Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 06:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: hjælp til valg af højtalere (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jesperkbh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 August 2004
Status: Offline
Sendt: 01 November 2009 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

Jeg har netop besluttet at skifte mit plastic ud med noget lidt bedre og har været en tur forbi hifi klubben og forelsket mig i noget fra Cambridge. Jeg skal ha højtalere til som skal være fysiks små og lyttede derfor til B&W DM686 som jeg syntes med min begrænsede indsigt lød fantastisk. Jeg har også været lidt ude og kigget på brugt hvor jeg bla har set en del DM601 til salg. Vil det være et bedre/dårligere valg og er der andet jeg bør kigge på?

Det er blot til stereo og jeg har ikke planer om at købe en sub i første omgang.

Konen accepterer ikke noget der fylder mere end ca 35 cm

Jeg er absolut grøn mht højtalere så send mig ikke ud og høre 10 sæt....giv mig nogle indput ; )

På forhånd tak

Til top Vis jesperkbh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jesperkbh

Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 01 November 2009 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

jesperkbh skrev:

Jeg siger kun en ting................ TØFFELHELT

jesperkbh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 November 2009 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

Pierre skrev:
jesperkbh skrev:

Jeg siger kun en ting................ TØFFELHELT

Det er jeg HELT klar over....det var de andre spørgsmål jeg har brug for hjælp til;)

StefanR
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 November 2009 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Hej Jesper.

Jeg har selv B&W (og har p.t. et sæt DM601s3 som baghøjttalere), så jeg kender lidt til dem.
601 er lidt større end 686 modellerne. DM685 er den direkte efterfølger til DM601, og vil være et bedre valg end DM686 (hvis økonomien tillader det). Den holder sig lige under de 35cm, så dér skulle der ikke være noget problem. Den kan så også spille lidt dybere (god ide hvis du ikke vil have sub), så du skal forestille dig DM686 (som du har lyttet til), bare lidt bedre.

Personligt synes jeg det vil være et godt (og let) valg, hvis du ikke i forvejen er så velbevandret i højttalernes herlige verden

Der er dog mange andre at vælge mellem som ligeledes kan give en fantastisk lyd. Selv om du allerede er imponeret over B&W, så kan det stadig være en fordel at lytte på lidt andre kandidater. Om ikke andet, så for at bekræfte af du har fundet de rigtige.

Selv om du ikke lige tænker på at anskaffe en sub, så prøv at lytte på et setup med og uden en sub. Hvis du først hører dine "små" højttalere sammen med en sub, så vil du slet ikke kunne give slip på den igen.

Håber i hvert fald du kan bruge det til noget.
Ellers må du skrive igen.

/Stefan

Til top Vis StefanR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StefanR

jesperkbh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 November 2009 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

Hej Stefan

Mange tak for dit yderst brugbare indlæg. Det var mange nyttige informationer, og især oplysningen om at 686 er 601s afløser er nyttig. Jeg har somsagt lyttet til Dm686 og ville bare have bekraæftet at det ikke var et skridt ned af at vælge 601 istedet, da jeg ikke kunne lytte til dem i butikken.

MHT størrelse så ligger 601 lige på kanten og de må ihvertilfælde ikke blive størrer end det, da udgangspunktet var at det skulle være et lille let anlæg.

Jeg er klar over at sub selvfølgelig ville kunne gøre en forskel men det er jo heldigvis muligt at supplere med sådan en senere.

Jeg tager forbi en butik og høre lidt andet....bare for at se om mine meget utrænede ører kan høre en forskel. Da det skulle være i lille format har jeg valgt at jeg vil købe det her http://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/receiver/cambridg e_ar30_receiver_sort.htm

Selvom den er lille så får den vel ikke problemer med at trække nogle af de højtalere jeg har valgt?

MVH

Jesper

StefanR
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 November 2009 kl. 00:02 | IP-adresse registreret  

Bliver lige nødt til at rette dig

DM685 efterfølgeren til DM601s3
DM686 (dem du har lyttet til) er efterfølgeren til DM600s3.
Du kan se forskellen på de to her:
http://www.hifiklubben.dk/config/compare.asp?pID=33&tID= 1&prod=,24325,24324

Dérfor foreslår jeg DM685 i stedet da de er en lille smule større end DM686. De er dog stadig "kun" 34CM høje.

Med dét på plads kan vi snakke forstærker.

Cambridge har fået ros for at give meget for pengene. Jeg har dog ikke selv erfaringer med dem.
40 watt (den effekt som AR30 kan levere) er ikke meget. Men det bør ikke være et problem med et sæt højttalere i den størrelse.

Hvis du kan undvære tuneren/radioen i første omgang kan du for samme pris overveje den her:
http://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/forstaerker/cambr idge_540a_v2_forstaerker_sort.htm

Den er godt nok ikke så kompakt i størrelsen som AR30, men fylder som et standard stykke hifi (43cm bred). Til gengæld har den 50% mere effekt. Så der er både for og imod.

Med de komponenter som har været nævnt indtil nu, er jeg dog overbevist om at du får god lyd uanset hvordan du strikker det sammen. Bare husk at du IKKE skal bruge ringklokkeledning som højttalerkabel

/Stefan

jesperkbh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 November 2009 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

Tak for input. Når nu du foreslår DM 685, betyder det så at jeg også trygt kan vælge forgænger 601 s3?

Jeg ved de 40watt ikke er voldsomt men burde det ikke dække sådan et amatør behov som mit ? Jeg er ovre den alder hvor der absolut skulle blæses vinduer ud fredag og lørdag og bor i øvrigt  i lejlighed med naboer på alle sider ; )

Jeg er blevet orienteret om jeg måske kunne få lidt mere for pengene ved at vælge standard størrelsen men det er bla størrelse og finish jeg syntes er attraktivt ved ar30, så medmindre det ligefrem bliver frarådt mig at vælge den, så er ar30 og dv30 mit udgangspunkt.

MHT højtalerkabel hvor meget bør jeg så ofre? Jeg kan se at Hifiklubbens udvalg går lige fra 20 til 2000 kr meteren

martec06
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 November 2009
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 02 November 2009 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

Hvis højtalerne står tæt på anlægget behøver de ikke være så store i tværsnit som hvis de står langt væk:) Men altså med det setup der er der ingen grund til at vælge kabel til 100kr pr meter efter min mening.... men på den anden side hvis du kun skal bruge eks. 2 meter i alt så vælter det jo ikke noget at gøre det hehe
Til top Vis martec06's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af martec06

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007
Sendt: 02 November 2009 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

Som 601S3 ejer ( mit første sæt stereo højtalere efter konfirmationsplastikket blev skiftet ud) kan jeg kiun anbefale dem. Personligt syntes jeg ikke der er sket den store revolution fra 601s3 til dm685, vejl udsalgspris fik et lille nyk nedad og lyden har ændret sig en lille smule, men den overordnende lyd er meget ens (syntes jeg).

Jeg ville ikke ofre en formue på kabler hvis jeg var dig, kig på av-cables.dk de har noget glimrende 4-6mm2 til prisen (eksempelvis supra).

jesperkbh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 November 2009 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

I er fantastiske herinde. Super god og brugbar feedback!!Jeg tænkte jeg lige så godt kunne købe kabel hvor jeg køber det andet så hvilket herfra skal jeg vælge( hvis det skal se pænt ud med kabelføring skal jeg nok bruge 8m)

http://www.hifiklubben.dk/produkter/kabel/hoejttalerkabel/

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 November 2009 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

Kender desværre ikke de nuværende hfk kabler, har ikke handlet kabler dernede siden de stoppede med at have Tara Labs.

Anda8000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 02 November 2009 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Anda8000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anda8000

StefanR
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 November 2009 kl. 10:00 | IP-adresse registreret  

jesperkbh skrev:

Tak for input. Når nu du foreslår DM 685, betyder det så at jeg også trygt kan vælge forgænger 601 s3?

Hvis du kan finde dem i god stand, så bliver du ikke ked af dem. De spiller godt.
Jeg gav oprindeligt 1.500,- stykket. Så jeg tror ikke de skal koste mere end 1.000-1.500,- brugt for sættet.

jesperkbh skrev:

Jeg ved de 40watt ikke er voldsomt men burde det ikke dække sådan et amatør behov som mit ? Jeg er ovre den alder hvor der absolut skulle blæses vinduer ud fredag og lørdag og bor i øvrigt  i lejlighed med naboer på alle sider ; )

Watt har ikke noget at gøre med hvor højt du vil spille.
Du kan sammenligne det med hestekræfter i bilen. Du kan køre hurtigere med flere, men du behøver ikke. Til gengæld gør flere heste at bilen er meget "friskere" ved lave hastigheder fordi den har et stort kraftoverskud.
Det samme gælder med forstærkeren. Flere watt gør at den har mere overskud, så den skal anstrenge sig mindre for at drive højttalerne. Faktisk gør flere watt typisk at musikken bliver tydligere ved meget lave lydstyrker.
Men jeg kan helt klart godt se fordelen ved en lille praktisk sag som AR30.

jesperkbh skrev:

MHT højtalerkabel hvor meget bør jeg så ofre? Jeg kan se at Hifiklubbens udvalg går lige fra 20 til 2000 kr meteren

Faktisk så har de dem til op over 10.000,- pr. meter
Men dét kan vi roligt sige er overkill til dit kommende setup.

Der blev foreslået VHD The Clearwater. Jeg bruger selv VDH kabler i mit anlæg (både signal og højttaler), og er rigtig glad for dem. De gør det rigtige ved lyden efter min smag. Vælger du VHD, forkæler du dine højttaler.
Med det sagt, så mener dog du sagtens kan nøjes med mindre (læs: billigere).
Det letteste for dig vil nok være at kigge efter tykkelsen.
Omkring 2 mm² bør være målet til dette setup. (det er ikke en absolut sandhed, men en god tommelfingerregel).

Supra som en anden foreslog synes jeg også bør tages med i overvejelserne.
Supra Classic 2.5 er set til 28,- /meter.
Husk for iøvrigt (hvis det er muligt) altid at købe en meter mere end du har brug for. Man kan altid klippe lidt af, men det er sq svært at sætte mere på

/Stefan

norvig
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: København
Sendt: 03 November 2009 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

Min erfaring siger mig, at kabler har meget stor betydning for anlæggets lyd. Så jeg vill ikke spare her.

Hvis du er interesseret i VDH så virker The Clearwater som et godt bud.

Du kan jo prøve at lytte til VDH's CS-122 HYBRID til 109 pr. m nede i HFK også. Det kan være det er helt vildt overkill, men det kan også være, at de sidste 352 kr. (ved 8 m) vil være givet godt ud.

Hvis du har lyst og mulighed for det, så kan du måske låne en kuffert med forskellige kabler med hjem fra HFK, og så sammenligne dem derhjemme.

Når nu der bliver talt om kabler, så bør du også være opmærksom på, at et godt signalkabel mellem CD og forstærker/reciever også kan give et løft til lyden. Men det kan du jo altid experimentere med senere, når grundstenene er på plads i anlægget.

jesperkbh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 November 2009 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

Tak for jeres indlæg. Jeg har nu en fornuftig ide om hvad jeg skal gøre mht kabler.

Jeg leder efter et sæt DM601 men syntes det kniber med at finde dem i det prisleje du nævner

StefanR
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 November 2009 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

Ja det ser lidt sløvt ud med udvalget på det brugte marked lige p.t.
Husk at det er S3 serien du skal kigge efter. S2 er 8 år eller ældre. Stadig gode højttalere, men synes priserne ligger for højt.

Man kan ellers undre sig over at du ikke har fået tilbudt nogen hvis du er klar til at betale 100.000,-

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 November 2009 kl. 09:57 | IP-adresse registreret  

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=62988370 voila 1250kr i kirsebær. Havde det været bøg havde jeg sku selv nuppet dem :D

jesperkbh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 November 2009 kl. 09:59 | IP-adresse registreret  

Ney_ skrev:
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=62988370 voila 1250kr i kirsebær. Havde det været bøg havde jeg sku selv nuppet dem :D

Har talt med ham. De blev solgt for næsen af mig ; )

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 November 2009 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

jesperkbh skrev:

Ney_ skrev:

Har talt med ham. De blev solgt for næsen af mig ; )

Satans Du må bare holde øje, har set et par sæt til omkring de 1500 på dba den sidste uges tid eller to, så det er bare et spørgsmål om at kigge en gang om dagen.

jesperkbh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 November 2009 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

Så har min jagt affødt endnu et spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe lidt med. Jeg overvejer om det er muligt at bruge vores PS3 som DVD/CD afspiller istedet for den omtalte Cambridge, og så bare kun købe recieveren istedet?

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes