Tilbage til HIFI4ALL.DK 1. juli 2024 | 02:34   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Basport-retning i møbel? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
svpyro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 September 2014
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 4
Sendt: 16 September 2014 kl. 10:02 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg ny i forummet, men tænkte at dette var det rette sted at spørge om hjælp.

Jeg har pt en Sonos Playbar, men synes ærlig talt at lyden er elendig til almindeligt tv-brug / film.

Jeg overvejer derfor at anskaffe mig en almindelig stereoforstærker (NAD C316BEE), samt et par højtalere hertil - det hele bliver placeret i et tv-møbel fra IKEA, hvor jeg laver stoflåger til.

Jeg var en tur forbi den lokale HIFI-klubben, men synes ærligt talt ikke at det lød til at de vidste hvad de snakkede om.

Mit spørgsmål er omkring basrefleksporten på højtalerne - jeg blev forevist et par Dali Zensor 1 / 3, men disse har bagudvendt basport, hvilket de forsikrede mig om ikke betød noget - jeg synes dog dette lyder underligt, når nu det skal bygges ind i en "lukket kasse" ?

Målene på rummene er b 45 x h 35 x d 45, og der er bagbeklædning på i form af en tynd plade.

På forhånd tak :) .

PS - har i forslag til bedre højtalere i prisklassen 1000-1800 pr. styk, så meld gerne ind :) .

Har et totalt budget på omkring 5000, og volumen SKAL kunne styres med min fjernbetjening til tv'et = analog lydudgang på tv'et bruges :) .  

Til top Vis svpyro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svpyro
 
Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1444
Sendt: 16 September 2014 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

Selvfølgelig vil det betyde noget at sætte en højttaler ind i et møbel. Uanset om du har bagvendt basport eller ej, så får du en ringere lyd ud af, da du begrænser spredningen fra enhederne.

Har du slet ingen muligheder for at få højttalerne frem i rummet, istedet for at gemme dem væk ?
Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz
 
svpyro
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 16 September 2014
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 4
Sendt: 16 September 2014 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

Ikke når konen skal med i beslutningen ;) .

Burde, alt andet lige, vel også være muligt at få en ok lyd - på trods af at de er sat ind i et møbel.

Så hvis man antager at der er 10 cm afstand bag højtaleren, er det fuldstændig ligegyldigt om basporten er bagudvendt eller
frontvendt ?
Til top Vis svpyro's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af svpyro
 
Gruinken
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 April 2009
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 31
Sendt: 16 September 2014 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

Et ikeamøbel med en masonit bagplade går jeg udfra? Det kommer nok til at have samme effekt som når du sætter en papkasse over en subwoofer, det
er ikke specielt smart :)
Til top Vis Gruinken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gruinken
 
Acoustic Force
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Acoustic Force

Bruger siden: 09 September 2008
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 14
Sendt: 16 September 2014 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

Måske du skulle putte konen ind i kassen i stedet,det andet får du ikke til at virke

__________________
Mvh Gert Madsen
Til top Vis Acoustic Force's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Acoustic Force
 
CPH-R
Lukket konto
Lukket konto
Avatar

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1700
Sendt: 16 September 2014 kl. 17:06 | IP-adresse registreret  

Hvis du tænker på hvad en højttaler-enhed gør..!? den laver nogle resonanser i forskellige toner, for at hjælpe disse enheder, kan man lave en passiv resonator.! "en port" (denne har dog kun et begrænset arbejdes område, så derfor er det vigtigt at den tager over i et lille område hvor basenheder ikke siger så meget mere.

(i bassen er det oftest lange bølgelængder ”flere meter”  og hvis vi går ud fra at sådan lille fætter af en højttaler er port-tunet til 60 Hz så er det en bølgelængde på ca. 5,7 meter, så den afstand er så lang at det ikke betyder det store hvor den er placeret) (det også derfor, den oplevelse folk har med bedre lyd når de hiver højttalerene ud fra vægen, sjældent har med bas at gøre, men nærmere den første side refleksion at gøre, men opleves som bedre bas) ”det en anden snak”

Men fælles for de aktive enheder og den ”passive” så skal lyden sendes ud i hovedet på dig..? det værste der kan ske er at du oplever bassen lidt for dominerende (dette kan så afhjælpes med en sok i porten) du kan også risikere at du får en god bas og finder brug af subwoofer overflødig.



__________________
INNOVATING not IMITATING
Til top Vis CPH-R's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CPH-R
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9873
Sendt: 16 September 2014 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Kan du ikke placere højttalerne meget tæt på siderne af møblet?

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 16 September 2014 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

Rysz skrev:
Selvfølgelig vil det betyde noget at sætte en højttaler ind i et møbel. Uanset om du har bagvendt basport eller ej, så får du en ringere lyd ud af, da du begrænser spredningen fra enhederne.


Hvis man istedet for en basrefleks højttaler valgte en højttaler der var mere egnet til opgaven vil man i praksis ikke få ringere lyd ud af højttaleren - og hvorfor skulle man få problemer med spredningen ?   "man" sidder formodentligt nogenlunde foran tingesterne - når billedet kommer fra samme retning :)

Tudsegamle Højttalere som f.eks Beovox S75 spiller glimrende i en reol :) Der findes vel også nyere der kan samme stunt ??



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
culthero
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 14 Marts 2014
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1
Sendt: 16 September 2014 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

Selvfølgelig kan det lade sig gøre, jeg havde dali lektor 2 stående i en bogkasse med fint resultat, den havde fremadrettet basport, men som nogle
nævner kan den jo bare stoppes til. .
Til top Vis culthero's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af culthero
 
Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 1444
Sendt: 16 September 2014 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:
Rysz skrev:
Selvfølgelig vil det betyde noget at sætte en højttaler ind i et møbel. Uanset om du har bagvendt basport eller
ej, så får du en ringere lyd ud af, da du begrænser spredningen fra enhederne.


Hvis man istedet for en basrefleks højttaler valgte en højttaler der var mere egnet til opgaven vil man i praksis ikke få ringere lyd ud af højttaleren -
og hvorfor skulle man få problemer med spredningen ?   "man" sidder formodentligt nogenlunde foran tingesterne - når billedet kommer fra samme
retning :)

Tudsegamle Højttalere som f.eks Beovox S75 spiller glimrende i en reol :) Der findes vel også nyere der kan samme stunt ??



I en reol ja, men i det øjeblik der skal sidde en låge foran, så vil enhederne blev skubbet længere bagud i møblet. Vi laver masser af den slags
opsætninger til kunder, men personligt synes jeg stadig det lyder markant dårligere.

Men en Lektor med frontvendt port ville kunne bruges. Alternativt, så er sokken i hullet på andre også en option.

Vores bedste resultat (i den billigere ende) er faktisk at benytte to centerhøjttalere som Zensor Vokal, men jeg ville stadig bede konen acceptere to
højttalere fremme istedet for at gemme dem væk.
Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz
 
almarx
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 Januar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 120
Sendt: 17 September 2014 kl. 01:52 | IP-adresse registreret  

Det bliver aldrig sjovt med den løsning, - behold dit sonos og hold op med fjernsyn. Alternativt kan du tage din kone med ud og lytte til
det bedste du kan finde, måske ved hun bare ikke hvad man kan.
Til top Vis almarx's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af almarx
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes