Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2025 | 11:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Lidt spørgsmål ang mp3-format (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
flaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 29 Juni 2011 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

Hej alle,

Hvis et wav lyd formatet inden det blev til mp3 er samples ved 44.1 kHz.

I en mp3-afspiller, efter mp3-filen har været igennem DSP'en så har man noget dekomprimeret data. Hvor hurtigt sendes dette data til mp3-afspilleren adc også ved 44.1 kHz?

Mvh

Til top Vis flaz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flaz

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 29 Juni 2011 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

Det vil typisk også være 44.1 khz men 32 og 48 er også mulige, det kommer an på det program der komprimerer til MP3. Dette tal angiver dog ikke hvor hurtigt data sendes, men hvilken opløsning musikke er gemt i.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

flaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2011 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

Okay, tak for hjælpen :)

Så bitraten før komprimeringen og efter dekomprimeringen er den samme. Den eneste forskel er at værdierne efter dekomprimering ikke er identiske med før komprimeringen (fordi der er gået noget data tabt)?

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Sendt: 30 Juni 2011 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

Du kan ikke regne med at opløsningen (44.1 khz) er den samme. Det kommer an på hvilket program du bruger til at lave MP3 filer. Der er ikke som sådan en standard for at komprimere til MP3. Ikke alle programmer lyder lige godt selvom de begge lave f.eks. 44.1 khz 192 kbit filer. Algoritmer fjerne information som programmøren antager ikke kan høres. F. eks. udklingning af instrumenter. Det er komplekse algoritmer. Fælles for dem alle, er at de er destruktive - dvs. når først filen er blevet til MP3, så kan den ikke genskabes til det oprindelige ukomprimerede WAV format. Anderledes er det med FLAC og andre lossless formater. Her pakkes WAV filen sammen, og pakkes ud igen når den afspilles. Mao. er lossless et "ikke destruktivt" filformat som kan føres tilbage til det originale WAV format.

flaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2011 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

Tak for dig svar Kjeldsen.

Det du siger, er det fordi der ikke er en standard for hvordan man komprimerer til mp3-format? - jeg mindes at have læst at der findes en standard for hvordan man dekomprimerer en mp3-fil, men ikke en hvordan man komprimerer til mp3-format - er dette korrekt?

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Sendt: 30 Juni 2011 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

Man dekomprimerer netop ikke MP3. Der er i selve komprimerings fasen der er forskel. Om der også er forskel på afspilning ved jeg faktisk ikke, men der dekomprimeres ikke, da MP3 jo er det man kalder destruktiv komprimering.

flaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2011 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

Så er det måske bare jeg som svømmer lidt rundt i termerne decode/dekomprimere - eller også er jeg helt sat af

Jeg troede at man encodede mp3-filer for at have en komprimeret udgave af f.eks en wav-file, og så for at kunne høre lyd-filen skal man decode (dekomprimere?) mp3-formatet, hvorefter data skal forbi ADC-->AMP-->højttaler for at blive til lyd?

EDIT: mente selvfølgelig DAC --> AMP --> højttaler

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Sendt: 30 Juni 2011 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

MP3 formatet ligger digtal og skal afspilles af en afspiller der kan læse MP3 formatet. Dette formatet skal så videre digitalt eller analogt til en forstærker. ADC = analog til digital converter, og det der skal bruges til analog forstærker er en digital til analog converter. Men, om det er fra WAV, MP3 eller andet format betyder ikke noget her.

Der er dog ingen forsinkelse der kan høres ved konvertering fra MP3 til spdif eller analogt signal.

Egentlig forsinkelse opstår først ved massiv DSP brug. F. eks. ved anvendelse af FIR delefiltrer, men det ser man ikke i en MP3 afspiller.

MP3 er et format der afspilles direkte, hvor FLAC først pakkes ud til det oprindelige format og så afspilles. Det kræver noget mere processorkraft at pakke ud og afspille fremfor MP3 som bare afspilles.

FLAC kan sammenlignes med en ZIP fil af et worddokument, hvor MP3 er et fyldigt resume af worddokumentet

flaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2011 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

Jeg mente selvfølgelig DAC og ikke ADC, som jeg havde skrevet.

Jeg tror at jeg har lært lidt mere omkring MP3 formatet, jeg har i hvertfald fået besvaret mine spørgsmål - mange tak for hjælpen

torsteinowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2010
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 02 Juli 2011 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

flaz skrev:
Tak for dig svar Kjeldsen.Det du siger, er det fordi der ikke er en standard for hvordan man komprimerer til
mp3-format? - jeg mindes at have læst at der findes en standard for hvordan man dekomprimerer en mp3-fil, men ikke en
hvordan man komprimerer til mp3-format - er dette korrekt? 

Du har ret, det er veldefineret hvordan man skal dekode MP3. Der er lidt generel information om det her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Mp3#Encoding_audio. Kodningen er ikke lige så veldefineret ifølge wikipedia artiklen.

Det normale er at man koder MP3 i samme samplefrekvens som originalen men det er ikke et krav. I dette tilfælde vil
samples blive sendt til DAC'en lige så hurtigt som de kom ind i ADC'en ved digitaliseringen. Så ja, du har ret i at i det
normale tilfælde vil data sendes lige så hurtigt fra dekoder (f.eks. DSP) til DAC som det ville være tilfældet ved direkte
afspilning af wav filen til DAC uden dekodning.
Til top Vis torsteinowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af torsteinowich

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes