Forfatter |
|
Sambora Forum Bruger

Bruger siden: 29 Februar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 710
|
Sendt: 12 Juni 2012 kl. 09:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 12 Juni 2012 kl. 09:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det vil være en af mulighederne, men endnu ikke den ultimative løsning der slår alt andet uanset hvad der sættes foran.
Det er nu ikke så nyt igen. TACT/Lyngdorff startede, så købte Texas Instruments deres teknologi (Equibit) som blandt andet bruges af Panasonic, Kenwood og Sumoh. Stort set samtidig med TACT var Sharp også på banen med en digital forstærker. Herefter kom Apogee DDX som idag er opkøbt af STMicroelectronic. Idag findes også Zetex (som NAD bruger), D2audio, Infineon og sikkert endnu flere (Yamaha og NXP har også men det er 2-3 watt)
|
Til top |
|
|
reenberg Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 466
|
Sendt: 12 Juni 2012 kl. 09:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
En digital forstærker er vel bare en DAC med variabel udgang i det digitale domain ( self med høj høj oplsøning, sabre32 comes to mind )
|
Til top |
|
|
D A O Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
Sendt: 12 Juni 2012 kl. 09:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meningen med et Digitalt anlæg er vel at vi holder os inden for den digitale verden, uden at skulle konvertere frem og tilbage
mellem forskellige formater, (analog og bit/byte) som kun medfører mere tab.
__________________ vh Hans Lund
diyaudio.dk Blog
G+
|
Til top |
|
|
Sambora Forum Bruger

|
Sendt: 12 Juni 2012 kl. 09:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så hvad vil den fin løsning være, når man har en Primare I30 stående på hylden og gerne vil fremsikre den, så man også kan hoppe med på bølgen med Flac-filer osv osv.
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
|
Sendt: 12 Juni 2012 kl. 09:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
reenberg skrev:
En digital forstærker er vel bare en DAC med variabel udgang i det digitale domain ( self med høj høj oplsøning, sabre32 comes to mind )
|
|
|
Det kan også være strømforsyningen der er variabel, dermed forsyningsspændingen til klasse D forstærkermodulet der varieres.
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
|
Sendt: 12 Juni 2012 kl. 09:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sambora skrev:
Så hvad vil den fin løsning være, når man har en Primare I30 stående på hylden og gerne vil fremsikre den, så man også kan hoppe med på bølgen med Flac-filer osv osv. |
|
|
Du kan ikke gøre en Primare I30 digital som en NAD. Jeg tror du misforstår konceptet lidt.
Om forstærkeren er digital eller analog har ikke noget at gøre med om de kan bruges til Flac-filer mv. Det er blot en anden forstærkertype. Der findes idag klasse A, Klasse AB og Klasse D, og de kan alle bruges til det samme.
|
Til top |
|
|
Sambora Forum Bruger

|
Sendt: 12 Juni 2012 kl. 10:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
Sambora skrev:
Så hvad vil den fin løsning være, når man har en Primare I30 stående på hylden og gerne vil fremsikre den, så man også kan hoppe med på bølgen med Flac-filer osv osv. |
|
|
Du kan ikke gøre en Primare I30 digital som en NAD. Jeg tror du misforstår konceptet lidt.
Om forstærkeren er digital eller analog har ikke noget at gøre med om de kan bruges til Flac-filer mv. Det er blot en anden forstærkertype. Der findes idag klasse A, Klasse AB og Klasse D, og de kan alle bruges til det samme.
|
|
|
Men en digital forstærker-løsning vil altid være bedre til flac-filer osv end det analoge setup jeg har uanset, hvad jeg forbinder til min I30 af DAC's. Ja, jeg skal lige forstå det hele rigtigt.
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
|
Sendt: 12 Juni 2012 kl. 10:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sambora skrev:
Men en digital forstærker-løsning vil altid være bedre til flac-filer osv end det analoge setup jeg har uanset, hvad jeg forbinder til min I30 af DAC's.
Ja, jeg skal lige forstå det hele rigtigt. 
|
|
|
Nej det kan du ikke sige. En super god DAC på en supergod forstærker vil kunne spille ligeså godt som en supergod digital forstærker.
|
Til top |
|
|
Sambora Forum Bruger

|
Sendt: 12 Juni 2012 kl. 10:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
Sambora skrev:
Men en digital forstærker-løsning vil altid være bedre til flac-filer osv end det analoge setup jeg har uanset, hvad jeg forbinder til min I30 af DAC's.
Ja, jeg skal lige forstå det hele rigtigt. 
|
|
|
Nej det kan du ikke sige. En super god DAC på en supergod forstærker vil kunne spille ligeså godt som en supergod digital forstærker. |
|
|
Tak. Det var også det jeg gerne ville høre.  Så må jagte en god DAC, der matcher min I30.
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
|
Sendt: 12 Juni 2012 kl. 10:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
læs her og se at det ikke er sort/hvidt
http://www.audiocircle.com/index.php?topic=58529.0;imode
og så er det endda en sammenligning af to klasse D typer. Panasonics fuldt digitale med equibit og JVC's mere traditionelle klasse D med analog PWM (denne klasse D type er faktisk 100% analog).
|
Til top |
|
|
Peiter Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 474
|
Sendt: 12 Juni 2012 kl. 10:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sambora skrev:
Men en digital forstærker-løsning vil altid være bedre til flac-filer osv end det analoge setup jeg har .......
|
|
|
Jeg tror du formulerer dig forkert her.
FLAC filer skal igennem en DAC, før du kan forstærker lyden. Denne forstærkning kan gøres af en klasse A/B eller klasse D forstærker. __________________ Digital: Lenovo U510 ---> Slimdevices Transporter® ---> Metrum Octave mk1
Forstærker: Vincent SV-238MK
Højttalere: Aurum Cantus Harmony
Kabler: NLE
|
Til top |
|
|
Sambora Forum Bruger

|
Sendt: 12 Juni 2012 kl. 10:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peiter skrev:
Sambora skrev:
Men en digital forstærker-løsning vil altid være bedre til flac-filer osv end det analoge setup jeg har .......
|
|
|
FLAC filer skal igennem en DAC, før du kan forstærker lyden. Denne forstærkning kan gøres af en klasse A/B eller klasse D forstærker. |
|
|
ved en digital forstærker?
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
|
Sendt: 12 Juni 2012 kl. 10:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peiter skrev:
Sambora skrev:
|
|
|
FLAC filer skal igennem en DAC, før du kan forstærker lyden. Denne forstærkning kan gøres af en klasse A/B eller klasse D forstærker.
|
|
|
Eller digitalt da PWM også kan generes digital (se alle de producenter jeg henviser til)
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
|
Sendt: 12 Juni 2012 kl. 10:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Lao Tzu Branchemedlem

Computer4music
Bruger siden: 14 Juni 2012 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 132
|
Sendt: 14 Juni 2012 kl. 09:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peiter skrev:
Sambora skrev:
Men en digital forstærker-løsning vil altid være bedre til flac-filer osv end det
analoge setup jeg har ....... |
|
|
FLAC filer skal igennem en DAC, før du kan forstærker lyden. Denne forstærkning kan gøres af en klasse A/B eller klasse
D forstærker. |
|
|
Jeg har udformet en kort beskrivelse af DAC'ens opgave her: http://computer4music.com/hw/hw_dac/hw_dac.htm
Håber det kan være en hjælp.
Selv står jeg over for en udskiftning af forstærker. Min hjemmebyggede hybridforstærker med rør i spændingsforstærkning
og transistorer til effektforstærkning med årene er blevet lidt "slap" i form af manglende dynamik og detaljer.
Jeg har testet Lyngdorff digital forstærker hjemme. Der lukkes uden tvivl mange detaljer igennem, ros for det. MEN den kan
ikke fastholde et lydbillede med de enkelte instrumenter og vokal fast placeret, og samtidig virker den lidt skinger i
diskanten. Alt i alt oplevede jeg hurtigt en lyttetræthed, som var helt uforventet. Jeg har i HIFI-klubben fået forklaret, at
sådan lyder alle digitale forstærkere, men kan det nu også passe?
Jeg lægger meget vægt på et lydbillede, hvor instrumenter gengives i en punktformig placering, der fastholdes præcist
gennem svage og kraftige passager i musikken. Dette er efter min opfattelse hovedvejen til at komme tæt på en live-
fornemmelse hjemme i stuen. I koncertsale varierer gengivelse af frekvensspektret og detaljer meget afhængig af placering
i forhold til orkesteret, blandt andet derfor min megen fokus på lydbilledet.
Har nogen forslag til gode digitale forstærkere? Eller skal jeg i højere grad se i retning af traditionelle klasse A/B
forstærkere?
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
|
Sendt: 14 Juni 2012 kl. 10:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vi har nok forskellige præferencer for lyd, for jeg har ikke samme opfattelse.
Min erfaring er dog med Tact Millenium MkIII og diverse højttalere. Jeg synes ikke den er skarp eller lys, men blot gengiver mange detaljer. Til sammenligning finder jeg Holfis effektforstærkere lukkede og mørke.
Det jeg bliver afhængig af er at detaljer og komplekse passager gengvis ubesværet, og jeg skal derfor ikke koncentrere mig om dette. Jeg oplever derfor ikke lyttetræthed.
Jeg har spillet på en del klasse D.
- Tact Millenium (ikke min egen, men har kunnet lytte på den flere gange om ugen i flere år)
- CAD audio D400S - analog
- Panasonic SA-XR50 - digital Texas instruments chip
- Connexelectronic NXP8950th - analog
- MiniAMP - digital Texas instruments chip
- Arjen Helder Tripath TA2024 - analog
- Yamaha YDA148 - analog - ikke testet endnu
Klangen på alle disse er lige så forskellig som med alle muligt andre forstærkere. Panasonic og MiniAMP kan dog bringes til at lyde skarp, hvis udgang presses ud over evne.
Der hvor jeg kan se noget generelt, er at jeg får lidt mere hug i bassen og detaljer flyder lettere gennem systemet, når kæden er digital som med Tact, Panasonic og MiniAMP
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
|
Sendt: 14 Juni 2012 kl. 10:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
Sendt: 14 Juni 2012 kl. 20:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det ikke det som Tact har arbejde med i mange år
Og er Tact ikke fadder til digital forstærker
Bl.a. er NAD jeg ved at gå næsten 100 digital hele vejen (vi mangel bare en standard for digital højttaler).
Men lyden er jo analog fra starten af, hvis det ikke er tale om et digital musik industement (og her bliver jo også lyden
henten ud analog, har ikke se et digital musik industement med digital udgang, sige ikke at det ikke er på market, men
har ikke set det endu), og det ender som analog lyd i højtaler enheder.
|
Til top |
|
|
Joch Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 582
|
Sendt: 14 Juni 2012 kl. 21:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Om det er fremtiden, vil jeg ikke være dommer over. Men der kommer meget mere af det.
En af fordelene er at nyttevirkning på klasse D forstærker er meget højere end klasse AB. Det vil sige at du kan sende mere effekt ud til højtalerne uden at de forstærker bliver varm.
En anden fordel er selvfølgelig også at man kan undgå at konvertere mellem digital og analog flere gange. Lyd som vi hører vil altid være analog, men mindre konvertering er som regel = bedre lyd.
Ulempen ved dem er støj og som er frekvens afhæning. (Som regel er højere frekvenser sværere at lave uden støj i en klasse D). En anden ulempe er udgangsfilteret (om man bruger sin enhed, som B&O gør, eller om man bruger et filter).
Jeg har hørt B&O ice power forstærker, og de har både fordele og ulemper efter min mening (Fordel MASSER af power, ulempe kan blive skinger i toppen). Men med tiden skal det nok blive forbedret. Vi er kommet langt inden for det seneste årti med digital elektronik __________________ Mvh Lars Jochumsen
Civilingeniør i Teknisk IT Multimedie med speciale i Adaptiv støjdæmpning
PhD studerende i radar tracking og klassifikation
|
Til top |
|
|