| Forfatter |
|
loeb Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2009 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 15
|
| Sendt: 03 Februar 2009 kl. 17:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle hifi folk...
Jeg har fået investeret i mit første anlæg et par Vienna Haydn Grand med en Primare A10 forstærker, Bluejeans kabler og indtil nu er der ikke en finger at sætte på det, det lyder skønt sammen, rigtig behagelig lyd…
Men da de jo er et par stander højtalere, med en Bas/mellemtonen på en 5 tommer, så er der som forventet lidt mangler i de dybe frekvenser og desværre kommer nogle af mine cd’er derfor ikke til retfærdighed og er så endt på hylden. Dette må der jo være en løsning på og her er det at jeg håber at der er nogen af jer der kan hjælpe mig til en bæredygtig og lidt økonomisk studenter venlig løsning...
Min tanke er at jeg ville investerer i en subwhoofer, men jeg må være helt ærlig, jeg ved simpelthen intet om Subwhoofere (egentligt hi-fi generelt). Derfor tages alt hjælp med kyshånd, lige meget hvor elementært det end er…
Jeg bruger kun mit anlæg til musik og derfor er det udelukkende hertil mit behov er!
Er nød til at spørge: Er det er subwhoofer jeg har brug for?
Mit budget er ikke så stort grundet at jeg er studerende og det ligge pt. På højst 3000kr (gerne under).. Jeg ville egentligt helst købe brugt (mest for pengene), men er åben for at købe nyt..
Tænkte på at prøve en XTZ 99 W10.16 - efter alt den positive snak XTZ har fået.. Derfor ville jeg gerne høre om dr var nogen der havde nogle erfaringer med denne? Kunne det være fornuftigt bud? - link http://www.fyndborsen.se/ScriptServer/TradePoint/B2C/UI/Cata log/ItemView.aspx?Key=4913
Venlig hilsen Loeb
|
| Til top |
|
| |
TorB Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2005 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 7
|
| Sendt: 04 Februar 2009 kl. 18:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
XTZ sub.
Kan anbefales. Kjøpte selv samme standerhøytaler sist efterår. Koblet da subben i surroundanlegget (XTZ 12") sammen med stereoanlegget for å prøve hvordan en sub ville innvirke. Det resulterte i inn kjøp av 2 stk XTZ 10" som ble koblet til stereoanlegget. Hører merkbar forbedring. Selv med en sub vil du merke forskjell til det bedre. Tillater meg å henvise til AVforum.no. På dette forum under :Tester. vil du finne en del synspunkkter på denne sub.
Forforsterkeren deler ved 80Hz. Dvs at Haydn tar seg av det over. Pre-out sub settes til 60 Hz, mens subbens frekvensinnstilling settes på max, dette for å unngå dobbel delesetting av sub.
I tester av Grand Haydn har det blitt påpekt at den spiller bedre ved å bli avlastet av en sub. Den slipper å spille de dypeste toner som kanskje kan presse den litt. Det påstås at det dermed vil lyde bedre i mellomtoneområdet. Da får man ved å tilslutte en sub forbedring i lydbilde både i mellomtoneområdet og bassområdet.
Vennlig hilsen
TorB
|
| Til top |
|
| |
Fusio Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Juli 2007 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 46
|
| Sendt: 04 Februar 2009 kl. 19:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
loeb Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Februar 2009 kl. 09:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
"So more it´s like a woofer instead of a SUBwoofer. " - Kan dette uddybes, forstår ikke helt betydningen her af.
Forstår heller ikke helt alle de grafer der er, nogen der evt. kan hjælpe med at tyde dette - hvad man kan få ud af dette (betydningen af graferne)..
Torb: mange tak for dit svar, det er lige hvad jeg søgte... Der er jo næsten ingen vej uden om at prøve en xtz 99 w10.16, prisen er jo også virkeligt overkommeligt...
Lige et link til det Torb henviser til på avforum.no: http://avforum.no/forum/tester-audio/45960-test-xtz-99-w10-1 6-a.html
Plus kommentarer: http://avforum.no/avnytt/showproduct.php/product/1193
|
| Til top |
|
| |
loeb Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Februar 2009 kl. 17:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen...
jeg er blevet tilbudt en ny Velodyne MicroVee til en ca. 2,5k, nogen der kender denne og evt. har mening om den vs. XTZ?
Alt info tages med kyshånd!
Vh Loeb
|
| Til top |
|
| |
TorB Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Februar 2009 kl. 19:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
loeb Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Februar 2009 kl. 23:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Torb: du er en kæmpe hjælp, mange tak for dit gode svar. Næste skridt må være at indrage mine øre i den kommende søgen..
Hvor meget har det af betydning om det er et åbent kabinnet som XTZ 99 W10.16 eller lukket som Velodyne MicroVee, når sub'en det skal bruges til musik?
Er blevet tilbudt en Velodyne SPL 10 series II (uden EQ) til ca. samme pris Microvee'en, nogen der ved noget om spl 10, evt. noget erfaring? har prøvet at google den, men kan intet brugbart finde..
evt. spl 10 vs de 2 andre?
Vh Loeb
|
| Til top |
|
| |
TorB Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Februar 2009 kl. 08:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Portåpning
XTZ har to portåpninger i front. Det leveres med skumplugger til disse. Dvs at du kan velge om du vil ha det som lukket kabinett, åpen høyre port, åpen venstre port eller åpen begge porter. Disse valg gir deg muligheter til å tune/tilpasse lyden etter egne preferanser. Lengden på bassrørene i de to porter skal være forskjellig. Dette tilsier at du har flere valgmuligheter med XTZ. Hvorvidt den er bedre enn de du nevner fra Velodyne kan jeg ikke uttale med om da jeg kun har hørt XTZ. Velodyne er et velrenomert merke så uansett hva du velger tror jeg ikke du kommer galt avsted.
TorB
|
| Til top |
|
| |
TorB Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Februar 2009 kl. 08:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
loeb Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Februar 2009 kl. 23:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
TorB: endnu en gang tak for dit svar, tror helt bestemt du har ret, jeg må bruge mine øre, tage et valg og stå ved det... Tror jeg vil låne XTZ'en hjem (på prøve) og så vil jeg se om jeg kan gøre det samme med micovee'en. Så udfra dette vil jeg tage min beslutning.. Spl'en er detsvære placeret langt fra hjemmet, så i første omgang må jeg nok springe den over i en test, men måske der kommer en løsning... Indtil videre tak  Og også tak for linket til test...
|
| Til top |
|
| |