Forfatter |
|
Mikkel123 Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 13
|
Sendt: 09 April 2010 kl. 13:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej venner, (skriver nu under nyt login fordi der blev spammet på min gamle mail)
For nogle måneder siden købte jeg et fuldt Sonos system hos HIFI klubben - og det er jeg rigtig glad for! Det virker rigtig godt, men jeg har dog eet tilbagevendende problem som jeg har svært ved at finde en holdbar løsning på. Og det vil jeg meget gerne spørge lidt til. Det virker som om at når systemet har spillet lidt tid så bliver den trådløse linje træt. Det lyder sjovt, men effekten er så at der kommer huller i suppen - musikken falder simpelthen ud og der bliver stille. Typisk spiller den godt i måske 20 min og så sker det, først hakker den og så stopper den helt. Controlleren kan heller ikke se hul-igennem mere og gerne falder også NAS'en af - den ligesom taber forbindelsen til mit musik-share. Jeg har også fundet en pseudo-løsning på problemet idet jeg efter mange og lange søgninger i de avancerede indstillinger (i både programmet på pc'en og via controlleren) har fundet et sted hvor man kan stille den kommunikationskanal den skal hooke sig på i det trådløse netværk. Mulighederne er kanal 1, 6 og 9 (såvidt jeg husker - evt. 11 istf. 9 - husker ej). Lad os sige den står til 6 når problemet er der. Nu skifter jeg så til 9 el. 1 så er det 100% hul igennem igen... det er som sagt pænt irriterende. Herefter sander den så også til og problemet gentager sig efter nogen tid. Derudover spiller det hele rigtig godt - *når* det spiller S. Jeg har en alm. opstilling med 1 zone og 1 bridge + en NAS på 4TB hvor musikken ligger. Har I hørt om/haft det problem før og kender I evt. en løsning (+ meget gerne en plausibel årsag)? Så hører jeg meget gerne om det. Jeg har overvejet at anskaffe en ekstra zone-bridge - mon det betyder noget? Systemet står i en gammel lejl. med tykke mure og netværket er overalt iøvrigt. Dog er det groft sagt i hvet sit hjørne af lejligheden sender/modtager står. Jeg mistænker ret stærkt min router - hjælper en ekstra zone-bridge her hvis signalet er for svagt el. lign. hvis jeg sætter sådan en op undervejs som booster? Iøvrigt: Hvis jeg slukker (!) min router mens det kører normalt så spiller det videre - det var lidt overraskende for mig først. Men den lever vel så af sin zone-bridge(?) eller har bufferet musikken(?) eller begge. Hvis man kan udelukke routeren den vej så antager jeg at en "zone-booster-bridge" kan hjælpe på det. På Sonos eget forum omtales en gammel tråd fra 2006 om noget lignende og såvidt jeg kunne forstå handlede det om noget router-interaktion. Men det jo længe siden? Teknisk: Jeg benytter en D100 router fra 3 (teleselskabet) simpelthen fordi jeg har WLAN i en USB dongle. Udover een DLink router så er D100 eneste router jeg kan bruge pt. når den skal understøtte andet end internet i væggen.
vh. Michael Mogensen.
|
Til top |
|
|
Ney_ Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1409
|
Sendt: 09 April 2010 kl. 14:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
https://sonos.custhelp.com/cgi-bin/sonos.cfg/php/enduser/std _adp.php?p_faqid=309&p_created=1117651814 måske er der noget hjælp at hente her. Kender ikke så meget til sonos, men så vidt jeg ved opretter den sit eget netværk netop for at være uafængig af routere og kompabilitetsproblemer hermed.
__________________ Mvh. Bjørn.
|
Til top |
|
|
jensebhansen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 37
|
Sendt: 09 April 2010 kl. 19:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Michael
En nem måde at finde ud af om problemet har noget at gøre med det trådløse netværk var jo at forbinde zoneplayer direkte til din router vha. et netværkskabel. Har du prøvet hvad der sker, hvis du "disabler" alt andet trådløst netværk i din lejlighed - det behøver selvfølgelig ikke forbedre situationen, da interferensen måske kommer fra naboens trådløse netværk.
Af din forklaring synes jeg ikke helt det fremgår, hvordan du har forbundet dit udstyr. Jeg går ud fra at der er gjort som følger: NAS forbundet til din router (DLink'en?) med kabel, Zone Bridge forbundet til din router med kable, trådløs forbindelse mellem Zone Bridge og Zone Player.
Mvh
Jens
|
Til top |
|
|
Thomas Bidstrup Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 267
|
Sendt: 09 April 2010 kl. 20:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har haft mit sonos-system i en måneds tid nu og oplevede for første gang idag præcis det samme, som du beskriver  det er sku lidt af et skår i glæden over et ellers lækkert setup! Jeg har telefonstik i soveværelset og anlægget i stuen, så jeg har router forbundet med ledning til NAS og Zonebridge og så trådløst "sonosnet" til Zoneplayer'en og controlleren i stuen. Da det skete for mig, gik jeg ind i "settings" på controlleren, ind i "music library management" og trykkede "update music index now". Det lader til at have løst problemet
|
Til top |
|
|
Mikkel123 Forum Bruger

|
Sendt: 10 April 2010 kl. 15:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen!
Beklager den lidt uklare beskrivelse af opstillingen. Den er: NAS til Bridge m. kabel, Bridge til Router m. kabel og trådløst mellem Bridge og ZP. Afstanden den skal nå over er fra annex bag vores soveværelse til ZP i stuen ... < 20m.
Jeg er hjemme nu og kan se at jeg har stillet den til at benytte channel 6 (Sættes i Sonos Desktop Controller|File|Preferences...|Advanced fanen eller via controller) OG ...surprice... det har spillet helt fejlfrit i flere timer nu! INGEN huller i suppen :-)
Men det er formentlig på lånt tid ... har snakket med HIFI Klubben to steder nu og de mistænker uafhængigt det samme: Inteferens.
Holder det så er næste problem: Inteferens med hvad? hvem? hvor? Som du jensebhansen siger så er en-eller-anden nabo klart prime-suspect. Det har nemlig spillet 100% her lørdag formiddag - ejeren er nok ude og handle i Netto jo.
Det kan så også være mig selv for mens jeg har spillet har min pc været slukket og ingen har benyttet vores lokalnet.
Håber det kan give input til også dig Thomas Bidstrup. Har du hittet ud af noget?
Det med "Update..." er en nødvendig men ikke tilstrækkelig forudsætning for at den spiller. Det er en nødv. scanning den jo skal lave for at den har en "TOC" over dit samlede opus på NAS'en.
Iøvrigt siger man i den ene mail jeg har fået retur fra HIFI Klubben at man mener at kanal 1 og 11 er de bedste at bruge (ved ikke hvorfor), men 6 spiller altså også udemærket. Formentlig er det ligegyldigt - skiftet betyder (formentlig) bare at man hooker sig op via en anden frekvens(?).
Men fortsætter det med at drille så "hooker" jeg mig på deres chat hos Sonos - efter sigende en vel.fung. sådan.
vh. Mikkel
|
Til top |
|
|
slate Forum Bruger

Bruger siden: 22 Maj 2007 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 423
|
Sendt: 10 April 2010 kl. 16:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du har en trådløs PC/bærbar kunne du evt hente http://www.metageek.net/products/inssider/download
Så kan du se hvad der findes af trådløse netværk i dit nabolag. Prøv evt at have det kørende og check så når du hører at det er galt. Hvis det er interfrerens vil du se et andet netværk med et stærkt signal på samme kanal som du bruger.
Det er utroligt så mange routere som står til kanal 11 fra fabrikken. OG det er 1, 6, 11 man skal vælge i mellem.
|
Til top |
|
|
Prinds Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 161
|
Sendt: 10 April 2010 kl. 16:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Mikkel123,
Jeg har nøjagtig samme problemer som du beskriver - Hakken i lyden, tavshed etc som kun kan løses ved konstant at skifte mellem de 3 kanaler.
Det er super irriterende, og jeg er 99% sikker på at det skyldes alle de trådløse netværk i nabolaget (såvel private som firma-netværk). Jeg kan
konstatere at brug af Sonos fx tidligt om morgenen i weekender fungerer fint, hvorimod weekend formiddage og hverdage generelt er problematisk.
Vi er åbenbart flere i samme båd, og der går ikke lang tid før der er et Sonos-anlæg til salg i KSB hvis ikke jeg finder en brugbar løsning på
problemet  . Jeg er glad for at jeg hverken har skrottet CD-samlingen eller alle LP'erne - de fungerer da i det mindste 99% af tiden..
/Prinds
|
Til top |
|
|
Rysz Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1445
|
Sendt: 12 April 2010 kl. 08:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er issuet det samme uagtet om du benytter netradio og musik fra NAS'en ?
|
Til top |
|
|
Mikkel123 Forum Bruger

|
Sendt: 12 April 2010 kl. 11:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen,
Last first: Rysz - ja, det er det samme. Linjen brydes.
Kan I af jer der legede med fjernstyrede flyvere/biler/både da I var små huske at det var det sådan at alle skulle have en unik *krystal* i sin sender for at man ikke styrede hinandens legetøj? Måske Sonos skulle indføre noget lignende - det ser jo ud til at med den sovs af netværk vi alle konstant er I da rækker 3 kanaler slet ikke til.
Det burde kunne klare på en eller anden måde rent teknisk - vi ser lige bort fra kablet forbindelse som er yderste nødløsning.
Hvis - altså *hvis* det er sådan er det da utroligt at ingen har tænkt på det problem. Når jeg tænker efter kan jeg huske at en eller anden i mine nære fysiske omgivelser har et stærkt WLAN - garantrisse ham! Sender ham lige en:
Hej igen,
vh. Mikkel
|
Til top |
|
|
Rysz Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1445
|
Sendt: 13 April 2010 kl. 06:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når du render ind i problemet med udfald, så prøv lige at slukke din D100 Wlan router/modem ting.
Jeg har en lille fornemmelse, men er ikke helt sikker.
Vi har set et par opsætninger, hvor det er brugers eget trådløse LAN der giver problemerne.
Prinds: Bruger du også Wlan modem eller hiver du internet ud gennem væggen ?
|
Til top |
|
|
SOSFarum Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 189
|
Sendt: 13 April 2010 kl. 09:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Havde samme problem da jeg købte mit Sonos. Viste sig at min router og Sonos kørte på kanal 6. Satte Sonos til kanal 1 og router til kanal 13.
Har ikke haft problemer siden.
|
Til top |
|
|
Prinds Forum Bruger

|
Sendt: 13 April 2010 kl. 15:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Rysz,
Jeg bruger en Apple TimeCapsule som WLAN - sad lige og tænkte på om jeg oplever problemer når selvsamme TimeCapsule foretager backup (som
den jo gør ret ofte) - lidt langt ude, men jeg må hellere checke om det har nogen indflydelse (jeg er ret desparat efterhånden)....
/Prinds
|
Til top |
|
|
Prinds Forum Bruger

|
Sendt: 13 April 2010 kl. 19:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har skiftet routeren til kanal 13 - må se om det virker...
/Prinds
|
Til top |
|
|
Mikkel123 Forum Bruger

|
Sendt: 15 April 2010 kl. 14:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen,
Det er kort sagt noget bæ at der er de her problemer og navnlig når der er så få kombinationsmuligheder for såvidt angår kanaler - jeg kan vælge 1, 6 og 11 og det er det. Det er altså i Sonos softwaren. Muligvis jeg skal skrue på opsætningen på min router hvis muligt... Så må jeg så håber der er kanaler nok at lege med - ihh!
vh. Mikkel
|
Til top |
|
|
BrianC Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 74
|
Sendt: 18 April 2010 kl. 19:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har også et sonos-anlæg med samme problemer med "huller i suppen", som I kalder det. Jeg har hos HiFi-klubben fået oplyst, at der kun er ét at gøre - nemlige reboot af alle enheder/ny opsætning (link af zoner mv.), så det giver god funktionalitet i nogle dage, inden problemet indtræffer igen.
Det interessante i denne sammenhæng er muligvis at mit system starter med en ZP120 (den incl. forstærker) ved serveren, hvortil den er kablet. Jeg oplever de samme udfald som andre på alle enheder, altså også den kablede ZP120, der sender signalet videre til de øvrige ZP90.
Umiddelbart er router-inteferrens åbenbart kun en del af problemet. Andet ligger - antageligt - i softwaren eller kabling/router/switches på vejen fra NAS´en.
Hilsen
Brian
|
Til top |
|
|
Mikkel123 Forum Bruger

|
Sendt: 19 April 2010 kl. 00:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Brian,
Det var interessant Brian. Tak for den info. Som du er inde på så er den foreskrevne fremgangsmåde en stakket frist. Har du, i det system, noget overhovedet der er trådløst? Jeg begynder at tænke i om man skulle sende den til Sonos-folkene ... jeg mener hvis vi er mange nok der oplever det samme?
Hvad syntes I?
vh. Mikkel.
|
Til top |
|
|
BrianC Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 74
|
Sendt: 19 April 2010 kl. 07:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen
Ja, mine stk. ZP90 kører trådløst i hhv. køkken og stue, og der forsvinder signalet naturligvis også når "udgangspunktet", den kablede ZP120, bliver tavs. Når jeg tænker efter, er det egentlig sjældent at signalet er forsvundet fra de trådløst forbundne, medens ZP120´eren har spillet videre.
Hilsen
Brian
|
Til top |
|
|
Knoxville Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1708
|
Sendt: 19 April 2010 kl. 10:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har selv haft problemet kortvrigt, selvom alt andet end controlleren er kablet.
Da jeg ændrede den trådløse kanal forsvandt problemet.... __________________ Med Venlig Hilsen
|
Til top |
|
|
Mikkel123 Forum Bruger

|
Sendt: 19 April 2010 kl. 13:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men hvad siger I - skal vi ikke snart vende os mod Sonos og efterlyse en firmware opdatering? Altså hvis ikke den allerede er ude. Sidste gang jeg via controlleren opdaterede var der dog ingen sådan.
Hvad mener I?
vh. Mikkel
|
Til top |
|
|
Thomas Bidstrup Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 267
|
Sendt: 19 April 2010 kl. 14:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tænkte også på, om ikke vi burde kontakte Sonos, nå nu vi er så "mange" der oplever det - det er en kedelig plet på en ellers rigtigt lækker produktlinje!
|
Til top |
|
|