| Forfatter |
|
Svend88 Lukket konto

Lukket efter eget ønske
Bruger siden: 14 December 2008 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 491
|
| Sendt: 28 Oktober 2009 kl. 21:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
mine nuværende stander højtalere er 6 ohm og har en følsomhed på 90 db. Hvis jeg køber et par standerhøjtaler på 8 ohm med en følsomhed på 95 db (lidt større kabinet, samme str. bas: 6 tommer), hvor stor forskel er der på lydstyrken? altså, for at få noget blæs på med mine nuværende skal jeg skrue min rørforstærker op på lidt over ½ af max dvs. ca. 8 rørwatt. hvor mange watt ca. skal 95 db/ 8 ohm have for at give samme lyd niveau? Jeg ved godt at det er stillet meget forenklet op, det er bare for at få en ide' om jeg får en gevinst i mere følsomme højtalere. Lyden bliver en lille smule presset nu, selvom det er i klasse A så ku' man undgå at drive rørslæden så hårdt vil det være nice.
|
| Til top |
|
| |
almarx Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 122
|
| Sendt: 28 Oktober 2009 kl. 21:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så vidt jeg husker betyder 3db en fordobling af lydstyrken, så med 5db mere er du hjemme! Men prøv det i praxis, for følsomhed er ikke alt, prøv at studere Troels Gravesens hjemmeside, der kan du finde nogle tanker om det.
|
| Til top |
|
| |
Svend88 Lukket konto

Lukket efter eget ønske
|
| Sendt: 28 Oktober 2009 kl. 22:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
almarx skrev:
| Så vidt jeg husker betyder 3db en fordobling af lydstyrken, så med 5db mere er du hjemme! Men prøv det i praxis, for følsomhed er ikke alt, prøv at studere Troels Gravesens hjemmeside, der kan du finde nogle tanker om det. |
|
|
Interessant læsning på Troels Gravesens hj. side. Så hvis jeg kan få de højt. jeg har kig på i DK, så får jeg en klar optimering af lyden.
|
| Til top |
|
| |
tube mania Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2380
|
| Sendt: 28 Oktober 2009 kl. 22:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
almarx skrev:
| Så vidt jeg husker betyder 3db en fordobling af lydstyrken, så med 5db mere er du hjemme! Men prøv det i praxis, for følsomhed er ikke alt, prøv at studere Troels Gravesens hjemmeside, der kan du finde nogle tanker om det. |
|
|
Gid det var så vel...desværre er 3db kun akkurat hørbart og kræver en fordobling af effekten (jeg ved godt det ikke handler om effekt). En tidobling af effekten giver dobbelt lydtryk, men det er jo lidt svært hvis man i forvejen har 100W til rådighed I svend88 tilfælde tror jeg der bliver en lille forbedring.
mvh __________________ Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 28 Oktober 2009 kl. 22:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Problemmet er der ikke findes en lille stander højtaller, med en bas på 6",
og en følsomhed på 95db.
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 29 Oktober 2009 kl. 02:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Taget ud fra dine tal, vil den reelle forskel i følsomhed være ~ 4 dB - en faktor på 2,5 , eller 0,4 'den anden vej'. Som det nævnes, er vores hørelse ikke specielt følsom overfor lydtryk, almindeligvis kan vi lige høre 2 dB...
På den anden side, så ER det effektmæssigt interessant - 4 dB vil således svare til forskellen mellem 8 & 20 Watt.
|
| Til top |
|
| |
Svend88 Lukket konto

Lukket efter eget ønske
|
| Sendt: 29 Oktober 2009 kl. 05:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
André Jensen skrev:
Problemmet er der ikke findes en lille stander højtaller, med en bas på 6", og en følsomhed på 95db. |
|
|
Klipsch RB-61, ja, okay 6,5" bas er det.
mht. til at jeg får en lille forbedring, der er også det jeg går efter. Samme lyd niveau, men bare med volumenknappen en anelse længere nede. Ud over det, så passer rørforstærkeren og RS 1'erne bare ikke så godt sammen. Så det er på den baggrund jeg leder efter meget følsomme højt. når jeg nu alligevel vil købe nye. Men Klipsch disskussionen har jeg kørt i en anden tråd, nu mangler jeg bare at høre dem.
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 29 Oktober 2009 kl. 07:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend88 skrev:
André Jensen skrev:
Problemmet er der ikke findes en lille stander højtaller, med en bas på 6", og en følsomhed på 95db.
|
|
|
Klipsch RB-61, ja, okay 6,5" bas er det. |
|
|
De er sikkert ganske følsomme, men jeg tror de er opgivet lige vel optimistiske (+2-3db).
Troels Gravesen har konstruktioner, der er 94-95. Måske det var noget, selvom de er gulv-
højtallere.
|
| Til top |
|
| |
Christian Jense Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 621
|
| Sendt: 29 Oktober 2009 kl. 14:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
For hver fordobling af effekten, stiger lydtrykket med +3db, men for at øret skal opfatte lyden som værende dobbelt så højt, skal vi helt op på +6db, altså skal du bruge fire gange så meget kraft for at spille dobbelt så højt. Det skal så også lige bemærkes at slidet på øret, følges med effekten, altså at høre du en lyd som er dobbelt så høj, slider/skader den øret fire gange så meget som dit grund niveau.
Alt dette betydre for din rørforstærker at den skal yde næsten en 1/4 af den effekt den skulle med de gamle højttalere før det lyder lige så højt som før.
__________________ www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=83620&KW
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 29 Oktober 2009 kl. 15:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
En ting er den angivne følsomhed, noget helt andet er hvordan den er målt.
Hvis du feks. måler et gennemsnit eller ved 1kHz får du ofte et "pænere" tal.
Som Andre helt rigtigt er inde på så vil den lile Klipsh have svært ved at omgå de fysiske love og have både høj følsomhed og et pænt output nedefter. Med andre ord vil den måske lyde lidt tyndt. Hvis det er power og tryk i basse, du søger, nytter det jo ikke noget at den kun har højere følsomhed fra ca. 100 Hz og opefter.
Jeg har i flere år selv kørt med rigmeligt følsomme højttaler og små forstærkere. Når det kommer til bunden må man sande, at det nærmest er umuligt. Løsningen er aktiv drift - en (eller 2) gode suwoofere som drives via større forstærkere op til en 100 Hz, hvorefter de følsomme højttalere tager over og kobles på en mindre højkvalitets forstærker. Det er dog en dyr løsning - men den eneste måde du kommer ud over problematikken omkring høj følsomhed/lille størrelse.
__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
Svend88 Lukket konto

Lukket efter eget ønske
|
| Sendt: 29 Oktober 2009 kl. 17:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
|
En ting er den angivne følsomhed, noget helt andet er hvordan den er målt.
Hvis du feks. måler et gennemsnit eller ved 1kHz får du ofte et "pænere" tal.
Som Andre helt rigtigt er inde på så vil den lile Klipsh have svært ved at omgå de fysiske love og have både høj følsomhed og et pænt output nedefter. Med andre ord vil den måske lyde lidt tyndt. Hvis det er power og tryk i basse, du søger, nytter det jo ikke noget at den kun har højere følsomhed fra ca. 100 Hz og opefter.
Jeg har i flere år selv kørt med rigmeligt følsomme højttaler og små forstærkere. Når det kommer til bunden må man sande, at det nærmest er umuligt. Løsningen er aktiv drift - en (eller 2) gode suwoofere som drives via større forstærkere op til en 100 Hz, hvorefter de følsomme højttalere tager over og kobles på en mindre højkvalitets forstærker. Det er dog en dyr løsning - men den eneste måde du kommer ud over problematikken omkring høj følsomhed/lille størrelse.
|
|
|
Så det du siger er at den har masser af diskant og mellemtone og ikke så meget bund?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 Oktober 2009 kl. 18:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamils, det jeg beskriver omkring dB er også under forudsætning at måleenskaber og lydkarakterstin for de to højttalere og at den eneste forskel er
følsomheden.
Men ja man vil få meget forskellige resultater hvis er måles ved 1 khz og hvis der måles gennemsnit eller maksimal ydelse.
Svend88 jeg vil umidlmart også sige at så følsomme højttalere som der er tale om her vil egne sig bedst til topkasser i et 2,1 sætup. Lave
frekvenser kræver meget mere energi at producere end høje frekvenser ved samme lydtryk. Derfor kræver det en større enhed eller mere effekt
hvis du skal have de helt dybe frekvenser med i samme niveau som mellemtonen og diskanten.
Men der er ikke så meget andet at sige end at du må prøve/lytte dig frem. Det kanvære at ditbasbehov er lavere end mit og at det derfor ikke
bliver et problem for dig.
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 29 Oktober 2009 kl. 18:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Udfra data på højtalleren, vil jeg mene at enten går den ikke til 43hz (-3db), eller også har den ikke en følsomhed på 95db.
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 29 Oktober 2009 kl. 18:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend88 skrev:
| Så det du siger er at den har masser af diskant og mellemtone og ikke så meget bund? |
|
|
Ja! Du kan kun få noget der ligner bas fra en lille enhed, hvis følsomheden er lav og da gerne i en stor kasse.
Af mere konventionelle højttalere med stor følsomhed er der f.eks. Audio Notes. Men de anvender også en 8" i en forholdsvis stor kasse. __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 29 Oktober 2009 kl. 18:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Svend88 Lukket konto

Lukket efter eget ønske
|
| Sendt: 29 Oktober 2009 kl. 19:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Problemet med mine MA Silver RS 1 er at de lyder godt med en god opløsning til en vis grænse. Når jeg skruer op til højt lytte niveau (som sagt ca. 8 rør watt) så taber den kraft i mellemtonen. Masser af diskant og masser af bas som mudrer mellemtonen til. Da det er i mellemtonen de fleste sangstemmer og musik detaljer ligger i min musiksmag, så bliver jeg bare træt af at høre på det til sidst. Jeg har brug for en højtaler med fokus på opløsningen i mellemtonen og som kan spille højt uden at det bliver anstrængende. Det er fint med super højtalere med fine enheder når man spiller audiophile plader. Men CD'er er nu engang svingende i kvalitet. Hvad nytter det at jeg køber en high end højtaler hvis den bare nådesløst afslører CD'ens lydmæssige mangler. Jeg har brug for en god all round højtaler som kan få det bedste ud af Cd'en. Jeg hører alternative crountry, hidsig fusion fra 70'erne, moderne jazz og lidt ind i mellem. Lydmæssigt har jeg brug for at blive rusket igennem af en up front højtaler med en homogen lyd, hvor en klarinet el. elektrisk guitar ikke lige pludselig river mig i ørene fordi diskanten er meget højt opløst. Den dybe bas klarer min sub så udemærket. Så på den baggrund, vil klipsch så kunne levere varen tror I?
Jeg er ikke audiophil, bare musik entusiast og ønsker en højtaler som får mig til at vippe med foden og ikke blive irriteret over lyd kvaliteten
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 Oktober 2009 kl. 20:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm nu skriver du at du har en sub. Har du overvejet at smide et aktivt highpass filter foran din rørbamse?
Jeg legede på et tidspunkt med et større pa setup med aktive toppe og aktive bunde og så med eksternt delfilter mellem toppe og bunde. Da jeg
legede lidt med delfilteret fandt jeg ud af at jo højere jeg lagde delfrekvensen mellem top og bund, jo mere klar og overskudsfyldt blev
mellemtonen.
Dette skete fordi mellemtone enheden ikke skulle bruge kræfter på at gengive frekvenser der er dybere end den kan klare, og levere.
Så prøv at smid et aktivt highpass filter på din rørbamse med samme delfrekvens som lowpass filteret på din sub.
|
| Til top |
|
| |
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1283
|
| Sendt: 29 Oktober 2009 kl. 21:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du vil høre heftig musik, duer det ikke med små 2-vejs systemer.
Ser ud til at der ingen vej er udenom et flere end 2-vejs system, hvor mellemtonen er fri for lavfrekvent udsving der netop giver en god gang intermodulations forvrængning, den du også er træt af at høre på.
Kan kun tilslutte mig de elektronisk delte forslag 
Go' lyt ! __________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 29 Oktober 2009 kl. 21:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flemming. Netop. En start kunne eventuelt være at starte med at leje et tovejs delfilter fra et pa udlejningsfirma hvis ikke du har mulighed for at
låne en hifi version med hjem. Pa versionen giver dig muligt vis ikke highend lyd men det giver en en ide om på hvilke områder du vil hente noget,
og om du får nok opløsning ud af det. Se om du kan skaffe noget fra tc elektronic, et ret anakendt mærke inden for pa.
Hvis ikke den aktivt delte løsning giver dig hvad du skal have, så er der detsværre ingen vej uden om et trevejs system, og muligt vis behov for en
noget kraftigere forstærker.
|
| Til top |
|
| |
Ahania Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2004 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 632
|
| Sendt: 30 Oktober 2009 kl. 02:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Med den lyd du vil ha´ skal du væk fra det stander højttaler pjat.
Du skal have dig nogle Tannoy. Ind til videre kender jeg til 6 musik-elskere, der bare i lille Frede alle spiller på Audio-Classic og Tannoy. Og vi alle spiller præsis samme type musik du også lytter til. Vi har alle været på jagt efter den lyd du beskriver, og fundet ud af at Tannoy en sgu den eneste enhed der kan, inden for pengepungens rækkevide.
Ellers er der kun STORE horn systemer der kan. Men det er nok er et volsomt spring fra en stander højttaler.
Du er altid velkommen til et lyt på Audio-Classic med "rigtige" højttalere.
Mvh. __________________ 70ér sound
Tannoy Gold/Tannoy ST 100. Micro-Seiki RX2000/Mørch DP-6/ ATOC9ML/II. Slim/X-can v3 PSU/DAC/buffer. Audio-Classic SE.
|
| Til top |
|
| |