Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2025 | 20:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Streaming for dummy’s? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
RAZZER
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 26 November 2012 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

Hej jeg har nu fået anskaffet mig en USB-SPIF Converter (KingRex UC192) som fungerer fint og nu går turen til
konvertering af mine cd til WAW elle FLAC og overførsel til en ekstern harddisk.

Først hvilken ekstern hardisk bør jeg væge (budget 600 - 1000 kr).

Hvilket program skal jeg bruge til konvertering og hvilke filtyber bør jeg bruge WAW eller FLac.

På forhånd tak for svar.

Rasmus
Til top Vis RAZZER's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RAZZER

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Sendt: 26 November 2012 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

Brug DBPowerAmp til at rippe til Flac.

RAZZER
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 November 2012 kl. 21:36 | IP-adresse registreret  

Tak for svar Thue, hvor lang tid tager det at rippe en cd ca.?

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 November 2012 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

Var da så lidt.
Typisk omkring 5 min.

Ang. Hdd har jeg flere gange købt WD. De har fungeret fint.

Ney_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 November 2012 kl. 02:11 | IP-adresse registreret  

dbpoweramp.com cd ripper som nævnt er rigtig god. EAC (exact audio copy) kan det samme men nogen mener den er mindre brugervenlig, tilgengæld er den gratis (dbpoweramp er gratis i 30 dage ). Personligt foretrækker jeg dbpoweramp men det er lige så meget af vane, men nu kan du prøve begge og se hvad du foretrækker :) Og jeg kan ikke anbefale at rippe til wav da det ikke kan indholde meta data om kunstner titel etc. Flac kan alt det og er data identisk med wav ved afspilning.

Mhs til tiden afhænger det af hvordan du ripper. Hvis du ripper i burst mode tager det ofte ikke meget mere end 5 min som Thue siger, dog er det en god ide at sætte programmet til at bruge Acurip som er en database som dine rip bliver checket op imod, og så kan programmet automatisk rerippe tracks hvis nu der skulle være en læsefejl, eller den kan lave en mere langsom og sikker læsning hvis cd'en mod forventning ikke skulle figurere i databasen. Hvis man er rigtig påpasselig kan man sætte den til at verificere det rippede audio, men det er typisk tidskrævende og ikke skide relevant, men nogen kan godt lide både livrem og seler :)

Af ekstern hardiske har jeg gode erferinger med WD (western digital) da de er populære og billige herhjemme, men producenter som seagate er også fine. Personligt ville jeg holde mig til egentlige producenter af hardiske og ikke 3rd parts som intenso, best media etc. Når du vælger hardisk er der en ting der er vigtigt at skælne imellem, om du vil have en der får strøm via usb, 2.5" og ikke super hurtige og typisk lidt dyrere per gigabyte, eller en med extern strøm adapter 3.5" og lidt hurtigere og lidt billigere per gigabyte. Begge typer er fint hurtigere nok til at afspille musik så det er mest spørgsmålet om man vil have en extra strøm adapter ind blandt hifi udstyret og hvor meget du er villig til at betale. Jeg har et par hundrede cd'er og det fylder under 200 gigabyte i FLAC, så medmindre du har RIGTIG mange cd'er vil du komme meget langt med 500gigabyte hvilket rigeligt kan fås indenfor dit budget. Hvis hardisken kun skal bruges til musik kan jeg anbefale at i stedet for du bruger hele budgettet på en stor disk køber to mindre i stedet for, og når du så har rippet alle cd'erne kopiere du det hele over på den extra og efterlader den hos familie eller venner, på den måde er din cd samling sikret mod harddisk nedbrud, indbrud og andre uheld. Og du har i værste fald en liste over alle dine ting hvis der skulle opstå en forsikringssag.

Held og lykke med projektet.

thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 November 2012 kl. 09:23 | IP-adresse registreret  

Enig med Ney_. Det skal dog lige nævnes at jeg selvfølgelig også ripper med SecureRip / Accurate Rip. Det tager stadig kun 5
min pr skive. Der er selvfølgelig eksempler på ridsede skiver som tager noget længere tid.

RAZZER
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2013 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

Tusind tak for svar Ney, havde slet ikke set dit svar så min tak kommer lidt sent :)

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 01 Februar 2013 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

Skal det være rigtigt nemt, så kan du bruge JRiver.
Både som afspiller og ripper. Det virker fint.

Der er en diskussion om hvorvidt WAV er bedre end FLAC, men i praksis vil jeg anbefale FLAC - også selvom diskplads typisk ikke er et problem i dag, da de fordele WAV skulle have, er mere teoretiske end beviselige i praksis.

Som storage vil jeg anbefale et NAS på netværket med f.eks. 2 harddiske i RAID1 - så mister du ikke musikken, hvis en harddisk går i stykker.

Gnist
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Jylland
Sendt: 01 Februar 2013 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

Jeg har prøvet at miste 600GB musik, det er ikke sjovt, så idag kører jeg backup på en NAS med Raid på 2 server harddiske,
de er noget dyrere men skulle så holde en del længere tid. Til den daglige drift har jeg en harddisk i min musikserver, det giver
de hurtigste svartider med Squeezebox. Desuden har jeg en daglig online backup hos Keep It (http://www.keepit.com), det
koster kun ca 500kr. om året, til gengæld føler jeg mig nu sikker på ikke at komme til at miste min musik igen
Til top Vis Gnist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gnist

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 01 Februar 2013 kl. 15:39 | IP-adresse registreret  

Gnist : det er også min point (i en anden tråd) fordi ingen kan gå udfra at diske holder evigt og med NAS/RAID, så er næste krav jo, hvis den har 4 diske i sig, at man har 4 ekstra liggende og kan få fat i nye fremover (af samme type).

diyaudio.dk Blog
G+
Til top Vis D A O's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af D A O Besøg D A O's Websted

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Sendt: 01 Februar 2013 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

D A O skrev:
Gnist : det er også min point (i en anden tråd) fordi ingen kan gå udfra at diske holder evigt og med NAS/RAID, så er næste krav jo, hvis den har 4 diske i sig, at man har 4 ekstra liggende og kan få fat i nye fremover (af samme type).

Det er ikke korrekt. Du skal bare bruge harddiske på samme størrelse eller over. Så er størrelse og mærke ligegyldigt.

Så man kan roligt køre RAID uden at gemme flere harddiske.

RAZZER
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2013 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Er der nogle er jer som har forstand på Foobar?

RAZZER
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2013 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Jeg har installeret Foobar og kører ud via Asia4all, men så, at der også var mulighed for at vælge at køre direkte ud til
min KingRex UC192 USB to S/PDIF konverter via Foobar (kingrex er altså registreret derinde under outputs) , så burde jeg gøre
det?

Er der desuden nogle som kan hjælpe med andre skins/paneler til Foobar har prøvet men der gik kuk i det.

På forhånd tak

Mvh.

Rasmus

simon_ABC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2012
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 08 Februar 2013 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

Razzer - har du ovevejet en NAS loesning istedet for en ekstern HD? Maaske du kan undgaa at have PC'en tanedt naar du vil hoere musik.

Naar du koeber harddrives og du hvis du regner med at have dem koerene 24/7 kan du overveje f.eks WD RED drev, de er ca. samme pris som WD green og skulle egne sig bedre til dette forbrugsmoenster. Husk under alle omstaendigheder at RAID ikke er backup!

Jeg bruger selv DBPower og EAC til at konvertere til FLAC - det fungerer helt fint. Hvis du starter ud nu vil jeg anbefale at koebe DBPower, du goere det nok senere alligevel :-) DBPower har en dejlig funktion til at batch-konvertere til andre formater skulle det blive noedvendigt senere. MP3 Tag er et fint lille software hvis du skal anedre nogen tags i filen efterfoelgende.
Mvh.
Til top Vis simon_ABC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af simon_ABC

mx jelle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2009
Sendt: 08 Februar 2013 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

simon_ABC skrev:
Naar du koeber harddrives og du hvis du regner med at have dem koerene 24/7 kan du overveje f.eks
WD RED drev, de er ca. samme pris som WD green og skulle egne sig bedre til dette forbrugsmoenster. Husk under alle
omstaendigheder at RAID ikke er backup!

WD er altid godt og jeg kører aldrig med andet, ligegyldigt hvad det er til. Om raid er til backup, det kommer da helt an på
hvilken RAID opsætning man har, for det kan det så sandelig sagtens være da! Hvis du kører RAID1, så spejles alt der ligges
ind på disken, over på de andre diske i det RAID setup. Hvis den ene disk dør, så ligger 100% det samme på de andre diske.
RAID er ikke bare RAID, der findes forskellige med hver deres formål.

simon_ABC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2012
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 28 Februar 2013 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

Hej mx jelle,

Jeg er rimeligt klar over hvordan de forsk. RAID varianter fungerer. Jeg koerer selv med RAID 5 og har er helt seperat array af diske som backup der ikke er samme sted. RAID (spejling) paa en NAS kan ikke betegnes som backup (med mindre man har en anden NAS - kopi et andet sted etc..) da:
-lynet kan slaa ned
-vandskade
-To ens HD der er koebt paa samme tid bryder sammen paa samme tid
-Du faar virus paa maskinen
etc.
Derfor kan jeg kun anbefale at have backup af ens NAS..

Mvh.
Til top Vis simon_ABC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af simon_ABC

Dr. Strangelove
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2005
Sendt: 02 Marts 2013 kl. 10:44 | IP-adresse registreret  

Hej

Har fundet frem til at waw/aiff lyder bedre end flac. Ved godt de i princippet er bit-identiske, men computerens cpu skal arbejde mere med flac-filer
(udpakning) og det kan høres.
Har brugt EAC men bruger nu DBPowerAmp som jeg foretrækker
Har brugt Foobar på PC men har fået bedre lyd på Mac via PureMusic/iTunes - her lyder aiff klart bedre end flac
Hvis dac fødes via usb vil det være bedre med en ikke-usb harddisk for at undgå at flere ting samtidigt kører usb. Altså FireWire eller NAS via
netværk.

Mvh

...Tubes rules
Til top Vis Dr. Strangelove's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dr. Strangelove

Gnist
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006
Sendt: 02 Marts 2013 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

Når jeg måler CPU belastningen på min PC er den lavere ved afspilning af flac filer end ved afspilning af waw filer.

(i begge tilfælde under en halv procent så det har ingen betydning, baggrunds processer m.m gør iøvrigt at CPU belastningen
på min pc i hvilestilling ligger på ca 15%)

Grunden til at flac ligger lavere er nok at der kun skal læses halvt så mange data
Til top Vis Gnist's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gnist

Præsten
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004
Sendt: 02 Marts 2013 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Ney_ skrev:
dbpoweramp.com cd ripper som nævnt er rigtig god. EAC (exact audio copy) kan det samme men nogen mener den er mindre
brugervenlig, tilgengæld er den gratis (dbpoweramp er gratis i 30 dage ). Personligt foretrækker jeg dbpoweramp men det er lige så meget af vane,
men nu kan du prøve begge og se hvad du foretrækker :) Og jeg kan ikke anbefale at rippe til wav da det ikke kan indholde meta data om kunstner
titel etc. Flac kan alt det og er data identisk med wav ved afspilning.

Lige for en god ordens skyld, så kan dbPoweramp godt lægge metadata ind i wav-filer. Ved ikke om andre kan.

Ripper selv til wav med dbPoweramp, til brug på min Squeezebox Touch, og har metadata på det hele.

Mvh

Præsten

Undervands-Rugby
Præstens OB1
Til top Vis Præsten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Præsten

henrikhessel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 02 Marts 2013 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Nu må det ikke gå i teknik det hele. Der er INGEN hørbar forskel på en waw fil og en flac fil. Flac filen er udpakket inden den sendes til ens dac. Bruger man derimod en elendig løsning med en onboard dac i ens pc, så måske. jeg har et plus 600k anlæg med en Aurender s10 afspiller, og alle formater er prøvet, og der er INGEN forskel overhovedet. Selv med en pc som afspiller med J river installeret er der ingen forskel. Vedr ripning, brug db poweramp, da den virker og er meget let at bruge. Du ripper selvfølgelig i uncompressed mode. Som nas kan jeg anbefale synology, og hvis du vil spare, så køb en med en disk i, og lav backup på en løs usb disk. Det er billigt, og du har back upen et andet sted end på din nas. Det kører, og så er man ude over alt hokus pokus. Computer audio er ikke en religion, men man skal forholde sig de faktiske tekniske kensgerninger og ikke tro. Der er rigtig meget om det på nettet, og et godt sted at starte, er at gå ind på Computeraudiophiles hjemmeside/forum. Så bliver du meget meget klogere.

Mvh.

Henrik.

Gør en grøn eller rød ledning forskel

Til top Vis henrikhessel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af henrikhessel

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes