har et par B&W 804s som jeg er meget glad for men har lyst at prove noget nyt.  

Har kikket paa JBL K2 s4600 som jeg er blevet tilbudt til $2000.- plus mine B&W'er.

Mit spogersmaal er saa om det kan betegnes som en opgradering eller mere et skridt til siden ?

De skal spille med min Pathos logos 110 wpc 8 ohm og hvis der ikke er power nok har jeg kikket paa en musical Fidelity A5 cr power amp.

lydkilden bliver primert min Brinkmann Bsrdo TT med bel canto Phono anp og saa mac minni med MF m1 dac til naar jeg ikke sider og lytter 

min stue er paa omkring 25 m2 men bliver udviget i naer fremtid

venlig hilsen

Flemming

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 28 September 2012 kl. 05:53 | IP-adresse registreret  

Jeg kan ikke råde dig som sådan men det der tiltaler mig er at bassen er væsentlig større for en bedre akustisk tilpasning for
øje, samt en hornladning ofte betyder meget lav forvrængning i det område ;-) Der er nok knap så meget tilbagelænethed over
JBL'erne :-)

Du bliver sgu' nok nød til at lytte tjekke dem!

Hilsen
Flemming

chillipepper
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2012 kl. 08:24 | IP-adresse registreret  

ja det vil vare rart at prove lytte forst neb de er i Melbourne og jeg er i Brisbane.

det jeg soger er noget der kan spille musik.

alt fra classic og til rock med et stort lydbilled

hilsen

Flemming 

Physis
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 November 2008
Lokalitet: Odense
Sendt: 28 September 2012 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

Flemming --

Jeg har ikke lyttet til JBL S4600, men kender søstermodellerne S4700 og S4800 rimeligt godt(lyttede senest en del til de nye
S4700 på Kbh-messen Hifi & Surround sidste weekend), og med dem i tankerne tror jeg ikke det er helt ved siden af at
postulere, at S4600 slægter sig lydmæssigt nært op ad disse. B&W 804S har jeg lyttet kort til for nogle år siden, samt deres
større søskende fra 800-serien.

Hvad der dog for mig at se er mere væsentligt at påpege end at tale om specifikke modeller nævnt ovenfor, er brugen af
kompressions-drivere og større basenheder(12"+) vs. direkte strålende diskant domer, en mindre mellemtone, og (flere)
mindre basenheder - også selvom det bliver i helt generelle termer. Afhængig af hvem der lytter kunne scenariet JBL S4600
vs. B&W 804S føre til ret divergerende opfattelser, og jeg tror meget, hvis ikke størstedelen af denne divergens kan koges
ned til at være funderet i forskellen af enheds-typer - både hvad angår størrelse og princip, samt
spredningsmønsteret(horn/waveguide eller ej).

Jeg er klar over, at der indenfor disse to "hovedlejre" kan være større eller mindre variationer, men hvad jeg prøver at slå
ned på, er nogle helt generelle og mere objektive træk(deskriptivt set) som jeg mener kan være behjælpeligt i dit tilfælde,
at belyse.

Inden jeg eventuelt selv forsøger at beskrive disse generelle karakteristika og forskelle, vil jeg henvise til en test af nogle
andre højttalere end dem du kigger på, og hvordan disse undervejs bliver holdt oppe imod anmelderens reference; her er
nemlig tale om, at de anmeldte højttalere benytter sig af en kompressions-driver i toppen(godt nok igennem en koaksial
enhed, men eksemplet gælder stadig) samt en 12" basenhed fra pro-regi til at dække bunden, hvorimod anmelderens
reference er baseret på en direkte strålende diskant dome(hvad ligner en Scanspeak Revelator), en mindre bas/mellemtone
og en (godt nok også) 12" basenhed, dog fra typisk hifi-regi og indvendigt monteret:

http://www.6moons.com/audioreviews/dynamikks/1.html

Selvom der er tale om forskellige højttalere i forhold til dem du vil sammenligne med, så mener jeg anmeldelsen belyser
nogle generelle karakteristika hos den type højttaler du er interesseret i at skifte til(JBL S4600), og hvordan denne holdes op
imod repræsentanten for "den anden lejr," så at sige - dvs. hvad der også skal forestille at repræsentere dine egne B&W
804S(her igennem Ascendo System F). Jeg vil tro, at du af denne vej kan danne dig nogle forestillinger om, hvad det ville
sige at skifte til et sæt JBL S4600.

Helt overordnet tror jeg du igennem S4600 vil få en mere fysisk, direkte, og energi-ladet lyd, omend stadig behagelig, i
forhold til dine B&W 804S. De dynamiske egenskaber fra JBL'erne vil efter alt at dømme skridte langt ud over hvad dine
B&W'ere formår, og du vil opleve et endog noget større lydbillede. Jeg vil ikke mene du skal lade dig skræmme af brugen af
kompressions-drivere i JBL'erne, da både disse og hornet er veludviklede og tilmed opererer indenfor et område at deres
reelle dynamiske og transient-mæssige formåen der i praksis gør, at der næsten er uendeligt højt til loftet - dvs. de spiller
meget ubesværet, og med meget lav forvrænging. Spatialt kan jeg forstille mig, at der er forskelle, men hvordan er svært at
sige/gætte. JBL afstemmer ofte deres regulære monitorer sådan, at lyden opstår fra højttaler-planet og frem, men deres K2-
modeller samt mindre "søskende" herunder synes jeg balancerer lyden mere frem og tilbage i forhold til højttaler-planet. Jeg
kunne forestille mig, at B&W'erne har et mere præcist aftegnet lydbillede, og måske med en bedre rumgengivelse. Omvendt
tror jeg JBL'erne med deres større en mere energi-ladede lydbillede vil give en bedre live-fornemmelse, og måske
herigennem, for dig, vil være mere musisk befordrende.
Til top Vis Physis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Physis

chillipepper
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2012 kl. 07:37 | IP-adresse registreret  

Jeg takker for svarne

jeg bestiller de JBL 4600 det er tid for noget nyt.

