Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2025 | 02:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Streaming kvalitet? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 28 Januar 2013 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

Hej ... 

Jeg ser mange snakke meget varmt for streaming -  lyden skulle være rigtig god og fri for meget af det fnidder der følger med f.eks cd fspilning -   men :

Hvordan fodres streaming servere med musik -  hvilke kilder bruger de siden de kan snige sig uden om fortrædelighederne ?   

Jeg er nysgerrig !

berger_2000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2008
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 28 Januar 2013 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

Der findes flere måder at gøre tingene på , man "ripper" sine cd'er via et rippe program ( jeg bruger dBpoweramp ) så kan man vælge hvilket format man ønsker ( jeg foretrækker Flac formatet ) , jeg har min musik liggende på en NA's box/server og så kommer musikken via netværk i huset til min stearmer ( squeezebox eller roomplayer eller diverse ) så derfra via min forstærker , betragt det som en cdafspiller hvor musikken kommer fra en harddisk istendenfor en cdskive..

Thomas

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 28 Januar 2013 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

Trods mange tests, også af produkter som ikke er publiceret, så er det kun et par gange, at jeg har oplevet fordele ved streaming. Min bedste "digital"-oplevelse er stadig med en stationær CD-afspiller...

Og hvor vil jeg så hen med det? Jo, det understreger blot, at der ikke er nogen nemme løsninger med streaming. Faktisk vil jeg sammenligne streaming med vinylafspilning, for der er så mange indstillinger, og muligheder, at tage hensyn til... især hvis man benytter en PC med Windows!

Vælger man en plug and play streaming løsning, så er det sjældent bedre end en tilsvarende CD-afspiller, rent lydmæssigt. Men det er muligvis nemmere at skifte musik, om end jeg personligt mister glæden ved musikken, ved ikke at have selve det fysiske medie. Jeg er også kun til manuelt gear i en bil...

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

jukuluff
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 December 2011
Sendt: 28 Januar 2013 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

Ved streaming fra egen server, er det folks private* musik filer der afspilles. Langt de fleste af disse filer stammer fra CDer. En lille del stammer fra musik tjenester, hvor kilden er en fil pladeindustrien har udleveret. Til sidst er der en brøkdel, hvor det er kilden er kunstneren. 
Derudover kan det også være egne optagelser fra fx. Lp. eller musik taget fra film.

Ved streaming er problemet med at læse dataen fra cden klaret. Men efterfølgerne er det lidt de samme problematikker CD afspilleren og streameren står overfor. Så nogen magisk genvej er der ikke tale om.

Fordelen ved streaming ligger i betjeningen, og at man i praksis ikke begrænset af sin egen CD samling. Især det sidste argument er i min verden altafgørende.

Hvilken løsning der giver den bedste lyd til prisen er forskelligt. Hvis ejer en PC, Nas og smartphone, men ingen CDer, er streaming klart vejen frem.  Ejer man 1000 CDer i forvejen og har ingen ide om hvad NAS står for. Så vil en CD afpiller stadigvæk være at fortrække.

Derudover findes der også streaming fra internet server, via tjenester som spotify osv osv. Her er kilden typisk pladeindustrien som frigiver fil udgaver til tjenesten.  Typisk er der tale om DRM beskyttede filer med Lossy komprimering, samt vandmærker. Lydkvaliteten af disse tjenester er selvfølgelig derefter, og en god CD afspiller vil her være langt overlegent.

Til top Vis jukuluff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jukuluff

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 Januar 2013 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

Tja – reelt vil jeg give Mikkel ret. I mange tilfælde er en god CD-afspiller (gerne med digital indgang) en bedre investering.

Men ellers er analogien med pladespillere ikke helt tosset. Det er kompliceret og skal det være godt koster det gerne en masse penge.

Som jeg ser det, er der tre muligheder (måske flere):

1 – PC baseret, hvor du lægger musikken på en NAS og styrer via din PC og lydkort eller ekstern DAC.

2 – Sonos, Logitec er nok de meste kendte som gør det rimeligt nemt. Har prøvet begge. De virker, men er ikke altid lige nemme at have med at gøre.

3 – En dedikeret music server. En komplet løsning forklædt som et hifi-apparat.

For de fleste vil løsning 2 være en god indgangsvinkel til streamet lyd.

Jeg er nu nået til denne 3. mulighed. Har lagret ca. 3.000 CD’er samt en hel del HD filer / 24 bit 96 eller 192 khz, hentet fra f.eks. HD-tracks, B&W, L2 eller Linn. (Flere andre muligheder).

Jeg kører nu med Aurender s10 + EMM Labs DAC2X – nok ikke tilgængeligt for alle, men her får langt de fleste CD-afspillere svært ved at følge med: Selv alm. CD’er lyder langt bedre end afspillet fra et super drev ind i den samme konverter. Mange HD filer (ikke alle) lyder endnu bedre.

exciter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 28 Januar 2013 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

Et af fordelene ved at streame musik er muligheden for at musikken behandles som alm. data helt frem til DAC/forstærker hvis der bruges USB overførsel, derved går der ingen data tabt, og man er ud over cd-afspillerens "gætte"-fejlkorrektion. 
Når det så er sagt så mener jeg ikke at det er altafgørende for lydkvaliteten, de fleste cd-drev formår at læse en cd uden nogen læsefejl af betydning. Langt vigtigere er DAC'en og dens behandling af signalet - det er her de afgørende forskelle viser sig.

Den helt store fordel ved streaming er som andre også har bemærket, at man har en langt mere umiddelbar adgang til sin musiksamling.

Til top Vis exciter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af exciter

Hifitossen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb.profil Music4life

Bruger siden: 02 December 2012
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 28 Januar 2013 kl. 15:53 | IP-adresse registreret  

En passiv kølet HTPC med ekstern psu som asynkront kører usb til sin dac.

Og en ipad /iphone som controller med jriver som afspiller.

Det rykker nu også og en meget billigere løsning end Aurender. Medie centret kan endda pakkes ind i en fin kasse
Til top Vis Hifitossen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hifitossen

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Sendt: 28 Januar 2013 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

Absoulut! Men jeg gider ikke rode med drivere, fejlkoder, opdateringer og masser af ting der ikke passer sammen. Så hellere betale for en total løsning der virker!

I sidste ende vil jeg hellere høre musik end rode med PC.

Iøvrigt kontrolleres Aurender også med en iPad.

Hifitossen skrev:
En passiv kølet HTPC med ekstern psu som asynkront kører usb til sin dac.

Og en ipad /iphone som controller med jriver som afspiller.

Det rykker nu også og en meget billigere løsning end Aurender. Medie centret kan endda pakkes ind i en fin kasse

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 28 Januar 2013 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

exciter skrev:

....., og man er ud over cd-afspillerens "gætte"-fejlkorrektion. 

Det ordvalg er præcis det jeg tit undres over -  hvordan kan man fodre sit streamingserver halløjsa uden at komme fordi fejlkorrektionen ?

Jeg har umådeligt svært ved at se hvordan det kan lade sig gøre

rotelman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2008
Lokalitet: Fyn
Sendt: 28 Januar 2013 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

Tja – reelt vil jeg give Mikkel ret. I mange tilfælde er en god CD-afspiller (gerne med digital indgang) en bedre investering.

Men ellers er analogien med pladespillere ikke helt tosset. Det er kompliceret og skal det være godt koster det gerne en masse penge.

1 – PC baseret, hvor du lægger musikken på en NAS og styrer via din PC og lydkort eller ekstern DAC.

2 – Sonos, Logitec er nok de meste kendte som gør det rimeligt nemt. Har prøvet begge. De virker, men er ikke altid lige nemme at have med at gøre.

Jeg er nu nået til denne 3. mulighed. Har lagret ca. 3.000 CD’er samt en hel del HD filer / 24 bit 96 eller 192 khz, hentet fra f.eks. HD-tracks, B&W, L2 eller Linn. (Flere andre muligheder).

Jeg kører nu med Aurender s10 + EMM Labs DAC2X – nok ikke tilgængeligt for alle, men her får langt de fleste CD-afspillere svært ved at følge med: Selv alm. CD’er lyder langt bedre end afspillet fra et super drev ind i den samme konverter. Mange HD filer (ikke alle) lyder endnu bedre.

Du mangler løsning 4... PC / Apple system hvor du bruger en USB Dac eller en USB to SPDIF konveter med en spdif DAC... begge løsning skal helst bruges med noget USB isolator så PC støjen ikke bliver overført til DAC'en.

En ren PC streaming løsning (selvfølgelig lydløs og med SSD disk) plus programet JRIVER og med en M2Tech EVO konverter (DIY PSU) plus en super DAC og selvfølgelig en IPad som remote... så kan det sgu næsten ikke gøre bedre!!! Men så er prisen også kommet op omkring 10K for en DIY projekt

Men ja det er en god sammenligning med LP setupet og en stream løsning... begge setup skal man arbejde meget med hvis det skal være 100% perfekt.

Til top Vis rotelman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rotelman

knaldhætten
Branchemedlem
Branchemedlem

DacapoAudio.com

Bruger siden: 23 Marts 2011
Sendt: 28 Januar 2013 kl. 16:48 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:
exciter skrev:

Det ordvalg er præcis det jeg tit undres over -  hvordan kan man fodre sit streamingserver halløjsa uden at komme fordi fejlkorrektionen ?

Der er såmænd også fejlkorrektion, bare ikke realtime, og måske heller ikke der hvor man helt tror. Når først dit medie er indlæst på computeren som en Wave
fil, eller et af de komprimerede alternativer, er du helt ud over red book og hvad deraf følger af fejlkorrektion.

Når musikken så streames via en ethernet eller wifi forbindelse sker der selvfølgelig fejlkorrektion på de kommunikerede datapakker. Men i modsætning til en
CD afspiller, hvor alting er envejs og foregår fuldt synkront, er der her tale om asynkron tovejs kommunikation. Hvis modtageren sporer en fejl kan han
derfor blot bede afsenderen gensende de påvirkede datapakker, og dette afstedkommer i praksis en perfekt dataoverførsel. Prisen er ofte et par sekunders
forsinkelse ved musikstart, fordi systemet sørger for at læse forud således at senere fejl ikke giver huller i afspilningen.
Til top Vis knaldhætten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af knaldhætten

jukuluff
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 December 2011
Sendt: 28 Januar 2013 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:
exciter skrev:

Det gør man heller ikke. Man kan sagtens risikere læsefejl når man "ripper"(overføre dataen fra cden til computerens harddisk).

Dette problem kan løses ved at benytte specielt software, i stedet for at læse cden så hurtigt som muligt, beder man computeren om at gå langsommere til værks, og læse forfra i stedet for at gætte, hvis den oplever læsefejl. I kombination med dette, beder man også computeren læse det samme stykke flere gange, og kontrollere at der læses det samme hver gang.
Visse programmer kontrollerer så oven i købet resultatet(filstørrelsen) med en database på internettet. Herefter ved man om den fil man har lavet, ned til miste bit, er den samme som referencen på databasen. 

Nu har man så musik filer liggende på computeren, hvor man har løst problemet med eventuelle læsefejl og gætværk. Metoden kan dog ikke løse problemet med at læse fra fysisk skadede cder.

Til top Vis jukuluff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jukuluff

nemopilot
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 September 2010
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 Januar 2013 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

Hej til jer alle her på tråden.

Jeg ser en stor interesse rundt om på nettet for streaming og også en

masse spekulation og bekymring om hvorvidt dette kan gøres på Hifi niveau.

Konverterne er altafgørende for lydkvalitet uanset vi snakker CD afspillere, DAC, eller

computer streaming. Sidst nævne gøres enten fra en MAC eller en PC platform og her er så enten

et indbygget lydkort med Konverter eller eksterm DAC så sidste led inden indput i forstærkeren.

Flest tror jeg vælger løsningen med ekstern DAC som koster lige fra få hundrede kroner til hvad man kan købe en ny bil for.

Jeg kan varmt anbefale en PC løsning med et intern lydkort. Jeg har erfaring med et E-mu 1212m lydkort til omkring et par tusind.

Der sider i dette kort de samme Digidesign konvertere der anvendes i Pro Tools udstyr til godt

100.000.- kroner...ja du læste rigtigt

Jeg tvivler på nogen DAC under 50K kan hamle op med kortets HIFI egenskaber.

24 bit op til 192khz, 120db signal støj forhold og en forvrængning på 0.00035%

Så ja streaming kan efter min mening lyde lige så godt eller måske enda bedre end

mange Highend CD aspillere formår og det er langt billigere.

Kortet kan med fordel benyttes i en lille barebone PC og tisluttes et fladskærms TV

der jo ofte er tæt på ens Lyd gear.

Håber dette indlæg kan være til inspiration for dem der overvejer streaming.

Til top Vis nemopilot's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nemopilot

8888
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2012
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 28 Januar 2013 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

Følger
Til top Vis 8888's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 8888

Bevensee
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2007
Sendt: 28 Januar 2013 kl. 22:30 | IP-adresse registreret  

Om fejlkorrigerende kode:

Ideen om kreektionskredsløb på overarbejde er
noget vås, der desværre er blevet fortalt så mange gange, at det på det nærmeste er blevet accepteret som sandt. Det er
det bare ikke.

Red-book CD er codet med "forward error correction (FEC)". Den kode, der anvendes i CD betegnes Reed-Solomon efter
dens opfindere. Det er i øvrigt den mest udbredte FEC kode til internettet også. Reed-Solomon har et såkaldt overhead på
7%, hvilket betyder at for hver 100 ukodede bits er der 107 kodede bits. De-FEC kredsløbeme skal således arbejde nøjagtig
lige hårdt uanset om der er fejl eller ej. Den originale data skal så at sige "pakkes ud". For Reed-Solomon gælder at hvis
pre-FEC fejlraten er på 2*10e-3, vil alle fejl korrigeres, således at outputsignalet er fejlfrit. Der er nogen yderligere
forudsætninger vedrørende fejltatistikken, der kort fortalt betyder at hvis fejlende optræder i for store "klumper" eller er
korrelerede, så virker det ikke. Det vil man på en CD opleve som at den hakker, eller ikke kan aflæse. Når man benytter
FEC, er grænsen mellem fejlfrit og ulæseligt ret skarp. Uden FEC er den langt mere glidende (exponentiel med støjniveau,
forudsat Gaussisk støj).

Batman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 28 Januar 2013 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

Undskyld hvis jeg spørger dumt - men hvordan får du dine cd'er rippet til Aurender? Det kræver vel stadig en PC. Selv har jeg en Olive 4HD hvor man jo bare fodrer den med cd'en og trykker "rip"

Til top Vis Batman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Batman

hbuus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2009
Lokalitet: Jylland
Sendt: 28 Januar 2013 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

nemopilot skrev:
Jeg har erfaring med et E-mu 1212m lydkort til omkring et par tusind.

Der sider i dette kort de samme Digidesign konvertere der anvendes i Pro Tools udstyr til godt

Du godeste hvor er du naiv

Mvh
Henrik
Til top Vis hbuus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hbuus

Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 Januar 2013 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

hbuus skrev:
nemopilot skrev:
Jeg har erfaring med et E-mu 1212m lydkort til omkring et par tusind.

Du godeste hvor er du naiv

Mvh
Henrik

NGHNGH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2009
Sendt: 28 Januar 2013 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

Det bedste er vel , hvis man har mulighed for at sammenligne en streaming løsning med en CD løsning....Inden man satser pensionsopsparingen.

Personligt kan jeg ikke høre forskel på FLAC filer streamet over mit netværk til min OPPO 103 , eller den samme CD i min Yamaha CDR 1300.... begge i øvrigt digitalt videre til vores Lyngdorf TDAI2200.

Har også udsat andre -med skarpere øre- for testen..... med samme resultat... Dermed ikke sagt at andre ikke vil kunne detektere forskelle, men prøv det af i praksis,inden dommen fældes ud fra rent teoretiske overvejelser.

For vores vedkommende er det et "behageligheds hensyn" der i sidste ende -nu hvor vi ikke kan høre forskel- der gør, at vi vælger streamingen, hvor vi med Foobar kan lave playlister til afspilning , fremfor at skulle rode med at skifte CD'er hele aftenen.
Til top Vis NGHNGH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NGHNGH

hmt0507
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 April 2006
Sendt: 28 Januar 2013 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

Et spørgsmål, og det er ikke fordi at jeg ønsker at kuppe tråden, men synes bare at det er ret forvirrende at læse op på alle de modstridende meninger, der er om streaming i den ene eller anden udgave/ opsætning/ plugins osv.

Jeg ripper via iTunes til Aiff, hvilket fylder en del, men det er ok. Bruger så en Wadia 171i og North Star Dac til afspllning, hvilket giver en god lyd, jeg er i al fald tilfreds.

Mine spørgsmål er; skal jeg bruge et plugin for at rippe optimalt - altså er der så mange fejl i iTunes ripning af cd'ere at det er nødvendigt? Og så mht. til filformatet; AIFF er et format der kan læses af både Ios og MS. Er der andre, bedre og mere fremtidssikrede formater?

Vh
Henrik

Til top Vis hmt0507's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hmt0507

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum