Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2025 | 23:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Forskelle på fuldt digitale forstærkere? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
fuzzyboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 September 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 02 September 2011 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Der er efterhånden en del af dem på markedet. Umiddelbart kan jeg genkalde mig:

- Sumoh S30/S60
- Firestone BigJoe 3
- Argon DA1/2
- NAD C390DD (når den kommer)
- NAD M2
- Lyngdorf TDAI

Uden gennemgående at forstå teknologien der ligger bag og hvad der udover strømforsyning og featureset (som f.eks.
roomperfect, mængden af ind- og udgange, osv) gør den ene forstærker bedre end den anden bliver jeg lidt nysgerrig.

Er der nogen herinde der kan forklare mig, hvad der for så vidt angår lydkvalitet, får ovennævnte produkter til at adskille sig
fra hinanden? Er det et spørgsmål om, hvilket chipsæt der anvendes?

Til top Vis fuzzyboy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fuzzyboy

BCBC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 03 September 2011 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Hej fuzzyboy

Du er nødt til selv at finde ud af hvad du har brug for. Tror ikke du kan finde nogen i dette forum der har prøvet alle disse komponenter du lister op. Selv om du kunne, vil det altid være personens personlige preferencer du får, og ikke en facitliste. Start med at finde ud af hvilken komponeter der er at vælge mellem der passer ind i dit udstyr. Skal der være analoge indgange på, skal det været digitalt hele vejen igennem, hvilken højttaler skal den drive og i hvilket rum. Når du så har indkredset dine behov, skal du så i det omfang det er muligt låne udstyr med hjem og afprøve i eget rum men egen højtalere. Det kan lyde meget forskelligt hjemme som i en foretning, selv med samme udstyr hele vejen igennem. Personlig finder jeg Nad C390DD interesant da den bruger teknologier nedarvet fra NAD M2 som mange syntes er en fantastisk digital forstærker. Har ikke prøvet nogen af dem og har derfor ingen preferencer at give dig (som du i sidste ende alligevel ikke kan bruge til noget da kun dine egne tæller). Om det skal være den ene eller anden chip sæt der blive brug er svært at svare på. Den samme chip kan lyde alt fra fantastisk til elendigt. Det kommer helt an på om producenten har forstået at integrere den ordenligt og få den til at lyde musikalsk osv. Bedste råd jeg kan give er at lytte og ikke hænge dig for meget i spec. og teknologier. I sidste ende er der kun en ting der tæller og det er hvordan¨det lyder i eget kranium med eget udstyr og rum. Hvad andre syntes er ligegyldigt, det er dig der skal være tilfreds, så lyt lyt lyt. Håber du kan bruge det til noget, selv om det ikke giver svar på dit spørgsmål

Mvh

Til top Vis BCBC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BCBC

fuzzyboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 September 2010
Lokalitet: København
Sendt: 03 September 2011 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

Hej BCBC.

Jeg tror måske jeg har fået formuleret mig uklart. Mit spørgsmål gik mere i retning på, hvordan fuldt digitale forstærke som
gruppe adskiller sig fra hinanden. Jeg har et indtryk af nogle af de ting der gør at analoge forstærkere adskiller sig fra
hinanden, men fuldt digitale forstærkere laver lyden på en lidt anden måde, så jeg forestiller mig (uden at vide det med
sikkerhed) at f.eks. valg af power-stage chip eller pwm forstærker har en større effekt på lyden for de fuldt digitale
forstærkere? Eller har jeg misforstået noget grundlæggende?

Mvh,
Rune
Til top Vis fuzzyboy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fuzzyboy

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 September 2011 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

fuzzyboy skrev:
Hej BCBC.

Jeg tror måske jeg har fået formuleret mig uklart. Mit spørgsmål gik mere i retning på, hvordan fuldt digitale forstærke som
gruppe adskiller sig fra hinanden. Jeg har et indtryk af nogle af de ting der gør at analoge forstærkere adskiller sig fra
hinanden, men fuldt digitale forstærkere laver lyden på en lidt anden måde, så jeg forestiller mig (uden at vide det med
sikkerhed) at f.eks. valg af power-stage chip eller pwm forstærker har en større effekt på lyden for de fuldt digitale
forstærkere? Eller har jeg misforstået noget grundlæggende?

Mvh,
Rune

Noget af det afgørende for hvilket forvrægnings spektrum der opstår er valg af modulationsmetode (fra signal til PWM),
switchfrekvens og ikke mindst modkobling. Det kræver dog en mere dybdegående analyse at sige noget konkret om
forskellene og flere af producenterne vil sikkert ikke ud med præcis hvordan deres er skruet sammen.
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes