Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 20:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Dybe frekvenser = bulderbas (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. The Elite

Bruger siden: 18 Februar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 27 Oktober 2009 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har netop købt mig et nyt højttaler system hvor jeg bruger 2 subwoofere, mod 1 i mit gamle system. I mit gamle system var der nemlig ikke noget problem, kun hvis jeg skruede voldsomt højt op. Problemet ligger i at jeg har en skæv frekvensgang i de dybe toner, nærmere betegnet vil jeg sige en bulderbas, og det virker som om frekvensgangen i de øvre frekvenser også bliver skæve ved høj volumen.

Rummet er 25 kvm. og helt kvadratisk. Jeg har parketgulv, med gulvtæppe og tyk stof foran ruderne.

Hvordan kan det dette ske, og hvad muligheder er der? Jeg har overvejet at prøve med basfælder i to diagonale hjørner.

Til top Vis Ole_M's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole_M

Baby Strong
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 November 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 27 Oktober 2009 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Det skyldes umiddelbart resonans. Hvilke subber er der tale om ?

TruthSpinner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 Oktober 2009 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Hvordan dette kan ske?

Det er næsten umuligt at undgå. Næst efter kuglerunde og perfekt kubiske er kvadratiske rum det værste der findes mht. resonanser. Helt jammerligt bliver det hvis du har præcis 2.5 m til loftet også?
Til top Vis TruthSpinner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TruthSpinner

stiv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 27 Oktober 2009 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

The Elite skrev:

Hej

Jeg har netop købt mig et nyt højttaler system hvor jeg bruger 2 subwoofere, mod 1 i mit gamle system. I mit gamle system var der nemlig ikke noget problem, kun hvis jeg skruede voldsomt højt op. Problemet ligger i at jeg har en skæv frekvensgang i de dybe toner, nærmere betegnet vil jeg sige en bulderbas, og det virker som om frekvensgangen i de øvre frekvenser også bliver skæve ved høj volumen.

Rummet er 25 kvm. og helt kvadratisk. Jeg har parketgulv, med gulvtæppe og tyk stof foran ruderne.

Hvordan kan det dette ske, og hvad muligheder er der? Jeg har overvejet at prøve med basfælder i to diagonale hjørner.

Hej Elite, prøv at fasevende den ene sub, derefter skal du prøve dig frem med forskellige volumen niveauer på de to sub'er, når den ene sub spiller i modfase kan bulder/-stående basbølger udlignes.
Meld endelig tilbage om du kan få det til at fungerer  
Til top Vis stiv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stiv

Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. The Elite

Sendt: 27 Oktober 2009 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

Der er tale om to M&K MX350 MK2 subs. I går var jeg nede i det lokale byggemarked og købe Lecatermblok til hver sub, og betrukket dem med Molton scenestof, men synes umiddelbart ikke det har hjulpet.

Jeg har 2,45m til loftet. Men min gamle B&W ASW675 fungerede fortrinligt i rummet. Tror du Bastraps vil afhjælpe problemet?

Guldtuborg: Subberne har det der kaldes THX indstilling, så signalet kører rent igennem. Så skulle alt med indstillinger være klaret "Det er hvad jeg har fået af vide. Har indtil videre kun kørt med dem på den måde.

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Sendt: 27 Oktober 2009 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

Vil da også lige påpege at den "gamle lille" Asw675 simpelthen  et fund ud i fast bas. Faktisk "mangler den" iflg en kammerat fra HFK i sortimentet, hvis man ikke vil have PV1... ellers skal man helt op i 800-subberne, som dog har store membraner.

Den (675) spiller også meget fint hjemme hos mig - så.. det er ikke altid nemmere eller bedre med 2 subs...

Mere max SPL, men meget sværere integration.
(Se fx. Ingeniørens biotråd - han legede med 2 subs længe - er nu tilbage ved 1 stk. sub så vidt jeg ved.....)

Mvh. Offcourse

Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. The Elite

Sendt: 27 Oktober 2009 kl. 21:15 | IP-adresse registreret  

Ja men jeg var også fint tilfreds med den. Det fungerede rigtig godt i mit rum. Nu har jeg så 4 12" i stedet for. Og hvor jeg før havde en anelse bulderbas ved høj volumen, har de 4 12" ikke hjulpet på det problem - tværtimod. Selvfølgelig er det ikke så mærkeligt. Nu går jagten bare ind på at løse problemet. Kunne rigtig godt tænke mig at få målt mit rum, så jeg kunne se hvor det er galt og hvor på kurven/frekvensområdet det er slemt.

Mon jeg skulle prøve at slå THX-indstillingen fra, og køre på indstillingerne bag på subberne?

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2009 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

Check evt. lige op på Rummet såkaldte eigenmodes...links herunder:
'
Link til side med forklaringer

Link til Eigenmode-calculator

Så kan du se, hvor det står værst til i rummet, og hvor du har dit sweetspot ved du jo selv...
Eller måske er det mindre sweet end håbet...

Mvh. Offcourse

stiv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005
Sendt: 27 Oktober 2009 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

Hej igen The Elite, øverst til venstre sidder der en fasevender vippeknap, prøv at anvende den men kun på den ene af dine to sub'er, og så give dig lidt tid til at justere volumen

Til top Vis stiv's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af stiv

Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. The Elite

Sendt: 27 Oktober 2009 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

Altså umiddelbart lyder mine mål jo ikke fantastisk gode. 4,45 bred,4,65 lang & 2,45 høj. Det er jo næsten de værste mål overhovedet.

Det billede kender jeg godt. Alle pindene vender opad undtagen THX-pinden. Det du vil ha jeg skal prøve er følgende; at slå THX pinden fra, og få til at spille modfase (jeg troede de skulle stå i samme fase), og så begynde at lege med volumen?

Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. The Elite

Sendt: 27 Oktober 2009 kl. 21:52 | IP-adresse registreret  

Men som jeg nu ser på billedet er der 3 THX knapper. Hvilke står for hvad?

Carsten S Chr
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Schmidt Audio

Bruger siden: 05 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 27 Oktober 2009 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

Hej !.......

En løsning der virkeligt dur til noget (i ALLE tilfældfe):

F.eks. en Velodyne SMS-1 (digital rumkorrektion for sub).

Har man først oplevet en sådan sammen med sub, så kan man under ingen omstændigheder undvære den igen !......

Carsten Schmidt Christensen
Til top Vis Carsten S Chr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Carsten S Chr

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Bruger siden: 30 April 2003
Sendt: 27 Oktober 2009 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

Et prisbilligt alternativ til Velodyne er Behringer: http://www.thomann.de/dk/behringer_deq2496_ultracurve_pro.ht m

du får godt nok ikke frekvenskurven op på tv'et, men der er online real-time-analyzer som automatisk justerer frekvenskurven ind hvis du har sluttet en mikrofon til. Giver både mulighed for parametrisk- og grafisk eq.

Jeg regner med at smide en bestilling afsted en af dagene til mit kommende DIY-sub projekt

Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 27 Oktober 2009 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

Hvor står dine to nye subs i forhold til den gamle? Det betyder ikke så lidt, hvordan man placerer dem!

Med to kunne du prøve en asymmetrisk placering (f.eks. en i et hjørne, den anden midt for en væg langt fra den første) - det kunne hjælpe til at dæmpe resonanser. Desuden, der er jo ret mange indstilninger på dine subs - hvad med at prøve at indstille dem forskelligt, f.eks. m.h.t. afskæring opad?

Basstraps er ikke nogen dårlig ide, for øvrigt.
Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Oktober 2009 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

Kan også selv anbefale en Behringer - har fået tæmmet nogle gevaldige pukler i frekvensgangen under 100 Hz.

Men.. det er straks sværere med 2 subs - der tror jeg du skal ud i en dims fra XTZ - som netop kan lave total rumkorrektion, også med 2 subs - super nemt og godt efter hvad erfaringerne er herinde i forummet.

Mvh. Offcourse

Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. The Elite

Sendt: 28 Oktober 2009 kl. 18:17 | IP-adresse registreret  

De står på hver sin side af centeren, hvor min gamle stod til venstre for. Har ikke lyst/plads til at flytte subberne rundt som du beskriver, da jeg gerne vil ha det ser ordentlig ud.

Men kan Behringer godt justere to subs, eller skal man op i noget Velodyne eller XTZ som nævnes. Behringeren er moderat prismæssigt, så den kunne godt være interessant. Er det ikke noget man har mulighed for at låne/leje?

Evt. hvis nogen har erfaringer med bastraps, hvor ville i foreslå det ville være optimalt at sætte dem?

Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. The Elite

Sendt: 09 November 2009 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

Så har jeg netop erhvervet mig en SMS1 boks hos Christian fra CSN-teknik. Får kalibreret det hele til perfektion sidst på måneden. Det glæder jeg mig til, at få min bulderbas af vejen...

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes