Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2025 | 23:59   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Lyd fra tv til forstærker? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jj79
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 August 2010
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 03 December 2012 kl. 09:50 | IP-adresse registreret  

Hej herinde.

Er for nylig gået over til stereo setup - er er i det tilfælde kommet til at tænke på den digitale lydoverførsel.

Som det er nu kører jeg 4 kilder (dune 301, xbox, bluray samt parabolreciever) direkte i optisk og coax indgangene på min HK 990 forstærker - og billede via hdmi til mit LG pa5500.

Men mit tv har jo også en optisk udgang - så jeg "i teorien" ville kunne nøjes med at bruge en indgang i forstærkeren og via tv bestemme indgangs signalet på lydsiden - hvilket jo ville gøre det lidt simplere brugermæssigt - dog er jeg i tvivl om mit tv "piller" ved den digitale lyd idet det modtages via hdmi og sendes ud via optisk/toslink?

Min mavefornemmelse siger mig at jeg bør holde signalvejen så kort som mulig - og dermed fortsætte som jeg gør nu - ved selvfølgelig godt at jeg "bare" kan prøve at gøre det og se om jeg kan høre forskel - men skulle der sidde et klogt hovede bag skærmen derude der har et godt indspark modtages dette med kyshånd
Til top Vis jj79's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jj79

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 03 December 2012 kl. 10:20 | IP-adresse registreret  

Sæt det til og lyt. Om tv´et piller ved signalet er vel ligemeget hvis du ikke kan høre forskel.

jj79
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2012 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

thuekay skrev:
Sæt det til og lyt. Om tv´et piller ved signalet er vel ligemeget hvis du ikke kan høre forskel.

Korrekt - men skulle der sidde en derude med relevant viden om netop den problemstilling - vil jeg da også gerne blive klogere på området

mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2009
Sendt: 03 December 2012 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

Du må prøve det af...

Men.. Man vil jo gerne have signalet igennem så lidt som muligt, og få det konverteret så lidt som muligt. Når lyd køres fra coax
til HDMI skal den igennem en omformer. Når den så når dit tv, skal den igennem endnu en omformer for at få det til optisk og
til sidst laves tilbage igen i din HK. Dermed kommer det igennem en masse konverteringer undervejs, og det kan jo påvirke
lyden. Teoretisk set vil det være bedst som det er nu, men prøv det af, måske kan du ikke høre forskel

jj79
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2012 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

mx jelle skrev:
Du må prøve det af...

Men.. Man vil jo gerne have signalet igennem så lidt som muligt, og få det konverteret så lidt som muligt. Når lyd køres fra coax
til HDMI skal den igennem en omformer. Når den så når dit tv, skal den igennem endnu en omformer for at få det til optisk og
til sidst laves tilbage igen i din HK. Dermed kommer det igennem en masse konverteringer undervejs, og det kan jo påvirke
lyden. Teoretisk set vil det være bedst som det er nu, men prøv det af, måske kan du ikke høre forskel

Ja det bliver også enden på det - men det lyder på dit svar som om min mave fornemmelse kunne gå hen og være rigtig nok 

mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2009
Sendt: 03 December 2012 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

Jeps, det er nemlig ikke lang tid siden jeg selv undersøgte det, netop pga. samme dilemma, om jeg skulle samle det hele i
TVet, da det ville være nemmere

arne nic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2006
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 10 December 2012 kl. 22:48 | IP-adresse registreret  

Hej jeg har panasonic tv som har meget dårlig lyd, men den har da heldigvis optisk digital udgang
så jeg fik den sat til min dac så jeg kunne køre lyden over anlægget, men lyden er stadig dårlig, det undrede jeg mig godt nok over og jeg har prøvet alle mulige indstillinger, jeg kører med boxer direkte i tv så jeg skal have lyden ud af den, så jeg bliver nok nødt til at prøve en seperat box, for lyden er simpelhen så dårligt at det er meget svært at forstå almindelig tale i lav højde og dynamik er der heller ikke rigtig noget af, så jeg vil sige at i mit tilfælde og med mit tv er det fuldstændigt ubrugeligt.

Hvad grunden til at det er så dårligt kunne måske være jitter eller noget andet signalet kører igenmen
hvorfor de laver noget der er så dårligt undrer mig meget, så jeg ved ikke hvordan det er i dit tilfælde det må jo nok komme an på en prøve.

Lao Tzu
Branchemedlem
Branchemedlem
Computer4music

Bruger siden: 14 Juni 2012
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 11 December 2012 kl. 22:42 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger samme metode som arne nic. Også fra et Panasonic TV, men med et lydmæssigt rigtig godt resultat - fungerer fint
både ved anvendelse af TOSLINK og analog udgang fra fjernsynet. Spiller jeg en sjælden gang en DVD sender jeg lydsignalet
direkte fra DVD til DAC.
Til top Vis Lao Tzu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lao Tzu Besøg Lao Tzu's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes