Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2025 | 23:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Digital volumen (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Sub100
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb. prof. Heltny/Cujo m.fl.

Bruger siden: 31 Marts 2013
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 04 April 2013 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

Mange snakker om at med digital volumen reducerer man bit, så ved lav volumen er opløsningen ikke god.

Hvordan virker digital volumen på f.eks Mark Levinson, Tact/Lyngdorf og NAD 118 ? Er de også bitreducerende ?
Til top Vis Sub100's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sub100

Sub100
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 April 2013 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

Ingen rigtig gode bud på dette ?

svdi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 April 2013 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

For TacT's vedkommende er volumenreguleringen analog på millennium, på preamperne er den i det digitale domæne, dvs. bitreducerende. TacT kører dog med 40 bit internt, så man kan reducere en hel del før man mister info. Så vidt jeg ved. Lyngdorf spiller med kortene meget tæt til kroppen mht. hvad der foregår under låget hos dem. GroundSound og DSPeaker Dual har volumenregulering efter DAC'en, dvs. analogt, og det er klart det bedste.

Sub100
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 April 2013 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

Ok, mest interessant er hvad NAD 118 gør men der findes ikke rigtig noget om den på nettet.

Eller, jeg kan ikke finde det

svdi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 April 2013 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

Ifølge en test i Sererophile fra 1998 har den digital volumenkontrol, dvs. bitreducerende. Den interne bitdybde er 24, så når man har skruet net til ca. -20dB begynder man at miste headroom.

15 år er nu også lang tid i den brance.

Digital_Thor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 04 April 2013 kl. 20:44 | IP-adresse registreret  

Sub100 skrev:
Ok, mest interessant er hvad NAD 118 gør men der findes ikke rigtig noget om den på nettet.

hehe - jo der gør

<<
Design
Volume, Balance, Polarity and Mono/Stereo are all controlled in the Digital domain. Many volume
controls which work in digital domain (with some CD players, for instance) offer only poor resolution at
very low levels. The DSP processor works with 24 bits words, maintaining the music signal's integrity, at
even the very lowest of volume settings.
With 20 bit resolution for the Bitstream Digital to Analogue converter and a Bitstream Analogue to Digital
converter with 18 bit resolution, sampling at 48kHz, analogue sources will loose nothing of their original
quality either
>>

Fundet her.
http://www.manualslib.com/manual/108936/Nad-118.html?page=2# manual

Og her:
http://nadelectronics.com/products/hifi-amplifiers/118-Digit al-Preamplifier#heading-downloads
Til top Vis Digital_Thor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Digital_Thor

Sub100
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 April 2013 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Digital_Thor skrev:

Sub100 skrev:

hehe - jo der gør <<<div style="left:189px;top:421px;font-
size:19px;color:#231F1F;">Design<div style="left:189px;top:445px;font-size:14px;color:#231F1F;"&g t;Volume,
Balance, Polarity and Mono/Stereo are all controlled in the Digital domain. Many volume
<div style="left:189px;top:470px;font-size:14px;color:#231F1F;"&g t;controls which work in digital domain (with some CD
players, for instance) offer only poor resolution at
<div style="left:189px;top:494px;font-size:14px;color:#231F1F;"&g t;very low levels. The DSP processor works with 24 bits
words, maintaining the music signal's integrity, at
<div style="left:189px;top:518px;font-size:14px;color:#231F1F;"&g t;even the very lowest of volume settings.
<div style="left:189px;top:567px;font-size:14px;color:#231F1F;"&g t;With 20 bit resolution for the Bitstream Digital to Analogue
converter and a Bitstream Analogue to Digital
<div style="left:189px;top:591px;font-size:14px;color:#231F1F;"&g t;converter with 18 bit resolution, sampling at 48kHz,
analogue sources will loose nothing of their original
quality either>>Fundet her. http://www.manualslib.com/manual/108936/Nad-118.html?page=2# manualOg her:
http://nadelectronics.com/products/hifi-amplifiers/118-Digit al-Preamplifier#heading-downloads

Det var jo det jeg skrev

Sub100
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 April 2013 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

svdi skrev:

Ifølge en test i Sererophile fra 1998 har den digital volumenkontrol, dvs. bitreducerende. Den interne
bitdybde er 24, så når man har skruet net til ca. -20dB begynder man at miste headroom.

15 år er nu også lang tid i den brance.

Glimrende, tak

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 04 April 2013 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

svdi skrev:
Ifølge en test i Sererophile fra 1998 har den digital volumenkontrol, dvs. bitreducerende. Den interne bitdybde er 24, så når man har skruet net til ca. -20dB begynder man at miste headroom.

Miste headroom i forhold til hvad? Med 24 bit til rådighed har du et dynamikområde på 144dB. Hvis du skruer ned til -48dB har du altså stadig hvad der svarer til fuld cd-bitdybde (16 bit) tilbage. Det er da et pænt headroom.

Nu kommer det selvfølgelig an på om du til normalt lytteniveau er nødt til at skrue ned til -84dB, for så roder du jo kun med 10 bit. Men jeg har vurderet at mit system først kommer under omkring 14 bit når lydniveauet er så svagt at baggrundsstøjen er langt højere end støjniveauet i systemet og så er problemet kun akademisk. Jeg slipper tilmed for den termiske støj og den ulinearitet et analogt potentiometer kan medføre.
Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

Sub100
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 April 2013 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

Boye skrev:

svdi skrev:
Ifølge en test i Sererophile fra 1998 har den digital volumenkontrol, dvs. bitreducerende. Den interne bitdybde
er 24, så når man har skruet net til ca. -20dB begynder man at miste headroom.
Miste headroom i forhold til hvad? Med 24 bit til rådighed har du et dynamikområde på 144dB. Hvis du skruer ned
til -48dB har du altså stadig hvad der svarer til fuld cd-bitdybde (16 bit) tilbage. Det er da et pænt headroom.Nu kommer det
selvfølgelig an på om du til normalt lytteniveau er nødt til at skrue ned til -84dB, for så roder du jo kun med 10 bit. Men jeg
har vurderet at mit system først kommer under omkring 14 bit når lydniveauet er så svagt at baggrundsstøjen er langt
højere end støjniveauet i systemet og så er problemet kun akademisk. Jeg slipper tilmed for den termiske støj og den
ulinearitet et analogt potentiometer kan medføre.

Meget sjovt du skriver det for jeg kan ikke høre forskel på opløsning eller andet på min NAD 118, når jeg spiller lavt.

Den lyder meget ens uanset volumenindstilling

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 April 2013 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

"Opløsningen" er lidt et gummi-ord som oftest forbindes med det subjektive lytteindtryk som et udtryk for detaljegrad og evnen til at udskille lyde. I bitdybde-sammenhæng er det strengt taget kun et spørgsmål om signal/støjforhold, så det er helt sandsynligt at du ikke oplever nogen reduktion af lydkvaliteten.

Jeg bruger kun den digitale volumenkontrol på min Squeezebox Duet, og det eneste problem jeg oplever er, at jeg af og til ikke kan skrue langt nok ned til stille lytning, alt afhængig af nummerets niveau naturligvis. Skalaen går fra 0 til 100 med "0" som muted og "1" som for højt en sjælden gang imellem. 

Sub100
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 April 2013 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

Boye skrev:
"Opløsningen" er lidt et gummi-ord som oftest forbindes med det subjektive lytteindtryk som et udtryk for
detaljegrad og evnen til at udskille lyde. I bitdybde-sammenhæng er det strengt taget kun et spørgsmål om signal/støjforhold,
så det er helt sandsynligt at du ikke oplever nogen reduktion af lydkvaliteten.Jeg bruger kun den digitale volumenkontrol på min
Squeezebox Duet, og det eneste problem jeg oplever er, at jeg af og til ikke kan skrue langt nok ned til stille lytning, alt
afhængig af nummerets niveau naturligvis. Skalaen går fra 0 til 100 med "0" som muted og "1" som for højt en sjælden gang
imellem. 

Så er jeg mere rolig

svdi
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 April 2013 kl. 07:54 | IP-adresse registreret  

Der flere ting, der skal passe, for at man kan udnytte sine 24 bits optimalt. For det første skal gainstrukturen passe i indgangen, så ADC'en kører så tæt på fuld udstyring som muligt, uden at overstyre. Dernæst skal man huske på, at hvis man f.eks. skruer op for bassen, så gør man signalet bredere og mister tilsvarende i headroom. Derudover skal der være en vis margen for at det kan fungere. Og der er kun 6 bits oven i de 18 bits, som indgangs-ADC'en leverer, svarende til optimalt 36dB at gøre godt med, internt. DAC-en i udgangen kører med 20 bits, så der er der 2 bits overskud i forhold til indgangssignalet på 18 bits, eller 4 bits over cd-standart. Det kan godt være, at det lyder fornuftigt, og det er da fint. Men man skal ikke regne med tabsfri lydstyrkeregulation udover måske 20dB.

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 April 2013 kl. 08:53 | IP-adresse registreret  

Jeg kan se du har en pointe der. Jeg tænkte slet ikke på ikke på behandling af analoge signaler før den digitale volumenregulering. Og sådan noget som "at skrue op for bassen" rækker også ud over min fantasi. Men jeg vil fastholde at det er signal/støjforholdet der er "offeret" og det betyder ikke at lyden subjektivt bliver mindre "velopløst".
Når det er sagt ser jeg ikke nogen grund til bekymring, hvis Sub 100 ellers er glad for sin lyd. Ellers er det vel bare at prøve et alternativ og se om det er bedre.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes