Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. juni 2024 | 18:04   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Hjælp til opgradering (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bodisatwa
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Juli 2012
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 8
Sendt: 24 Juli 2012 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

Jeg vil gerne opgradere mit grej, og håber at nogle af jer kan hjælpe mig lidt på vej.

Bruger mit nuværende setup til at lytte til musik 50% af tiden, og se Bluray film den anden halvdel. Primært hører jeg elektronisk musik, trance, goa, progressive med lidt blandet smidt oven i, så som Shpongle, Alanis Morissette, Red Hot Chilli Peppers og Depeche Mode. Musikken sendes til min amp via HDMI kabel fra en PC laptop, med Winamp som afspiller, og typisk FLAC eller 320 kbps MP3 filer.

Mit nuværende setup er en NAD T765HD amp, Dali Ikon6 MK2 front, Ikon Vokal 2 center, Ikon sub, og Dali Concept baghøjtallere. Kabler har kostet omkring 70 kr. meteren.

Lytterummet har god akustik, så placering af højtallere er ikke et problem - men tag gerne i betragtning ved rådgivningen, at jeg vil beholde min amp, sub og baghøjtallere - for nu. Jeg ved godt at valget af højtallere er baseret på personlige prefærencer, men jeg har ikke mulighed for at lytte til alle de modeller, som jeg har fundet frem til, så nogle generelle kommentarer vil være helt cool.

Jeg har under mit research fundet frem til følgende højtallere, som ligger inden for mit budget:

Focal Chorus 836 V - 16.000 dkk
Dali Mentor 6 - 18.000 dkk
B&W cm 9 - 18.000 dkk
Paradigm - Studio 60 v5 - 20.000 dkk
Audio Vector S3 Signature - 20.000 dkk
System Audio Explorer - 22.500 dkk
Monitor Audio GX 200 SHG - 23.000 dkk
Dynaudio contour 1.4s - 23.000 dkk
dDnaudio focus 260 shg - 25.000 dkk
Focal Chorus 836 W - 27.000 dkk

Er nogle af disse specielt gode til elektronisk musik og evt. surround film med matchende center?

Vil jeg være i stand til at høre kvalitetsforskel, set i forhold til mit nuværende Dali Ikon 6 Mk2 setup?

Er der andre modeller jeg bør overveje?

Skal jeg investere i en DAC?

Dyrere kabler?

På forhånd tak for hjælpen :)

Til top Vis Bodisatwa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bodisatwa
 
madmax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 06 Oktober 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1092
Sendt: 25 Juli 2012 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

Hvorfor vil du skifte dine Dali ud , det jeg ville skifte var din Snurrerundt forstærker , den er din akillies hæl for god lyd.Det du opnår ved at skifte dine højtaler ud er at du finder ud af at din forstærker ikke er god nok.

Det du har nu passer i pris og kvalitet til hinanden , men dine højtaler kan sagtens bære en bedre forstærker.

madmax

Til top Vis madmax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madmax
 
M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 April 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 565
Sendt: 25 Juli 2012 kl. 08:43 | IP-adresse registreret  

Hejsa!

Det bedste resultat får du ved at lytte dig frem! Ingen ting kan erstatte det! Du har et rigtig godt budget, og det bør bruges fornuftigt. Uden at jeg kender din smag for klang, vil jeg tro at det fx kræver større basser end i dem du har udset dig på nuværende tidspunkt, hvis det er en decideret forbedring i lyden op mod din musiksmag du vil have!? Skal det spille højt?

madmax skriver: en ny forstærker.. Ja, en god stærk forstærker kan gøre en verden til forskel fra en surroundreceiver, og så behøver du ikke at gå på kompromis med klangbalancen mellem front og center!

mvh



__________________
Mvh: Martin
Til top Vis M.M.M.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af M.M.M.
 
rotelman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2008
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 537
Sendt: 25 Juli 2012 kl. 09:32 | IP-adresse registreret  

Yes madmax har fat i noget hvis din surround har pre-out til front ht'er...

Dali Ikon 6 er nemlig en rigtig god højtaler som fortjener en bedre kilde.

Du kunne købe en god int. forstærker (med surround passtrough) + en god DAC...
f.eks. Cambridge 851A (9000 kr) + Young 384/32 USB DAC (8-9000 kr)

Eller hvad jeg synes er endnu bedre en komplet løsning som Stello IA500 U2 (int. forstærker med bypass og indbygget DAC)
se
ia500-u2-1411.html">Stello IA500

Hvis du afspiller fra windows så burde du bruge J River programmet istedet for "winamp".
Til top Vis rotelman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rotelman
 
Bodisatwa
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Juli 2012
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 8
Sendt: 25 Juli 2012 kl. 10:06 | IP-adresse registreret  

Jeg vil nødig starte en hellig krig, men diverse blind test jeg har læst om, ender med at vægte forskellen på lyden, fra et anlæg til et andet på 90% højtallere (med samme source), og derfor er mit fokus også der pt. - men jeg vil selvfølgelig opgradere alle stumperne løbende.

Men for fanden gutter - der må da være KVALITETSforskel på LYDEN i et par højtallere til 4.500 dkk stykket og til 15.000 stykket? Selv på samme forstærker?

Jeg er som sådan ligeglad med hvilke stumper der sidder i, og hvad det hedder, bare det ikke går i stykker indenfor et par år ;)

Til top Vis Bodisatwa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bodisatwa
 
madmax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 06 Oktober 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1092
Sendt: 25 Juli 2012 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

Bodisatwa skrev:

Jeg vil nødig starte en hellig krig, men diverse blind test jeg har læst om, ender med at vægte forskellen på lyden, fra et anlæg til et andet på 90% højtallere (med samme source), og derfor er mit fokus også der pt. - men jeg vil selvfølgelig opgradere alle stumperne løbende.

Men for fanden gutter - der må da være KVALITETSforskel på LYDEN i et par højtallere til 4.500 dkk stykket og til 15.000 stykket? Selv på samme forstærker?

Jeg er som sådan ligeglad med hvilke stumper der sidder i, og hvad det hedder, bare det ikke går i stykker indenfor et par år ;)

Det er rigtigt de er bedre , men du vil hurtigt finde ud af at din forstærker ikke er god nok.

Dali ikon er er rigtig god højtaler til prisen og du skal op i ca.10 kilos klassen for samme kvalitet.

Det er din Nad surround forstærker der ikke er god nok , hvis du spænder noget rigtigt godt grej til din ikon højtaler vil du opdage at de faktisk spiller så englene synger næsten ;)

madmax

Til top Vis madmax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madmax
 
Bodisatwa
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Juli 2012
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 8
Sendt: 25 Juli 2012 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

Madmax - point taken, men hvilken forstærker skal jeg op i, for at få forbedret lyd - kvaliteten -? Det skal være en surround forstærker, da jeg som sagt bruger anlæget til at se masser af bluray film.

Til top Vis Bodisatwa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bodisatwa
 
madmax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 06 Oktober 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1092
Sendt: 25 Juli 2012 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

Til top Vis madmax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madmax
 
chris09
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 September 2010
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 111
Sendt: 25 Juli 2012 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

Nu er jeg ikke så erfaren ud i hifi som mange af de andre herinde, men her er mit råd til dig:

Først og fremmest, vil jeg lave en liste med årsagen til at du vil have et bedre anlæg. Lyden skal være bedre, jovist - men hvordan bedre? Prøv at skiv et par stikord herinde. Tag udganspunkt i den lyd du har nu.

Vil du have lyden lidt lysere eller mørkere? Vil du have mere kontant bas end du har nu? Vil du have bedre detaljering? Vil du have....(you get the point). Og hvad er fedt ved dit nuværende set-up som du ikke vil af med?

Sæt prioriteter på det - uanset hvad kommer man til at gå på kompromis, så ud af dine ønsker, hvad vil du så have?

Når du har sat det på, så lad os tale om du skal have nye højtalere, eller om det skal være en ny forstærker. Min erfaring i dette er at du kan vælge nok så meget fedt udstyr at spænde bag dine højttalere, men du kan ikke dreje dem 180 grader. Hvis du f.eks. vil have mindre skarp diskant end du har nu, kan du med forstærker, kabler & DAC nedtone din højtaler til at være mindre skarp, men du kan ikke få en højtaler der er helt fremme i skoen til at spille mørkt, indelukket og svampet

Prøv at give os lidt at arbejde med i form af stikord. Der findes RIGTIG mange kloge og gode folk herinde, som er villige til at hjælpe dig

 

Til top Vis chris09's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chris09
 
Bodisatwa
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Juli 2012
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 8
Sendt: 25 Juli 2012 kl. 13:01 | IP-adresse registreret  

Chris09, den vinkel giver rigtig god mening, men nu håber jeg så bare, at kunne få beskrevet det med korrekt hifi-terminologi, som jeg ikke er så skarp til :)

Det jeg godt kan lide ved det nuværende setup, er god, dyb, bas (fra aktiv sub), og klarheden i musik - især den elektroniske og akustiske, rock lyder piv-ring på det (skinger), men det er jeg ligeglad med. Det jeg savner er lidt mere rumfylde (?) i musik, især ved høj volumen, og så er centeren ved surround ret underspillet/anonym, selv efter at have tweaket dens volumen.

Til top Vis Bodisatwa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bodisatwa
 
madmax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 06 Oktober 2008
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 1092
Sendt: 25 Juli 2012 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

Bodisatwa skrev:

Chris09, den vinkel giver rigtig god mening, men nu håber jeg så bare, at kunne få beskrevet det med korrekt hifi-terminologi, som jeg ikke er så skarp til :)

Det jeg godt kan lide ved det nuværende setup, er god, dyb, bas (fra aktiv sub), og klarheden i musik - især den elektroniske og akustiske, rock lyder piv-ring på det (skinger), men det er jeg ligeglad med. Det jeg savner er lidt mere rumfylde (?) i musik, især ved høj volumen, og så er centeren ved surround ret underspillet/anonym, selv efter at have tweaket dens volumen.

Jeg kan godt forstå hvis du mangler rum og fyldighed i musikke når du bruger mp3 filer uanset om den er på 320kps og om du så bruger den dyreste dac så får du aldrig hi-fi ud af det .Mp3 er filer der er skam komprimeret til det uigenkendelige .Flac er noget helt andet der er musikke ikke komprimeret og fylder også noget mere .

madmax

Til top Vis madmax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madmax
 
Bodisatwa
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 24 Juli 2012
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 8
Sendt: 25 Juli 2012 kl. 13:10 | IP-adresse registreret  

Alt det der virkelig er værd at lytte til, har jeg i FLAC eller på CD'ere :)
Til top Vis Bodisatwa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bodisatwa
 
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2607
Sendt: 25 Juli 2012 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  



 hvor meget er du villig til at bruge på det .. jeg holder på at en surround forstærker i stereo  holder ikke hvis det skal bliver ordenligt

 du kan godt beholde den forstærker du har nu ..

et bud på hvad du kunne købe ..  

ADVANCE Acoustics  MPP 506   analog kontrolforstærker       NY PRIS!                      KR. 2.999,00


og en lille effekt blok

ADVANCE  Acoustics  MAA 406    2 x 150 watt / 8 ohm  stereoeffekttrin                  KR. 5.999,00


da forforstærker  har  indgang .. til din gamle forstærker .. vil du kunne bruge den når du ser film..





__________________
jeg kan ikke få nok membranareal
Til top Vis lille_smed's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lille_smed
 
Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. Chromosome

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1612
Sendt: 25 Juli 2012 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Hej bodisatwa den her må være lige til højrebenet fra mig til dig!

Først: jeg hører og har i mange år været i et miljø, hvis musik, du også selv sværger til

Jeg har som signatur indikere, Dali Mentor 6LE.

Jeg har haft dem et års tid nu. Og indtil for snart en måned siden, har jeg spillet musikken på en min Denon receiver + 2* NAD c272 blokke, hvor der
var én på hver front, så her!, NAD lyd. Det lød skam fint nok og var ok tilfreds, trods tanken længe har været OPGRADERING af snurrerund, så jeg
kunne få mere ud af mine fronter, fordi: SÅ GODT var det heller ikke.

Har kigget efter en erstatning af min Denon længe og da det endelig skulle være tog jeg istedet chancen/springet til en integreret forstærker istedet.

For en måned siden fik jeg så den nye forstærker, samme som rotelman nævner: April music Stello AI-500.
Jeg har fjernet NAD'erne fra set-uppet og bruger Stello'en som effektforstærker når jeg ser film.

Denon forbliver som surround del og nu i film er der en klar bedre bas-del, som er eneste jeg har lagt mærke til ved filmvisning etc., da Stello'en
kører som ren effekt-blok til begge fronter i det henseende.

VED STEREO lytning nu:

Der er vantittig stor forskel fra før til nu. LANGT større kontrol over mine Dali, kæmpe overskud, lækker lækker mellemtone og ikke mere irriterende
diskant, ALLE punkter som har været til gene med set-uppet som det var før!

Der er nix mere buldrer bas og skrigen fra diskant med denne forstærker når jeg hører psychedelic, progressive, full-on. Men det var der før, det er
utroligt nemt at høre nu.

Jeg har mange gange overvejet at prøve nye højttalere da præcist til den type musik som vi to hører, kræver godt stramt tilrettelagt bas m.m. Dog er
FORSTÆRKER valget, efter min ny-erhvervede forstærker og nye indsigt herefter, KLART bedste sted at starte, hvis man vil have bedre lyd, specielt
for ens musik, men også til film. Og lige netop Stello har muligheden for at agere REN EFFEKT forstærker til det brug. I min optik er film, forstærker &
front højttalere ikke i nærheden af vigtigheden, som rigtige forstærker valg er for musikken og dertil hørende højttalere. Detaljer i musik må
uomtvisteligt være mere sigende, end det der forgår når man ser film, da der bla. Her skal bruges flere "sanser" (syn & øre) som man skal fokusere
på, filmen tager vel som udgangspunkt størstedelen af den oplevelse?

Til sidst:
Dine front højttalere er skam gode nok, de har bare ikke de rette betingelser for at folde sig rigtigt ud. Stello forstærkeren har indbygget DAC, en
rigtig god en af slagsen, som ALLE anmeldelser påpeger. En bundsolid forstærker del: 2*150w i 8ohm. 2*300w i 4ohm. Dine højttalere er 6ohm, så
ca. 200w (hvis det kan bruges tilcnoget for dig) at gøre godt med. Dog VIGTIGST, er den meget strømstærk og holder kadancen trods højt musik i
mange timer ad gangen og det kan vi jo li ikke!


Vassago Hifi forhandler April music's portefølje, så kontakt René hvis du har samlet appetit til den.


Håber indlægget kunne bruges.... Vi har været i akkurat samme båd.


Mvh. Chromosome
Til top Vis Andromeda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andromeda
 
NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1324
Sendt: 25 Juli 2012 kl. 21:34 | IP-adresse registreret  

Advance acoustic går ikke vanvittigt godt med Dali, det har jeg prøvet op til flere gange, det bliver en del for lyst :-) 
Til top Vis NAD-Mand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NAD-Mand
 
Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. Chromosome

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1612
Sendt: 25 Juli 2012 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

NAD-Mand skrev:
Advance acoustic går ikke vanvittigt godt med Dali, det har jeg prøvet op til flere gange, det bliver en del for lyst :-) 



I mit hoved ikke lyst, men meget grynet mellemtone. same same... dúr IKKE i hvert fald. Spild af penge.

Til top Vis Andromeda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andromeda
 
Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. Chromosome

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1612
Sendt: 25 Juli 2012 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

Kan foriøvrigt anbefale et bedre kabel når vi nu er igang:

VDH Tannoy Reference. Samme kabel som VDH THE INSPIRATION HYBRID, som en hedder i HIFI biksen, men til en BRØK del af prisen de tager.
8.499kr for 6m, mod ca. 1200kr for 6m af samme kabel. Nævnt efterhånden i hver tråd her på sitet GO for it.
Dt har pyntet vældig meget på mit eget grej.
Til top Vis Andromeda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andromeda
 
NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1324
Sendt: 25 Juli 2012 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Chromosome skrev:
NAD-Mand skrev:
Advance acoustic går ikke vanvittigt godt med Dali, det har jeg prøvet op til flere gange, det bliver en del for lyst :-) 



I mit hoved ikke lyst, men meget grynet mellemtone. same same... dúr IKKE i hvert fald. Spild af penge.

På mine gamle suiter der skreg diskanten som en pisket kat.. Mellemtonen synes jeg ikke var grynet, men meget slank, som jeg nu husker det :-)
Til top Vis NAD-Mand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NAD-Mand
 
Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. Chromosome

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1612
Sendt: 25 Juli 2012 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

NAD-Mand skrev:

Chromosome skrev:
NAD-Mand skrev:
Advance acoustic går ikke vanvittigt godt med Dali, det har jeg prøvet op til flere gange, det bliver en
del for lyst :-) 



I mit hoved ikke lyst, men meget grynet mellemtone. same same... dúr IKKE i hvert fald. Spild af penge.

På mine gamle suiter der skreg diskanten som en pisket kat.. Mellemtonen synes jeg ikke var grynet, men meget slank, som jeg nu husker
det :-)


Bedste bud til hvor Advance acoustic vil gå godt kunne sagtens være på et sæt PA højttalere, eller dur det heller ikke tror du?
Til top Vis Andromeda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andromeda
 
Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar
Tidl. Chromosome

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1612
Sendt: 25 Juli 2012 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Gid vide om man bliver fuldt medlem på nr. 500 indlæg?????

DET GJORDE MAN SKU SÅ JA MAN GJORDE

7 år skulle der gå før man kunne få syet "fuldgyldigt medlem - HiFi4all" på vesten..


Undskylder trådstarter for ophidselsen

Back to topic!


Til top Vis Andromeda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andromeda
 

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes