| Forfatter |
|
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 01 Januar 2008 kl. 10:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tillader mig undtagelsesvis lige at sakse et indlæg, jeg har postet på et andet forum: ------------------------------------------------------------ ---------------------------------------- Denne løsning, med at bruge hele panelet, må siges at være noget der tiltaler mig meget: http://www.zuggsoft.com/theater/prism.htmIsær
LCD-projektorer der har problemer med kølingen af panelerne, og i
særdeleshed det blå panel, vil få stor gavn af denne løsning.
Panasonic's projektorer er i den alvorlige
risikogruppe, for at brænde det blå LCD-panel, ved megen 2.35:1 eller
4:3 kigning, sammenholdt med et dårligt renset luftfilter. Jeg har en
PT-AE300 med afbrændt blåt panel, som jeg har købt defekt (desværre),
hvor luftfilteret var synderen. Der er en lang tråd om emnet her. Også denne tråd, er meget informativ, og med mange links!
__________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 Januar 2008 kl. 19:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Samme prismelinse vil kunne vise 16:9 med en 4:3 projektor, hvor hele panelet udnyttes. Altså kan man bruge den gamle 4:3 projektor til begge formater, og med udnyttelse af hele opløsningen.
__________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 01 Januar 2008 kl. 19:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
At bruge en anamorphic lense er også vejen frem, men de skide undertekster er bare et problem:
Alm. billed 
Strukket billed 
så mangler der noget af teksten .
Spencer skrev:
Samme prismelinse vil kunne vise 16:9 med en 4:3 projektor, hvor hele panelet udnyttes. Altså kan man bruge den gamle 4:3 projektor til begge formater, og med udnyttelse af hele opløsningen. 
|
|
|
Man kunne også bruge prismenlensen omvendt: Sæt projektoren til at vise 4:3 (1.33:1) film, i 16:9 format som her:

Med (den omvendte) lense klemmer man så billedet sammen igen:

Det vil være den maximale udnyttelse af projektorens paneler. 
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 01 Januar 2008 kl. 20:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man få også omkring 20% mere lys ud af det, men undertekster er et dum problme, selv om at på nogle ny HD-DVD titler kan man ændre
undertekster, og på nogle Blu-ray titler sidde undertekster det rigtig sted.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 Januar 2008 kl. 20:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
I et af de links jeg har postet, er der én der nævner en DVD-afspiller hvor man kan flytte teksterne. Der er sikkert mere end én model der kan det.
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 01 Januar 2008 kl. 20:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
I et af de links jeg har postet, er der én der nævner en DVD-afspiller hvor man kan flytte teksterne. Der er sikkert mere end én model der kan det.
|
|
|
Mig bekendt findes der desværre kun tre løsninger på problemet med undertekster på DVD-film: Samsung DVD-afspillere med EZview (hvoraf ingen har en billedkvalitet der er sådan rigtigt relevant i high-end sammenhæng), Kaleidescape's afspiller, der på den anden side er mere high-end end de fleste bryder sig om at betale for, og HTPC løsninger som har sine egne fordele og ulemper.
På trods af dette issue bliver 2.35:1 setups noget vi kommer til at se en del mere til i løbet af 2008. Heldigvis ser de fleste HD film ud til at have underteksterne oppe i billedet. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 02 Januar 2008 kl. 19:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
|
Mig bekendt findes der desværre kun tre løsninger på problemet med undertekster på DVD-film: Samsung DVD-afspillere med EZview (hvoraf ingen har en billedkvalitet der er sådan rigtigt relevant i high-end sammenhæng).
|
|
|
Er de (Samsung) afspiller helt håbløse ?
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 02 Januar 2008 kl. 20:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er Kaleidescape ikke kun HTPC, og hvilken pris klasse mon de ligge i, og de kan vel ikke købe i dk ?
Det hjælper vel ikke bare at sette pj. til 4:3 og så bruge optiken for at få ægte 2.35:1, man skal enten bruge en løs scaler som DVDO eller en pj.
som har en mode for netop 2.35:1 (bla. har Infocus ny pj. det mulighed), for at få glæde af 2.35:1 ?
|
| Til top |
|
| |