Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2025 | 18:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Hvad skal til for at forbinde PC med Beom (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
normark
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2011
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 18 Maj 2011 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

Jeg har en gammel Beomaster som er fobundet med højtalere over hele huset.

Kasettespilleren er stået af og CD 'en ligeså. Men jeg har jo musikken på PC'en, og har da også lykkedes at forbinde de to med et kabel med phonostik i PC'en og to composite stik i Beomasteren.

Men lyden er, som jeg også var advaret om, ret dårlig.

Det siges at være muligt at få god digital kvalitet, med noget med en USB sender fra PC til en modtager ved Beomasteren, men hvad er det for stumper jeg skal have fat i. Det kan være både trådløs eller kabel. Der er ikke ret langt mellem de to enheder

Hvad skal jeg google efter?

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 18 Maj 2011 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

Du skal have en ekstern DAC med USB tilslutning, som f.eks. denne Prodigy CUBE, så får du lyd af meget høj kvalitet.

Til top Vis erlingt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erlingt

normark
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Maj 2011 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

Tak for tippet. Samme aften, som jeg fik denne, så jeg LivingSmart. Her viste Kenneth Lund en Airport Express. Kan den det samme som Prodigy Cube?

Jeg har set Prodigy Cube på nettet. Skal den forbindes til PC med USB og til Beomaster 5500 med composite i begge ender, eller er det phono ud og composite ind?

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Maj 2011 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

CUBE'en forbindes til PC med USB stik, og til Beomasteren med et almindeligt signalkabel - RCA i Cube enden og sandsynligt vis en DIN stik i Beomaster enden (da denne nok ikke er udstyret med RCA stik). I alle tilfælde forbindes den til en "Tape In" eller en "AUX" indgang på Beomasteren.

Airport Express forbindes på samme måde til Beomasteren; men forbindes via det trådløsenetværk til computeren. Airport Express forudsætter afspilning via iTunes, hvorimod Cube'en ses af computeren som et almindeligt lydkort, og derfor kan anvendes fra alle medieafspillere.

Umiddelbart er min mening, at lydkvaliteten også er bedre i Cube'en, da denne specifikt er bygget med  lydafspilning for øje.

normark
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Maj 2011 kl. 11:42 | IP-adresse registreret  

Jeg har været på Wikipedia, og det som jeg kalder composite (hvor jeg så har det fra) er åbenbart RCA.

Er der forskel på RCA bortset fra farven? Er der nogen, der er skærmet, og nogen der ikke er. Jeg spørger fordi jeg har mindst 10 bundter af dem med både røde, hvide og gule stik, så hvis de kan bruges, så sparer jeg da at købe kabler.

Og jo. Beomasteren må have RCA indgang, for det dem jeg har tilsluttet i den i "billige" løsning med phonostik i PC'en.

Hvis jeg nu ender med en Cube, Hvad er så bedst. Et langt eller kort kabel fra PC til Cuben eller omvendt. For ikke at trække det tværs over rummet, skal jeg bruge 5-6 meter?

Da der altså er både RCA og DIN indgang i Beomasteren, hvilken er så bedst eller er de lige gode?

erlingt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Maj 2011 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

fino, så kom det lige på plads.

Der er ingen forskel på de forskellige farver, farverne anvendes udelukkende for at man lige kan finde ud af hvad der er hvad. Normalt bruger man rød for højre kanal, hvis for venstre kanal og gul for videosignal (composit video signal - så det er nok her du har det fra). Så du kan helt fint brug de kabler du har.

Om du anvender RCA indgang eller DIN indgang er uden betydning.

Et USB kabel kan i følge specifikationerne være op til 3 meter; men kan nu sikkert også godt strækkes de 5 m. Der er ingen problemer i at trække et signalkabel 5m. Så vælg den løsning, som passer dig bedst.

normark
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Maj 2011 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

Tak for gode, kompetente svar fra Erlingt.

Nu vil jeg bestille en prodigy cube på nettet.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes