Tilbage til HIFI4ALL.DK 30. juni 2024 | 19:09   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Behringer DCX2496 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Peter K
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 99
Sendt: 16 Juni 2005 kl. 08:51 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg overvejer at bruge Behringer DCX2496 som digitalt delefilter. Jeg har forstået det således, at det er bedst, hvis man bruger den digitale indgang - dels fordi man kan køre uden om AD-converteren, og dels fordi man så ikke behøver at forstærke indgangsniveauet m.h.p. at reducere støj.

Jeg har en Philips DVD963SA, der har en digital coax udgang.

1. Kan jeg bruge Philips'ens coax udgang direkte ind i Behringerens digitale stereo AES/EBU indgang - og hvordan gør heg i givet fald?

Efter den digitale behandling i Behringeren har jeg brug for en 6-kanals volumenkontrol.

2. Er det ikke nødvendigt med en form for "buffer" efter volumenkontrollen for at holde styr på impedancerne til effekttrinene?

På forhånd tak!

M.v.h.

Peter

 

 

 

Til top Vis Peter K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter K
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 16 Juni 2005 kl. 09:35 | IP-adresse registreret  

Peter K skrev:
Jeg overvejer at bruge Behringer DCX2496 som digitalt delefilter. ...

Jeg har købt en med henblik på det samme, men er ikke nået til nogen praktisk erfaring endnu. Tiden ...

1. Kan jeg bruge Philips'ens coax udgang direkte ind i Behringerens digitale stereo AES/EBU indgang - og hvordan gør heg i givet fald?

Ja - Behringeren tager både S/PDIF og AES/EBU via input A, men du skal lave et RCA(han) til XLR(han)-kabel, hvor signal (centerpinden) på RCA-stikket er forbundet til ben 2 på XLR-stikket og stel/skærm (kraven) på RCA-stikket er forbundet til ben 1 på XLR-stikket.

Efter den digitale behandling i Behringeren har jeg brug for en 6-kanals volumenkontrol.

Der kan Niels Larsens produkter (Ring til ham selv i Lyngby eller tjek dact.com) være et bud. Alternativt kan en Holfi forforstærker måske bruges via dens 5.1 (SACD/DVD-A) indgang.

Selv prøver jeg indledningsvist den billigste løsning: en surroundreceiver med analoge indgange, hvor jeg bruger de indbyggede forstærkertrin. Min er kun med 5.1-indgange, så jeg kan kun få bassen i mono, men der findes modeller med 6.1 og 7.1-indgange, som vil kunne bruges til 2 x 3-vejs drift.

2. Er det ikke nødvendigt med en form for "buffer" efter volumenkontrollen for at holde styr på impedancerne til effekttrinene?

Typisk er det før volumenkontrollen, man anbringer en buffer for at sikre signalkilden en passende belastning af udgangen. Vær i den forbindelse opmærksom på at Behringeren har et meget højt udgangsniveau, som forforstærkeren skal dimensioneres efter, eller også kan man sætte et -12dB dæmpeled på eller lige før (i kablerne) forforstærkerindgangen.

God fornøjelse

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 
Peter K
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 99
Sendt: 16 Juni 2005 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

Hej Boye,

Mange tak for dit svar!

Lige et afklarende spørgsmål:

Du skrev:

Ja - Behringeren tager både S/PDIF og AES/EBU via input A, men du skal lave et RCA(han) til XLR(han)-kabel, hvor signal (centerpinden) på RCA-stikket er forbundet til ben 2 på XLR-stikket og stel/skærm (kraven) på RCA-stikket er forbundet til ben 1 på XLR-stikket.

Er det rigtigt forstået, at dét stik, der skal i Philips'ens digitale coax udgang blot skal være et RCA stik?

Jeg har også tænkt på NLE's produkter, som jeg tidligere har haft og har været glad for. En 6-kanals NLE buffer er desværre ret dyr - ikke mindst i forhold til Behringeren!

M.v.h.

Peter

Til top Vis Peter K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter K
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 16 Juni 2005 kl. 10:38 | IP-adresse registreret  

Peter K skrev:

Du skrev:

Ja - Behringeren tager både S/PDIF og AES/EBU via input A, men du skal lave et RCA(han) til XLR(han)-kabel, hvor signal (centerpinden) på RCA-stikket er forbundet til ben 2 på XLR-stikket og stel/skærm (kraven) på RCA-stikket er forbundet til ben 1 på XLR-stikket.

Er det rigtigt forstået, at dét stik, der skal i Philips'ens digitale coax udgang blot skal være et RCA stik?

Jeg kender ikke Philipsen, men jeg tror ikke den har noget så avanceret som et BNC-stik på en "ordinær" coax-udgang, så et RCA-stik er sikkert sagen. Det bør dog (licesom kablet du vil anvende) ideelt set være specificeret til 75 Ohm og lavet så kabelkappen crimpes på stikket, så skærmen ikke afbrydes undervejs. Kurt von Kubik henviser gerne til stik fra Canare, men almindelige stik kan bruges - jeg kender ikke til hvor stor indfydelse det har på lyden. Kig evt i tråden her: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=23775&P N=7

Jeg har også tænkt på NLE's produkter, som jeg tidligere har haft og har været glad for. En 6-kanals NLE buffer er desværre ret dyr - ikke mindst i forhold til Behringeren!

Så glem bufferen - jeg er sikker på at Behringeren nok kan trække en attenuator eller et potentiometer direkte. Det er jo prof. udstyr specificeret til at trække lave impedanser.

En drøm kunne være at koble den til en Sunfire Ultimate receiver - det skulle nok kunne levere varen.

Mvh.
Boye

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 
Peter K
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 99
Sendt: 16 Juni 2005 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

Hej igen Boye!

Mange tak for dit svar!

M.v.h.

Peter

 

Til top Vis Peter K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peter K
 
JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1303
Sendt: 23 August 2005 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

Kan den også bruges som rumkorrektion ligesom DEQ2496?

Denne her har så bare også elektronisk delefilter er jeg rigtig på den?



__________________
Hilsen JRGW

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 25 August 2005 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

JRGW skrev:

Kan den også bruges som rumkorrektion ligesom DEQ2496?

Denne her har så bare også elektronisk delefilter er jeg rigtig på den?

Jeg kender ikke DEQ, men det er nok for meget at kalde DCX for en rumkorrektion.

Den kan arbejde med et pænt antal parametriske equaliseringer, som også kan styres dynamisk, så de virker afhænging af lydstyrke. Men en rumkorrektion à la TACT er det ikke.

Den arbejder ikke over tid, så den lægger eksempelvis ikke modfasesignaler ind for at udfase eventuelle reflektioner. Deri er en afgørende forskel. Men den kan godt bruges til at undertrykke eller reducere enkelte ujævnheder på frekvensgangen.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 
kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 3396
Sendt: 31 August 2005 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn
 
Boye
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2019
Sendt: 31 August 2005 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

Det ligner nu heller ikke en rumkorrektionsenhed, som jeg forstår det, men snarere en meget avanceret equalizer, som ganske vist kan hjælpe lidt på visse unoder forårsaget af rummet.

For lige at præcisere hvordan kablet fra coax til XLR kan laves, vil jeg nævne at jeg bruger forslag #2 af de 3, der ses her, og det virker fint:

http://www.diyaudio.com/forums/attachment.php?s=0d79816be8d0 075a820408c450673ee5&postid=583215&stamp=1109259390

I denne tråd diskuteres lidt, hvilket af de tre forslag, der fungerer bedst, og der er ingen entydig konklusion, som jeg læser det.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye
 
JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1303
Sendt: 06 April 2006 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

Har lige læst lidt om DCX2496 og lidt spændende hvad den kan.I High Fidelity nr.7 2003 er den testet/omtalt.

Hvis nu tanken som jeg overvejer/drømmer om er at bruge den til bassen så den bliver aktiv i mine højtalere.I bladet har jeg set at det er/kan være problematisk at sætte den efter en forforstærker da denne volume krontrol kan påvirke konvertere i ugunstig retning så de kunne blive mindre præsise.Volumen skal jo kunne reguleres på en eller anden måde og følge de øvrige enheder når der skrues op/ned...

Det øvrige område skulle køre passiv og ikke igennem Behringeren på nogen måde,da det er dyrt i forstærkere og den her er dårligere i kvaliteten ifølge artiklen.Den skulle have sin styrke til bunden ifølge artiklen.

Kan dette realiseres med det elektronikske delefilter i bassen på denne måde?

 

 



__________________
Hilsen JRGW

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 06 April 2006 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

Det er netop i bunden, at den har sin berettigelse.

Og det er lige præcis på den måde du beskriver, at man skal gøre.

Du får en masse kontrolmiligheder i bassen, og bevarer dine højttaleres ydeevne med deres passive filter. Jeg har også erfaret at Behringeren har kvalitetmangler, når det kommer til deling længere oppe i frekvensområdet, men til bas er den glimrende.


__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1303
Sendt: 06 April 2006 kl. 23:42 | IP-adresse registreret  

Fint nok,kunne det så ikke kræve en ekstra buffer evt. med forstærkning 1:1 for ikke at belaste forforstærkeren for meget hvis den både skal drive Behringer og effektforstærker samtidig.

Har kigget lidt på diyaudio forum på dette apperat nogle mener at det er oplagt at tweake DCX'en og også nødvendig de tænker vel også på toppen der mangler noget.

Problemmet er jo at signalet skal konverteres to gange først Analog-Digital for at blive brugbare i apperatet derefter skal det tilbage til Analog igen.



__________________
Hilsen JRGW

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 07 April 2006 kl. 18:46 | IP-adresse registreret  

Har ikke hørt om andre der bruger en "buffer" mellem pre og Behringeren.

Reelt trækker din Pre jo Behringeren, hvor ampen så er tilsluttet Behringeren. Det burde da ikke ændre på belastningen af pre'en (?)



__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1303
Sendt: 07 April 2006 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
Har ikke hørt om andre der bruger en "buffer" mellem pre og Behringeren.

Reelt trækker din Pre jo Behringeren, hvor ampen så er tilsluttet Behringeren. Det burde da ikke ændre på belastningen af pre'en (?)

Jeg har nu opfattelsen af at kun lovpass skal gå igennem Behringeren og highpass skal gå direkte fra pre til effekt,eller begrændses opløsningen vel i diskanten.Måske har jeg misforstået noget.



__________________
Hilsen JRGW

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 09 April 2006 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

Ja. Men du er jo nødt til at have en effekt efter Behringeren. Ellers er der jo ikke noget der forstærker signalet.

Altså;
Fra din Pre har du to udgange; én til Behringeren og én direkte til et effekttrin.

Fra effekttrinnet tilslutter du højttaleren, men kun til delefilteret til mellemtone og diskant.

Fra Behringeren skal der sidde endnu et effekttrin, hvor du så tilslutter højttalerens basdel - uden om delefilteret til bassen.

Er vi ikke enige om dette?

__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1303
Sendt: 09 April 2006 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

Altså;
Fra din Pre har du to udgange; én til Behringeren og én direkte til et effekttrin.

Det har den netop IKKE og her tænker jeg på om den kan trække både Behringer og en effektblok fra den samme udgang uden at lave unoder,derfor et stk. buffer muligvis.Prøvede faktisk engang at trække to effekttrin fra en Denon PRA1100 præ på den samme udgang,den ene effekt en NAD208 slog med det samme fra.

Ellers er vi enige.

Hvad vil en effekttrin måske ZAP eller lign. sige til at skulle trække en 12" basenhed på 3,6ohm eks. Kan den i givet fald klare det uden at brænde af?



__________________
Hilsen JRGW

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 09 April 2006 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

OK - Nu er jeg med....

Man kan bruge et Y-led, der deler den ene udgang til to, men så kan du, som du selv nævner, godt få lidt problemer med udgangene. Dette afhænger dog af din pre/effekt. Har gjort det uden problemer på mit Cyrus udstyr.

Har set en guide herinde til et buffer-kredsløb, der gerne skulle afhjælpe dit problem. Kan bare ikke huske hvor... Men ved det er der...



__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 3702
Sendt: 09 April 2006 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

Har selv en Zappulse på 2x290W (8 Ohm), og den trækker uden problemer en subwoofer på 4 Ohm, men det afhænger helt af din strømforsyning, og hvor meget du har presset modulerne. Har haft min ned og køre mellem 3 og 4 Ohm i lang tid uden problemer.

Hvis du vil være helt sikker, kan du lave Zappulsen som en 2x200W, så er der i hvert fald ingen problemer.


__________________
DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
Til top Vis daniels's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af daniels
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes