Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. juni 2025 | 02:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Max. kvalitet af FLAC/ALAC? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Heine Dupont
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2013
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 21 Juli 2013 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

Hej alle i kloge hoveder

Jeg vil gerne have bud på, hvordan jeg får det bedst mulige resultat i følgende konfiguration.

Jeg har al min musik liggende på en PC i ALAC og FLAC - i den anden ende har jeg 4-vejs aktive højttalere via MiniDSP, som elektronisk delefilter.

Jeg vil ikke ændre på formater eller noget, men vil bare gerne vide noget om, hvordan jeg får mest muligt ud af det.

Jeg afspiller i dag al musik via Apple TV, optisk ud (der er ikke andet) til en Thule PR250B og derfra via analog til MiniSDP og derfra i 8 aktive kanaler til effektforstærkerne. Jeg bruger på den måde PR250B, som volumenkontrol og DAC.

Jeg er i princippet åben overfor at skifte både AppleTV og forforstærkeren ud med noget andet, hvis der kan vindes noget ved det. Har kigget på DIY DAC og DIY Volumenkontroller.

Jeg har dog det krav, at der skal være et vist niveau af betjeningsvenlighed - som på AppleTV. Det er ikke en mulighed, at have en stor PC stående umiddelbart ved siden af min MiniDSP.

Håber på rigtigt mange input - da jeg bare gerne vil presse det maksimale ud af mit setup og jeg er ikke interesseret i at høre om DAC's eller PreAmps til mange tusinde kroner, da det er udenfor mine muligheder.

Hilsen Heine

Til top Vis Heine Dupont's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Heine Dupont

Bulletdodger
Branchemedlem
Branchemedlem
KT Radio

Bruger siden: 26 April 2004
Lokalitet: København
Sendt: 21 Juli 2013 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Så vidt jeg ved, så upsampler Apple TV alle signaler til 48kHz. Så hvis du vil have en bit-akkurat overførsel af F.eks. rippede CD'er, så kan du ikke det.

Mit bud er at købe en god streamer og jeg må ikke anbefale dig nogle, da jeg er branchemedlem og derfor ikke må tale om de produkter jeg sælger.

Musikken ind på en server/NAS og stream via netværket til din streamingsmodtager.
Til top Vis Bulletdodger's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bulletdodger

rotelman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2008
Lokalitet: Fyn
Sendt: 21 Juli 2013 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Der findes nogle løsninger som alle min. kan levere 16/44 og remotes fra iPad
1. Sonos (kan ikke 24/96 eller højere og skal vist mods før det bliver helt godt)
2. Bluesound Note skulle være god...
3. Logitech Touch (er desværre udgået men kan ellers det hele dvs. 24/192, lydkvalitet og gode apps)
4. Streaming apparat som f.eks Pioneer N-50 (dårlig remote app. og kræver DLNA)
5. En masse Android og PC løsninger...

PS: Apple TV er din begrænsning ligenu
Til top Vis rotelman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rotelman

drzukunft
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2011
Sendt: 21 Juli 2013 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

Jeg har for nyligt haft samme problematik som dig. Min løsning var en primare pre32 med mediamodul, samt en synology nas. Det er en løsning der
fungerer rigtig godt for mig
Til top Vis drzukunft's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af drzukunft

Peter X
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2009
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 21 Juli 2013 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Jeg vil foreslå at du kigger på en af de etablered producenter f.eks. Pioneer N50 fordi jeg synes at prisen er fornuftig, du skal så sikre dig at der er en volumen kontrol, på en digital udgang, der kan køre direkte til din MiniDSP
I samme klasse er Yamaha CD-N500, Marantz NA7004, Onkyo T-4070, Rotel RT-12, Denon DNP720AE, Cambridge Stream Magic 6
Jeg vil mene at 192 kHz/24-bit skal være minimum ved nyt grej.
Det er helt sikkert vigtigt at kigge på betjeningen, jeg har lagt mærke til at nogen ikke har forward/backward! 

Jeg har selv lyttet til high-end fra Linn, Naim og Primare men de koster mange penge.
og har været lidt lun på Naim UnitiQute 2 og Primare i32 men dem har du ikke meget ud af, når du kører aktivt.

Kunne du ikke beskrive din højttalere, det lyder da spændende.

Mvh

Til top Vis Peter X's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter X

torsteinowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 23 Juli 2013 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

Hmm. Det er lidt mange konverteringstrin synes jeg. Du har en DA-AD konvertering som ikke burde være nødvendig eller har
jeg misforstået opstillingen? Det må være bedre at køre digitalt til minidsp. Kan se på databladet at den kan tage digital I2S
ind. Hvis du på en eller anden måde kunne lave I2S output fra din streamer kunne du slippe for et par konverteringstrin. Evt.
opsample til 24 eller 32 bit og køre digital volume. Det ser ud til at Minidsp har en USB til I2S - måske den kunne virke i dit
system?
Til top Vis torsteinowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torsteinowich

Heine Dupont
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2013
Sendt: 13 August 2013 kl. 03:38 | IP-adresse registreret  

Hej igen - og tak for jeres input.

Status lige nu er, at jeg fastholder løsningen, som den er et stykke tid. Næste projekt er så, at bygge en kasse der indeholder streaming f.eks. via Rasberry Pi, digital delefilter f.eks. MiniDSP MiniDIGI og en 8 kanals DAC f.eks. Buffalo III fra Twisted Pear Audio. På den måde vil jeg få behandlet al data i det digitale domæne uden konvertering og samtidigt få den mindst mulige signalvej. Jeg ved godt, at det hele kunne bygges helt ud i højttalerne, men det vil give for store indskrænkninger i mine muligheder for, at skifte forstærkere og højttalerkonstruktioner undervejs i projektet.

Jeg opretter iøvrigt snart en tråd så man kan følge lidt med i projektets fremdrift :-)

Med musikalsk hilsen

Heine

Til top Vis Heine Dupont's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Heine Dupont

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 13 August 2013 kl. 07:26 | IP-adresse registreret  

torsteinowich skrev:
Hmm. Det er lidt mange konverteringstrin synes jeg. Du har en DA-AD konvertering som ikke burde være nødvendig eller har
jeg misforstået opstillingen? Det må være bedre at køre digitalt til minidsp. Kan se på databladet at den kan tage digital I2S
ind. Hvis du på en eller anden måde kunne lave I2S output fra din streamer kunne du slippe for et par konverteringstrin. Evt.
opsample til 24 eller 32 bit og køre digital volume. Det ser ud til at Minidsp har en USB til I2S - måske den kunne virke i dit
system?

Udviklerne af miniDSP er ikke helt enige i denne holdning til I2S:
http://www.minidsp.com/forum/hardware-support/302-re-maximum -length-cable-requirements-for-i2s

I min verden vil jeg også mene at det hurtigt skaber flere problemer end det potentielt løser. Jeg kører selv fuldt aktivt 4 vejs, dog med DSP fra groundsound. Og jeg har ingen problemer med støj, tab eller lignende. Kan tydeligt hører små ændringer, som fortages i hele lydkæden.
Fokusér hellere på akustik og indstilling af filteret i DSP'en, som hurtigt kan give ændringer i klangbalance og lydkarakteristik, der langt overgår enhver snak om f.eks I2S.
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes