Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2025 | 09:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Opsætning af Denon 1912 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Zoooidberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2012
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 04 Juni 2012 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

Hej med jer.

Jeg har en (meget) stor stue, og har Dalis concept 6 højttalersystem + consept 12 sub. Til at trække, har jeg en Denon AVR 1912.

Jeg har lidt knas med at få et ordentligt "punch" ud af systemet. Altså hvor man f.eks. kan mærke stortromme slagene mere kontant.
Min 12" sub kan nemt levere bas på et kraftigt niveau - men jeg synes det bliver mudret i stedet for "kontant". Jeg har derfor prøvet at finpudse indstillingerne i min Denon, for at få mine fronthøjttalere til at levere en mere væsentlig del at bassen også - de har jo 6" bas-enheder, som er hurtige og kontante. Men de kan ikke fylde min store stue, og derfor er sub'en stadig nødvendig.
Jeg er desværre ikke helt tilfreds - og tænkte at nogen af jer måske kan komme med input til bedre indstilling af lyden - jeg har lige resat min Denon, og starter helt forfra.

Hvis jeg kunne gå tilbage i tiden, havde jeg nok købt en mindre/hurtigere sub. Men nu må jeg nøjes med det jeg har. Konen tillader aldrig at jeg køber andet nu ;-)

Til top Vis Zoooidberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zoooidberg

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 04 Juni 2012 kl. 17:57 | IP-adresse registreret  

Du skal lige være opmærksom på, indspilningerne skal jo have denne info. Altså de skal være ret godt optaget med focus på, at der skal være noget slam i bassen. Mange plader er utroligt slappe hvad dette angår. En cd med Kezia Jones - Black Orpheus har et dejligt tungt slam i bas trommen. Og mange af Leonard Coens plader er også ret godt indspillet i dette område.....bl.a.  Blot eksempler, sikkert ikke i din smag af musik.

NAD-Mand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 04 Juni 2012 kl. 18:24 | IP-adresse registreret  

Surround kan bare ikke gengive musik på samme måde som et stereo setup.. Er selv gået fra Surround til stereo. Men kig på din akustik, måske du oplever stående bølger i den del af bass området hvor stortrommen kommer med punch.

Og vil konen ikke have du gør noget ved akustikken eller omroker i stuen, ja så lev med det din lyd :-)
Til top Vis NAD-Mand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NAD-Mand

Zoooidberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2012 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

Tak for jeres svar.

Ja, jeg kender godt til komprimering - det er forfærdeligt at de gør det! Men har nu musik som godt kan levere et ordentligt punch :-)

allanowich: Ja, smag og behag, men den genre sætter jeg også på nogengange :-)
NAD-Mand: Hmm, har ikke hørt at sourround ikke kan levere det samme som stereo. Men det kan da sikkert godt passe :-)

Jeg har i et tidligere indlæg beskrevet mine udfordringer med akustik her i stuen, og det er løst efter bedste evne - nu vil jeg bare gerne have det bedste setup i min reciever, så det skal jeg lige arbejde med. Tænkte bare at der måske nogen der have input og forslag :)

Jeg har en ukomprimeret cd af Kenny G, et nummer ser således ud. Og en komprimeret af Volbeat ser ud som det nederste eksempel - musikken er "mudret" og ødelagt :-(

Zoooidberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2012 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Et supplerende spørgsmål:

Når jeg går ind i "crossover frequency" kan jeg vælge fra 40Hz-250Hz på front og surroundhøjttalerne.
Men hvis jeg vælger 250Hz, burde alt lyd fra 0Hz-250Hz så ikke sendes til min sub? Og omvendt, hvis jeg vælger 40Hz, så får mine front højttalere lov til at sparke mere med - som sagt: Min sub mudrer lidt synes jeg, så vil gerne have fronten til at være med til at levere et godt punch.

Jeg synes nenmlig det er omvendt...  Der sker mystiske ting

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes