Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 17:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Højtaler tilslutning... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lapo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juni 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 17 August 2007 kl. 00:11 | IP-adresse registreret  

Ganske hurtigt spørgsmål på noget jeg er i tvivl om:

Hvis jeg har en 7.1 surroundreceiver, der understøtter et 5.1 surround setup og derudover et stereo setup af de sidste 2 kanaler, kan jeg så godt dele de sidste 2 kanaler op i flere!?

Skal forstås således: Jeg har i mit soveværelse et 5.1 setup!! Jeg ønsker at tilslutte 2 højtalere, hvor jeg bare skal høre musik i stereo i mit køkken som er i det tilstødende rum!
Derudover har jeg mit badeværelse i endnu et tilstødende rum, og der ønsker jeg det samme musik som i køkkenet!!

Mit egentlige spørsgmål(hahaha) er så: kan jeg sætte 2 ledninger i en plus højtalerterminal, og 2 ledninger i en minus højtalerterminal, og derved opnå stereo i de 2 rum??

Mange venlige hilsner....

Lapo...
Til top Vis lapo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lapo

aurumcantus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2007
Sendt: 17 August 2007 kl. 00:52 | IP-adresse registreret  

lapo skrev:
Ganske hurtigt spørgsmål på noget jeg er i tvivl om:

Hvis jeg har en 7.1 surroundreceiver, der understøtter et 5.1 surround setup og derudover et stereo setup af de sidste 2 kanaler, kan jeg så godt dele de sidste 2 kanaler op i flere!? ja, men volumen i køkken og værelse vil jo så være den samme, og ikke justerbar.

Skal forstås således: Jeg har i mit soveværelse et 5.1 setup!! Jeg ønsker at tilslutte 2 højtalere, hvor jeg bare skal høre musik i stereo i mit køkken som er i det tilstødende rum!
Derudover har jeg mit badeværelse i endnu et tilstødende rum, og der ønsker jeg det samme musik som i køkkenet!! hvis der er zone 2 udgang.

Lapo...

Audio Note
Til top Vis aurumcantus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af aurumcantus Besøg aurumcantus's Websted

lapo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juni 2007
Sendt: 27 August 2007 kl. 00:34 | IP-adresse registreret  

Der er Zone 2 udgang til et enkelt sæt højtalere(venstre+højre), spørgsmålet er så, om jeg kan tilslutte 2 sæt højtalere(2xvenstre+2xhøjre)!?

morten=-=morten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Februar 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 August 2007 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

hejsa, du kan godt tilslutte to højtalere på den samme udgang, du skal blot være opmærksom på at dine højtalere skal have en impedans på 8 ohm eller mere. Dette står somregel på bagsiden af dine højtalere. Dette skyldes at de to højtalere bliver koblet i parallel, og den resulterende er så:

højtalerimpedans1 + højtalereimpedans2  =   8+8 = 16  = 4 ohm.
højtalerimpedans1 * højtalereimpedans2        8*8     64

De 4 ohm er højstsandsynligt den mindste impedanse din forskærker kan trække. (Det står på bagsiden af din forstærker).

Håber du kan bruge dette.
Til top Vis morten=-=morten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af morten=-=morten

Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 28 August 2007 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

Du kan jo også bare udnytte Zone3, kræver dog du enten køber et sæt højttalere med indbygget forstærker eller en lille ekstern forstærker.

Til muzak i køkken/badeværelse var der en som byggede en meget simpel stereoforstærker til mig.

Den består af 2xTDA2003 IC´er (tror jeg de hedder), 10 stk kodensatore, 6 modstande, 1 stereo drejepotentiometer, 4 phono stik, en ekstern strømkilde (6-12V) og en plastickasse. Koster nada og spiller ok til baggrundsmusik.

Her et billede af printet, for nem produktion er begge kanaler lavet på et print drejet 180 grader så ud/indgang osv ligger modsat hinanden:

Nærbillede af IC:

Til top Vis Hans J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans J

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes