| Forfatter |
|
Møffe-manden Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Oktober 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 85
|
| Sendt: 24 Oktober 2009 kl. 17:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa
Jeg har et STORT problem og derfor tænkte jeg at jeg lige måtte oprette mig som bruger herinde og søge hjælp.
Jeg kom hjem fra Tyskland i fredags med et sæt Avalon Ascendants højtalere. Lettere brugte og ca. 2 1/2 år gammel. De lød skide godt hos den tyske sælger og til den gode pris han solgte til, kunne jeg ikke lade vær med at købe.
Jeg har nu leget med deres plasering siden i går aftes og er faktisk ikke blevet særlig imponeret over dem. Jeg har SÅ svært ved at få dem til at forsvinde i lydbillede, jeg kan tydeligt høre begge højtalere hele tiden. Er det normalt ved Avalon? Syntes nemlig ikke at det var sådan hos den tyske sælger!!!!! Så er der nogle tips på hvordan disse højtalere skal plaseres og hvordan får man mest ud af dem?
Jeg fandt frem til at der er nogle stykker her på forummet som har Avalon højtalere og den Danske importør skulle vist også være bruger herinde............... Så derfor håber jeg at kunne få lidt hjælp.
Mit kælderrum er et lejet rum i den boligforening jeg bor i, så derfor kan der ikke gøres det store ved dette rum. Men det er 4*5m med 2,3m til loft. Betongulv med gulvtæppe og et lille vindue langs den ene væg (med gardin). Jeg spiller på den "lange" led og bruger sonos via en DIY dac med pre. min forstærker er en ældre Accuphase.
Så håber at i vil hjælpe en ny bruger herinde og ikke bare føle at jeg "nasser" på jeres expertise :-)
|
| Til top |
|
| |
cube Forum Bruger

Bruger siden: 16 Januar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 351
|
| Sendt: 24 Oktober 2009 kl. 17:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvordan er højttalerne placeret: afstand til side og bagvæg. afstand imellem højtt. og afstand fra højtt. til lytteposition ville være interessant :) evt. billeder af opstilling.
|
| Til top |
|
| |
pof@ Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 941
|
| Sendt: 24 Oktober 2009 kl. 18:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske har du ret mht. rummet, men det kunne da også være at sælgers forstærker og andet udstyr passer bedre til dine nye højttalere end dit eget udstyr?
|
| Til top |
|
| |
Nissemanden Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 716
|
| Sendt: 24 Oktober 2009 kl. 19:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du har fuldstændigt bare væge og loft kan det også betyde en del. prøv med vægtæpper eller billeder eller bare et lagen. En sofa midt i rummet er også god :p
er enig i foreslaget med forstærker, men kender overhovedet ikke den forstærker, så deer er jeg påbar bund
|
| Til top |
|
| |
Medlem Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 2084
|
| Sendt: 24 Oktober 2009 kl. 19:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Først og fremmest tillykke med en helt og aldeles fremragende højttaler 
(Hvis den er helt ok, hvilket jeg self. antager at den er).
Ascendant er sublime til at lave et STORT og 3D lydbillede. Det er 2-vejs højttalere. De fordufter ganske enkelt i lydbilledet, ved den rette opstilling. De er IKKE svære at få til at spille godt.
1. De må ikke vinkles ret meget (3-5 grader maks.). Prøv at starte med at spille helt lige ud. Se hvordan det er med 1. reflektion fra sidevæg etc.
2. De bør ikke stå med helt samme afstand fra sidevæg, som til bagvæg (bagved højttaler). Prøv med 2½ meter imellem. 3/4 meter til sidevægge. 1 meter ud fra bagvæg. Lytteposition ca. 3 meter fra baffel.
Det SKAL lyde godt 
Nu må du prøve dig frem stille og roligt lidt af gangen, med at give dem toe-in ½ cm ad gangen.
Men måske er dit elektronik ikke i samme gear, eller godt match til dem.
Højttalerne er fantastiske. Jeg har haft dem i 2½ år. De har overlevet mange mange snigangreb.
De står her fortsat 
God fornøjelse med dem 
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1100
|
| Sendt: 24 Oktober 2009 kl. 20:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
De mål medlem giver ville ejg også prøve, hvis jeg var dig.
Mvh ulrikmm
|
| Til top |
|
| |
Totoronto Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 436
|
| Sendt: 24 Oktober 2009 kl. 20:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv at søge på akustik her i forumet. Der er en del der har leget med akustikforbedringer i deres lytterum. Du skal måske også gøre lidt ved dit betonrum?
|
| Til top |
|
| |
jesper ø j Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 December 2008 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 73
|
| Sendt: 24 Oktober 2009 kl. 20:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alle de Avalon jeg har hørt forsvinger total.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 24 Oktober 2009 kl. 20:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak for jeres svar.
Mit rum er ikke et totalt betonrum, da alle væge og loft er beklædt med gipsplader, så selve akustikken fejler som sådan ikke noget. Har ikke problemer med bassen og ligende. Kun at de ikke vil forsvinde i lydbillede.
Jeg vil prøve at lege med deres vinkling og plasering som der er blevet omtalt. Skal nok give lyd fra mig omkring resultatet. Dog kan der godt gå lidt inden i høre noget, da jeg ikke har internet hjemme (sidder pt. på en cafe i århus og arbejder og bruger deres net;-).
Dejligt med så mange svar, på så kort tid. Tak for det.
|
| Til top |
|
| |
Pierre Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3547
|
| Sendt: 25 Oktober 2009 kl. 00:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lige som Medlem et sæt Ascendant og kan også kun sige at det er et hammer lækkert sæt højtaler du har fået med hjem 
Jeg kunne forstille mig at du har vinklet dem for meget. Jeg oplevede noget ligende da jeg fik mine og roede med deres placering. Jeg fik dem vinklet for meget indad og deres store lydbillede røg en tur. Det var faktisk som du beskriver, det var højtalerne der var i focus og det var utroligt tydeligt at høre begge højtalere.
Mit rum størrelse minder meget om dit (jeg har dog noget højere til loftet) og jeg har plaseret mine højtalere 108cm ud fra bagvæg (fra diskant) og 85cm til sidevæge. Jeg har faktisk nærmest ikke vinklet mine.
Så start men en 0 vinkling og prøv dig frem derfra.
Men ellers tillykke med dine nye højtalere, de er FANTASTISKE  __________________ Vin & Vinyl
|
| Til top |
|
| |
lexus Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1037
|
| Sendt: 25 Oktober 2009 kl. 00:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
hey,lige et lille sprsmål.:har selv audio note E,men har kig på
disse avalon....hva ville evt. de gi mere....ved det måske er
et dumt sprsm. jeg selv må lytte mig til....men lytter GERNE på råd..
|
| Til top |
|
| |
Pierre Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3547
|
| Sendt: 25 Oktober 2009 kl. 01:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
lexus skrev:
|
hey,lige et lille sprsmål.:har selv audio note E,men har kig på
disse avalon....hva ville evt. de gi mere....ved det måske er
et dumt sprsm. jeg selv må lytte mig til....men lytter GERNE på råd..
|
|
|
Der er sku ikke muligt for mig at svare på, da jeg ikke har hørt AN i mange år. Så det ville sku nærmest være gæt, fremfor noget kvalificeret svar 
Men gi dem et lyd, de er det vær  __________________ Vin & Vinyl
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 28 Oktober 2009 kl. 15:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så har jeg rodet med højtalernes placering det meste af weekenden og det har faktisk lykkedes mig at få dem til at forsvinde 100%. De var simpelthen vinklet for meget.
Så som medlem skrev, så har de nu en meget lille vinkling og står lidt tættere på sidevægene end bagvægen.
Så tak for hjælpen.
|
| Til top |
|
| |
sonny73 Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 338
|
| Sendt: 28 Oktober 2009 kl. 19:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Møffe-manden skrev:
|
Mange tak for jeres svar.
Mit rum er ikke et totalt betonrum, da alle væge og loft er beklædt med gipsplader, så selve akustikken fejler som sådan ikke noget. Har ikke problemer med bassen og ligende. Kun at de ikke vil forsvinde i lydbillede.
Jeg vil prøve at lege med deres vinkling og plasering som der er blevet omtalt. Skal nok give lyd fra mig omkring resultatet. Dog kan der godt gå lidt inden i høre noget, da jeg ikke har internet hjemme (sidder pt. på en cafe i århus og arbejder og bruger deres net;-).
Dejligt med så mange svar, på så kort tid. Tak for det.
|
|
|
gips er næsten ligså slemt vad akustiken som beton så nu når du har købt dig de fine avalon SKAL du går noget med akusstiken i den rum du beskriver ellers få du ikke optimaler uf af dem... og de akustisker forbedelser beoves ikke at koster formue
|
| Til top |
|
| |