Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 09:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Notebook som digital kilde (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Bruger siden: 07 Marts 2004
Lokalitet: Øerne
Status: Offline
Sendt: 27 Maj 2005 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

Jeg eksperimenterer pt. med at føde min DAC med SPDIF signal fra min notebook. Det fungerer egentligt overraskende godt.

Her til de første eksperimenter bruger jeg bare Windows Media Player. CD'en er kopieret ind på HDD i matematisk tabsfrit format.

Er der nogen der har kendskab til til programmer der er bedre til dette formål? Ikke at jeg er utilfreds med resultatet som det er nu, men måske kunne det blive endnu bedre på den ene eller anden måde

Mvh,

Karsten

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 Maj 2005 kl. 23:41 | IP-adresse registreret  

StudioSound skrev:

Jeg eksperimenterer pt. med at føde min DAC med SPDIF signal fra min notebook. Det fungerer egentligt overraskende godt.

Her til de første eksperimenter bruger jeg bare Windows Media Player. CD'en er kopieret ind på HDD i matematisk tabsfrit format.

Er der nogen der har kendskab til til programmer der er bedre til dette formål? Ikke at jeg er utilfreds med resultatet som det er nu, men måske kunne det blive endnu bedre på den ene eller anden måde

Mvh,

Karsten

MPlayer er ret sej på Linux. Den spiller alt, ser godt ud og er nem at bruge. Den fås også til Windows: http://www.mplayerhq.hu/homepage/design7/dload.html

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

kvs78
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Marts 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 28 Maj 2005 kl. 00:24 | IP-adresse registreret  

StudioSound skrev:

Mvh,

Karsten

Lydmæssigt kan det ikke blive bedre end tabsfrit Det er muligt at forskellige cd rip programmer bruger forskellige kompressionsalgoritmer, hvilket kan give forskellige filstørrelser. Jeg vil dog ikke tro at der er særlig stor forskel, da det jo skal være tabsfri komprimering. Jeg tror ikke at der er fejl i komprimeringen af tabsfri audio kodere - det er jo ret let at tjekke under udviklingen om der skulle være noget galt

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 29 Maj 2005 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Mht lydkvaliteten er det vigtigt ikke at bruge softwarebaseret volumen. Hvis det er muligt helt at slå volumen fra på lydkortet, så skal dette gøres. Desuden er det muligt at anvende USB som digital overførsel til en USB DAC dette skulle have væsentlige fordele mht. jitter. Dette har jeg dog ikke prøvet endnu.

At slå volumen fra og anvende anlægget til dette, er dog et must for bedst mulig lyd.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 29 Maj 2005 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

StudioSound skrev:

Jeg eksperimenterer pt. med at føde min DAC med SPDIF signal fra min notebook. Det fungerer egentligt overraskende godt.

Mvh,

Karsten

Hvis du kopierer via den MS media player der følger med XP så bliver indholdet da konverteret til WMA filer

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

kvs78
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Marts 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 29 Maj 2005 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:

Hvis du kopierer via den MS media player der følger med XP så bliver indholdet da konverteret til WMA filer

WMA kan håndtere forskellige kvaliteter, heribland tabsfrit - det kan man vælge under indstillingerne for media player.

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Sendt: 30 Maj 2005 kl. 00:32 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
Mht lydkvaliteten er det vigtigt ikke at bruge softwarebaseret volumen. Hvis det er muligt helt at slå volumen fra på lydkortet, så skal dette gøres. Desuden er det muligt at anvende USB som digital overførsel til en USB DAC dette skulle have væsentlige fordele mht. jitter. Dette har jeg dog ikke prøvet endnu.

At slå volumen fra og anvende anlægget til dette, er dog et must for bedst mulig lyd.

Jeg har en SPDIF udgang på notebook'en, så al D/A konvertering er ekstern.

Som nævnt er jeg meget tilfreds med resultatet. Også en fin måde at holde styr på samlingen af musik.

Egentligt kan man jo også tvivle på om on-the-fly opsamling af data som i en konventionel CD spille er optimalt. Her bliver det hele afviklet fra RAM og med en bit rate på maks. lige over 1 MB/sek burde det egentligt ikke være noget problem for en hurtig PC at holde styr på.

Mvh,

Karsten

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Maj 2005 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

Hej Karsten,

Det jeg tænker på er at du ikke må skrue ned for lyden digitalt. Hvis ikke der sendes digitalt ud med højeste niveau mistes der opløsning. Hvis filerne er rippet i 24 bit vil det dog ikke være så galt som ved alm. 16 bit.

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Sendt: 30 Maj 2005 kl. 12:39 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:

Hej Karsten,

Det jeg tænker på er at du ikke må skrue ned for lyden digitalt. Hvis ikke der sendes digitalt ud med højeste niveau mistes der opløsning. Hvis filerne er rippet i 24 bit vil det dog ikke være så galt som ved alm. 16 bit.

Okay, den er jeg med på. Volumen sørger min forforstærker for.

Mvh,

Karsten

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 30 Maj 2005 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

audio grabber er et fint værktøj, det skulle du prøve. måske det er bedre.

http://www.audiograbber.com-us.net/

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Sendt: 30 Maj 2005 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:

audio grabber er et fint værktøj, det skulle du prøve. måske det er bedre.

http://www.audiograbber.com-us.net/

Har du selv prøvet at sammenligne med Media Player? Jeg er pt. så tilfreds at min samling er systemtisk ved at blive lagt ind. For sådan en som mig der har lidt svært ved at holde orden i den fysiske samling, er det jo super 

Mvh,

Karsten

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Maj 2005 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

Ja men ikke efter de sidste MP opdateringer, men jeg er så tilfreds at jeg fortsætter med audiograbber. Jeg kender godt problemerne med løse skiver!

+ at med en server så kan jeg høre de samme skiver i hele huset, ikke noget med at rende rundt for at finde skiven.

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Sendt: 31 Maj 2005 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

Hej Kyhn,

Audiograbber ser interessant ud, tak for tippet. Tror nu nok jeg tager mig til takke med Media Player alligevel, jeg kan egentligt ikke finde nogen klagepunkter.

Jeg fik tilsluttet en ekstern 250 GB disk til notebooken i dag, så skulle der være plads til lidt. Men argh det er trivielt at kopiere CD'er, de første ca. 150 er inde nu, men der er mindst lige så mange der venter på turen....

Pudsigt nok er "copy control" ingen hindring, så jeg kan endda nu høre de skiver som min CD spille ellers flipper ud over, glædeligt

Mvh,

Karsten

Splax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Marts 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 02 Juni 2005 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

Hej Karsten.

Jeg vil gerne høre lidt mere til din samling af musikfiler.

1. Når du ripper dine musikfiler, så gør du det igennem Windows Media Player, ik?
2. Hvor meget fylder en normal sang med de indstillinger du har sat den op til PT?
3. De filer du får ud af en ripning, ligger de som WMA?

Hvad er det lige som gør at du synes Media Player er god til at håndtere din musik samling? Har du prøvet andre programmer til at styre dine filer?

Nu er jeg en nørd(Læs edb-nørd) og går meget op i kvalitet af musik filerne, samtidig med at de fylder så lidt som muligt. Har du undersøgt sagen omkring andre formater til din samling?

http://flac.sourceforge.net

Hvis du engang kunne tænke dig at prøve kræfter med det, så vil jeg gerne være dig behjælpelig.

1. Besøg denne side - http://www.xrlly.com/ - de har en trial version af deres software, som kan rippe cd'er ned til FLAC.

2. Besøg denne side - http://www.tech-recipes.com/windows_tips906.html
- Her kan de se hvordan du får din Windows Media player til at afspiller FLAC.

3. Kig dig rundt på nettet efter andre afspiller, mange understøtter FLAC.

http://www.foobar2000.org/
http://www.winamp.com/ - Med rette plugin

Andre kan sikkert findes hvis de nævnte ting ikke er gode nok.
Til top Vis Splax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Splax

StudioSound
Branchemedlem
Branchemedlem
StudioSound

Sendt: 02 Juni 2005 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

Hej Splax,

Tak for dit input.

1. Ja
  2. Omkring 10 MB
  3. Ja

Jeg har ikke prøvet andre programmer, både fordi at lydkvaliteten er så god som den er og fordi programmet virker rimeligt brugervenligt.

FLAC kunne godt se ud som om at have et godt potentiale, og skulle jeg gøre det om så var det klart noget jeg ville prøve kræfter med. Som det er nu så er jeg efterhånden pænt træt af at kopiere CD'er  Jeg regner med at kunne have hele min samling på mindre end 100 GB, da jeg har en 250 GB disk kun til musik så er pladsen egentligt ikke noget problem.

Lydkvaliteten er helt klart min højeste prioritet og jeg tvivler egentligt på at det kan gøres meget bedre end tabsfri WMA. Dog kunne jeg godt forestille mig at det kunne gøres lige så godt med et mere kompakt format.

Mvh,

Karsten

Splax
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Marts 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 02 Juni 2005 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

Hej Karsten.

WMA indstillet som tabsfri er sikkert et udemærket valg. For den ikke edb stærke person, er Windows Media player en befrielse, både hvad der angår muligheder med ripning, og afspilning.

I samme sekund vi beværer os over til MP3, og WMA med normale indstillinger, vil de formater til hver en tid tabe mod FLAC. MP3 klipper jo som bekendt(efter indstillinger) de frekvens områder som det menes vi mennesker ikke kan høre, helt væk.

Hvis vi så tager de ting som en hvis hr. Guru har sagt(Tankerne flyver mod Duelund, hvil i fred), så er dette ikke noget vi ønsker, fordi ting som vi ikke kan høre, faktisk skal med for at give det fulde lydbilled.

En dag vil jeg lave en test opstilling, når jeg engang har et mulighed for at komme i nærheden af et anlæg som gengiver lyden meget godt. Så vil jeg tage en cd, rippe den i alle kendte formater, og alle indstillinger på de formater, og så vil jeg gennemhøre udvalgte numre fra cden(3-7 stk) ved alle formater. Jeg vil tage personer ude fra ind, så ikke-analytiske-øre kan bedømme hvornår vi kommer op i et format som har informationer nok med til dem.

Når det engang sker, vil jeg lave en dybere redegørelse over det, og poste informationer her på forummet.

Jeg håber at Karsten, og andre har fået startet lidt op på deres nysgerrighed om alternative muligheder og løsninger. Kun det bedste er godt nok til os hifi nørder, og vi skal ikke bare leve med noget som er godt nok. Det skal være rigtig godt.

Karsten jeg ønsker dig held og lykke med din musik samling.
Til top Vis Splax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Splax

reenberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Maj 2005
Lokalitet: København
Sendt: 02 Juni 2005 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

Min personlige (og nyerhvergede) erfaring er markant anderledes.

Jeg har nettop tilslutte mine nye (brugte) Avance Dana MKI som sider på en yamaha suround (ax-5 eller noget).

Min puter er tilsluttet vha eksternt lydkort på USB-porten.

Jeg startede med at høre et par CD'er på min skod dvd'afspiller (aka 1000kr i bilka for 2 år siden). Det lød fantastisk. Derefter prøvede jeg med noget MP3 musik (både på CD gennem DVD afspiller og fra puteren) og det lød ikke særligt godt. Bevares det var da musik, men det åbne, klare, lydbilled jeg lige havde sidet og savlet over fra alm. cd'er var totalt væk.

V ikke om det bare er mit setup der er dårligt (det håber jeg, jeg har en del MP3 musik).

Så som udgangspunt tror jeg ikke rigtigt på MP3 som musik-kilde, jeg skal vist ha' købt mig nogle flere CD'er.

Mvh osv.

Til top Vis reenberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af reenberg

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2005 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

Splax skrev:
En dag vil jeg lave en test opstilling, når jeg engang har et mulighed for at komme i nærheden af et anlæg som gengiver lyden meget godt. Så vil jeg tage en cd, rippe den i alle kendte formater, og alle indstillinger på de formater, og så vil jeg gennemhøre udvalgte numre fra cden(3-7 stk) ved alle formater. Jeg vil tage personer ude fra ind, så ikke-analytiske-øre kan bedømme hvornår vi kommer op i et format som har informationer nok med til dem.

Når det engang sker, vil jeg lave en dybere redegørelse over det, og poste informationer her på forummet.

du skal da gå den anden vej, starte med originalen og stoppe når der kan konstateres forskel!

hos mig er det ved ripning med audiograbber og afspilning via mit M-Audio Dio kort.

sammenligen er denon 2560 og M-audio som DA converter

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 02 Juni 2005 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

Splax skrev:
Hej Karsten.

WMA indstillet som tabsfri er sikkert et udemærket valg. For den ikke edb stærke person, er Windows Media player en befrielse, både hvad der angår muligheder med ripning, og afspilning.

I samme sekund vi beværer os over til MP3, og WMA med normale indstillinger, vil de formater til hver en tid tabe mod FLAC. MP3 klipper jo som bekendt(efter indstillinger) de frekvens områder som det menes vi mennesker ikke kan høre, helt væk.

Hvis vi så tager de ting som en hvis hr. Guru har sagt(Tankerne flyver mod Duelund, hvil i fred), så er dette ikke noget vi ønsker, fordi ting som vi ikke kan høre, faktisk skal med for at give det fulde lydbilled.

Jeg håber at Karsten, og andre har fået startet lidt op på deres nysgerrighed om alternative muligheder og løsninger. Kun det bedste er godt nok til os hifi nørder, og vi skal ikke bare leve med noget som er godt nok. Det skal være rigtig godt.

Karsten jeg ønsker dig held og lykke med din musik samling.

Jeg har udført et lille simpelt forsøg. Jeg "båndede" koncerten med NHØP og radioens big band (sidney 1997) fra P2 d.25/4 direkte fra min tuner til min cd-recorder.

Jeg har kopieret cd'en via den media player (ver.9) der fulgte med XP styresystemet og det resulterer som bekendt i en WMA-fil.

2 af mine bekendte har haft lånt "sættet" uden at vide hvilken der var den originale og ingen af dem har haft problemer med at sortere "den dårlige" fra. Der blev brugt medier fra samme æske.

Den omhandlede udsendelse var typisk "P2 kvalitet" men ikke ukomprimeret.

Spørgsmålet er hvad der sætter grænsen først ? kildematerialets eller gengiveudstyrets kvalitet.

Personligt tror jeg at kildematerialet er det mest sårbare punkt. Jo bedre udganspunkt jo mindre skal der til før det "gør ondt", men det er jo til at afprøve. 

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2005 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

reenberg skrev:

Min personlige (og nyerhvergede) erfaring er markant anderledes.

Jeg har nettop tilslutte mine nye (brugte) Avance Dana MKI som sider på en yamaha suround (ax-5 eller noget).

Min puter er tilsluttet vha eksternt lydkort på USB-porten.

Jeg startede med at høre et par CD'er på min skod dvd'afspiller (aka 1000kr i bilka for 2 år siden). Det lød fantastisk. Derefter prøvede jeg med noget MP3 musik (både på CD gennem DVD afspiller og fra puteren) og det lød ikke særligt godt. Bevares det var da musik, men det åbne, klare, lydbilled jeg lige havde sidet og savlet over fra alm. cd'er var totalt væk.

V ikke om det bare er mit setup der er dårligt (det håber jeg, jeg har en del MP3 musik).

Så som udgangspunt tror jeg ikke rigtigt på MP3 som musik-kilde, jeg skal vist ha' købt mig nogle flere CD'er.

Mvh osv.

Jeg tror du misforstår. Her er ikke tale om at sammenligne MP3 med CD, men derimod CD med en original kopi på harddisk. Der er faktisk fordele ved afspilning fra HD fremfor CD, så teoretisk burde det kunne komme til at lyde bedre. I teorien bør der ikke opstå fejl ved overførsel til HD fra CD, da fejl ikke accepteres men i stedet forsøges der at læses igen indtil korrekt kopi er lavet.

Ved afspilning af CD vil der ikke blive genindlæst ved fejl, fejl kompenseret istedet via et korrektionskredsløb.

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes