Emne: Reparation af Teac VRDS10SE? ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
CpChilli Forum Bruger

Bruger siden: 15 Maj 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 86
|
Sendt: 14 Juni 2012 kl. 11:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har arvet en Teac VRDS 10SE som er defekt. Maskinen har altid (helt fra ny) opført sig underligt ved bla at
"hoppe" i numrene når den spillede. Den har gentagende gange været til reparation i Hi-Fi klubben. Det er aldrig
lykkedes dem at finde fejlen, og i deres sidste forsøg, tilbage i 2002 har de så skiftet laseren. Da afspilleren kom
tilbage ville skuffen ikke længere åbne.. Efter sidste reparation opgav den tidligere ejer at få den lavet, og den blev sat
i pap kassen og kom på loftet.
Her 10 år efter har jeg så hevet afspilleren frem igen, for at se om det var noget der kunne laves. Afspilleren er sendt
på værksted, og her har de ordnet fejlen med at skuffen ikke vil åbne. Men værkstedet kan stadig ikke få afspilleren til
at læse CD'en. De siger den forsøger, men den finder den ikke, og at laseren nok er brændt af, fordi den er indstillet til
at få alt for meget strøm (2.2 volt istedet for 0.5 eller noget i den dur)..
Som mange nok ved, er en Sony KSS151 laser IKKE det nemmeste at skaffe, og heller ikke det billigste. Og så er det
ikke engang 100% sikkert det er den ?
Der er 2 ting jeg ikke forstår: Kan Hi-Fi Klubben virkelig have nosset så meget i det dengang for 10 år siden, at de har
monteret en helt ny laser, og så givet den så meget strøm at den er brændt af med det samme ?
Jeg har også fået fortalt at potmetret til at styre strømmen med, sidder på selve laseren, og for mig giver det ikke
mening at sony fra starten har valgt at lave så man kan give laseren for meget strøm og brænde den af ?
Er der andre der i sin tid har oplevet liggende fejl på deres Teac maskiner, og hvad blev der gjort for at ordne
problemet?
Og sidst men ikke mindst, kan det overhovedet betale sig at reparere på den gamle maskine..........???
Håber der sidder nogen Teac kyndige personer med tid til at hjælpe :) på forhånd tak!
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6373
|
Sendt: 14 Juni 2012 kl. 11:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der sidder et potentiometer til at justere laserdiodens "gain", det er justeret fra fabrikken, men man kan sagtens skrue potentiometret op, så man "fyrer" dioden af på ingen tid. KSS-151 er en saga blot, og du skal være ualmindelig heldig, hvis det bare lykkes at finde et brugt eksemplar, der duer, og så vil det bestemt ikke være gratis, såååhhhhh???  __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
Sendt: 14 Juni 2012 kl. 21:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
CpChilli skrev:
Der er 2 ting jeg ikke forstår: Kan Hi-Fi Klubben virkelig have nosset så meget i det dengang for 10 år siden, at de har monteret en helt ny laser, og så givet den så meget strøm at den er brændt af med det samme ?
|
|
|
Det er teoretisk muligt, men det lyder meget usandsynligt.
CpChilli skrev:
Jeg har også fået fortalt at potmetret til at styre strømmen med, sidder på selve laseren, og for mig giver det ikke mening at sony fra starten har valgt at lave så man kan give laseren for meget strøm og brænde den af ?
|
|
|
Sådan er det jo med mange justeringer. Hvis man misjusterer dem helt, kan man ødelægge noget.
M.h.t. laserenheden har Sony dog gjort deres til at undgå at det sker. Den er justeret fra fabrikken og trimmepotentiometeret er låst med hvid lak.
Det lyder som et ret usikkert projekt at forsøge at få den repareret nu. Du kan ikke være sikker på at det hjælper hvis du får held med at finde en ny laserenhed, hvilket så vil være spildte penge. Hvis den skulle laves skulle den tidligere ejer have fortsat dengang han havde reparationsgaranti, nu risikerer du bare at starte forfra med at smide penge efter et "problembarn" som måske aldrig kommer til at fungere.
|
Til top |
|
|
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6373
|
Sendt: 14 Juni 2012 kl. 21:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stanley skrev:
CpChilli skrev:
Der er 2 ting jeg ikke forstår: Kan Hi-Fi Klubben virkelig have nosset så meget i det dengang for 10 år siden, at de har monteret en helt ny laser, og så givet den så meget strøm at den er brændt af med det samme ?
|
|
|
Det er teoretisk muligt, men det lyder meget usandsynligt.
CpChilli skrev:
Jeg har også fået fortalt at potmetret til at styre strømmen med, sidder på selve laseren, og for mig giver det ikke mening at sony fra starten har valgt at lave så man kan give laseren for meget strøm og brænde den af ?
|
|
|
noget.M.h.t. laserenheden har Sony dog gjort deres til at undgå at det sker. Den er justeret fra fabrikken og trimmepotentiometeret er låst med hvid lak.
|
|
|
Ikke på Ks151/272/273/240, de er ikke låst som KSS-150, 210, 212,213, til gengæld er de miniature og svære at justere, og man skal vide, hvad man gør , ellers er det ufattelig nemt at "dø den" . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
Til top |
|
|
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
Sendt: 15 Juni 2012 kl. 00:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg fik mit VRDS værk reppet for et par år siden hos Lars i Viborg, prisen var ca. 1000 kr mener jeg kan huske. Om Lars stadig er der???? tror det var på gl. skivevej hans butik og værksted lå i sin tid.
|
Til top |
|
|
MGTF Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2010 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 412
|
Sendt: 15 Juni 2012 kl. 01:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jeg har også sådan en maskine stående. Den havde samme problem efter nogle år. Det er så simpelt at afhjælpe problemet så du tror det er løgn. Laserslæden i denne cd-maskine skubbes/trækkes af en magnet. Slæden er fastjort på 2 runde skinner, der løber tør for smørelse. Derfor sidder den fast og "hopper" utilsigtet frem eller tilbage. Den der smører godt kører godt, kunne man næsten sige. Der skal bruges noget specielt fedt, som de sikkert har på elektronikværkstedet. Det koster nok. 2.75 kr.
|
Til top |
|
|
CpChilli Forum Bruger

Bruger siden: 15 Maj 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 86
|
Sendt: 15 Juni 2012 kl. 10:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej folkens, tak for alle svarene so far.
Boydk skrev:
Der sidder et potentiometer til at justere laserdiodens "gain", det er justeret fra fabrikken, men man
kan sagtens skrue potentiometret op, så man "fyrer" dioden af på ingen tid. KSS-151 er en saga blot, og du skal
være ualmindelig heldig, hvis det bare lykkes at finde et brugt eksemplar, der duer, og så vil det bestemt ikke være
gratis, såååhhhhh??? |
|
|
Kan man så nøjes med at skifte den gamle diode i laseren? Jeg har set man kan købe nogen nye originale..
#gli- : Han er der endnu
#MGTF: Maskinen køre "desværre" som smurt i... et eller andet der smøre godt..! Det var nemlig det første
værkstedet kiggede efter :( Hifi-klubben har også forsøgt at smøre sig ud af problemet 3-4 gange i sin tid, uden held.
|
Til top |
|
|
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
Sendt: 15 Juni 2012 kl. 15:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej der!
vis man skal smøre disse skinner som læseren køre på, er dette her produgt bare helt ok til det

|
Til top |
|
|
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|