Tror i at jeg behover noget mere power eller er det nok med min Pathos logos 110wpc ?

Physis
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2012 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

chillipepper skrev:

Jeg takker for svarne

jeg bestiller de JBL 4600 det er tid for noget nyt.

Tror i at jeg behover noget mere power eller er det nok med min Pathos logos 110wpc ?

God beslutning :)

Vil mene følsomheden på S4600 ligger i omegnen af eller en anelse over 90 dB, så i et 25m2 lokale tror jeg i udgangspunktet
du har rigelig med effekt i din Pathos Logos, som i øvrigt også lader til at være en rigtig fin forstærker. Prøv det af, og se så om
der mangler noget ubesværethed ved højere volumen; hvis ikke, så skulle du være godt kørende.

Spændt på at høre om udviklingen med S4600 :)

BrianC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 29 September 2012 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

Hej

Uden at kende synderligt til B&W´s præstationer vil jeg tillade mig at gratulere med valget.

Som Physis så udmærket beskriver, er den en verden til forskel mellem mere "traditionelt" bestykkede højttalere og kompressionsdriverne i JBL´s K2-serie. Har selv haft adskillige med domes, flere mindre basenheder mv., men er endt op med K2 9800 med aktiv deling.

Også enig i betragtningen om forstærkeren qua dit lytterums beskedne dimensioner. Hvis muligheden byder sig, synes jeg dog at du bør unde dig selv at lytte til K2´erne med en meget  strømstærk forstærker. Mange - herunder jeg selv - mener, at først da lever de!  

Mvh

Brian

Til top Vis BrianC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BrianC

chillipepper
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2012 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

hejsa
med stromstaerk gaar jeg ud fra at du ikke mener wpc, jeg kan ikke rigtigt finde noget info om hvor stromstaerk min Pathos
er men den vejer omkring 30 kg.
hvis jeg skal bruge noget mere power hvad kan i saa anbefale ? en storger power amp til min pathos eller noget helt andet ?
det skal saa lige naevnes at jeg godt kan lide den lidt varme ror lyd

BrianC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 September 2012 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

Hej

Så vidt jeg kan læse mig frem til, fordobler den effekten ved halvering af impedansen til 4 ohm, hvilket sammen med vægten godt kan indikere en fornuftig strømforsyning.

Men alt er relativt, og en forstærker med en nomineret effekt på 110 W sammen med en JBL K2 S4600 med en 14" bas samt en belastbarhed på 300 W, tyder på et uudnyttet potentiale i højttaleren.

Tættest på rørlyd kommer nok MOS-FET baserede effekttrin, men prøv f.eks. at spørge sælger af JBL til råds. Det bliver helt sikkert en anden oplevelse end med Pathos, men om den også er bedre, kan kun du selv afgøre.

Mvh

Brian

Til top Vis BrianC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BrianC

Physis
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 September 2012 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Cillipepper --

Jeg er helt enig med BrianC i, at potentialet i JBL S4600 i effektmæssig henseende kan være bedre udnyttet med endnu flere
stabile watt, noget der ikke så meget drejer som om absolut volumen som hvad JBL'erne kan være i stand til at give af sig
mere generelt.

Nu er der dog andet end bare rå watt alene, også selvom de kan gøre en forskel, for som sagt fornemmer jeg din Pathos
Logos er en i forvejen kraftig og meget vellydende forstærker i kraft af en forholdvis uindskrænket og neutral lyd - noget der
bestemt vil komme S4600 til gode.

Lige nu ville jeg derfor anbefale dig at holde antallet af ubekendte til højttalerne alene, og vente med eventuelt at afprøve en
anden forstærkerløsning til senere når du er blevet lidt mere "dus" med lyden fra S4600. Jeg forstår et eller andet sted fint
hvis det kribler i dine fingre for også at afprøve nyt på forstærker-fronten, noget din forhandler sikkert er ganske villig til at
hjælpe dig med, men jeg ville holde igen med trangen for at blive lidt mere klog på, hvordan S4600 gør sig i det samme
setup du har brugt med B&W 804S.

Som det står har du med JBL S4600 en relativt effektiv højttaler med en ond 14"(!) basenhed og lige så kapable
kompressionsdrivere, en stue/lytterum på begrænsede 25m2, og en superfin, kraftig forstærker. Dette skulle, alt andet lige,
borge for et ganske udmærket udgangspunkt for hvad disse højttalere er i stand til. Det kunne så måske senere være
interessant at prøve andre forstærkerløsninger af, for så vidt du oplever "mangler" eller blot er nysgerrig efter at prøve
noget andet. Men igen, jeg ville tage én ting ad gangen..

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Lokalitet: København
Sendt: 30 September 2012 kl. 22:18 | IP-adresse registreret  

Et meget klogt og velmenende indlæg.

carsten

Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

chillipepper
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Oktober 2012 kl. 00:17 | IP-adresse registreret  

takker for alle indlaegne
nu vil jeg vente paa at mine nye hojtaler kommer og saa vente til jeg har faaet leget lidt med dem for jeg gor noget andet
det lyder som om at min pathos er staerk nok til at faa K2 erne til at lyde godt men ogsaa plads til at faa noget mere power.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes