| Forfatter |
|
ML77 Forum Bruger

Bruger siden: 01 November 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 40
|
| Sendt: 04 Februar 2009 kl. 17:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle!
Jeg har tænkt mig at skulle have mere udnytte af mine Ikon7 og ville derfor investere i et ordentligt signalkabel og et kvalitets højtalerkabel.
Mit setup består af en Onkyo TX-805 surroundforstærker - og så har jeg en Nad C272 til at drive Ikon 7'erne(fronter).
Nu var det så meningen jeg ville købe et brugt sæt Helix 8 - og biwire(som jeg gør i forvejen på NAD'en).
Men nu er jeg kommet i tvivl, vil det være bedre at biampe, så 805'eren kan trække diskant mv. og NAD'en kan trække bunden - eller hvordan?
Håber I kan guide mig lidt på vej!
|
| Til top |
|
| |
madaUlp Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2008 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 186
|
| Sendt: 04 Februar 2009 kl. 21:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du skal bi-ampe, skal du som udgangspunkt have to ens forstærkere.. Medmindre du vil inverstere i en ekstra nad er et helix 8 kabel nok løsningen.. Hvis du altså kan høre forskel på det og singlewire..
|
| Til top |
|
| |
ML77 Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Februar 2009 kl. 00:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er ikke muligt at lade den ene forstærker tage sig af bunden på begge højtalere - og den anden af toppen. Så vil det vel reelt være to ens forstærkere?
|
| Til top |
|
| |
Eyesonly Forum Bruger

Bruger siden: 15 August 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 357
|
| Sendt: 05 Februar 2009 kl. 00:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er jo netop ikke to ens forstærkere idet at nad'en er en effekt forstærker og bygget efter en helt anden filosofi(hen af vejen) Havde du haft 2 effektblokke, havde du måske kunne gøre det med succes, men da de ikke er ens, vil du med al sansynlighed ikke få et fantastisk restulatet ud af det.
|
| Til top |
|
| |
Mads57 Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2008 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 732
|
| Sendt: 05 Februar 2009 kl. 02:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg synes at ikon 7 og nad er dårlig mix..
prøv med rørforstærker istedet.. en ny verden åbner sig, der kommer noget ud af højttaleren som du aldrig havde troet
kunne lade sig gøre..
taler af erfaring, har selv ikon 7 med helix 8..
jeg høre næsten ingen forskel med bi-wire..
og bi-amp er ikke nødvendigt da ikon 7 er lette at trække..
vil du have bedre lyd, så køb en ordenlig forstærker eller andre højttalere..
|
| Til top |
|
| |
Øvbøv Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2008 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 136
|
| Sendt: 05 Februar 2009 kl. 12:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mads57 skrev:
jeg synes at ikon 7 og nad er dårlig mix.. prøv med rørforstærker istedet.. en ny verden åbner sig, der kommer noget ud af højttaleren som du aldrig havde troet kunne lade sig gøre.. taler af erfaring, har selv ikon 7 med helix 8.. jeg høre næsten ingen forskel med bi-wire.. og bi-amp er ikke nødvendigt da ikon 7 er lette at trække.. vil du have bedre lyd, så køb en ordenlig forstærker eller andre højttalere..  |
|
|
Hmmm...Har hørt meget Ikon med Nad og det lyder ok.......og om det gør den store forskel, at bi-ampe eller bi-wire aner jeg ikke...Men jeg ville starte med, at bi-wire og så tage en tur i klubben og få dem til, at lave et setup med dine ikoner.....
Hygge med projektet __________________ Har ingen forstand, viden eller noget der minder om det....Men jeg har indrømmet det :-)
|
| Til top |
|
| |
ML77 Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Februar 2009 kl. 21:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hahaha, okay. Så stopper vi her! :)
Tak for rådet, jeg tror jeg hopper på et par Helix - og så må jeg opgradere på effekten eller forstærkeren på et senere tidspunkt.
Hvor meget har et ordentligt signalkabel at sige mellem en receiver og en effekt?
|
| Til top |
|
| |
Mastervol Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3670
|
| Sendt: 05 Februar 2009 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er lige blevet modereret en smule i et par indlæg, og nu fortsætter hvor sidste indlæg slap! 
Et lille tip: I må gerne prøve at vise lidt større forståelse for den situation trådstarter står i og holde Jer lidt mere til det konkrete spørgsmål. Og så ellers snakke pænt til hinanden. 
|
| Til top |
|
| |
Eyesonly Forum Bruger

Bruger siden: 15 August 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 357
|
| Sendt: 05 Februar 2009 kl. 21:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
ML77 skrev:
Hahaha, okay. Så stopper vi her! :)
Tak for rådet, jeg tror jeg hopper på et par Helix - og så må jeg opgradere på effekten eller forstærkeren på et senere tidspunkt.
Hvor meget har et ordentligt signalkabel at sige mellem en receiver og en effekt?
|
|
|
Ehm... stor :) Alle led på signalvejen har betydning for lyden som udgangspunkt. Nogle mener ikke at kabler har nogen betydning overhovedet, andre svæger til at de er den hellige gral.. det er en længere debat jeg ikke tror vi skal have her.. Den nemmeste måde at finde ud af det for dit og alle andres vedkomne, er at prøve sig frem, låne nolge kabler med hjem og se og primært lytte, er der forskel i lyden, bliver den bedre eller måske dårligere? Og så beslutter sig for om man vil købe kablet. De fleste steder plejer de at være flinke til at låne ud så man kan få det rigtige. Håber det kunne hjælpe:)
|
| Til top |
|
| |
morten=-=morten Forum Bruger

Bruger siden: 09 Februar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 14
|
| Sendt: 08 Februar 2009 kl. 17:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ang. kabler vil jeg sige følgende. Køb et der virker som om det er i en fornuftig kvalitet. Når du fx. sætter stikkende i skal de sidde rimelig stramt således man føler at de "har fordentlig fat". Jeg vil mene at du kan få et til omkring 150 kr. hvis det ikke skal være for langt. Alt derover må guderne vide hvad forskel. Jeg studere selv på akustik på AAU. Og selvom vi bruger måleudstyr til ekstrem mange penge, så er signalkablerne ikke så dyre endda (ihvert tilfælde ikke dem med standart stik).
|
| Til top |
|
| |
venai Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 50
|
| Sendt: 08 Februar 2009 kl. 18:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mads57 skrev:
jeg synes at ikon 7 og nad er dårlig mix..
prøv med rørforstærker istedet.. en ny verden åbner sig, der kommer noget ud af højttaleren som du aldrig havde troet
kunne lade sig gøre..
taler af erfaring, har selv ikon 7 med helix 8..
jeg høre næsten ingen forskel med bi-wire..
og bi-amp er ikke nødvendigt da ikon 7 er lette at trække..
vil du have bedre lyd, så køb en ordenlig forstærker eller andre højttalere..  |
|
|
Helt enig. køb dig en forstærker med masser af kvalitets WATT, biwire dem. det blir du glad for
|
| Til top |
|
| |