Forfatter |
|
Lux550 Freak Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 392
|
Sendt: 01 Februar 2013 kl. 23:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej forum, Jeg har nu fået fat i en Simple Audio Roomplayer II og tillige købt en Xindak dac 5. Media server er sat op på min NAS og den føste test af Tina Dickow er rippet og lagt på. Første spørgsmål : når man som jeg er helt ny, hvordan får man så rippet de eksisterende cd'er i bedst mulige kvalitet? Og andet spørgsmål : hvis man overvejer at købe albums på HDtracks.com, skal man så bare vælge den højeste Mhz/bit der udbydes? Xindak'en har lamper der signalerer 96Khz og 192Khz - kan man så afspille et 172Khz/24bit album? Håber nogen kan afmystificere det digitale univers for mig.. :-) Iøvrigt meget fascinerende at blande Roomplayer/NAS/dac sammen med gamle analoge forstærker-dele som copland cta 301 mkII og krell ksa-80B II.. Mvh Lux550
|
Til top |
|
|
MichaelDK Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juli 2009 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 53
|
Sendt: 01 Februar 2013 kl. 23:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
hi Har desværre ik svar til dig, men et spørgsmål angående roomplayer. Skal den ik have et specielt program kørende på din nas? Eller fungerer det bare via upnp/dlna?
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 01 Februar 2013 kl. 23:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm.. Nu er den 24 timer gammel i min varetægt, så jeg er ikke 100% inde i den. Jeg styrer den via iphone app, og her kan man sætte app'en til at forbinde til "non-twonky" media servere, som dén min synology NAS har. Så min iphone kan fint se Tina Dickow, men sjovt nok kan Simple Audio' PC-klient ikke se noget musik på media serveren. Jeg kan ikke forklare det, måske er det mig, men jeg synes at de to interfaces burde være mere éns.
Edit: altså roomplayer app'en virker fint til at afspille musik fra en ikke twonky media server..
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
Sendt: 02 Februar 2013 kl. 12:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Umiddelbart bør du bare vælge højest mulige kvalitet, da afspilningsprogrammerne kan nedskalere uden tab.
Vælg dog kun DSD, DXD hvis du har en DAC, der helt specifikt kan afspille disse formater. Dem er der ikke så mange af i dag (F.eks. Playback Designs, M2Tech Young).
Der findes en lang række programmer til at rippe med. Jeg hører ofte CDA og dbpoweramp brugt. Selv bruger jeg den indbyggede rip-funktion i JRiver Media Center - det er nok noget af det nemmeste at bruge, jeg har fundet.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 02 Februar 2013 kl. 13:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
Umiddelbart bør du bare vælge højest mulige kvalitet, da afspilningsprogrammerne kan nedskalere uden tab.Vælg dog kun DSD, DXD hvis du har en DAC, der helt specifikt kan afspille disse formater.Dem er der ikke så mange af i dag (F.eks. Playback Designs, M2Tech Young).Der findes en lang række programmer til at rippe med.Jeg hører ofte CDA og dbpoweramp brugt.Selv bruger jeg den indbyggede rip-funktion i JRiver Media Center - det er nok noget af det nemmeste at bruge, jeg har fundet. |
|
|
Hej Daniels - skønt at høre fra dig igen! Jeg nyder stadig at lytte på de højttalere, som du hjalp mig med.. Jeg blir hurtigt klogere, godt hjulpet af den venlige sælger af Roomplayeren.. Jeg bruger nu DBpoweramp til at rippe mine CD'ere. Jeg fik noget starthjælp, og der er fine vejledninger på nettet, så nu kommer musikken over på min Synology Media Server efter princippet "rip once - rip correct". Jeg testede digitalt out fra Roomplayer til Xindak DAC5 overfor Copland CDA-288. Jeg må indrømme, at i mine ører vinder Copland. Hvis man kender de der stykker legetøj, som består af en masse søm man kan presse en hånd eller en form ind i, og se den afmærket i sømmene, var det som om Copland bare stod lidt skarpere aftegnet, Xindak var lidt mere flosset i kanten. Med Roomplayers DAC kommer man væsentligt nærmere Copland-lyden.. Det gik pludseligt op for mig, at det måske ikke kun muligheden for højere antal bit i Roomplayer, der gør den til det High-End produkt, som man ser den betegnet som. Den lyder faktisk rigtigt godt. Den ringe forskel til Copland'en har faktisk i et svagt øjeblik fået mig til at tænke den blasfemiske tanke, at CD-afspilleren skulle stilles væk (for en stund?). Tilmed er der nu mulighed for at styre volumen fra iPhone'en, når man bruger DAC'en i Roomplayeren - endnu et plus. Det blir en go' lørdag.. Edit: fjerner lige uønskede linieskift indsat af Safari-browser på iPad - det er sgu ikke alt i Apple-verdenen, der virker lige godt
|
Til top |
|
|
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
Sendt: 02 Februar 2013 kl. 14:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg så godt du stadig har de flotte Avance  Jeg kender slet ikke den Roomplayer, men den ser da fin ud som totalløsning. Hos mig er CD-afspilleren slukket, og bliver meget sjældent brugt. Streaming er kommet for at blive, og min samling af HD musik er ret stor efterhånden, og så er CD'en helt sat af. Jeg har tidligere afholdt et par seminarer i digital teknik og streaming inden for klubben http://vshk.dkOg har efterhånden ret godt styr på streaming  Jeg er dog ikke så fokuseret på brugervenligheden, men det hele kan dog styres fra en iPhone/iPad/Android dims. __________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
Til top |
|
|
SilverLine Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2006 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 309
|
Sendt: 02 Februar 2013 kl. 16:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sådan en simple audio ser spændene ud
Har lige et spørgsmål.
Har en logitech squeezebox touch, den kræver som bekendt noget server software for at fungere. Så hvis man har en NAS server til sin musik, kræver
det lidt af hardwaren i NAS'en. Hvordan er det med denne her simple audio ? Er det mere som med sonos, som heller ikke kræver specielt software
installeret på nas ?
Spændene btw. At læse om dine lytte indtryk. Ved vi noget om, hvad dac chip der sidder i ?
Den understøtter ikke spotify endnu ?
|
Til top |
|
|
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
Sendt: 02 Februar 2013 kl. 22:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
LP er afgjort sagen, men det her spiller altså fremragende TEST

__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
Til top |
|
|
SilverLine Forum Bruger

|
Sendt: 02 Februar 2013 kl. 23:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men nok over budget for de fleste. Men spændene er det
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 03 Februar 2013 kl. 00:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
SilverLine skrev:
Har lige et spørgsmål.
Har en logitech squeezebox touch, den kræver som bekendt noget server software for at fungere. Så hvis man har en NAS server til sin musik, kræver
det lidt af hardwaren i NAS'en. Hvordan er det med denne her simple audio ? Er det mere som med sonos, som heller ikke kræver specielt software
installeret på nas ?
Spændene btw. At læse om dine lytte indtryk. Ved vi noget om, hvad dac chip der sidder i ?
Den understøtter ikke spotify endnu ? |
|
|
Som jeg har forstået det, virker (alle?) disse streamere ved at forbinde sig til et "lager" af musik. Enten på en ekstern harddisk, hvor de selv scanner
igennem hvad der ligger, eller også forbinder de sig til en "media server", som er en standard for at lagre musik (og billede og video) til brug for en
"player" som Roomplayer.. Eller for den sags skyld en ps3 eller sonos gætter jeg på. Windows 7 har en media server indbygget som standard, så når
jeg browser til min media server på min iPhone app, optræder de forskelige windows 7 computere i huset også som media servere - der er bare ikke
noget musik på - med mindre jeg kopierede musik under "my documents\my music".
Jeg ser altså ingen forskel på sonos og simple audio i den måde de forbinder til musikken - men ret mig endeligt, hvis jeg har misforstået noget.
Og nej, den understøtter deezer og we7, to streaming services, som jeg ikke kender.. Men ikke spotify.
|
Til top |
|
|
SilverLine Forum Bruger

|
Sendt: 03 Februar 2013 kl. 00:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lux550 Freak skrev:
SilverLine skrev:
Har lige et spørgsmål.
installeret på nas ?
Den understøtter ikke spotify endnu ? |
|
|
Som jeg har forstået det, virker (alle?) disse streamere ved at forbinde sig til et "lager" af musik. Enten på en ekstern harddisk, hvor de selv scanner
igennem hvad der ligger, eller også forbinder de sig til en "media server", som er en standard for at lagre musik (og billede og video) til brug for en
"player" som Roomplayer.. Eller for den sags skyld en ps3 eller sonos gætter jeg på. Windows 7 har en media server indbygget som standard, så når
jeg browser til min media server på min iPhone app, optræder de forskelige windows 7 computere i huset også som media servere - der er bare ikke
noget musik på - med mindre jeg kopierede musik under "my documents\my music".
Jeg ser altså ingen forskel på sonos og simple audio i den måde de forbinder til musikken - men ret mig endeligt, hvis jeg har misforstået noget.
Og nej, den understøtter deezer og we7, to streaming services, som jeg ikke kender.. Men ikke spotify.
|
|
|
Okay så.
Dvs. at man kunne købe en simpel ekstern HDD med netværks adgang (ikke at forveksle med en decideret NAS) og så have sin musik der på, og så ville Roomplayeren kunne se det ?
Du ved ikke om spotify understøttelse er noget der er lige om hjørnet ? Det samme med en android app ?
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 03 Februar 2013 kl. 15:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
SilverLine skrev:
Okay så.
Dvs. at man kunne købe en simpel ekstern HDD med netværks adgang (ikke at forveksle med en decideret NAS) og så have sin musik der på, og så
ville Roomplayeren kunne se det ?
Du ved ikke om spotify understøttelse er noget der er lige om hjørnet ? Det samme med en android app ? |
|
|
Ikke for at være ordkløver, men mere for at bruge begreberne rigtigt, så er det mere lorrekt at sige "at man kan købe en simpel ekstern harddisk, og
gøre den tilgængelig på netværket".
Ja, det kan du godt - men en simpel ekstern harddisk har brug for en enhed at koble sig på, f.eks, en computer. Hvis du tilslutter en harddisk til en
endhed, "Enhed1", på dit netværk og laver et netværks-share, f.eks. "EksternMusik", kan du nå disken fra en computer som "\\Enhed1\EksternMusik"
- og denne kan du så nå både fra din computer og fra din roomplayer. Det sjove - som jeg så ikke helt kan gennemskue grunden til, er, at hvis du
slukker din computer, forsvinder også adgangen til dit share fra roomplayer, selvom det ikke engang er forbundet til din computer.
Gir det mening?
|
Til top |
|
|
SilverLine Forum Bruger

|
Sendt: 03 Februar 2013 kl. 16:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er ikke sikker på jeg forstår dig.
En ekstern hardisk med netværksadgang, kan tilgåes både fra computere smartphones mm, uden den behøver at være koblet op til andet end netværket.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 03 Februar 2013 kl. 19:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
SilverLine skrev:
Er ikke sikker på jeg forstår dig.
En ekstern hardisk med netværksadgang, kan tilgåes både fra computere smartphones mm, uden den behøver at være koblet op til andet end
netværket. |
|
|
Det er nok mig, der ikke har fulgt med i det nyeste.. I min verden skal en enhed på et netværk altid have en ip-adresse, og det vil sige en form for
operativsystem (om det så er software eller i en chip), og hvis en harddisk har sådan en, er det i min verden mere en NAS. hvis den ikke får en ip-
dresse er det "kun" en harddisk, og så skal den sluttes til en enhed, for at virke som disk for andre enheder?
Har du et link til sådan en disk du taler om? Jeg blir lidt nysgerrig...
|
Til top |
|
|
SilverLine Forum Bruger

|
Sendt: 03 Februar 2013 kl. 19:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kunne være : http://www.proshop.dk/Netvaerksharddisk-NAS-server/Western-D igital-My-Book-Live-NAS-3TB-2284022.html
Har ikke leget med sådan en før, men forestiller mig den køre med fast IP, og noget simpel software til at lave netværks opsætning på?
|
Til top |
|
|
Gnist Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 283
|
Sendt: 03 Februar 2013 kl. 21:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er da en alm. NAS server, bare med en enkelt disk og med indbygget iTunes server, UPnP Media Server, så den vil kunne
betjene et hav af forskellige medieplayere
|
Til top |
|
|
F.Prefect Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 31
|
Sendt: 04 Februar 2013 kl. 14:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej min ven :-)
Hvor sjovt at du begynder at rode med digital lyd netop som jeg har haft en Sonos på besøg og overvejer en XTZ Class-A 100 D3 til lidt forbedring af stereo lyden (den kan lige akurat være ovenpå min Denon 3805).
Måske vi skulle stikke hovederne sammen snart? Og så skal jeg nok lade være med at hijake din tråd - lytter med :-)
Mvh F. Prefect __________________
"We apologise for the inconvenience"
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 04 Februar 2013 kl. 19:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Prefect skrev:
Hej min ven :-)
Hvor sjovt at du begynder at rode med digital lyd netop som jeg har haft en Sonos på besøg og overvejer en XTZ Class-A 100 D3 til lidt forbedring
af stereo lyden (den kan lige akurat være ovenpå min Denon 3805).
Måske vi skulle stikke hovederne sammen snart? Og så skal jeg nok lade være med at hijake din tråd - lytter med :-)
Mvh F. Prefect |
|
|
Hey du..
Du er nu altid velkommen i min tråd..
Og sjovt at du også går i de digitale tanker - i hvert fald på musiksiden.. Vi må helt klart lige stikke hovederne sammen så du kan se mit setup.
Hvad var din oplevelse af sonos? Jeg tror, at Simple Audio Roomplayer ejere blir udfordret på UI-siden. Specielt hvis du ikke har en Twonky-media
server (hvad det så end er for een). I dét tilfælde er der nemlig ikke meget der virker på iPhone app'en - bl.a. kan man ikke søge i numrene, og jeg
har osse problemer med at tilføje numre til playlists på iPhone'n.
|
Til top |
|
|
jukuluff Forum Bruger

Bruger siden: 24 December 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 411
|
Sendt: 04 Februar 2013 kl. 20:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
At du ikke kan søge, skyldes typisk dårlig server software. Kort sagt at server softwaren på NASen ikke tillader dette.
Hvis du har en windows computer, kan du prøve at opsætte en ny midlertidig server, og undersøge om søgefunktionen virker her.
Ved at tversity media server tillader at enheder fortager søgninger. http://tversity.com/
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 04 Februar 2013 kl. 23:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
jukuluff skrev:
At du ikke kan søge, skyldes typisk dårlig server software. Kort sagt at server softwaren på NASen ikke tillader dette. Hvis du har
en windows computer, kan du prøve at opsætte en ny midlertidig server, og undersøge om søgefunktionen virker her. Ved at tversity media server
tillader at enheder fortager søgninger. http://tversity.com/
|
|
|
Det er nu ikke server softwaren, der er problemet her. Problemet er, at Simple Audio officielt ikke understøtter non-twonky media servere, men at de
alligevel KAN virke med non-twonky servere, som f.eks. den media server, som er standard på Synology NAS. Imidlertid er der nogle funktioner, som
f.eks. søgning, som ikke virker. Dette har Simple Audio også netop bekræftet i en mail til mig.
Min løsning - hvis den viser sig at virke stabilt fremadrettet - har jeg netop implemteret her til aften, nemlig at installere en Twonky media server på
min Synology. Den kører nu sideløbende med Synologys standard media server, og læser numrene fra den samme folder struktur. Om det giver
problemer ved jeg ikke.. Men nu virker søgningen på min iPhone.
|
Til top |
|
|