Forfatter |
|
Jan O Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2009 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 36
|
Sendt: 26 Oktober 2012 kl. 17:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har et spørgsmål vedrørende lydkvaliteten på Spotify versus TDC Musik:
Mit spørgsmål går i al enkelhed på, om der kun er kvalitetsforskel, når man streamer musikken?
Jeg bruger TDC Musik, og har for vane at downloade musikken INDEN, at jeg afspiller den, da det efter min mening lyder bedst.
Vil streamet musik fra Spotify have en bedre lydkvalitet end downloadet musik fra TDC Musik?
|
Til top |
|
|
callesoroe Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 760
|
Sendt: 27 Oktober 2012 kl. 12:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jan O skrev:
Jeg har et spørgsmål vedrørende lydkvaliteten på Spotify versus TDC Musik:
Mit spørgsmål går i al enkelhed på, om der kun er kvalitetsforskel, når man streamer musikken?
Jeg bruger TDC Musik, og har for vane at downloade musikken INDEN, at jeg afspiller den, da det efter min mening lyder bedst. Vil streamet musik fra Spotify have en bedre lydkvalitet end downloadet musik fra TDC Musik? |
|
|
TDC streamer i 128 kbs med Spotify kan du få op til 320 kbs med premium. Og det er KLART hørtbart. TDC filer er også "inficeret" med DRM beskyttelse og i MP3 format.
Spotify streamer i OGG/Vorbis som lyder klart bedre og uden DRM. Sagt på en anden måde. På mit anlæg kan jeg holde ud at lytte til Spotify og bruger det som inspiration. TDC play lyder simpelt hen for dårligt.
I begge tilfælde er der et godt stykke vej til CD kvalitet. Og snakker vi 24 bit har du faktisk kun ca. 5% af lyddata til rådighed ved eks. 128 kbs
Og DET kan altså høres..... __________________ Callesoroe
|
Til top |
|
|
velkommen Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Status: Offline Indlæg: 1741
|
Sendt: 27 Oktober 2012 kl. 14:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg bruger også spotify en del, har dog også tdc play, som callesoroe bruger jeg det også kun til inspiration, ihvert tilfælde tdc play....spotify er da fint tåleligt at høre på, og da jeg har rigtig meget musik på gamle medier, spolebånd, cassette, DAT LP minidisc er spotify rigtig fint så man stadig har det meste musik, den dag apperaterne ikke vil mere......at man så tilmed kan lave sin egen genre på en form for radio og lign, samt hurtig betjening, så er spotify bare så fedt......bruger det enormt meget........sådan i hverdagen, og med den opkobling jeg kører med, da er stemmerne dælme iorden.......
vh velkommen
|
Til top |
|
|
strecker Udelukket fra forum

Permanent
Bruger siden: 14 Januar 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 552
|
Sendt: 27 Oktober 2012 kl. 14:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg brugte TDC play til baggrundsmusik og søgen efter nye albums osv, og hev så harddisken frem med FLAC filer når der skulle høre rigtig musik.
Efter jeg er hoppet på sportify har jeg stort set ikke haft harddisken sat til.!
Der er et stort spring fra TDC play til sportify, men fra sportify og til min FLAC filer er forskellen minimal.
Hele brugerfladen og det fede i at have stort set alt musik på sin iPad via sportify overskygger ( i min verden ) det lille kvalitets tab der er..
|
Til top |
|
|
Jan O Forum Bruger

|
Sendt: 27 Oktober 2012 kl. 15:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for alle jeres svar!
callesoroe: Skal jeg forstå det sådan, at der er en klar kvalitetforskel mellem Spotify (streamet) og TDC Musik (downloadet)?
|
Til top |
|
|
strecker Udelukket fra forum

Permanent
Bruger siden: 14 Januar 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 552
|
Sendt: 27 Oktober 2012 kl. 15:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jan O skrev:
Tak for alle jeres svar!
callesoroe: Skal jeg forstå det sådan, at der er en klar kvalitetforskel mellem Spotify (streamet) og TDC Musik (downloadet)? |
|
|
Tillader mig lige at svare... Ja.
|
Til top |
|
|
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
Sendt: 27 Oktober 2012 kl. 17:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er enig med Jesper i at forskellen på TDC Play og Spotify er stor, og ar forskellen mellem Spotify og FLAC faktisk er mindre end jeg havde regnet med.
I nogle tilfælde har jeg ikke kunne høre forskel.
__________________ Mvh Thue
|
Til top |
|
|
velkommen Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2003
Status: Offline Indlæg: 1741
|
Sendt: 27 Oktober 2012 kl. 17:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
thuekay skrev:
Er enig med Jesper i at forskellen på TDC Play og Spotify er stor, og ar forskellen mellem Spotify og FLAC faktisk er mindre end jeg havde regnet med. I nogle tilfælde har jeg ikke kunne høre forskel.
|
|
|
det medstemmer jeg lige i her.......
|
Til top |
|
|
Morten A Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 867
|
Sendt: 27 Oktober 2012 kl. 17:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
...det gør jeg også. Play og mine ribbet CDér høre jeg nærmest ikke efter at have fået Spotify.
|
Til top |
|
|
bhaagensen Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2007 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 879
|
Sendt: 28 Oktober 2012 kl. 14:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jan O skrev:
Tak for alle jeres svar!
callesoroe: Skal jeg forstå det sådan, at der er en klar kvalitetforskel mellem Spotify (streamet) og TDC Musik (downloadet)?
|
|
|
Ja, og det er lige meget om du først downloader, lytter med sølvepapirshat på, har små nisser i lommmen og rygvind - 320kbps
ogg er mange gange bedre, end 128kbps mp3.
Andet, er at der har været nogen debat om hvorvidt Spotifys 320kbps filer alltid er helt ægte, eller måske nogle gange blot
opsamplet. Der har været et par mere eller mindre veldokumenterede eksempler på det sidste, men over en bred kam, spiller
det udmærket.
Ellers er der jo Deezer.
|
Til top |
|
|
mx jelle Forum Bruger

Bruger siden: 04 Maj 2009 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 773
|
Sendt: 28 Oktober 2012 kl. 15:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
bhaagensen skrev:
Jan O skrev:
Tak for alle jeres svar!
callesoroe: Skal jeg forstå det sådan, at der er en klar kvalitetforskel mellem Spotify (streamet) og TDC Musik
(downloadet)?
|
|
|
Ja, og det er lige meget om du først downloader, lytter med sølvepapirshat på, har små nisser i lommmen og rygvind -
320kbps
ogg er mange gange bedre, end 128kbps mp3.
Andet, er at der har været nogen debat om hvorvidt Spotifys 320kbps filer alltid er helt ægte, eller måske nogle gange blot
opsamplet. Der har været et par mere eller mindre veldokumenterede eksempler på det sidste, men over en bred kam,
spiller
det udmærket.
Ellers er der jo Deezer. |
|
|
Spotifi har jo heller aldrig sagt at alle deres filer er 320 kbps, de har bare sagt op til 320 kbps er muligt på spotify __________________ Mvh. Mx jelle
Mit Anlæg
|
Til top |
|
|
bhaagensen Forum Bruger

|
Sendt: 28 Oktober 2012 kl. 16:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jow, de har jo formuleret sig pænt på den måde :)
|
Til top |
|
|
Jan O Forum Bruger

|
Sendt: 28 Oktober 2012 kl. 17:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aha! Jeg troede, at 128/320 kbps var en angivelse af hastigheden ved streaming, og at jeg ved download inden lytning var ovre
denne barriere . Er jeg helt galt på den? I givet fald vil en uddybende - men helst ikke alt for teknisk - forklaring være en stor
hjælp for min forståelse! 0011 1010 0111 1001
Kan nogen samtidig forklare, hvorfor jeg så oplever en betydelig kvalitets forskel ved henholdsvis streaming og download fra
TDC Play?
|
Til top |
|
|
bhaagensen Forum Bruger

|
Sendt: 28 Oktober 2012 kl. 17:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lader til du blander din interenet download/datahastighed sammen med dataraten i selve filerne? Det er to forskellige ting.
Dataraten i musikfilerne henviser til hvor meget data som er brug til at gemme fx. 1 sekund musik. 320 er således "2.5 gange
mere end 128". Des mere data man har brugt til at gemme, des bedre kvalitet.
|
Til top |
|
|
bhaagensen Forum Bruger

|
Sendt: 28 Oktober 2012 kl. 17:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
... og pointen ift Spotify vs. TDC er, at lossless (flac) kontra 320kbps naturligvis giver en lille reduktion i kvalitet, men når man
når helt ned til 128kbps, så er der så kritisk lidt data at gøre godt med, at kvaliteten virkelig (meget hørbart) lider.
|
Til top |
|
|
Jan O Forum Bruger

|
Sendt: 28 Oktober 2012 kl. 21:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
@bhaagensen: Tak for tålmodigheden, og for et svar jeg kan forstå, og som betyder at der vist ingen vej er uden om Spotify.
|
Til top |
|
|
callesoroe Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 760
|
Sendt: 28 Oktober 2012 kl. 21:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jan O skrev:
Tak for alle jeres svar!
callesoroe: Skal jeg forstå det sådan, at der er en klar kvalitetforskel mellem Spotify (streamet) og TDC Musik (downloadet)? |
|
|
Ja helt klar. Spotify lyder klart bedre..... Men der er nu hos mig også et rimeligt stort spring fra Spotify til egne FLAC filer. __________________ Callesoroe
|
Til top |
|
|