Emne: Horn ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
gazelle Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2009 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 54
|
Sendt: 18 September 2012 kl. 20:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej er der nogen der kan hjælpe mig med hvilken type horn dette er, da jeg gerne vil lave sådan et par.

På forhånd tak __________________ Claus Jensen
Rør grej og horn
Vestsjællands hifiklub
|
Til top |
|
|
D A O Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
Sendt: 18 September 2012 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kender ikke fabrikatet, men
Som jeg læste det på en web side
Horn Omfatter såvel parabolsk - konisk - eksponentielt - som hyperbolsk horn.
I praksis ser man bort fra både parabolske og koniske horn da de har en så farvet gengivelse at de ikke er
anvendelige til andet end simpel forstærkning af lyd og det ikke engang særligt effektivt.
Megafoner og mange stadionanlæg er et skræmmende eksempel på hvor galt det kan gå.
Der er så 2 kandidater tilbage og af dem er eksponential hornet det der oftest er er i brug.
Det horn du har billed til er et konisk horn.
Her er nogle links til HORN principper
__________________ vh Hans Lund
diyaudio.dk Blog
G+
|
Til top |
|
|
gazelle Forum Bruger

|
Sendt: 18 September 2012 kl. 22:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Hans,
Jeg takker for info.
Mvh Claus. __________________ Claus Jensen
Rør grej og horn
Vestsjællands hifiklub
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
Sendt: 19 September 2012 kl. 16:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
En sjov fætter! Det ser ud til, at nogen har anbragt en lille bredbåndsenhed i et stort, frontladet horn. Det vil sikkert kunne give et pænt lydtryk, over et begrænset toneområde. Her i mellemtonen, men både diskant og bas vil nok være meget begrænset.
Man kan ikke uden videre afvise en type horn overfor en anden, men horns ydeevne er (som andre højtalertypers) betinget af deres størrelse. F.eks. skal et horn, der reelt kan gengive bas, være langt, og have et stort udgangsareal. Man kan reducere disse krav med en snedig placering af hornet, f.eks. i et hjørne, men vi taler stadig om bokse i den alvorlige størrelse, flere hundrede liter. Bare så du er advaret .
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 19 September 2012 kl. 18:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
En sjov fætter! Det ser ud til, at nogen har anbragt en lille bredbåndsenhed i et stort, frontladet horn. Det vil sikkert kunne give et pænt lydtryk, over et begrænset toneområde. Her i mellemtonen, men både diskant og bas vil nok være meget begrænset.
Man kan ikke uden videre afvise en type horn overfor en anden, men horns ydeevne er (som andre højtalertypers) betinget af deres størrelse. F.eks. skal et horn, der reelt kan gengive bas, være langt, og have et stort udgangsareal. Man kan reducere disse krav med en snedig placering af hornet, f.eks. i et hjørne, men vi taler stadig om bokse i den alvorlige størrelse, flere hundrede liter. Bare så du er advaret . |
|
|
Bare tænk på legehusene ovre i bøøøørnehaven.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
gazelle Forum Bruger

|
Sendt: 19 September 2012 kl. 18:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det med størrelsen er ikke det store problem, jeg har plads til 180-190 cm i højden og ca. en 80-90 cm i dybden og 50 -60 cm i breden så der skulle være en mulighed for et horn, så det var derfor at jeg ville prøve at lave det horn som er vist på billederne, men hvis i har bedre forslag, så er jeg åben for dem, de skal bare ikke være alt for krævende at bygge, skulle jo nødig gå død i projektet __________________ Claus Jensen
Rør grej og horn
Vestsjællands hifiklub
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

|
Sendt: 20 September 2012 kl. 23:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK, så du har noget der ligner pladsen, det er fint. Og horn kan noget, som ingen andre konstruktioner kan; meget høj følsomhed og lav forvrængning selv ved høje lydtryk.
Men, skal du have et fuldt hornladet system til hele frekvensområdet, kommer du næppe udenom flervejssystemer. Skal du udnytte princippet optimalt, er 3-vejs nok minimum, til hifi. Det komplicerer allerede projektet en del.
Du kan måske finde en vis inspiration på denne hjemmeside:
http://www.billfitzmaurice.com/
Konstruktionerne orienterer sig mest mod instrument/PA-brug, men nogle af dem er forholdsvis enkle at bygge, og kan osse bruges til hifi.
|
Til top |
|
|
gazelle Forum Bruger

|
Sendt: 21 September 2012 kl. 15:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det bliver nok lidt for kompliceret med et flerevejs system og så er det jo også en del dyre at konstruere , hifi bugettet skal jo overholdes , og det er også mere for sjov, at jeg vil lave et horn til højttaler samlingen, da jeg har en mani med at lave lidt forskellige typer højttalere som er let drevne og spiller fremragende, jeg har også kigget lidt på de foldede fuldtone horn, men jeg vil gerne beholde de mål som jeg har nævnt +/- , har lavet lidt tegninger lidt for sjov, men er ikke lige klar over hvilken betydning det får for lyden og ydelsen, når horn længden øges, er der en nem og god calculator du kan anbefale?
Vil lige kigge lidt på siten du har anbefalet
__________________ Claus Jensen
Rør grej og horn
Vestsjællands hifiklub
|
Til top |
|
|
Kato Forum Bruger

Bruger siden: 28 December 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 115
|
Sendt: 21 September 2012 kl. 16:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvis du vil lave et etvejs horn så skal du nok kigge på noget western electric kopi horn det går ned til mener det er 40Hz eller 70Hz men så skal du også skaffe en driver som kan gå derned af.
Det er svært ikke at komme udenom et tovejs system med horn.
Men hvad med at købe en tannoy enhed og sætte den i et stort frontladdet horn med basrefleks så kunne du godt nøjes med et slags 1 vejs system.
Der findes masser af koniske horn på markedet idag eller som DIY.
|
Til top |
|
|
mollecon Forum Bruger

|
Sendt: 22 September 2012 kl. 23:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjah, klassiske horn med én enhed til hele frekvensområdet er jo baglade systemer, hvor hornet tager sig af bassen, mens resten af toneområdet udstråles direkte fra enheden. Lowther har konstrueret horn, der var dobbeltladede, d.v.s., at enheden spillede med både et fronthorn og et bagtil - temmeligt komplekse konstruktioner.
Jeg tror, du skal ud at søge lidt på nettet, for at finde en konstruktion, der kan passe til dit behov.
Som jeg nævnte i et tidligere indlæg, så er et horns evne til at gå dybt proportionalt med længden og mundingsarealet, groft sagt. F.eks vil et horn med en længde på ca. to meter gå ned til omkr. 50 Hz, lidt afhængigt af design og placering i rummet. Fordobler man længden, kommer man dobbelt så langt ned, i princippet. Men, ak, udgangsarealet betyder osse meget - og her er en fordobling ikke nok, i teorien skal man flerdoble arealet, så det samlede volumen på boksen stiger voldsomt, når man vil ned i frekvens.
Du kunne osse kigge på Voigt-'horn', som nærmest er en mellemting mellem ægte horn og basrefleks. Troels Gravesen har lavet en fin én, se hans hjemmeside. Disse har den fordel, at de er betydeligt nemmere at bygge, og mindre pladskrævende, sammenlignet med deciderede horn. Og man kan stadig opnå en pæn følsomhed, omkr. 94-95 dB., med de riigtige enheder.
|
Til top |
|
|
gazelle Forum Bruger

|
Sendt: 23 September 2012 kl. 00:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har brugt en del tid på nettet for at finde det ideale horn, men synes at det er svært, enten er de for store og kompliceret eller også er de lidt for små, men der hvor jeg er strandet er jo nok, som du påpeger, forholdet mellem udgangsarealet og mundingsarealet, så det er lidt det jeg bøvler med, i forbindelse med horn længden vil jeg mene at målene på kabinettet som jeg i et tidligere indlæg har opgivet, skulle kunne levere en passende længe på hornet og jeg vil ikke bare konstruere et horn på formodninger og gætteri, så jeg vil prøve at finde en calculator så jeg kan komme videre.
Man bliver jo grebet af det med horn.
Selvfølgelig vil jeg lige hoppe ind på Troels Graversens site og kigge, har lavet hans OBL11 med et godt resultat.
Tak for alt din bistand mvh. __________________ Claus Jensen
Rør grej og horn
Vestsjællands hifiklub
|
Til top |
|
|
D A O Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
Sendt: 06 Oktober 2012 kl. 20:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|