Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 21:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: B&O (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 01 Oktober 2004 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

Man snakker om at B&O kun er dyre design højttalere, og at de ikke kan spille godt, men hvor dårlige er de i grunden? Er det overhovedet værd at købe B&O når man kan få noget der spiller meget bedre, for meget mindre?
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

Demo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2004
Sendt: 01 Oktober 2004 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

Nej, det er for de flestes vedkommende ikke værd. Du skal vægte design højere end lyd, hvis det er B&O du går efter. Ved lave lydstyrker spiller de i grunden udmærket - en meget behagelig lyd evt. som baggrundsmusik til middagsselskaber og lign. Du kan dog få LANGT mere for pengene ved at vælge et andet mærke, hvor "navnet" ikke er 2/3 af prisen...
Til top Vis Demo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Demo

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 01 Oktober 2004 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

Har du råd til et sæt Beolab 5, får du et brag af en højttaler. Selvom prisen er MEGA, kaldte HiFi News anmelder dem for et sandt "best buy". Jeg har hørt dem på "middelmådig" B&O elektronik, og selv da, spiller de r.... ud af bukserne. Glæder mig til at høre dem på "rigtigt" hi-fi grej.

JO så´gu kan de lave højttalere.

Til top Vis finn52's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finn52

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Oktober 2004 kl. 18:27 | IP-adresse registreret  

Beolab 5.

rvu84
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 01 Oktober 2004 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

ok den er godt nok ekstrem grim...

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 01 Oktober 2004 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

jeg har for noget tid siden lavet en hurtig a/b test med noget b&o, beolab 8000 og noget h/k og jbl.

der var naturligvis mere bund og smæk på h/k og jbl, men når det gjaldt pop og sødsuppe rock, eks. queen, ja så kunne b&o da godt være med, med lidt god vilje....

dog afslørerede rock prøverne at b&o ikke har samme brede stereo perspektiv eller så åben guitar gengivelse som et tilfældigt low-end system.

BeoFan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 02 Oktober 2004 kl. 01:27 | IP-adresse registreret  

Kan du ikke fortælle lidt mere om den såkaldte A/B test, som du har foretaget. Det er yderst sjældent at der fortages direkte test mellem B&O`s produkter og andre.

Fortæl hvilket udstyr du har brugt og hvordan var det koblet sammen. Hvilket højtalere du har sammenlignet med BeoLab 8000. Hvor gammel er BeoLab 8000.- de kan faktisk være fra 1992 og derfor kan have trætte komponenter i forstærkeren og delefilter og er det en opdateret model? Hvor mange liter er de andre højtalere på. BeoLab 8000 har kun et kabinetvolume på 5,3 liter!, hvilket betyder at de reelt skal testes op mod tilsvarende små højtalere. Hvis ikke, er sammenligningen i sidste ende vel ikke meget værd.

Og som jeg har skrevet i indlægget om BeoLab 6000 d. 4 september, -når lyden er ok, så fokusere nogle derefter kun på indkøbsprisen på  produktet, andre vægter kvalitet, komfort og design højere, hvilket jeg selvfølgelig i første omgang gerne betaler ekstra for, specielt fordi:

B&O har som de få, en enestående høj gensalgsværdi, hvilket betyder at prisen for B&O`s produkter i sidste ende, faktisk er ekstrem lav! Det er f.eks næsten umuligt at købe et sæt BeoLab 6000 til under 10.000 kr sættet brugt, også selvom de måske har 10 år på bagen, og dengang blev indkøbt til næsten samme pris (vejl.ca 13.000 sæt, 1992) som de nu sælges til!

Så for at slå det fast, engang for alle.

B&O er det billigste at eje på sigt, uanset indkøbspris.

Startkapitalen skal bare være i orden!

Ka do so forestow ded !-Soren

Til top Vis BeoFan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BeoFan

sound
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 August 2003
Sendt: 02 Oktober 2004 kl. 01:36 | IP-adresse registreret  

finn52 skrev:

Har du råd til et sæt Beolab 5, får du et brag af en højttaler. Selvom prisen er MEGA, kaldte HiFi News anmelder dem for et sandt "best buy". Jeg har hørt dem på "middelmådig" B&O elektronik, og selv da, spiller de r.... ud af bukserne. Glæder mig til at høre dem på "rigtigt" hi-fi grej.

JO så´gu kan de lave højttalere.

Man bør nok lige tænke sig om inden man smider 115.000 kr i sådan et sæt ht`er. Jeg har hørt dem og var ikke synderligt imponeret. Nok er det inbygget 1000watt forstærker - men alligevel. Til den pris bør man forlange mere rent lydmæssigt.
Til top Vis sound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sound

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Oktober 2004 kl. 02:01 | IP-adresse registreret  

jeg mener også, når der ses bort fra at de er aktive, at der kan købes langt bedre ht'ere for de penge...

selv med to monoblokke kan der stadigtt blive råd til meget gdt for 115k.

ang. a/b testen så var 8000 vist nok fra 98, for/cd var den der også er med radio (century?), højttalerne (jbl tlx 400) var på størrelse med et par quad 11L. forstærkningen var en hk 3470 (rimelig slap u bunden, men med en homogenitet og et sammenhængende lydbillede selv en 3020b snapper efter)

8000 er sat til ca 55 hz i bunden, det samme med jbl'erne, og de er bestykket med to 5 3/4 enheder.

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Oktober 2004 kl. 02:06 | IP-adresse registreret  

btw håber jeg da heller ikke at man anskaffer udstyr med gensalgsprisen for øje, men med hjertet

Classe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Juli 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 02 Oktober 2004 kl. 07:53 | IP-adresse registreret  

BeoFan,

Når man sammenligner højtalere skal man da ikke sammeligne B&O med nogle med en samme lille volumen. Det er da B&O valg at de vælger et så lille kabinet at det er fysisk umuligt at få en fornuftig bass ud af højtalerne. Dette valg fra B&O er jo en sole klar indentikation på at B&O prioriterer designet meget højere end lyden. Når der skal sammenlignes må man sammenligne me andre mærkes bud på en højtaler til samme pris.

De kære beolab 5, fik nogle ok test i starten, men jeg synes at alt jeg har læst på en seneste har de fået kanp så gode test. Jeg har hørt dem og må sige at de da klart er bedre end det andte B&O laver, men der der sammenlignes med højtalere til ca 70K for et sæt (så er der også penge til nogle gode monoblokke), så kan de ikke på nogen måde følge med. Prøv selv at lyt til nogle Vienna, ms5 dali, B&W N802, Martin Logan, Revel osv. Så kommer man hurtig til den konklusion at B&O 5'ere køber man hvis man kan lide designet og ikke andet.

Men igen 5'erne er da klart det bedste B&O har lavet af højtalere, men resten har altså heller ikke ret meget med hifi højtalere at gøre. Men gode til baggrundsmusik det er alle B&O højtalere da.

Jeg har selv B&O beosound 9000 siddende i alrummet, så jeg kender så udmærket lyden og filosofien bag det. Har det også i soveværelset og badeværelset og alle stederne er kendetegnet ved at jeg bare skal have noget baggrundsmusik, hvilket det er rigtig godt til.

B&O vil dog til hver en tid vinde alle design konkurrencer foran næsten alt andet hvad bliver diskuteret herinde på dette forum.

Til top Vis Classe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Classe

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Oktober 2004 kl. 08:00 | IP-adresse registreret  

alt jeg har læst på en seneste har de fået kanp så gode test. Citat Classe

Hvor er det, du du har læst det? Dokumentation tak!

Hvis der er et sandt hjemsted for løse påstande, og pseudo-viden, så er det sgu her i forummet. Og det uanset emne!

Classe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Oktober 2004 kl. 09:02 | IP-adresse registreret  

Finn52,

Alt som jeg skriver og sikkert også hvad mange andre skriver er kun et udsagn for hvad jeg mener og ikke andet. Jeg skriver ikke en afhandling med alle referencer dobbelt tjekket osv. Hvis du vil have det så skal du nok kigge et andet sted og slet ikke med emnet hifi i mende.

Nu har jeg ikke i sinde at bruge resten af denne lørdag til at finde 10 links og skanne 4 blade ind for at tilfredsstille din søgen efter referencer osv.

Det jeg skrev mener jeg som at jeg i starten da Beolab kom frem da faldt alle vel næsten på halen over dem, 2500 ICE watt og micro fontil indstilling osv. I gennem det sidste halve års tid synes jeg så bare at jeg er stødt på lidt mere sammenlignende ting med andre højtalere. Det er somend ikke andet jeg mener og længere er den ikke.

Det vigtigste er vel også det jeg synes om dem efter at jeg selv personligt har lyttet til dem, og ikke hvad andre skriver.

Her er så lige et lille eksempel.

The bottom line? If sound perfection is what you want, there are better speakers for far less or for a lot more money. But if style is as important as sound, and to many it is a legitimate concern, then I recommend you audition a pair of BeoLab 5's.

Og for at du nu ikke tror at jeg selv har digtet det er her linket.

http://www.graskinhometheatre.bigstep.com/generic88.html

SUN audio
Branchemedlem
Branchemedlem
SUN audio ApS

Bruger siden: 07 Maj 2003
Sendt: 02 Oktober 2004 kl. 09:06 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:
btw håber jeg da heller ikke at man anskaffer udstyr med gensalgsprisen for øje, men med hjertet

måske køber B&O kunder netop deres produkter med hjertet....

Det er klart at man kan få langt bedre lyd med " rigtigt" hifi, korrekt opstillet end man kan med et typisk B&O system, men Bang&Olufsen tilbyder også et utroligt elegant design , fremstillet i gode materialer og med en utrolig høj bruger venlighed, som hele familien kan glæde sig over.

Sammenligner man Bang & Olufsen med tilsvarende produkter fra Meridian, Linn, T+A og Bose, er  Bang & olufsen pludseligt ikke så dyrt længere.

Det drejer sig om to forskellige kunde grupper, hvor man vægter forskellige ting. Det der er vigtigt for den ene, er måske mindre væsentligt for den anden. Vi er heldigvis forskellige.

Til top Vis SUN audio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SUN audio Besøg SUN audio's Websted

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Oktober 2004 kl. 09:31 | IP-adresse registreret  

Det er da B&O valg at de vælger et så lille kabinet at det er fysisk umuligt at få en fornuftig bass ud af højtalerne Citat Classe

The bass response is second only to a live launch of the Space Shuttle -- explosive, earth-shaking, clean and amazingly deep Citat fra den test Classe selv linker til, af Beolab 5

Classe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Oktober 2004 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

Øhh Finn52,

Min kommentar om det lille kabinet var til Beofan og til beolab 8000 højtalerne med en volumen under 5 liter.

Bland det nu ikke sammen vel. Kan du have en god lørdag

finn52
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Oktober 2004 kl. 09:50 | IP-adresse registreret  

Kan du have en god lørdag  Citat Classe

Jo tak, i lige måde.

Golf 2 VR6
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Februar 2004
Sendt: 02 Oktober 2004 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

Kunne næsten forestille mig at denne diskution har været oppe at vende før.

Men altså B&O er jo ikke et firma som stiler efter at tilfredstille det segment som hedder Hi-Fi Nørder (hvad man så ligger i det)..... Dem som jeg kender som har B&O har aldrig nogensinde tænkt på lydkvaliteten når de vælger deres B&O, det er jo først og design og funktionalitet, selve lydkvalitet kommer jo klart i anden række når B&O udvikler en højttaler.

Lydkvaliteten er i forhold til designet (det forventer man jo er selvfølge) ganske fin, men altså seriøst i forhold til de firmaer som desinger udfra lydkvalitet kan B&O jo ikke være med.....

Og læg nu ikke så meget i hvad de blade siger, eller hvad de er betalt til at sige, hør dem selv. Selvom B&O højst sandsynligt også er ligeglade, jeg antager i hvert fald at 99% af dem som køber B&O aldrig nogensinde læser en anmeldelse før de køber, det rager dem da en høstblomst hvordan de lyder i forhold de andre højttalere.....

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Oktober 2004 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

Audio Concept skrev:

Det drejer sig om to forskellige kunde grupper, hvor man vægter forskellige ting. Det der er vigtigt for den ene, er måske mindre væsentligt for den anden. Vi er heldigvis forskellige.

se det er nok en temmelig vigtig pointe....

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes