Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 16:00   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Problemer med for store højt. i små rum? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
amokk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 17 August 2007 kl. 07:25 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har pt et par Dali Concept 6 højttalere, som forsynes af en Thule Audio PA150B effektforstærker med en Squeezebox som kilde.

Jeg tænkte på at opgradere mine højttalere, og bla. har jeg Dali's Mentor 6 i kiggerten...

men nu har jeg læst en del generelt i forumet her, og blandt andet er der mange der nævner at man skal tage højde for rummets størrelse - jeg bor på et kollegieværelse på 12 m^2 og har således ca 2 meters afstand til højttalerne når jeg lytter.

Når jeg kigger på dataene for Mentor 6 højttaleren, kan jeg se at den har samme størrelse enheder men både vægt og størrelse er en helt anden klasse end concept 6, og jeg spekulerer på, om det vil være et dårligt valg med den slags højttalere på mit kollegieværelse.

Flere steder kan jeg læse at et par små standerhøjttalere vil være et bedre valg, men nu har jeg jo plane om at flytte i noget større inden for et par år, og vil gerne have nogle højttalere jeg ikke udskifter de næste mange år?

Er det helt hen i vejret at købe nogle højttalere i stil med Dali Mentor 6, Ikon 7 eller måske B&W DM683?

Til top Vis amokk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af amokk

Red King
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 17 August 2007 kl. 07:51 | IP-adresse registreret  

Om det er helt hen i vejret ved jeg nu ikke!

Men der er nogle lidt større højttalere som godt kan bruge lidt plads og luft, for ligesom at trække vejret ordentligt!

Jeg har selv oplevet hvordan et skift fra et rum på din størelse til en stuen på ca. 30kvm har haft stor indflydelse på lyden!

Der er fordele og ulemper ved alt, men hvis du klemmer en kæmpe og plads krævende højttaler ind, i et alt for lille lokalet, kan det være du ikke udnytter dens dynamiske formåen ordentlidt.

I værste tilfælde får du masse af buldre bas, og dumme resonanser!

Hvis du derimod vælger en god stativ højttaler, som ikke er lige så plads krævende, som en gulvhøjttaler, så kan du opleve en lyd som er meget mere Rolig, fordi rummet og højttaler kan arbejde sammen, men selvfølgelig skal du stadigvæk tænke på hvordan dit lytterum er indrettet!

Men men men, Jeg har nu altså haft ok oplevelser med mine Helicon 400'ere i et rimeligt lille rum, Ja sjovt nok, men hold da op hvor blir de bare meget bedre af et større rum, alene basen får et helt andet niveau!

Så jeg tror nok at jeg ville vælge en god stativ højttaler i stedet!

Det er måske nok lidt for dyrt, men jeg hørte Dynaudio Contour s1,4 som koster lige ved 10.000kr pr. stk, og det er altså ikke nogle åndsvage spillerdåser!

Edit: Link: http://www.tapeconnection.dk/tcasp/default.asp?menulag=5& ;emne=visprodukt&Gruppenr=44&ID_infoside=1144212

Til top Vis Red King's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Red King

Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 17 August 2007 kl. 08:48 | IP-adresse registreret  

Køb istedet standerhøjttalerne i den serie som du ville have valgt fronter.....altså ville du have købt B&W 683'erne..ja så køb B&W 685 osv.

Når så tiden kommer for en ny større lejlighed/stue ja så flytter du dine standerhøjttalere bagud og bruger dem som baghøjttalere samtidigt med at du så selvfølgelig har købt fronthøjttalerne i samme serie

Til top Vis Hattori Hanzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hattori Hanzo

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes