Tilbage til HIFI4ALL.DK 4. juli 2024 | 18:20   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Sonus Faber Cremona/M? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
redfox
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Marts 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 567
Sendt: 25 Marts 2015 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

Hej alle,

Jeg vil gerne spørge jer, om hvad I mener om Sonus Faber Cremona og den senere M-model?
Altså, noget om kvalitet, opbygning, gode og dårlige punkter i opbygning og lys, og selvfølgelig vigtigst: Lyden selv.

Kan den spille sammen med en Copland cd-afspiller (cda288 Mk. II modded) og en Copland hybrid (csa14)?

Ser meget frem til at høre hvad I mener, både fra dem der blot har lyttet til den, og fra dem som har ejet den.

Med venlig hilsen,
Redfox.
Til top Vis redfox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redfox
 
Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3547
Sendt: 25 Marts 2015 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft "store broren" til dem, Amati Anniversario. De gamle SF er utroligt svære at sætte korrekt op og kræver et utroligt
præcist match af effekt for at spille godt.

I min optik, så spiller de gamle SF`r ikke godt nok. De mangler opløsning i toppen, lydbilledet er generelt for lille og så kender de
ikke til ordet dynamik. Men er man til det bløde romantiske lyd, så vil man helt sikkert syntes om dem.

De nye SF`r de spiller så til gengæld noget anderledes og der er saft og kræft i, samt de er ikke så svære at sætte op eller så
kræsne hvad angår udstyr.

Ved ikke om du kan bruge det til noget, men så har du min erfaring

__________________
Vin & Vinyl
Til top Vis Pierre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pierre
 
pof@
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Januar 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 941
Sendt: 25 Marts 2015 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Mener du det generelt?
Mine Sonus Faber Guarneri Homage, som er lavet efter den gamle stil, er de fedeste højttalere jeg har haft��

__________________
An eye for an eye makes the whole world blind.
Til top Vis pof@'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pof@
 
Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3547
Sendt: 25 Marts 2015 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Som jeg skrev, så er det min opfattelse af SF

Jeg ved at der er mange som finder de gamle SF´r himmelske og ja de har helt klart noget over sig. Men jeg kunne ikke leve med
mine Amati Anni i særlig lang tid. Men over vejer kraftigt nogle af deres nye modeller.

Jeg valgt Amati Anni ud fra at de havde noget mere saft og kraft end SF normalt havde på det tidspunkt, men det var simpelthen
ikke nok - Til mig

__________________
Vin & Vinyl
Til top Vis Pierre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pierre
 
redfox
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Marts 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 567
Sendt: 25 Marts 2015 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

Tak for indtryk. Skal jeg forstå det således, at du mener, at en Cremona og en Cremona M, hører til det du kalder de gamle typer SF?

Med venlig hilsen,
Redfox.
Til top Vis redfox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redfox
 
Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3547
Sendt: 26 Marts 2015 kl. 07:29 | IP-adresse registreret  

Ja det mener jeg. Men igen, husk på at det er min opfattelse af SF. Andre, dig selv heriblandt, kan jo sagtens syntes at det jeg siger er totalt vrøvl. Så lyt endelig til dem inden du beslutter dig, eller køb dem til en fornuftig pris så du kan skille dig af med dem igen, uden tab af penge.

__________________
Vin & Vinyl
Til top Vis Pierre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pierre
 
redfox
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Marts 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 567
Sendt: 26 Marts 2015 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

okey dokey. Det vil jeg gøre.

M.v.h.
Redfox.
Til top Vis redfox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redfox
 
redfox
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Marts 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 567
Sendt: 29 Marts 2015 kl. 01:13 | IP-adresse registreret  

Nå, I dag har jeg så lyttet til en cd-afspiller som var en Rega Saturn R, 18000 kr; en Rotel RA-1570 forstærker til 12500 kr; et sæt Sonus Faber Venere 2,5 til 20000 kr for et sæt, plus diverse kabler og rack, som jeg ikke kender.
Nå, men jeg havde et par plader med, bl.a. Sade med Love deluxe, Diana Krall med The very best of; Stan Getz med The girl from Ipanema m. fl; Stan Getz & João Gilberto med The Carnegie hall concert; Lisa Ekdahl med En samling sånger; Pink Floyd med The division bell; Dimitri Shostakovich med Symphonie No. 10 (Berliner filharmonikerne og Karajan); Carl Nielsen med Symfoni No. 4 (igen Berlinerne og Karajan); Brahms med sin Symfoni No. 3 (Berlinerfil. og Claudio Abbado); og endelig Mike Oldfield med Platinum.
Hvordan lød det så?
Jo, i mine ører (og i min nabos) lød det ganske dybt, noget basfokuseret, men samtidig med glimrende detaljer i bassen, og rimelig stram og hurtig på anslag på trommer og en bas. Diskanten var også udmærket velopløst om end lidt skinger og trættende. Men mellemtonen var meget afdæmpet og tilbagetrukket hvilket gjorde, at stemmer var meget diskrete og ulme i lyden, ligesom hvis de sang bag et tæppe. Der var heller ikke rigtig nogen detaljer i dette leje. Og derfor lød de ganske uengagerede.
Samtidig må jeg sige, at jeg fandt lydbilledet noget småt. Det var som om, at det hele spillede i et meget lille rum; altså ved optagelserne. Et stort symfoniorkester skal lyde som det de gør i virkeligheden - stort og frit, med masser af 3 dimensionalitet. Jeg har været til mange koncerter, og kan godt genkende dette.
Min nabo var ikke helt enig i det sidste, dog var vi enige om, at det godt kunne være større og mere realistisk i sin 3 dimensionalitet.
Jeg vil dog gerne samtidig sige, at stemmer og instrumenter flød med den klang som jeg kender dem for at have. Altså vil jeg sige, at de i deres klang, lød naturtro.
Tja, hvad skal jeg sige? Jeg tabte egentlig kæben over at det overhovedet ikke lød så godt. Og slet ikke som jeg havde forventet. Specielt lydbilledets størrelse og gengivelsen af stemmer som om de sang bag et tæppe, var meget uforventet og jeg vil nærmest kalde det uengageret og gråt. Eller måske helt uden liv. Sade lyder for mig meget tæt, engageret, detaljerigt, nærværende og musikalsk. Ikke her. Desværre.
Nu er det måske mig der var over kritisk, havde en dårlig hår-dag, eller hvad ved jeg? Men jeg kommer aldrig til at eje nogle af disse apparater.
Jeg vil dog lige sige, at Jeg tror, at lyden ville komme lidt på niveau igen, hvis jeg havde haft mit eget anlæg med, varmet det op, og lyttet til det over Sonus Faber Venere 2,5. Men jeg er ikke sikker. I mine øjne rykker den overhovedet ikke. Ikke neutralt, ikke engageret, ikke musikalsk. Men gråt, dæmpet og dødt. Rummet var ikke ret stort, men fornuftigt dæmpet, uden at dræbe lyden. Jeg hørte også et enkelt instrumental nummer af Candy Dufler på sin sax, og det lød ret fedt!
Jeg går derfor videre med at lytte til andre Sonus Faber højtalere, både gamle og nye, og helst gulvhøjtalere, når jeg igen er hjemme fra ferie.
Konklusion: Jeg er faktisk meget overrasket. Jeg havde forventet meget bedre lyd, med meget mere engagement, specielt i gengivelsen af stemmer, et lidt mere naturligt basniveau, og et noget større lydbillede, både H*B*D. Endelig havde jeg også regnet med en smule mindre skinger diskant. Ikke det vilde, men lidt. Sluttelig havde jeg ventet, at til den samlede pris (derfor jeg har nævnt priser), kan man få bedre lyd. Ja, jeg mener i al fald at man kan. Men så er jeg da blevet en oplevelse rigere. Nu vover jeg lige pelsen: Jeg finder SF Venera 2,5 som lidt af en rickhøjtaler, sådan lidt luksus Cerwin Vega-agtigt. Eller lidt som en gammel Jamo Power 565. Av av. Jeg dukker mig ;) .....

Nå, det var da noget af en svada ;) Jeg kunne rigtig godt tænke mig at høre, om nogen af jer derude har oplevet noget af det samme fra disse apparater?
Skal man op i noget dyrere modeller af Sonus Faber, før end man får en naturlig og engageret lyd?
ps: De skal som sagt spille sammen med en modded Copland CDA-288 Mk. II (SE), en Copland CSA-14 med andre rør, og på Tara Labs Air 1 kabler.

Næste gang vil jeg medbringe de samme plader samt Marcus Miller med More live (1997) (vild basguitar og andet godt). På denne plade er der SÅ meget nerve, at hvis et anlæg/apparat ikke kan gengive dette, er de/det at gå uden om.

Stereofonisk hilsen,
Redfox.
Til top Vis redfox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redfox
 
Pierre
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Januar 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 3547
Sendt: 29 Marts 2015 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

Hvor lyttede du til den opsætning. Privat eller forhandler?


Der er meget som kan gå galt i et setup. Opsætning/ placering af højtalere, forkert matchet effekt, dårlig akustik i rummet osv.
Jeg er ikke sikker på at den Rotel er kraftig nok og deref kunne den skinger diskant godt komme, men igen så kan det også være
fra rummet.

Nu bor du i KBH og der er rig mulighed for at lytte til SF, så få endelig hørt dem en gang til og hvis du stadigvæk har samme
opfattelse af dem, så er det bare ikke de HT`r du skal have

__________________
Vin & Vinyl
Til top Vis Pierre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pierre
 
nygaardinc
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 06 Marts 2008
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 12
Sendt: 29 Marts 2015 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

Det er korrekt at Cremona'er lidt "Tricky" rent placerings mæssigt, det løste M versionen lidt op på - men til gengæld så kan de levere en musikalsk
oplevelse der kun matches af væsenligt mere eksotiske højtalere.
En ting ligger helt fast og det er at det vil blive mig en urimeligt dyr fornøjelse at skille mig af med mine Cremona M'er

__________________
/Nygaard
Devialet 220- GoldenEar Triton One
Til top Vis nygaardinc's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nygaardinc
 
jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 6631
Sendt: 29 Marts 2015 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

ville klart vælge den gammel Sonus Faber Cremona det er i min øre en rigtig Sonus lyd.

Eller skal du lytte til http://www.francoserblin.it/ hans svigersøn og datter har taget over efter hans død, i rigtig Franco stil...
Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen
 
redfox
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Marts 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 567
Sendt: 30 Marts 2015 kl. 00:05 | IP-adresse registreret  

Hej alle,

Tak for kommentarerne. Vi lyttede hos forhandler, i dedikeret lytterum, uden andre apparater. Der blev stillet pænt op, diskuteret placering m.m. Flink ekspedient. Ingen tvivl om, at Rega cdspillen og Roltel forstærkeren ikke var op til jobbet.
Men jeg synes, at den Venere 2,5 var en lidt mere moderne stil rockhøjtaler. Ikke det jeg forventer af Sonus Faber. Udseende var slet ikke mig med hvid lak, jeg foretrækker det meterlige kabinet på en Cremona og andre lignende. Min viv vil også sætte pris på dette. Men det er selvfølgelig ikke enden på verden. Lyden er 99%.
Når jeg er hjemme igen, skal jeg klart lytte til flere og flere modeller og med andre anlæg. Jeg vil gerne have en Cremona (ikke M).
Derfor er jeg interesseret i hvordan denne lyder. Den er jo snart en gammel højtaler, og derfor kan jeg ikke lytte hos forhandler. Jeg orker ikke at tage til Jylland for at se på et sæt hos forhandler der. Mjo, måske alligevel. Men først senere.

Er der nogen her, som gerne vil skrive lidt om hvordan deres Sonus Faber Cremona lyder? Og på hvilket anlæg?
Det er jeg meget interesseret i at høre om!
Er M-modellen meget anderledes?

Jeg skal sætte dem til min Copland csa-14 og min Copland cda288, som beskrevet tidligere.
Altså kommer jeg ikke til at eje nogle store effekttrin og den slags.

Med quardrofoni-hilsen,
Redfox.
Til top Vis redfox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redfox
 
redfox
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Marts 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 567
Sendt: 30 Marts 2015 kl. 00:13 | IP-adresse registreret  

Da jeg åbenbart ikke kan rette i mine egne indlæg (?), kan jeg lige tilføje, at jeg i sidste uge, lyttede til et par SF Minima på Copland udstyr, hen ad mit eget. Dét spillede, og med SPRØD kvidelig vokal og nærvær og en udpræget artistisk udtryk, men jeg vil gerne have gulvhøjtalere og dét de giver mere. Derfor min interesse i Cremona.
En noget bedre lyd end den jeg beskrev med Venere 2,5 ovenfor.

Med single-ended hilsen,
Redfox.
Til top Vis redfox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redfox
 
redfox
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Marts 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 567
Sendt: 30 Marts 2015 kl. 00:16 | IP-adresse registreret  

Jensen: Meget interessant ;)

Med bi-amped hilsen,
Redfox.
Til top Vis redfox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redfox
 
Morgenstjerne
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum


Bruger siden: 03 August 2012
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 680
Sendt: 30 Marts 2015 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

Jeg synes ikke de Venere 2.5 er særligt vellydene, ret dårlige i mine øre, hvis jeg skal være ærlig.
De er ikke helt der hvor SF normalt er, om det er fordi det er deres billige serie, eller om det er fordi de bliver lavet i Kina, ved jeg ikke.
Til top Vis Morgenstjerne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morgenstjerne
 
redfox
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Marts 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 567
Sendt: 30 Marts 2015 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

Tak for svar!
Redfox.
Til top Vis redfox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redfox
 
MGTF
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 November 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 412
Sendt: 10 April 2015 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

Jeg har hørt Cremona M med Naim grej på for et par år siden. Det blev jog meget imponeret over. En fabelagtigt soundstage og
punktformighed der sad lige i skabet. Det er nogle heldige ejere der fik købt dem.
Til top Vis MGTF's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGTF
 
redfox
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Marts 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 567
Sendt: 20 April 2015 kl. 03:33 | IP-adresse registreret  

Tak for kommentarer. Jeg vil måske tage til Tyskland og se på et sæt Cremona dér.

M.v.h.
Redfox.
Til top Vis redfox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redfox
 
dMITIj
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 Marts 2014
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 103
Sendt: 20 April 2015 kl. 08:33 | IP-adresse registreret  

Har du set dem her:
http://www.vassagohifi.dk/cms/vassago-hifi-produkter/news-ar ticle/archive/2014/12/16/article/sonus-faber-cremona-m-2507. html

det er på Fyn

__________________
Music is a disease and I have been infected a long time.
Til top Vis dMITIj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dMITIj
 
redfox
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 23 Marts 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 567
Sendt: 21 April 2015 kl. 18:57 | IP-adresse registreret  

Hej,

Nej, og jeg kan ikke se dem i linket, eller ved opslag på firmaets side?

M.v.h.
Redfox.
Til top Vis redfox's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af redfox
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes