| Forfatter |
|
Ulvin Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 402
|
| Sendt: 03 Februar 2009 kl. 13:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mangler lidt råd/ideer til afkoblig af et sæt Dali grand højttalere.
Umiddelbart har jeg ikke de store problemer med lyden når mine højttalere står direkte på gulvet (trægulv), men mit gulv er fra tiden før man kunne finde ud af at bruge en loddestok, mit gulv hælder næsten 0,5cm alene på det stykke mine grand bruger. Derfor har jeg været nødsaget til at eksperimentere med diverse fødder jeg har kunne regulere i højde.
De ting jeg har forsøgt mig med allerede er spikes, spikes med ringmat spike stoppere, omvendte spikes (kan ikke huske hvad de hedder - men en forholdsvis dyr variant), betonfod, betonfod med spikes.
Uanset hvad jeg har prøvet mig frem med har været med knap så gode resultater. Alle løsninger jeg har afprøvet har efterladt min bas mudret og uinterresant. Jeg har fundet en løsning hvor lyden ramte plet, men løftede diskanterne op i en højde hvor jeg nok skal stå oprejst for at få det hele med. Løsningen var en 50x50cm betonfod klodset op på et par pap briketter sammen med synergistic research spikes på ht'erne.
Lyden på den ovennævnte kombination ramte plet, men nu står mine ht'ere hævet næsten 10cm over gulvet, hvilket er uholdbart. Hvis nogle af jer har haft lignende problemer eller måske har en idé til noget der kan afprøves, så smid gerne en kommentar. __________________ Krell KSA 200S
Krell KRC-3
HTPC/PS Audio Digital Link III DAC
Dali Grand
Se det her
|
| Til top |
|
| |
Dennis Frie Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 443
|
| Sendt: 03 Februar 2009 kl. 15:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bruger selv en slags "gummi-fødder" til mine Dali Grand højttalere, og det virker umiddelbart fint (jeg har dog ikke eksperimenteret så meget). Måske et var en mulighed at prøve med sådan et sæt?
Hvis de kan afkoble dine højttalere rigtigt er det jo blot at skøre 0,5 cm af et par af fødderne.
Blot en ide.
|
| Til top |
|
| |
Ulvin Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Februar 2009 kl. 11:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg fik selvfølgelig ikke nævnt det, men diverse gummi fødder er også afprøvet (SD, holfi). De har heller ikke været overvejende positive for bassen, samtidig er jeg heller ikke tryg ved at HT'erne kan stå og gynge frem og tilbage på gummifødder.
Mit næste forsøg er kork, jeg er dog på forhånd lidt bange for at det vil give samme effekt som gummi. __________________ Krell KSA 200S
Krell KRC-3
Dali Grand
Se det her
|
| Til top |
|
| |
KBAndersen Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1100
|
| Sendt: 05 Februar 2009 kl. 09:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har selv et sæt Grand og de er pt sat på SD. Jeg er heller ikke helt tilfreds med den gyngende højttaler. Findes der spikes til dem? Kunne jo ligge en tynd stenplade på gulvet først så ikke der kommer huller i parketgulvet.
__________________ Mvh
Kenneth
|
| Til top |
|
| |
Ulvin Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Februar 2009 kl. 16:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hullerne i foden af Grand er lavet i standard størrelse, tror du kan bruge stort set alle spikes på dem. Gummi fødder er bare ikke gode når først der er tung vægt på dem, jeg var bange for at have fulde folk på besøg, et forkert skub havde sendt dem vandret.
Men men, spikes og diverse mellemlag til at forhindre skader på trægulvet er afprøvet, det eneste der duede med spikes er ovennævnte løsning med en tyk betonflise - det gav nogenlunde samme kontrol over bunden som når de står direkte på gulvet. Står de direkte på gulvet går det så desværre ud over diskanten pga hældningen på mit gulv.
__________________ Krell KSA 200S
Krell KRC-3
Dali Grand
Se det her
|
| Til top |
|
| |
Greekstar Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 236
|
| Sendt: 05 Februar 2009 kl. 16:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
højttaler spikes sten (granit) neopren (afstemt til vægten)
med spikes gynger højttaleren ikke på granitten, og granit har en plan flade. granit er tungt og gynger ikke selv om det er godt afkoblet til gulvet via neoprenen der udligner det skæve gulv.
det er mit forslag!
__________________ Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Ulvin Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Februar 2009 kl. 18:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Neopren, tænker du på fødder ala SD? Eller tager jeg fejl af hvad neopren er?
Granit havde jeg ikke skænket en tanke, det skulle gerne kunne give noget vægt uden at blive adskillige centimeter tykt. __________________ Krell KSA 200S
Krell KRC-3
Dali Grand
Se det her
|
| Til top |
|
| |
Greekstar Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 236
|
| Sendt: 09 Februar 2009 kl. 09:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
neopren er som det SD feets er lavet af, men nogle liggeunderlag hos spejdersport er også (hint)
__________________ Mvh.
|
| Til top |
|
| |
hifiigen Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1033
|
| Sendt: 09 Februar 2009 kl. 09:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
På en Diva har jeg gode erfaringer med 4 store stykker korkgulvbelægning, dvs. en korkflise skåret op i stykker. Der er en smule fjedervirkning, men ikke så meget at man fornemmer højttaleren ikke står fast.
Det vad KvK, som desværre ikke skriver her mere som inspirerede til den opdagelse, at hvis alt i anlægtet blev spiket op, kunne det komme til at lydt "spændt op" uden frihed, som om man havde små stålwirer i musikkerne. Krampagtigt, og uden mulighed for dynamiske udladninger. det lyder som en rigtig opdagelse, og nu bruger jeg som nævnt kork, samt korkklodser under racket. de fjedrer mere end de tynde korkfliser, og det tror jeg er fint til racket, som gerne må isoleres fra de komponenter, som udsender akustisk energi (højttalerne) __________________ Er blevet ret passiv læser.
|
| Til top |
|
| |
Exile Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 79
|
| Sendt: 09 Februar 2009 kl. 12:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis dine højttalere fungerer bedst når de står direkte på trægulvet, hvorfor så ikke lime en MDF-sokkel under din højttaler, skåret til som en kile så den retter ujævnhederne i dit trægulv. Går ud fra en Grand har en almindelig MDF sokkel? Så får du 100% den samme tilkobling til gulvet som du har nu, og behøver kun at øge højden med 1-2 cm?
Billigt, nemt og forhåbentligt godt
Mvh
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1100
|
| Sendt: 09 Februar 2009 kl. 12:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mine Diva står også på et trægulv. Gulvet er en smule skævt , hvorfor jeg lægger PVC plast afstandsstykker fra Knudsen
Kilen under til at vatre ind. Måske er det derfor at bassen ikke er helt på plads. Men ideen om at vatre ind med en ekstra
MDF sokkel er faktisk rigtig god. Jeg ville dog nok undlade at lime sokkelforlængelsen på - hvis man senere skal flytte HT,
har man jo 2 stk. skævt tårn i pisa stående.
Mvh Ulrikmm
|
| Til top |
|
| |
Ulvin Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Februar 2009 kl. 12:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg havde en lang og kedelig weekend, så jeg brugte noget tid og gik til ekstremerne. Jeg brækkede gulvet op, støbte beton helt op til trægulvet under højttalerne og fik gulvet på igen - plant denne gang. Det er sku spændene at begynde at reparere på et 100 år gammelt massivt og svævende trægulv, men det blev med et helt hæderligt resultat.
Nu kan jeg så begynde at male hele stuen igen, fodpanelet er selvølgelig kommet ned i en højde hvor den gamle væg er blevet afsløret - en mindre detalje jeg ikke lige havde tænkt over før jeg gik igang. Ah ja, så ved jeg i det mindste hvad næste weekend kommer til at gå med. __________________ Krell KSA 200S
Krell KRC-3
Dali Grand
Se det her
|
| Til top |
|
| |
Dennis Frie Forum Bruger

Bruger siden: 08 Maj 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 443
|
| Sendt: 09 Februar 2009 kl. 12:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Haha, det er fandeme god stil  Hvis højttalerne ikke er afkoblet ordentligt brækker man da bare lige gulvet op og smider en gang beton under  Ej, det lyder rigtig lækkert, at du har fået det resultat du ønskede. Specielt når du har gjort så meget for det. Jeg kan dog ikke lade være med at tønke på din kæreste eller kone (hvis der er sådan en). Jeg gad godt have set hendes ansigt da du pludselig begyndte at brække gulvet op for at kunne afkoble dine højttalere ordentligt
|
| Til top |
|
| |
Exile Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 79
|
| Sendt: 09 Februar 2009 kl. 13:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Respekt 
|
| Til top |
|
| |
hifiigen Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1033
|
| Sendt: 09 Februar 2009 kl. 13:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ulvin skrev:
|
Jeg havde en lang og kedelig weekend, så jeg brugte noget tid og gik til ekstremerne. Jeg brækkede gulvet op, støbte beton helt op til trægulvet under højttalerne og fik gulvet på igen - plant denne gang. Det er sku spændene at begynde at reparere på et 100 år gammelt massivt og svævende trægulv, men det blev med et helt hæderligt resultat.
Nu kan jeg så begynde at male hele stuen igen, fodpanelet er selvølgelig kommet ned i en højde hvor den gamle væg er blevet afsløret - en mindre detalje jeg ikke lige havde tænkt over før jeg gik igang. Ah ja, så ved jeg i det mindste hvad næste weekend kommer til at gå med.
|
|
|
Ja jeg ville have undermineret hele huset, og nivelleret det op, så mine Diva'er stod lodret. Så havde jeg også fortsat haft termisk isolering, og derved ville den nederste bas have samme termiske forhold som den øverste Absolut hørbart om vinteren. __________________ Er blevet ret passiv læser.
|
| Til top |
|
| |
Ulvin Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Februar 2009 kl. 14:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dennis Frie skrev:
Haha, det er fandeme god stil 
Hvis højttalerne ikke er afkoblet ordentligt brækker man da bare lige gulvet op og smider en gang beton under 
Ej, det lyder rigtig lækkert, at du har fået det resultat du ønskede. Specielt når du har gjort så meget for det. Jeg kan dog ikke lade være med at tønke på din kæreste eller kone (hvis der er sådan en). Jeg gad godt have set hendes ansigt da du pludselig begyndte at brække gulvet op for at kunne afkoble dine højttalere ordentligt 
|
|
|
Jeg havde "glemt" at informere hende om mine planer, jeg tror der går en 14 dages tid før jeg har mere end dynen at varme mig med om natten :) __________________ Krell KSA 200S
Krell KRC-3
Dali Grand
Se det her
|
| Til top |
|
| |
kimber Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 439
|
| Sendt: 09 Februar 2009 kl. 15:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har selv lige lavet det nummer med og rive gulvet op.
Men godt blev det,hvad gør man ikke for at få bedre lyd.
|
| Til top |
|
| |
Ulvin Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Februar 2009 kl. 12:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nogle gange undrer jeg mig over om ikke man engang imellem går et enkelt skridt for langt. Da jeg begyndte at diktere indretning og møbelvalg i forhold til anlægets placering var jeg tæt på at ende med dobbelt så meget dyne til mig selv om natten.
Meeen når først guitaren spiller og den fede dame synger så er der sku ingen vej tilbage. __________________ Krell KSA 200S
Krell KRC-3
Dali Grand
Se det her
|
| Til top |
|
| |