Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. juni 2025 | 08:21   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Ny DAC? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
chris09
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2010
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 17 Juli 2013 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

Hej,

jeg går i overvejelser om at opgradere min DAC, da jeg tror at der er plads til forbedring.
Mit nuværende setup er:

Flac lagret på NAS -> Sonos ZP90 -> Cambridge DacMagic (den første) -> Bladelius Thor Mk 2 -> Dynaudio Excite X32
Jeg har et QED Digital Coax Cabel mellem Sonos og DAC (kostede vist 600kr), og et Kimber PBJ mellem DAC og forstærker.

Egentlig synes jeg at min DM har gjort det ok, og fortjener ikke de hug den ofte får - jeg tror bare at jeg kan vinde noget mere. Jeg leder specifikt efter noget mere krop på lyden, og en lidt mere "ægte lyd" (mere musik, mindre hi-fi glansbillede agtig), dog uden at lyden bliver tam og elguitaren taber sin kant og bliver ufarlig, hvis I forstår.

Der er et par forbehold:
1) Mine højtalere står ikke helt optimalt, og kommer heller ikke til det. De står nok lidt for nært til sidevægen og lidt for langt fra hinanden, og der bliver de stående
2) Der mangler dæmpning i rummet (flere tæpper, etc), og det gør nok at lyden bliver en anelse skarp iblandt. Det bliver der heller ikke ændret på
3) Jeg har hørt forskel på kabler, da jeg byttede signal kabler sidst, men jeg vil ikke lægge penge på kabler lige nu - det er en ny DAC der er prioriteten
4) Kilden er og bliver Sonos - det er et fantastisk system, og jeg kommer ikke til at skifte til vinyl eller PC baseret afspilning

Jeg har prøvet at låne en Rega DAC, men den passede bestemt ikke i mit setup. Lydbilledet blev markant mindre, og bassen ligeså. Derudover har jeg ikke prøvet andre

Og så til spørgsmål:

Kan en anden DAC give mig hvad jeg søger efter, givet ovenstående forbehold og udstyr?
I så fald, hvilken DAC ville I foreslå?

Jeg bor i København, så der er jo muligheder for at låne noget med hjem fra en forhandler - det ville bare være fedt at prøve at høre et par forslag - gerne for folk der kender mine forstærker og højtalere.

Tak
Chris

Til top Vis chris09's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chris09

sjorslev
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Jumon Audio

Bruger siden: 02 April 2003
Sendt: 18 Juli 2013 kl. 09:15 | IP-adresse registreret  

Jeg kan i al fald sige at lydbilledet bliver meget bredt med en Micromega Mydac, så måske du skulle prøve sådan en.
Der er også meget fremdrift i musikken med den.
Har selv Dynaudio Focus 140.

callesoroe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 18 Juli 2013 kl. 09:18 | IP-adresse registreret  

Hej Chris!

Når du har helt åbenlyse fejl i rummet som du ikke kan/vil gøre noget ved, så tror jeg du når længst med noget Lyngdorf med roomperfect på.

Jeg har også lidt problemer med opstillingen i mit rum, men min Tact forforstærker med roomcorrection har gjort underværker her. Kan KLART anbefales i dit tilfælde.

pof@
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007
Sendt: 18 Juli 2013 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

Jeg har en MDAC, som jeg hovedsageligt bruger på mit (super) hovedtelefon setup, og har haft haft den på et topklasse anlæg. I begge tilfælde har jeg/vi været begejstret for dens kvaliteter i forhold til pris.

Den burde kunne lånes hos hififreaks for test.

Link til MDAC
Til top Vis pof@'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pof@

mbull
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2006
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 18 Juli 2013 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

Jeg ville prøve en DAC fra Danish audio design, f.eks. en DAC 05:
http://www.danishaudiodesign.com/dac05.htm

Jeg har selv haft en DAC10, en meget dynamisk og "analog" dac helt uden skarpe kanter så jeg tror dad lyden passer godt til det du efterspørger.

Jeg er rimelig sikker på at du kan låne før køb

Mit anlæg...
Til top Vis mbull's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mbull

hbuus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 18 Juli 2013 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

chris09 skrev:
Jeg leder specifikt efter noget mere krop på lyden, og en lidt mere "ægte lyd" (mere musik, mindre hi-fi
glansbillede agtig)

Ja, så skal du da i hvert fald holde dig langt væk fra Lyngdorf.

Mvh
Henrik
Til top Vis hbuus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hbuus

chris09
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Juli 2013 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

Tak for input.
Sjorslev - Jeg har set lidt på Mydac, og den burde jeg måske lytte til. Har du hørt den op mod en Dacmagic?
Pof@ - mdac'en lyder til at være et super produkt, men den virker ikke til at have det der "organiske" jeg søger. Det er ihvertfald ikke det jeg kan
læse fra anmeldelserne.

DAD ville jeg gerne prøve - det virker til ar være noget af det jeg søger. Kan jo prøve at skrive og høre mere om den. tak mbull

Ang Roomperfect, så tror jeg bestemt at den kunne gøre enkæmpe forskel herhjemme - tror dog ikke jeg skal den vej endnu. Satser på at en
opgradering af min DAC kan hjælpe lidt på vej.

Andre bud på en Dac?

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 Juli 2013 kl. 01:25 | IP-adresse registreret  

Stello DA100 Sig. Har imo det du søger.

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 19 Juli 2013 kl. 02:03 | IP-adresse registreret  

dac05
Bare lige for at hjælpe med dette link

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Juli 2013 kl. 02:08 | IP-adresse registreret  

hbuus

Du lyder da godt nok negativ ang lyngdorf, Har du faktisk lyttet til deres RP ??
RP er ikke bare et magisk trick udsyr, men en hjælp mod en bedre lyd, som kræver TID at justerer ind!

Men naturligvis kan man også kalde et elendig rum for musikalsk hifi klang, meeeeeen

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted

pof@
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2007
Sendt: 19 Juli 2013 kl. 07:30 | IP-adresse registreret  

chris09 skrev:

Pof@ - mdac'en lyder til at være et super produkt, men den virker ikke til at have det der "organiske" jeg søger. Det er ihvertfald ikke det jeg kan
læse fra anmeldelserne.

Personligt er jeg holdt op med at ligge så meget i de anmeldelser. En test foregår på et andet anlæg end du har, og da synergi imellem de forskellige dele betyder rigtig meget, hvilket utrolig mange glemmer, vil du få en anden lyd hos dig. Derudover er nogle anmeldere ikke uafhængige og har i øvrigt andre ører og smag.

Så få samlet en stak DACs og test dem selv
Til top Vis pof@'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pof@

chris09
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Juli 2013 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

Tak for input alle.
Har været så heldig at få fat på en DAnish Audio Design Dac 05 - lytter lidt her til aften, og giver en Update i morgen.

Chris

chris09
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 Juli 2013 kl. 00:05 | IP-adresse registreret  

Godt,
Så har jeg lyttet lidt til min nye Dac, og trods manglende AB test, så tror jeg at det er en "keeper".

Umiddelbart har jeg fået et løft flere steder. Diskanten er lidt finere opløst, mens mellemtiden er lidt klarere og der er både mere og bedre defineret
bas. Soundstage er blevet markant dybere, og man er rykket tættere på musikken.
Jeg oplever også musikken som mere engagerende - synes klart at jeg mærker musikken tydligere end før. Mere musik, mindre hifi? Bestemt. Mere
ægte? Klart.

Mission accomplished? Måske Ikke helt.
jeg er usikker på om diskanten er lidt skarpere end før, og når der sker meget på en gang, kan dele af lydbilledet flyde lidt sammen. Derudover mente
en medlytter at den lød lidt mere "kold" end min Dacmagic. Det skal siges at vi lyttede til Kents fremragende album "Du och jag döden", som er et
album med en kold stemning (iøvrigt - et sindssygt godt album fra imo Skandinaviens bedste rockband). Jeg skal måske lytte lidt mere og se om det
er en tendens.

Men som sagt - alt i alt er jeg godt tilfreds med mit køb. Det er en klar opgradering af min DM, og som jeg ser det vejer fordelene tungere end
ulemperne. Jeg skal lave lidt AB testing for at se om ovenstående ulemper bare er fordi en bedre DAC afslører andre unoder i mit setup, som jeg skal
have styr på, eller om det er DAC'ens skyld.

Input og erfaringer er naturligvis velkomne.

Tak

Chris

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 August 2013 kl. 01:44 | IP-adresse registreret  

Hvad med TEAC UD-501 ? Den virker meget spændende !
LINK

diyaudio.dk Blog
G+

jjsilverstone
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 07 August 2013 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

Hvis du er lidt fiks på fingrene....en ombygget Behringer SRC 2496 med Sowter trafoer.
http://lampizator.eu/lampizator/TRANSPORT/behringer/Behringe r.html

Den kan ydermere clockes externt hvilket hæver den højt op i kvalitet.

Den understøtter dog kun op til 96 kHz.

Men den kan laves for ret billige penge.

Til top Vis jjsilverstone's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jjsilverstone

mbull
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2006
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 07 August 2013 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

chris09 skrev:
Godt,
Så har jeg lyttet lidt til min nye Dac, og trods manglende AB test, så tror jeg at det er en "keeper".

Umiddelbart har jeg fået et løft flere steder. Diskanten er lidt finere opløst, mens mellemtiden er lidt klarere og der er både mere og bedre defineret
bas. Soundstage er blevet markant dybere, og man er rykket tættere på musikken.
Jeg oplever også musikken som mere engagerende - synes klart at jeg mærker musikken tydligere end før. Mere musik, mindre hifi? Bestemt. Mere
ægte? Klart.

Mission accomplished? Måske Ikke helt.
jeg er usikker på om diskanten er lidt skarpere end før, og når der sker meget på en gang, kan dele af lydbilledet flyde lidt sammen. Derudover mente
en medlytter at den lød lidt mere "kold" end min Dacmagic. Det skal siges at vi lyttede til Kents fremragende album "Du och jag döden", som er et
album med en kold stemning (iøvrigt - et sindssygt godt album fra imo Skandinaviens bedste rockband). Jeg skal måske lytte lidt mere og se om det
er en tendens.

Men som sagt - alt i alt er jeg godt tilfreds med mit køb. Det er en klar opgradering af min DM, og som jeg ser det vejer fordelene tungere end
ulemperne. Jeg skal lave lidt AB testing for at se om ovenstående ulemper bare er fordi en bedre DAC afslører andre unoder i mit setup, som jeg skal
have styr på, eller om det er DAC'ens skyld.

Input og erfaringer er naturligvis velkomne.

Tak

Chris

Jeg kunne forestille mig at noget at det kolde m.v. går væk efter noget indkøring. Er det stadig din oplevelse ?

Mit anlæg...
Til top Vis mbull's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mbull

chris09
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2013 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Tak for bud Hans og JJ. Det ser ud til at være et par gode DACs, men jeg tror at jeg holder fast ved min DAD05. Efter at
have haft den i 3 uger, er jeg overbevist om at den er god nok til mig.

Og steen - jeg ved ikke om den måske ikke var gennemvarm eller hvad, men det kolde er bestemt forsvundet.

Mine første indtryk hænger ved - det er hele vejen rundt en meget mere musikalsk dac end min gamle Dacmagic. Det er
som om at den holder fokus på helheden i musikken, hvor dacmagic'en er godt til at dele musikken op i del-elementer, så
man kan fokusere på dem. Det gør at Dacmagic'en lyder mere detaljeret, og også kan komme med et kraftigere bass-slam,
men det koster altså på musikaliteten. Dacmagic'en lyder bare mere tør og livløs.

Efter at have læst en del for og imod streaming de seneste dage, forsøgte jeg at sætte min bluray afspiller til DAC'en, og
bruge den som drev, istedet for at få min Sonos til at levere signalet. Og så fik jeg lige pludselig i pose og sæk. De detaljer
som jeg hørte på min Dacmagic, kom tilbage, og instrumenterne blev væsentligt mere levende og nuancerede - uden at det
kostede på muskaliteten. Det er naturligvis ikke en "Night and Day" oplevelse - men den var stor nok til at jeg blev
overrasket.

Måske skulle man købe en USB->SPDIF converter og se hvor lang man kunne komme....

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 13 August 2013 kl. 01:23 | IP-adresse registreret  

chris09 skrev:
Tak for bud Hans og JJ. Det ser ud til at være et par gode DACs, men jeg tror at jeg holder fast ved min DAD05. Efter at
have haft den i 3 uger, er jeg overbevist om at den er god nok til mig.

Og steen - jeg ved ikke om den måske ikke var gennemvarm eller hvad, men det kolde er bestemt forsvundet.

Mine første indtryk hænger ved - det er hele vejen rundt en meget mere musikalsk dac end min gamle Dacmagic. Det er
som om at den holder fokus på helheden i musikken, hvor dacmagic'en er godt til at dele musikken op i del-elementer, så
man kan fokusere på dem. Det gør at Dacmagic'en lyder mere detaljeret, og også kan komme med et kraftigere bass-slam,
men det koster altså på musikaliteten. Dacmagic'en lyder bare mere tør og livløs.

Efter at have læst en del for og imod streaming de seneste dage, forsøgte jeg at sætte min bluray afspiller til DAC'en, og
bruge den som drev, istedet for at få min Sonos til at levere signalet. Og så fik jeg lige pludselig i pose og sæk. De detaljer
som jeg hørte på min Dacmagic, kom tilbage, og instrumenterne blev væsentligt mere levende og nuancerede - uden at det
kostede på muskaliteten. Det er naturligvis ikke en "Night and Day" oplevelse - men den var stor nok til at jeg blev
overrasket.

Måske skulle man købe en USB->SPDIF converter og se hvor lang man kunne komme....

Jeg synes, at det er lidt synd at du ikke lytter til nogle flere kandidater inden du bestemmer dig.

Mvh.
Niels L.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 13 August 2013 kl. 09:25 | IP-adresse registreret  

Jeg vil mene at du skulle prøve en anden streamerløsning med f.eks jriver. Så kan du benytte digital EQ, så din lyd kan farves mere "mørk" eller "varm" alt efter dine ønsker. Det kan gøres forholdsvis billigt og elegant.
Det skulle desuden være muligt at justere gain og Q for den enkelte PEQ, således at du kan undertrykke en helt specifik peak i dit rums akustik. Dvs hvis dit rum f.eks forstærker 100hz, så din højttaler lyder lidt boomet. Så kan du lave en PEQ, som dæmper denne frekvens tilpas meget, således at din højttaler kommer til at lyde mere linær og balanceret.
Du kan f.eks også prøve at indføre en lille dæmpning(ca 1 db) et sted i området omkring 2.5khz til 4.5khz, med et Q på ca 2.
Det kan for mange opleves som værende behageligt, hvis klangen er lidt for lys.
Men husk at leg lidt med indstillingerne hvis du kaster dig ud i det - muligheder er talrige for at sige det mildt. Men fordelene ved EQ, skulle gerne opveje eventuelle ulemper. Især i problematiske opstillinger, som du selv nævner at din er
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 13 August 2013 kl. 09:39 | IP-adresse registreret  

Jriver koster forresten lidt, men kan prøves i en periode. Foorbar2000 er gratis og har lignende muligheder:
http://www.foobar2000.org/components/view/foo_dsp_effect

Så kræves der så lige f.eks en Hiface til at lave USB om til SPDIF.  Men der er en billigt lige her på siden:
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=252963

Udvalgte FLAC filer kan jo f.eks kortvarigt lægges over på PC'en indtil du har prøvet ideen af
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes