Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 00:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Kabelforbindelse mellem Beogram 1000 og m (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Toppertot
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Februar 2007
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 24 Februar 2007 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

Jeg vil gerne til at overspille mine gamle LP vinylplader, fra min Beogram 1000 grammofon og ind på min PC, via Lydkortes LINE-IN stik. Mit problem er følgende:

Grammofonens udgangsstik (rundt med 4-5 ben i en halvcirkel) er sat i min forstærker (radio Tandberg Sølvsuper 12C). I udgangsstikket på radioen (TAPE OUT) har jeg prøvet med et indkøbt kabel med et lignende rundt stik i radioens udgang og et enkelt lige stik (DIN stik ??) som går ind i Lydkortes LINE IN. To problemer, der kommer ingen lyd igennem kablet, og kablet et lige kort nok.

Jeg vil nu gerne prøve med et nyindkøbt langt kabel som har to Phonostik i den ene ende og et enkelt stik til lydkortet. MEN udgangsstikket i radioen er jo et rundt stik med 4-5 ben i en halvcirkel, så jeg leder efter et omformerstik som jeg kan sætte i radioens udgangsstik og som så ændres til en slags to-benet stik som jeg kan sætte mit nye lange kabel ind i. Jeg tror på, at på en eller anden måde er mit gamle kabel defekt.

Jeg håber der er nogen derude som ved hvor jeg kan få et sådan omformer stik.

Med venlig hilsen Toppertot

KimG
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 24 Februar 2007 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

"Grammofonens udgangsstik (rundt med 4-5 ben i en halvcirkel)" - Dette må være et DIN-stik

lignende rundt stik i radioens udgang (DIN-stik i Tape stikket ?) og et enkelt lige stik (DIN stik ??) (sikkert minijack(stereo-stik)som går ind i Lydkortes LINE IN

Prøv at sætte minijack-stikket i lydkortets Line-out og indstil Sølvsuperen til Tape. Afspil noget lyd fra computeren. Får du lyd gennem din Tandberg, er kablet ikke defekt, men termineret til indgang i DIN-stikket. Du har brug et adapterkabel, der er termineret til udgang i DIN > minijack(stereo)

Prøv evt. www.av-connection.dk  - Ring evt. til dem. Tror ikke de har DIN-kabler på hjemmesiden. Du skal også være opmærksom på signal-niveauerne. DIN er ikke helt lig moderne Line-signaler i styrke.

Toppertot
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Februar 2007
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 09 Marts 2007 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

Hej KIM G.

Mange tak for din respons på mit indlæg, desværre har jeg først kunnet svare dig nu, idet jeg har været på hospitalet i mellemtiden. Din fremgangsmåde med at teste mit "gamle" kabel ser god ud, og den vil jeg efterprøve såsnart jeg får mine højtalere tilbage fra reparation. De er i øjeblikket ude hos en af mine venner som vil lodde højtalerstikkene fast på kablerne således at der, forhåbentlig, ikke er mulighed for signal-forvirring på dette punkt.

Jeg har siden sidst prøvet at anvende mit radio udstyr nr. 2, nemlig et audio set af mærket TEACH. Ved at læse en del artikler på nettet fik jeg den ide, at hvis jeg kunne finde et omformerstik som kunne sættes mellem udgangsstiukket på min BEOGRAM 1000 og så min TEACH AMPLIFIER (som har Phonoindgang ved hjælp af to PHONO- stik), så kunne jeg måske skabe forbindelse til min PC på denne måde.

Hos vores lokale B&O forhandler har jeg fået fat i et stik som i den ene ende er et hun-stik der passer til han-stikket fra min grammofon. I den anden ende af kablet er der to Phonestik-et hvidt og et rødt. Disse to stik er monteret i de tilsvarende Phono-indgange på bagsiden af AMPLIFIER'EN.

Det tidligere omtalte lange kabel er så sat i de to udgange (der hedder REC) i den stikgruppe der hedder TAPE 1 (der er to tape-grupper som kan benyttes til overspinning mellem to tapes).

Den anden ende af dette nye kabel går ind i PC's Line In.

Ved forsøg med min grammofon overførsel, da lyder det ganske forfærdeligt, der er rumlen og "skrig / Hiss" og al mulig anden støj. Baasen er for lav og griov og diskanten er hylende.

der kommer godt nok et resultat ind på PC'en, men  ====>       det duer ikke rigtigt.

Jeg har derefter prøvet med den samme kabelføring at indspille fra en CD, via Min TEACH CD afspiller, og dette signal lyder "næsten rigtigt" der er lidt unøjagtighed i forhold til hvis man blot lytter til musikken direkte fra CD afspilleren, og der kommer et lignende lydsignal ind på PC'en

Jeg vil nu prøve at undersøge:

1.  Om jeg kan få en ny pickup til en så gammel grammofon

2.  Jeg vil forsøge at finde ud af om impedanssforholdene mellem mine to (andre) højtalere og grammofonens udgang er i orden.

3.   Det nye anvendte kabel er rigelig langt og helt nyt så det tror jeg ikke der er fejl på.

Hvis du har nogle gode forslag til denne min nye opstilling så er jeg meget "lydhør"

Jeg vedlægger en hard-copy af bagsiden af min TEACH AMPLIFIER her under neden

Med venlig hilsen    Toppertot

PS. Det er åbenbart ikke muligt at indsætte en hardcopy, sorry.Smile

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes