Tilbage til HIFI4ALL.DK 2. juli 2024 | 23:24   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Lowcutfilter? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ttp67
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 September 2014
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 23
Sendt: 15 September 2014 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg har anskaffet mig et par Dali 18 mk2, og er umiddelbart rigtig tilfreds med dem (Havde for år nogle 18 siden et par mk1, som blev modded lidt på
diskant/delefilter.

Men min nuværende lejlighed giver en del udfordringer :

Mekanisk resonans om. 25Hz - den er stort set fikset med en sokkel bestående af gummi/støbebat/flise & et par resonans-dæmpende gummifødder :)

Men jeg har et træls problem med roomgain på 40-41Hz. Det er jo ikke al musik der har udfordringer, men enkelte numre ligger der, hvor hele stuen
stort set går i selvsving. Så vidt jeg kan regne mig frem er det den lang led der er problemet (lige unde 8M), men jeg spiller på tværs , da det er
den eneste praktiske mulighed.

Har kigget lidt på bass-traps, men det ser ud til at være en større udfordring, når det er dernede problemet ligger, så tænker på at prøve med et par
højpas-filtre.

Dali'erne sidder på en surround forstærker, hvor jeg ikke har mulighed for at sætte filter på linie-siden, så det er på effekt-siden at jeg er nød til at
forsøge. Yderligere er de trukket så langt ud fra væggene, som det er praktisk muligt. Det har hjulpet lidt, men slet ikke nok.

Nogen der har forslag til hvad der evt. kan bruges af filter til at dæmpe bassen? Umiddelbart kunne jeg forestille mig simpelthen at skære den dybeste
del af med et lowcut filter, men har ikke den store erfaring her

Mvh. Thomas
Til top Vis ttp67's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ttp67
 
broelling
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Februar 2008
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 427
Sendt: 15 September 2014 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

Pudsigt så forskellige præferencer vi har. Jeg synes det er fedt/sjovt når en ultradyb bas får akvariet eller mit gladbord sat i svingninger


__________________
Fordi Cerwin Vega 1215MKII SE er SÅ undervurderet en højttaler...
Til top Vis broelling's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af broelling Besøg broelling's Websted
 
Hans Mortensen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 12 September 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 176
Sendt: 15 September 2014 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

Prøv at kigge på flg:
http://www.mh-audio.nl/parallelnotchfilter.asp - men der er mange andre spændende kalkulatorer end denne.

vh

Til top Vis Hans Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans Mortensen
 
ttp67
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 September 2014
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 23
Sendt: 16 September 2014 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

Nice, ser ud til at være et forsøg værd :)

Har dog fået konstateret at det er stående bølger, som ligger med omk. 40 cm's afstand på tværs af højttalere, så kunne godt ende med en bas-trap.

men tror lige jeg prøver filteret først - er trods alt lidt nemmere at teste.

Tak for hjælpen.

Mvh. Thomas
Til top Vis ttp67's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ttp67
 
ttp67
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 September 2014
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 23
Sendt: 16 September 2014 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

18MH spoler - pæn størrelse
og 750uF caps

Kommer til at fylde (og koste) lidt mere end forventet.
Men bliver forhåbentligt godt.
Til top Vis ttp67's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ttp67
 
NySelvbygger
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Maj 2003
Lokalitet: Fyn Vest
Status: Offline
Indlæg: 32
Sendt: 16 September 2014 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

Hej

Er der nogen der har prøvet at korrigere bassen på ovennævnte måde i praksis?
Jeg tænker umiddelbart at sådan et passivt filter ikke er ret effektivt: Det kan godt være at man på papiret kan dæmpe niveauet med f.eks. 6 dB ved 41
Hz, men hvad er niveauet dæmpet ved f.eks. 50, 60, 70 Hz etc.
Endvidere bliver selve kontrollen med basenheden vel ret dårlig???
Mit bud på at løse problemet må enten være at ændre på akustikken i rummet eller sætte et aktivt filter mellem for- og effektforstærker med en højere
godhed (eller Q) end ovennævnte passive filter.

MVH

Carsten
Til top Vis NySelvbygger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NySelvbygger
 
ttp67
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 September 2014
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 23
Sendt: 16 September 2014 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

Ja, vi kan hurtigt blive enige om at det ikke er fede måde at løse problemerne på.

Men min stue gør at jeg ikke kan flytte særlig meget rundt på tingene. Har som nævnt kraftig resonans, i hovedhøjde, 20cm længere væk, intet
problem, 20 mere, så er resonansen der igen o.s.v.

Kører med en surround forstærker, hvor der ikke er mulighed for at sætte noget før effektforstærkeren, og har problemet på de fleste kilder, så hvis
højttalerne skal blive skal det løses på effektsiden. Men højttalerne kan trods alt bruges til biwiring, så jeg kan jo 'nøjes' med at dæmpe på bas-siden.

Så den bedste løsning vil nok være et par basstraps placeret på de rigtige steder. de bliver bare lidt store, når det er helt dernede der skal dæmpes,
så vil lige forsøge med den anden løsning her først.

Mvh. Thomas
Til top Vis ttp67's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ttp67
 
NySelvbygger
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Maj 2003
Lokalitet: Fyn Vest
Status: Offline
Indlæg: 32
Sendt: 17 September 2014 kl. 06:56 | IP-adresse registreret  

Hej Thomas

Hvis problemet ligger nede ved 40 Hz:
Har du prøvet at stoppe basrefleks-portene på bagsiden af dine Dali'er til? Bare stop nogle sokker eller skumgummi el.lign. i.

Hvad med din surround-forstærker: Har den ikke mulighed til at lave en form for automatisk rumtilpasning? Noget med at stille en mikrofon på
lytteplaceringen og så køre et-eller-andet program, hvorefter forstærkeren korrigerer for diverse unoder.

Er du sikker på at problemet ligger ved 40 Hz? Når du kun skal flytte dig 20 cm for at fjerne problemet vil jeg tippe på at problemet ligger højere oppe
i frekvens. Har du prøvet med en sinusgenerator? Man plejer at kunne downloade en til PC'en og så tilslutte denne til forstærkeren; det ville være lidt
ærgerligt at købe sig fattig i spoler/kondensatorer og så forsøge at dæmpe et forkert frekvensområde.

MVH

Carsten
Til top Vis NySelvbygger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NySelvbygger
 
SlotCarsten
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 Januar 2012
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 55
Sendt: 17 September 2014 kl. 10:10 | IP-adresse registreret  

Spiller selv på et sæt Dali 18 mk-II, som jeg er uendeligt glad for.
Tilsat en strømstærk forstærker en det en virkelig fornøjelse at høre på.

Har selv en stue med ca 8 meters længde.
Som forforstærker har jeg en Classe CP-800 som også indeholder en parametrisk equalizer. Jeg har derfor anskaffet en måle mikrofon og Room Equalisation Wizard (REW) software.

Jeg kan så konstatere en rum resonans omkring de 72 Hz. (Udfra hukommelsen). Det var naturligvis den nemmeste ting i verden at pille den ud ved hjælp af equalizeren. Men fakta er at jeg er endt med ikke at pille den ud alligevel.
Uden resonance er bassen naturligvis mere tør, og 72 Hz peeken "skygger" ikke for den lavere bas, så den er mere "hørbar".
Men omvendt fjernede det den "naturlige" lyd som rummet har, og det kom til at lyde fladt, kedeligt og unaturligt.

Til gengæld har jeg haft gode erfaringer med at arbejde med 1' reflektionerne. Et tykt lille gulvtæppe mellem højtalerne, og tunge gardiner. Sjovt nok har en lille tot bomuldsvat ved siden af diskanterne som dæmper spredningen ud mod rummets ydervægene, givet en opfattelse af meget mere diskant og "rum", selvom REW siger at diskant lydtrykket teknisk set er dæmpet 1 eller 2 dB. (Dvs. minus reflektionerne giver mindre sum af lydtryk, men den direkte lyd bliver ikke længere generet af intermodulation fra reflektionerne og står derfor bedre frem.)

REW er gratis og en måle mikrofon med forstærker koster 500-1000 Kr. Man kan lære fantastisk meget når man ikke længere bare skal gætte sig frem.
Til top Vis SlotCarsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SlotCarsten
 
ttp67
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 September 2014
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 23
Sendt: 17 September 2014 kl. 13:36 | IP-adresse registreret  

Har ikke prøvet med en målemikrofon, men en frekvensgenerator på iphone, via airplay.

Og her er det helt markant at når jeg rammer 40-41Hz, så er resonanserne der. Og det passer fint med at rummet er lige under 8m bredt.

Det kunne være int. med en parametrisk eq, men det vil dog kræve at jeg, ud over den, skal have udskiftet min 2 måneder gamle forstærker, og det
er ikke lige på budgettet p.t. Men som du nævner går det ud over præcisionen i bassen, og det er jo heller ikke ønskværdigt.

Et filter er en her og nu løsning, så jeg kan få slået fast at det vitterligt er den frekvens der er problemet. Når det er konstateret skal der kigges mere
seriøst på bass traps. Hidtil har det bare været lidt halv-hjertede forsøg, men det bliver nemmere når jeg præcist ved hvilke frekvenser det er der
generer.

Hvis ikke filteret hjælper, kan det være en ide at få fat i REW - den ser spændende ud!

Måske det også lige skal prøves med bomuldsvat/diskanter - ser ud til at min stue har brug for den hjælp den kan få mht. akustikken
Til top Vis ttp67's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ttp67
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes