Mit lytterum er lille og med megen akustikforbedrende elementer, store absorbender og en del diffusorer - det har hjulpet meget på
transparensen. Min erfaring er, at i små rum er absorbenter nødvendige. Kønt er det dog ikke.
Kig så lige på dette billede:
Trods al akustikforbedring, er der voldsomme peaks i basområdet. Det kan man vænne sig til, men har man først hørt gengivelse uden den
ujævnhed, kan man ikke gå tilbage. Man kan godt se, at den frekvensgang i lyttepositionen langt fra er hi-fi. Uden at få lødt det, er
kabelskift helt irrelevant.
Men, den rette fede linje er frekvensudjævningen EFTER anvendelse af DSP! I dette tilfælde MathAudio plugin i foobar2000. Lyden er langt
bedre med DSP, og dem der ikke anerkender det, har ikke oplevet det - er min påstand. Man kan ikke fjerne rummets unoder, men
fordelene ved DSP er så langt at foretrække - især i mindre rum. Som jeg opfatter det, kan DSP-software sjældent forstærke niveauer, men
kun dæmpe niveauet ved de frekvenser der er for kraftige, så nogle vil umiddelbart synes, at der mangler noget tjubang i bunden når man
spiller. Jo, der gør der også! Heldigvis, og basinstrumenter er klart nemmere at følge.
Jeg har læst Boman's indlæg. Faktisk gentagne gange i mange tråde, for det er dem han oftest fremkommer med, eller næsten
udelukkende. Det lyder så logisk når han skriver, at tonerne skal komme på samme tid fra alle enheder, altså minimere tidsforskydninger
mellem enhederne. Jeg skrev til ham med oplysninger om mit system til info, og spugrte for at få lidt hjælp til software/plugin, som kan
tidsforskyde i de frekvensområder hvor enhederne i mine højttalere arbejder. Fik kun den henvisning, at spørge Mikkel Gige, for hans
højttalere nr. 1 er fasekorrigeret, og lyden der er mere ægte/præcis end i andre højttalere. Jeg ved fra en tråd, at han anvender Acurate, så
jeg søgte der - det er også det software han her henviser til.
Er det ikke sådan, at vi er mange der oplever, at vores system ofte lyder som om musikerne står foran og spiller, som Boman skriver? Men
derfor kan det vel blive bedre, og jeg tror på at fase og tidsforskydninger er værd at håndtere hvis muligt.
Den senere tid har jeg kommunikeret en hel del med Uli Brüggemann, som har udviklet og sælger Acurate. Han er meget hjælpsom, og har
oven i købet returneret 2 af mine egne lydfiler, baseret på mine egne målinger med REW, for at simulere resultatet i redigerede lydfiler
retur. De lyder overbevisende i form af mere transparens i nedre register!
Jeg synes IKKE Acurate er et let software at håndtere, men måske er det fordi jeg gerne vil have det til at køre som plug-in i foobar2000.
Fordi så skal resultatet af målingen som er et FIR-filter køres i en convolver-process og som et .vst-plugin derefter køres i foobar2000. Men
der er flere problematikker der skal håndteres i Acurate, og jeg må desværre skrive, at jeg har den opfattelse, at Boman ikke har helt godt
fat i programmets forudsætninger for optimal brug. Programmet KAN producere et FIR-filter til en passiv højttaler, men programmets
maksimale ydeevne fordre et aktivt system, og det har jeg ikke.
Indtil jeg får evnet at bruge Acurate, vil jeg klart anbefale foobar2000 med MathAudio plugin (målemikrofon skal anvendes), for min
prioriterede liste for god lyd er: rummets akustik, anvendelse DSP, højttalerne, optagelserne kvalitet, signalkæden (digital),
forstærkerelektronik, kabler. Måske er der andre DSP-software som andre kan anbefale.