Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 16:22   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Head-fi
 HIFI4ALL Forum : Head-fi
Emne Emne: Åbne hovedtelefoner...? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
karto
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2005
Status: Offline
Sendt: 09 November 2011 kl. 01:26 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Mine godt gamle Sennheiser HD570 er efterhånden ved at stå af efter små 10 års grundigt slid.
Så nu er jeg på udkig efter en erstatning... men det er en forbandet jungle!

Genrerne er meget varierede. Rock (f.eks. Muse, Dire Straits, Alice in Chains), klassisk (f.eks. Vivaldis cello
koncerter), div. nutidige singer/songwriters (Jem, Agnes Obel osv.), jazz (mest af ældre dato) og spædet op med en god
blanding af alt fra hårdere rock og elektronisk musik til den blideste pop - og computerspil og film oveni.
Men det er nok rock + klassisk der står øverst på prioritetslisten ift. lydkvalitet, tæt efterfulgt af de kvindelige vokalister.

Kvalitetsmæssigt spænder det over mp3 og streaming (spotify f.eks.) til CD (enten direkte fra disc eller som flac/wavpack).
Jeg kan ikke høre en cello-koncert på spotify, men let pop går fint i 160kbps.

Mine afspillere er hhv. en iPod nano (som dog er gået 99% på pension nu, til fordel for) en HTC Legend telefon, min laptop
og endelig en NAD C326BEE forstærker med en C515BEE CD-afspiller og en WDTV Live Hub.

Komforten er utroligt vigtigt for mig. Mine HD570 er lette (210g), med velour pads og åbne.
Jeg får vanvittigt ondt i ørerne efter ganske kort tid med en hovedtelefon der på nogen måde hviler på ørerne, så det er
fuldstændigt udelukket. De skal også være åbne, ellers koger ørerne efter en halv time, og velour pads eller lignende er et
must (pleather har fanden skabt). Jeg kan nok godt klare lidt ekstra vægt - det afhænger sikkert meget af pasformen.

Det er et must at min mobil/ipod kan trække dem uden forstærker (jeg har dimser nok at slæbe på!), men jeg forventer
ikke at de spiller i samme kvalitet som med en ordentlig forstærker (jeg gerne har stående hjemme).

Prismæssigt forestiller jeg mig noget i størrelsesordenen 1.000-1.500 eller deromkring. Kan de holde til 10 års hårdt brug
(rumle rundt i en taske under bøger f.eks.) er det godt givet ud - det har mine HD570 (kablet er skiftet en enkelt gang).

Jeg vil meget gerne have bedre lyd end med mine HD570 - de er mærkbart ringere end mine højttalere. Men det regner jeg
egentlig ikke med bliver noget problem.

Jeg har kig på Sennheiser HD518/558/598 og Audio-technica AD700 - men jeg har ikke kunnet finde et sted at prøve dem
(eller andre lignende modeller) i København. Så forslag til hovedtelefoner og hvor jeg kan prøve dem modtages med
kyshånd!
Til top Vis karto's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af karto

ginger
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.prof. Slowon/Granberg osv.

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 09 November 2011 kl. 02:49 | IP-adresse registreret  

sony mdr serien er fantastisk både lydmæssigt og mht komfort
Til top Vis ginger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ginger

Nissehamp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 November 2011 kl. 03:46 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg var dig ville jeg også kigge på (lytte til) AKGs lineup især K240 vil nok være relevant for dig, men prøv at se om du
kan komme til K601 eller K701. Din Nano/telefon får nok kamp til stregen med at trække de to sidstenævnte, men de lyder nu
engang bedre end 240'erne (som dog ingenlunde er dårlige!) AKG er kendetegnet ved at have en lidt tilbagetrukket bas, og ved
at skulle spilles til over _meget_ lang tid (flere hundrede timer er slet ikke unormalt, mine K271'ere var først spillet til efter et
halvt års tid, og mine K601'ere har jeg en mistanke om stadig har mere at byde på her efter fire måneder). Jeg ved at 4sound
fører AKG, og gerne lader dig lytte grundigt til dem, så jeg vil varmt anbefale dig at tage forbi dem og prøve dem! (Der er også
andre forhandlere, men dem har jeg ikke personlig erfaring med :) )
Til top Vis Nissehamp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nissehamp

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 09 November 2011 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

Ja, AKG er fine og alsidige musik formidlere. Men måske er denne Sennheiser PX100 noget du kan bruge. Er ikke trættende at have på i lang tid og kan trækkes til store lydtryk uden at du skruer særligt højt op. De er åbne og kan foldes samme á la et par briller, så de let kan være i lommen.   Spiller godt med alle genre.

karto
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 November 2011 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

Ang. Sony MDR - den eneste model jeg umiddelbart kan finde som er åben er SA5000 der er en del over mit budget. Men jeg
kender slet ikke serien - er der andre åbne modeller?

PX100 eller andre der hviler på ørerne er som sagt helt udelukket. Størrelsen betyder intet for mig, så det er ikke et plus at de
er kompakte.

AKGs K701 virker fristende, men når der er andre alternativer vil jeg meget nødigt være afhængig af at slæbe rundt på en amp.
240'eren ser dog ud som om den skal prøves :) (på trods af at den er halvåben og ikke så luftig som nogle af alternativerne)

ginger
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.prof. Slowon/Granberg osv.

Bruger siden: 10 Marts 2011
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 09 November 2011 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

så må du google sony`s program...der er mange bygget over samme tema som 5000èren
Til top Vis ginger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ginger

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 09 November 2011 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

Vil lige sige, at jeg selv render rundt på arbejde med Sennheiser PX100 til dagligt og de trykker ikke så man bliver træt af at have dem på i længden. De sidder på en rar måde. Jeg bruger dem sammen med en lille Lumatron DAB/FM radio. Mine øreflipper har det fint selv efter 7 timer med dem på.  

jhl123
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2011
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 09 November 2011 kl. 21:44 | IP-adresse registreret  

Selvom PX100 da er fine vil jeg mene at de er nogle trin ned i forhold til HD570
Til top Vis jhl123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jhl123

karto
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 November 2011 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

Ift. bøffer der sidder på ørerne, så er mine ører vist lavet af p**hud... en blød fleece-hue i 20 minutter er nok til det
begynder at være ubehageligt - det er en løbende konkurence om det er kulden eller huen der er værst så til en 2-timers
lyttesession går det slet ikke.

Derudover tror jeg nok at jhl123 har ret i at px100 er et skridt ned i lydkvalitet. Deres force (ud over en meget rimelig pris)
er vist mere at de er kompakte og kommer til deres ret med mobilt udstyr i modsætning til de større bøffer.

Jeg er i hvert fald ret varm på AD700 - Amazon har dem til ~750 kr. så det ender nok med dem.
Der er nogen kompromiser ift. lyden, men komforten er nok lige som jeg vil ha' den.

Tak for alle kommentarerne, og kom endelig med flere - jeg køber først til jul :)

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes