Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 00:36   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: bi-wiring er det godt eller vad ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
per.k6
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 29 Oktober 2008 kl. 20:01 | IP-adresse registreret  

Hej jeg vil høre om der er nogen der kan for tælle mig om man får beder lyd med  bi-wiring . Jeg har en Yamaha RXV 863 hvor man kan instille den til.

Serritzlev
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juli 2008
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 29 Oktober 2008 kl. 20:32 | IP-adresse registreret  

slettet.

Til top Vis Serritzlev's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Serritzlev

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 29 Oktober 2008 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

Serritzlev skrev:

Tja det er en religion du her røre ved der er mange som ikke forestår et hak af polomiken med bi-wire og bi-amp så du stikker kæppen i hvebseboet igen.

Bi-wire selvfølig giver det en forbedring af dit lydbillede, sammenligne det med at du får to pipline in i hytten en til badeværelset og igen en til haven/køknet, har du prøvet at bo på landet og naboen vander haven og der ikke er vand til dig til en kop kaffe, jo det batter bare ikke så meget som mange tror vi taler om marginer måske det der skal til og spare et par tusser til andre higend kabler men nok til at dit lydbillede ikke lyder anstrengt, det samme som bi-amp giver og som bare en tand bedre end bi-wire.

Kan kun sige prøv det måske giver det dig noget men vær forbredt på at det er nede i de små marginaler, som du kan forestå er jeg tilhænger af bi-wire og har før brugt det men i dag bruger jeg bi-amp og så kommer der selvfølig en eller anden idiot og foræller at det er hol i hovedet du skal invistere i elektronisk delefilter osv det er jo en relegion du her røre ved.

Hvis du ved hvad du skal lytte efter i musikken så ved du at megegt hurtig giver dig en mico forbedring lige som et mega dyrt kabel kunne bare at det koster ti gange så meget for en mico forbedring.

forskellen ved at bruge bi-wire eller single-wire er jo ikke eksisterende. Om du kører bi-wire eller single-wire med et dobbelt så tykt kabel giver samme resultat i sidste ende.

Bi-amping er der en reel fordel i, da man får mere effekt. Om det er nødvendigt med elektronisk delefilter er jo op til den enkelte

Peter.C
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 29 Oktober 2008 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

per.k6 skrev:
Hej jeg vil høre om der er nogen der kan for tælle mig om man får beder lyd med  bi-wiring . Jeg har en Yamaha RXV 863 hvor man kan instille den til.

Hej

Er du sikker på at du ikke mener bi-amping ?

Bi-wiring er bare to sæt kabler til højttaleren, fra samme forstærkerudgang. Ved bi-amping bruges en forstærker til bas og en til mellemtone/diskant (groft sagt), og det kræver en ændring i din forstærker.

bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Sendt: 29 Oktober 2008 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

Passiv højttaler (let at eksperimentere med):

Det spændende her er vel om man får bedre lyd af et kabel til 1000kr eller af 2 kabler til 500kr stykket? Bi-wire giver også mulighed for at bruge forskellige kabler til de forskellige områder.

Bi-amp er så to (med samme forstærkning) forstærkere, som begge får samme signal, men hvor den ene trækker bas, så er den anden koblet på diskanten. Dermed (det sørgere det passive delfilter for) belastes den ene forstærker kun med diskant lyde og den anden kun med baslyde.

Aktiv løsning (kun få færdige produkter ellers er det gør det selv, gennemgribende ændring):

Nu skrev Serritvlev så noget om elektronisk delefilter. Det er der hvor hver enhed får hver sin forstærker. Forstærkeren bliver så koblet direkte til enheden og delfilteret sidder så før forstærkerne. Her skulle fordelen være at forstærkerens dæmpningsfaktor ikke elimineres af 100 Km kobbertråd i diverse spoler. Mislyden fra spoler og/eller kondensatorer slipper man ikke for, men ved elektronisk delfilter er de frekvensdelende komponenter ikke effektbærende. Anden fordel er enhedens impedans (den variere når den bliver varm) ikke indvirker på delfilterets formåen. Ulempen her siges at denne løsning kan være svær at få til at lyde rigtig musikalsk.

Sidstnævnte løsning er heller ikke en du bare lige implementere. Jeg har fortalt lidt om den her, for at udryde en lille misforståelse. Jeg må så tilstå at det netop er som sidstnævnte løsning at jeg kører. Hele konstruktionen er DIY.

Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef

per.k6
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2008 kl. 01:58 | IP-adresse registreret  

øø nu er jeg ik helt med vad det heder,jeg kan se at der er to måder at gøre det på,det jeg vil gøre er at trækket et kabel med fire i hvor jeg vil sette to plus og to minus hvor de to plus skal til de to plus i højtalern og de to minus i de to minus i samme højtaler,vad man så kalder det

Peter.C skrev:
per.k6 skrev:

Hej

Er du sikker på at du ikke mener bi-amping ?

Bi-wiring er bare to sæt kabler til højttaleren, fra samme forstærkerudgang. Ved bi-amping bruges en forstærker til bas og en til mellemtone/diskant (groft sagt), og det kræver en ændring i din forstærker.

per.k6
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2008 kl. 02:00 | IP-adresse registreret  

Tja det er en religion du her røre ved der er mange som ikke forestår et hak af polomiken med bi-wire og bi-amp så du stikker kæppen i hvebseboet igen.

Bi-wire selvfølig giver det en forbedring af dit lydbillede, sammenligne det med at du får to pipline in i hytten en til badeværelset og igen en til haven/køknet, har du prøvet at bo på landet og naboen vander haven og der ikke er vand til dig til en kop kaffe, jo det batter bare ikke så meget som mange tror vi taler om marginer måske det der skal til og spare et par tusser til andre higend kabler men nok til at dit lydbillede ikke lyder anstrengt, det samme som bi-amp giver og som bare en tand bedre end bi-wire.

Kan kun sige prøv det måske giver det dig noget men vær forbredt på at det er nede i de små marginaler, som du kan forestå er jeg tilhænger af bi-wire og har før brugt det men i dag bruger jeg bi-amp og så kommer der selvfølig en eller anden idiot og foræller at det er hol i hovedet du skal invistere i elektronisk delefilter osv det er jo en relegion du her røre ved.

Hvis du ved hvad du skal lytte efter i musikken så ved du at megegt hurtig giver dig en mico forbedring lige som et mega dyrt kabel kunne bare at det koster ti gange så meget for en mico forbedring.

tak for det svar.

[/QUOTE]

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes