Tilbage til HIFI4ALL.DK 30. juni 2024 | 20:14   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: DAC til anlæg? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
claes nilsson
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 Februar 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 12 Februar 2013 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

Hej Hifi4All brugere,

Jeg er den heldige ejer af er sæt DALI IKON 2 sat op med en C315BEE, som jeg gerne spiller musik med via et 3.5mm til
phono fra telefon bag på højtaleren. Nu er jeg begyndt at tvivle på lige hvor optimalt det setup nu er.

Så derfor ville jeg være meget intresseret i at høre om i synes jeg bør installere i en DAC og køre via computer? Jeg har
også overvejet at købe en Raspberry Pi og putte en DAC ind i den for at få det trådløst.

Jeg er ikke interesseret i at købe en pladeafspiller, idet jeg er gået hen til digital musik for lang tid siden.

Derudover så overvejer jeg at bi-ampe mine højtalere (men har ikke styr på om det ville hjælpe lyden :S).

Alt i alt, så har jeg købt noget hifi, men står og føler at jeg måske mangler halvdelen af setup. Jeg er meget modtagelig
overfor foreslag til evt. fremtidige indkøb, så længe at det ikke er i den helt vildt dyre ende.
Til top Vis claes nilsson's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af claes nilsson
 
LoudandClear
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 27 Februar 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 963
Sendt: 12 Februar 2013 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

Der er så UFATTELIG mange ting du kan gøre, selv for meget meget små penge, som kAn løfte din lyd GEVALDIGT!

For det første så ja, en DAC ville hjælpe dig GEVALDIGT med lyden, men du kan sagtens få en der kan kører lyden ud af din
telefon (alt efter hvad for en du har?), ellers så ville en USB DAC hjælpe dig et godt stykke vej ved at bruge PC'en og det vil
også være langt mere optimalt ;)

Når du skriver at du vil Bi-ampe så tror jeg du har forvekslet det med Bi-wire?
Bi-ampe er når du bruger en effektforstærker til hver højtaler, hvor bi-wire betyder du trækker 4 kabler til din højtaler så du
ikke har dine messingbroer bag på højtalerne :)

her er et par billed illustrationer:


Bi-Amping:




Bi-Wirering


Men for at vende tilbage til det du skriver om en DAC - så ja, det vil gi rigtig meget i forhold til det Jackstik du bruger lige nu
som skaber en masse støj

Håber det kunne bruges!
Til top Vis LoudandClear's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LoudandClear
 
claes nilsson
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 Februar 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 12 Februar 2013 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

LoudandClear skrev:
For det første så ja, en DAC ville hjælpe dig GEVALDIGT med lyden, men du kan sagtens få en der
kan kører lyden ud af din
telefon (alt efter hvad for en du har?), ellers så ville en USB DAC hjælpe dig et godt stykke vej ved at bruge PC'en og det vil
også være langt mere optimalt ;)


Først vil jeg gerne sige tak for det meget lærerige svar du gav mig. Ellers så har jeg en sony ericsson xperia ray.
USB DAC til PC'en var noget jeg havde overvejet. Hvilken prisklasse skal jeg kigge på her og er der noget specielt jeg skal
kigge efter?

LoudandClear skrev:

Når du skriver at du vil Bi-ampe så tror jeg du har forvekslet det med Bi-wire?
Bi-ampe er når du bruger en effektforstærker til hver højtaler, hvor bi-wire betyder du trækker 4 kabler til din højtaler så du
ikke har dine messingbroer bag på højtalerne :)


Jeg mente nu bi-amping, men jeg ved ikke hvorfor jeg havde bildt mig selv ind at jeg bare skulle have en ekstra forstærker
også på magisk vis ville lyden blive splittet på en eller anden måde til de forskellige højtaler elementer. Har forstået på hvad
jeg har læst at bi-wiring ikke giver noget.
Til top Vis claes nilsson's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af claes nilsson
 
LoudandClear
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 27 Februar 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 963
Sendt: 12 Februar 2013 kl. 14:59 | IP-adresse registreret  

Hvis du har en Experia ville jeg nok anbefale at bruge din PC (din mobil understøtter nemlig ikke så mange DAC's )
Hmm til dit anlæg ville jeg nok sige du skulle kigget på omkring en tusse, måske en billig DacMagic (eller DacMagic+) på
DBA? Den har alle indgange du kunne forstille dig

Tjaa Så syntes jeg hellere du skulle kigge efter en anden integreret forstærker frem for at købe endnu en forstærker på
2x40 watt. Da jeg havde mine IKON 2, husker jeg at de var ret så glad for kræfter så måske løsningen er en større
forstærker? :) men alting til sin tid, start med at opdatere med en ny DAC ;)

Og nu skal vi passe på med ikke at bryde reglerne her på forummet (ingen kabelsnak), men bi-wire har i teorien en effekt,
men mange gider ikke købe det dobbelte af kablet når de bare kan lave sig et par jumpere og sætte på. dette gøres ved at
man forbinder en lille stump kabel, enten med spade/bananstik eller bare det rene kabel, imellem terminalerne hvor
messingbroerne normalt sidder. dermed får du en langt bedre forbindelse og en renere lyd og jumperne VED jeg har effekt
af egen erfaring! i teorien har bi-wire en effekt men om man kan hører det er meget indeviduelt, så nu skal vi passe på
jeg ikke bliver hakket ned om lidt
Til top Vis LoudandClear's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LoudandClear
 
claes nilsson
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 Februar 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 12 Februar 2013 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

LoudandClear skrev:
Hvis du har en Experia ville jeg nok anbefale at bruge din PC (din mobil understøtter nemlig ikke så
mange DAC's )
Hmm til dit anlæg ville jeg nok sige du skulle kigget på omkring en tusse, måske en billig DacMagic (eller DacMagic+) på
DBA? Den har alle indgange du kunne forstille dig


Kunne ikke lige finde nogen DacMagic på DBA eller andre hjemmesider jeg kiggede på, men faldt så over HRT Music Streamer
II, som har fået masser af gode anmeldelser og har overvejet at købe sådan en. Prisen ligger på lige under 1000 kroner via
amazon.com.

Hvad synes du om den? Jeg er underforstået med at den kun har USB, men det burde ikke være noget problem.
Til top Vis claes nilsson's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af claes nilsson
 
LoudandClear
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 27 Februar 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 963
Sendt: 12 Februar 2013 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

claes nilsson skrev:
LoudandClear skrev:
Hvis du har en Experia ville jeg nok anbefale at bruge din PC (din mobil
understøtter nemlig ikke så
mange DAC's )
Hmm til dit anlæg ville jeg nok sige du skulle kigget på omkring en tusse, måske en billig DacMagic (eller DacMagic+) på
DBA? Den har alle indgange du kunne forstille dig


Kunne ikke lige finde nogen DacMagic på DBA eller andre hjemmesider jeg kiggede på, men faldt så over HRT Music
Streamer
II, som har fået masser af gode anmeldelser og har overvejet at købe sådan en. Prisen ligger på lige under 1000 kroner via
amazon.com.

Hvad synes du om den? Jeg er underforstået med at den kun har USB, men det burde ikke være noget problem.


Jeg kender den godt - den har også fået ganske gode anmeldelser og skulle lyde rigtig godt! selvom jeg ikke selv har lagt
ører til den dog
Til top Vis LoudandClear's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LoudandClear
 
claes nilsson
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 Februar 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 12 Februar 2013 kl. 19:16 | IP-adresse registreret  

LoudandClear skrev:
Jeg kender den godt - den har også fået ganske gode anmeldelser og skulle lyde rigtig godt! selvom
jeg ikke selv har lagt
ører til den dog

Hvad med et USB lydkort? Jeg har sådan set ikke brug for alle de andre lydforbindelsesmuligheder.

Jeg fandt ud af at HRT lydkortet ikke var sådan lige til at få sendt fra USA af.

EDIT: Har også overvejet at bruge mit fjernsyn som DAC, er det en dårlig idé?
Til top Vis claes nilsson's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af claes nilsson
 
LoudandClear
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 27 Februar 2011
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 963
Sendt: 12 Februar 2013 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

Et usb lydkort og en DAC er i princippet det samme så det ville jo nok også gå an ;)

Men lidt googling så kan man da finde den HRT her i DK:
HRT Music Streamer

den har Rigtig gode anmeldelser og jeg tror klart den vil løfte din lyd GEVALDIGT!

Men der er jo stort udvalg så du skal finde det DU syntes er bedst

Og ja, det med TV'et som DAC er en ret skidt idé - for i princippet flytter du bare alle de forskellige forstyrrelser inde i
computere, over til tvet som også har en masse frekvenz forstyrrelser. så det vil bare være at skubbe problemet over i tvet
Til top Vis LoudandClear's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LoudandClear
 
Luggelaj
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 19 Marts 2008
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 521
Sendt: 12 Februar 2013 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

Hej.

For et halvt års tid siden valgte jeg, efter prøvelytning af to forskellige DacMadig og Argon Dac 1, at købe Dac 1. Jeg oplevede at det den gjorde, gjorde den uden at gøre for stort et væsen ud af sig selv. Den fungere og spiller helt fint og til 999 er det i mine øjne den klare vinder af de tre jeg havde hjemme på besøg.

Mon du ikke også kan have mulighed for at låne med hjem og lytte dig frem.

Faldt over denne tråd fra forum som handler og køb af dac til max 1300:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=93306

Til top Vis Luggelaj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Luggelaj
 
claes nilsson
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 Februar 2013
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 7
Sendt: 13 Februar 2013 kl. 08:42 | IP-adresse registreret  

Luggelaj skrev:

Hej.


For et halvt års tid siden valgte jeg, efter prøvelytning af to forskellige DacMadig og Argon Dac 1, at købe Dac 1. Jeg
oplevede at det den gjorde, gjorde den uden at gøre for stort et væsen ud af sig selv. Den fungere og spiller helt fint og til 999
er det i mine øjne den klare vinder af de tre jeg havde hjemme på besøg.


Mon du ikke også kan have mulighed for at låne med hjem og lytte dig frem.


Faldt over denne tråd fra forum som handler og køb af dac til max 1300:


http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?
TID=93306


Kan være at jeg skal ned i en hifiklubben forretning og spørge om jeg kan prøve at høre forskellen på en dac og uden en.

Ellers så lagde jeg mærke til at der er 45 dages returret på HRT Music Streamer II, så det ville jo altid være nemt hvis jeg nu
ikke lige synes om den alligevel.
Til top Vis claes nilsson's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af claes nilsson
 
Anda8000
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1416
Sendt: 13 Februar 2013 kl. 09:47 | IP-adresse registreret  

Der kommer mange fine apparater på KøbSalgByt. Hvis du finder en DAC som ikke falder i din smag, kan den sælges videre (stort set) uden tab.
Til top Vis Anda8000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anda8000
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes