Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 00:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Nye højttalere til stuen (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
StefanR
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 19 Oktober 2008 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

Hej Hifivenner.

Jeg står i den lykkelige situation at jeg skal ud og købe nye højttalere til stuen.
I min signatur står der hvad jeg p.t. kører med.
Det er "kun" fronthøjttalerne jeg skal have skiftet ud med noget nyt, da det er musikken der skal gøres bedst.
Jeg har en 7 kanalers effektblok, men kommer kun til at bruge et 5.1 setup i stuen, så jeg har mulighed for at bi-ampe de højttalere jeg får købt.

Indtil videre har jeg lyttet på Sonus Faber Cremola M, Audio Vector Si6 og B&W 803D.
De ligger alle tre inden for det budget jeg har til højttalerne.

Jeg ved godt selv hvilken af disse tre jeg umiddelbart hælder mest til, men vil rigtig gerne have noget ekstra input fra forumet her.
Jeg kunne også tænke mig at høre forslag til andre mærker som I mener realistisk set kan konkurrer med ovenstående (bare de ikke koster mere).
Rummet de skal stå i er min stue på 25kvm.

Ser frem til få noget input.

/Stefan

Til top Vis StefanR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StefanR

StefanR
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Oktober 2008 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

En hel dag uden svar fra nogen, så jeg tillader mig lige at bumpe lidt.

Slet ikke nogen som har nogen forslag?

Chris Cornell
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Juli 2008
Sendt: 21 Oktober 2008 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

Tannoys Dimension serie.

Enten D10 eller D12, D10 er vist inden for budgettet. De skal høres!

Hørte dem på en messe i Tyskland i 2007, har aldrig hørt/set noget lignende. De kan dog få ret mange forstærkere i knæ, men for søren hvor er de fede. Havde jeg råd, sad jeg og krammede et sæt lige nu

http://www.tannoy-speakers.com/s.php?product=115

Kan ikke lige finde en dansk distributør, men der må jo være nogle stykker.

Til top Vis Chris Cornell's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Chris Cornell

Friisand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 21 Oktober 2008 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

Jeg sværger til Aurum Cantus. Har pt M-103 og venter på et par V8F. Aurum Cantus giver fantastisk meget lyd og finish for pengene! Kan næsten ikke forstille mig bedre stemmegengivelse end det diskantbånd kan levere, og feks nogetaf det sværeste at gengive:klapsalver...får myrepatterne frem...så naturligt lyder det! Jeg bor kke så langt fra Aalborg og du er velkomme til en lytter. Det er nemlig ikke nogle der står i enhver hifipushers shop.

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 22 Oktober 2008 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

Jeg kan helt klart anbefale dig at lytte til et par Acoustic Force. Dansk topklasselyd!

Det er et nyt mærke på markedet og priserne er meget lave, når man kigger på indmaden og valget af enheder. De kan bl.a. opleves på hifimesse på Scandic i november...

I forhold til de HTere du nævner, er der hér brugt knap så meget kapital på kabinetterne, som er forholdsvis simple, men ekstremt solide. Til gengæld er der ikke sparet på indmaden: Scanspeak enheder og delefilterkomponenter primært fra Mundorf...

Skal det være et mere etableret mærke, kan jeg foreslå Gamut og Vienna Acoustic (har jeg selv)...

Gamut vil jeg beskrive som lidt lyse og tynde i lyden, men med god detalje i diskanten og VA er lige i den modsatte grøft; en dejlig varm og musikalsk lyd med en god fyldig bas...

UD OG LYT!!! Det er jo netop dine ører som skal tilgodeses

Morten A
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2008
Lokalitet: København
Sendt: 22 Oktober 2008 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

Der er virkelig meget at tjekke ud med dit buget. Audiovision har et sæt demo JBl Array 1400 til 50.000 http://www.hifi4all.dk/tilbudsavisen/KommercielAnnonce.asp?i Ad=7585 Dans hifi har dem 34.000 stk. hvilket også er en god pris.

Kan du lide Sonusfaber kan du sikkert også lide Xavian XN 360. Dali ms 4 eller de store Helicon kunne også være en mulighed. Og hvad med Revel F52. Som nævnt skal Gamuts L serie også tjekkes ud.

Til top Vis Morten A's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten A

Boegedal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2007
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 24 Oktober 2008 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Hej StefanR....

Det ville være en rigtig god idé hvis du også kiggede på en ny centerhøjttaler... front- og centerhøjttaler skal helst være af samme serie... hvad det så skal være, det er svært.. der er rigtig mange muligheder i det budget... nr. 1 ville være hvis du kunne låne nogle tilspillede højttalere hjem på prøve, da det jo nemt lyder meget anderledes end hos forhandleren... dit lytterum har rigtig meget at sige, er der tæppe på gulvet, er der store vinduespartier og lign.

Men ta' dig rigtig god tid, til at vælge og for at bruge en meget slidt frase.. brug dine ører

Hvis du ikke har mulighed for at låne med hjem, så ta' din forstærker med ud, så du kan høre det så tæt på den nye virkelighed som muligt...

God jagt

mvh. Jan

Nakamichi LX-5
Dali Suite Rear 0.8
Til top Vis Boegedal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boegedal

StefanR
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Oktober 2008 kl. 00:54 | IP-adresse registreret  

Tak for de gode forslag. Der bliver studeret kan jeg fortælle jer

Jeg er fuldt ud klar over hvordan jeg skal vælge højttalere. I første omgang tager jeg rundt de forskellige steder og hører hvad der er at vælge mellem.
Når jeg så har fundet et par reelle kandidater til stuen, så vil jeg låne dem hjem.

Med hensyn til centerhøjttaleren, så er det også planen at den skal skiftes med tiden. Men i første omgang er det kun fronterne der bliver skiftet, og det er stereo musikken der skal kæles for til at starte med.

Indtil videre har jeg fundet et par steder i nærheden af mig selv hvor jeg skal ud og lytte til lidt mere, så nu må vi se hvad det ender med.

/Stefan

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 25 Oktober 2008 kl. 01:06 | IP-adresse registreret  

Boegedal skrev:
Det ville være en rigtig god idé hvis du også kiggede på en ny centerhøjttaler... front- og centerhøjttaler skal helst være af samme serie.

Hvorfor det? En ht´s klang afhænger meget stærkt af dens udstrålingsmønster/power response, og der vil centerht´en meget hyppigt afvige væsentligt fra sideht´erne - så IMHO kan man vælge frit, hvis man holder sig inden for nogle rimeligt klangneutrale modeller.

Det er lidt ligesom den der med at "biwiring skal være med samme kabel for at bevare klangbalancen." Ikke et ord om forskellige filterkomponenter, forskellig svingspoletråd, forskelligt magnetsystem og forskelligt membranmateriale.

Helhedens harmoni baserer sig på slutresultatet. Vejene kan være meget forskellige.
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes