Forfatter |
|
Levende Forum Bruger

Bruger siden: 24 Maj 2012 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3
|
Sendt: 25 Maj 2012 kl. 11:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
I professionelle lydstudier er det normalt at montere store, dyre monitors i væggen i stedet for at stille dem frit på gulvet. Det sparer enormt meget plads, øger WAF-værdien betragteligt, og der må også være andre fordele. Men det er vist lidt af en videnskab hvordan det skal gribes an.
Hvad er fordelene, hvad er ulemperne? Er der nogle der har erfaringer med at gøre det til highend hjemmebrug?
Mit lydideal er en MEGET levende lyd der desuden er uforvrænget og med mulighed for nærmest uendelig lydstyrke. Den højttaler jeg drømmer om, er JBL K2 (til 290.000 kr.) http://www.lydogbilde.no/test/jbl-k2-s9900
http://dynamax.dk/produkter/produkt.asp?iType=1&iAd=19. Her er dens storebror testet i Hifi-Choice
http://www.jblsynthesis.com/downloads/products/prod_92_63448 0739469487570_Everest%20HFC%20Article%204%2010.pdf
Jeg køber nok et sæt højttalere til 100-250.000 inden for de næste par år. Om det akkurat bliver en K2 ved jeg ikke. Men i de prisklasser producerer JBL jo også professionelle højttere beregnet til indbygning i studier. Måske skulle jeg hellere vælge en af dem? Og måske skulle jeg betale en professionel installatør for at sætte dem op?
Én fordel vil være at lyden kommer lidt oppefra, det kan jeg rigtig godt lide, ligesom til en koncert. Er der nogen der ved hvad jeg derudover vinder og taber ved at vælge det ene i stedet for det andet?
Tak for jeres tips.
|
Til top |
|
|
sosaudio Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 156
|
Sendt: 25 Maj 2012 kl. 11:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej
Har du hørt nogle af de højtalere ? eller drømmer du med pungen og ikke hovedet ?
Det betyder mere at rummer bliver indrettet til lyd og her kan det betale sig at få fat i en professionel end højtalernes placering men så er waf faktorer ikke længere til stede.
Studielyd har ikke meget med hifi at gøre og de fleste har misforstået dette. Læs lidt mere på lektien før du bruger penge og tid på anlæg.
med venlig hilsen Ole
|
Til top |
|
|
svendborg Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 950
|
Sendt: 25 Maj 2012 kl. 11:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil give sosaudio ret.
Lyden bliver ikke meget bedre, end dit rum tillader. Der findes mange måder at diffusere/dæmpe på. Også metoder som de fleste fra "modstandsbevægelsen" kan acceptere.
Og god pinse 
|
Til top |
|
|
Levende Forum Bruger

|
Sendt: 25 Maj 2012 kl. 12:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
@sosaudio og Svendborg: Ja, jeg skal indrette rummet til den bedste akustik. Det har jeg allerede gjort, og ja, det er ikke nødvendigvis særlig WAF-venligt. Og ja, jeg skal ikke hælde penge ud på højttalere hvor jeg ikke kan høre forskellen. Men mit spørgsmål gik på noget andet.
Jeg tager den igen: Er der nogen der kan sige hvad lydforskellen bliver mellem det der hedder flush mount af højttalere, og fritstående højttalere? Er der nogen der har eksperimenteret med sådan en opsætning til highendbrug?
Engang læste jeg på nettet om en bruger af et par Genelec studiemonitors som elskede dem da de var indbyggede i væggen, men ikke da de var fritstående. Nu kan jeg bare ikke finde siden igen.
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 25 Maj 2012 kl. 14:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan ikke bare tage en flush mount højttaler og smide den ud på gulvet og så tro det er lykke. Der skal et helt andet delefilter til. Der mistes isæt bas (se herunder).
Flush mount har den fordel at der ikke er en væg bagved. Kamfilter problematikken i basområdet er der derfor ikke. Det er der hvor man får en ret tydelig refleksion fra bagvæggen som maskerer eller udtværer lydbilledet. Derfor skal en fritstående højttalerne gerne stå langt fra bagvæggen, så denne effekt minimeres. Der er heller ikke behov for korrektion af beffelstep, da det kun gælder for fritstående højttalere (med mindre fronten er meget bred). Dermed opnås et højere mulig output i bassen og dermed mindre forvrængning.
Tilgengæld får man en ret tydelig refleksion fra diskant, ved flushmount - men det kan ret nemt dæmpes med filt.
|
Til top |
|
|
JBLPro Udelukket fra forum

Tak og farvel!
Bruger siden: 25 April 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 726
|
Sendt: 25 Maj 2012 kl. 15:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til filmlyd er baffle wall at foretrække, bl.a. pga de fordele Kjeldsen skriver. (Hvilket kan være forholdsvis store dips i 60-130hz
området). Du får også mere energi fra hver højttaler, da direktiviteten øges for bassen da den ikke er omnidirektionel på
samme måde.
Men medmindre du har udstyret til at tæmme de ting en baffle-wall medfører, ville jeg ikke gå i gang med det. Det kræver EQ
på hver højttaler, og hvad vil du gøre med den bagudrettede basport på K2?
Jeg har selv professionelle højttalere fra JBL, som har presets i delefilteret til både fritstående og baffle. Så hvis man ikke har
mulighed for at lave disse ting, vil det ændre lyden fra højttaleren væsentligt.
|
Til top |
|
|
Lassebrandt Branchemedlem

Av-entreprise.dk
Bruger siden: 10 April 2012 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2
|
Sendt: 25 Maj 2012 kl. 15:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej har igennem mange år spillet på store Hjt Bl.a Martin Logan Odyssey - Tannoy Dimension TD 12- Piega C10 LTD-JBL TI 250 etc allesammen nogle af deres største modeller, men efter tiden ikke var til seriøs lytning, byggede jeg en væg med Martin Logan Vouage inWall speakers. Forskellen oplever jeg: da jeg havde ML var det dem der lavede det største lyd billede, Tannoy den med mest dynamik-og Piega den som spillede mest korrekt, JBl var bare flotte :-) Efter jeg nu har spillet på mine InWall i et par år, står de til udskiftning, savner det en gulv Hjt kan, Men...... Jeg har/er været super glade for mine ML Inwall, men har aldrig opnået det en gulv hjt kan, dog vil jeg mene at til seriøs lytning kan en InWall i den kvalitet som ML sagtens være med et langt stykke af vejen, men kræver lidt kalibrering eller anden hjælp for at spille 100% Min konklusion: til Hi-fi High-end Lytning kan gulv hjt noget mere en Inwall
PS spiller på Meridian Kilder
|
Til top |
|
|
Lassebrandt Branchemedlem

Av-entreprise.dk
Bruger siden: 10 April 2012 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2
|
Sendt: 25 Maj 2012 kl. 15:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
PS Glemte lige at nævne at ML Vouage er dem jeg spiller på nu.
|
Til top |
|
|
Stereolab Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2009 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 151
|
Sendt: 25 Maj 2012 kl. 18:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flush mount har som nævnt mange fordele, men det kræver at du har fuld kontrol over rummet og det anbefales at du får professionel hjælp fra en akustiker til design af bafflevæg, korrektionsfiltre ect., hvis du vil have et bare rimeligt resultat. Ved flush mount anslår man room modes kraftigere end fritstående højttalere, derfor de store krav til akustikken i rummet.
En lettere løsning er indbygning i en falsk (stof)væg. Det giver dig også mulighed for at gemme bass traps ect.
__________________ Mvh
Stereolab
|
Til top |
|
|
Levende Forum Bruger

|
Sendt: 25 Maj 2012 kl. 19:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for jeres mange fine svar! Det er klart at de højttalere jeg benytter til projektet skal være beregnet til vægmontering. Jeg spiller al min musik via computeren, så jeg er åben over for at give digital EQ en chance. Når man er oppe i det budget, synes jeg også det vil være naturligt at sætte en del af budgettet af til at få hjælp fra en professionel til at regulere rummet. Det vil sikkert også være en god idé med fritstående højttalere, så det er jeg også helt med på.
Som jeg hører kommentarerne indtil nu, er det positive ved vægmontering:
-
en mere effektiv udnyttelse af forstærker og højttaler i bassen,
-
fravær af dips i den øvre bas,
-
mere klarhed i lydbilledet.
Og det negative er at:
Hvis målet er at få det bedst mulige anlæg – uanset pris og gerne med brug af både akustikeksperter og evt. EQ. Hvad slår så hvad?
Hvis man spørger hjemmebiofolket, siger de vist ofte vægmontering, hvis man spørger stereofolket, siger de vist ofte fritstående højttalere. Hvorfor mon? Er det fordi de fritstående højttalere giver en dybde/3D virkning i lyden som væghøjttalere aldrig kan få uanset hvor meget man EQ’er dem? Er der mere drama i vægmontering, men mindre finesse? Eller hvad er det?
@JBLPro: Jeg vil rigtig gerne høre mere om dit setup og dine oplevelser med JBL Pro-højttalere sammenlignet med JBL K2. Men det hører nok ikke til i denne tråd. Har du en anden tråd hvor du deler ud af dine erfaringer?
|
Til top |
|
|
JBLPro Udelukket fra forum

Tak og farvel!
Bruger siden: 25 April 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 726
|
Sendt: 25 Maj 2012 kl. 19:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du må endelig ikke blande vægmobtering og flush mount sammen... Vægmontering kan der i min verden intet godt komme ud af.
Du er velkommen til at skrive en pb til mig, så kan vi tage en snak om det JBL jeg kører.
|
Til top |
|
|