Tilbage til HIFI4ALL.DK 27. juni 2025 | 12:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Er CD afspilleren død? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ThomasScherrer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Maj 2010
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 28 Februar 2016 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

noget af en overskrift,
men hvad så gutter ?
tænk lidt over det, hvad gør folket i praksis der ude ?
Der findes i dag så mange meget mere bruger venlige metoder til at afspille sin musik
feks så er det lovligt at tage en fuld digital backup kopi af sin originale indkøbte CD
putte disse filer på en lokal harddisk eller netværket, og afspille musikken via en DAC af højeste super duper kvalitet,
dvs intet slid, intet mekanik, intet med at rejse sig op af sofaen, man har let og hurtigt adgang til alle sine skiver
ved let tryk på fjernstyringen, telefonen eller ipad osv.

Hvis jeres CD afspiller brænder af i morgen, ville i så købe en ny ?
eller en DAC til filserveren ?
Eller har i allerede skiftet ?
eller er det meget bedre rent hygge messigt ? at finde CD skiven frem, kikke på coveret, læse om indhold på den, osv ?
Til top Vis ThomasScherrer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ThomasScherrer

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 28 Februar 2016 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

Læs blot her:

http://www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?art icleid=3166&zoneid=3

Og der kommer snart mere af samme skuffe...

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

Winther666
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tager også en pause!

Bruger siden: 28 Maj 2013
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 28 Februar 2016 kl. 23:49 | IP-adresse registreret  

I Min verden er CD afspilleren stadig spillevende ligesom pladespilleren, samt kassettebånd også er det. Jeg mener at man ikke ejer/har musikken hvis man ikke ejer et fysisk eksemplar af samme!
Til top Vis Winther666's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Winther666

Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager en pause!

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 29 Februar 2016 kl. 00:05 | IP-adresse registreret  

Ja - På mange måder er det nu en ganske fin overskrift Her er CD'endet primære medie - og jeg køber ret mange brugte CD'er brugte - og temmeligt billigt Fik eks The Wall albummet for den nette pris af 2,50Kr

Nogle af mine CD'er ligger på NAS i FLAC - men, efter jeg kom til at lytte på en rigtig afspiller igen - så blev CD'en det primære medie.

Jeg kører primært med de gamle Philips maskiner med CDM løbeværk. De er kendte for ik li at gå i stykker, og hvis de gør - så er der nogle ekstra på lager + det løse

Personligt kan jeg godt lide at høre et album fra start til slut - ind i mellem, så er det fint nok at kunne bladre coveret igennem, men det er dog ik så vigtigt for mig
Til top Vis Weezer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Weezer

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 29 Februar 2016 kl. 06:19 | IP-adresse registreret  

På det store marked vil cdspilleren være død indenfor de næste 5-10 år, da det er softwaren der styrer markedet og dermed musikselskaberne og de har kun fordele ved download og streamning som er væsentligt mindre omkostningskrævene end faste medier som feks. cd.
Der vil helt sikkert stadig blive produceret special cder til audiophil markedet til opskruede priser ligesom det er tilfældet med lp pladerne lige nu.

Personligt er jeg til faste medier som cder,lper og sacd, de lyder ganske enkelt bedre i mine ører.
Skal man spille NAS, så skal de være efter bit-perfect metoden uden kompression, hvor gengivelses kvaliteten generelt er meget højere end fra cd eller sacd, selvfølgelig afhængig af hvad det er man lagrer på NAS, kraftigt komprimeret musik lyder stadig dårligt på NAS.

Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 29 Februar 2016 kl. 07:18 | IP-adresse registreret  

ThomasScherrer skrev:
noget af en overskrift,
men hvad så gutter ?
tænk lidt over det, hvad gør folket i praksis der ude ?
Der findes i dag så mange meget mere bruger venlige metoder til at afspille sin musik
feks så er det lovligt at tage en fuld digital backup kopi af sin originale indkøbte CD
putte disse filer på en lokal harddisk eller netværket, og afspille musikken via en DAC af højeste super duper kvalitet,
dvs intet slid, intet mekanik, intet med at rejse sig op af sofaen, man har let og hurtigt adgang til alle sine skiver
ved let tryk på fjernstyringen, telefonen eller ipad osv.

eller er det meget bedre rent hygge messigt ? at finde CD skiven frem, kikke på coveret, læse om indhold på den, osv ?

Tjaaah ...... Jeg køber da stadig cd´er ...... men det er 5 - 6 år siden jeg har haft en cd afspiller !
Så jeg EJER stadig mit musik   
Til top Vis Frankie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frankie

Wega
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juli 2011
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 29 Februar 2016 kl. 09:49 | IP-adresse registreret  

Har 2 CD-afspillere i huset, og samlingen af CD'er har aldrig vokset hurtigere...
Til top Vis Wega's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wega

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 29 Februar 2016 kl. 09:57 | IP-adresse registreret  

ThomasScherrer skrev:

Jeg har allerede skiftet...og efter et års tid, så skiftet tilbage igen. Det var en kæmpe fejl at afskaffe de sølvblanke skiver for mit vedkommende. Jeg må konstaterer, at jeg kommer ikke af med CDérne før det bliver umuligt at købe en afspiller, eller jeg bliver døv, afgår ved døden og lignende livstilssygdomme.

Streaming er smart, nemt og dødkedeligt efter min mening. Jeg kommer til at savne musikglæde, hvis jeg ikke jævnligt køber en ny skive og kan sætte den på og bladre rundt i teksthæftet.

Desuden synes jeg det er en finurlig oplevelse at kigge en samling igennem hos folk man besøger. Ens musiksamling siger meget om en person.

Har det på samme måde med vinylerne. Stuen bugner af fysiske medier. Bevares...der streames lidt ind imellem, men mest podcast og internetradio.

Men jeg tror da det er aldersbetinget. Det kan jeg mærke i butikken. Det er primært det ældre puplikum der spørger efter en ny cd-afspiller. De unge vil helst have små transportable enheder eller indbygningssystemer.

Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Sendt: 29 Februar 2016 kl. 10:23 | IP-adresse registreret  

Vi skal ikke afskaffe vores CD maskiner, for de er fortsat det centrale i et hifi anlæg. Vinylen er også fin og kan bruges som supplement til CDen. men det ville godt nok være et tilbageskridt af rang og begynde at høre computerfiler istedet for alle de CDer (og vinyler) man har samlet gennem rigtig mange år.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 Februar 2016 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

Jeg har streamet ukomprimeret i en del år.

Kan knapt huske hvornår jeg sidst har holdt en CD i hånden (hjemme hos mig selv).

Jeg har ind i mellem købt en stak CD'er, hvis der er kommet ny musik jeg gerne vil høre. Så ripper jeg og lægger CD'erne ned i kælderen. Tror sidst det var i starten af 2015 jeg gjorde det...

For mig døde mediet helt som afspilningsmedie for over 5 år siden.

e-type
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 29 Februar 2016 kl. 10:38 | IP-adresse registreret  

Det bliver over mit lig. Min primære soille er kun et par år gammel og burde holde nogle dekader - eller har jeg også en sony xa 7es på lager. Den er bygget som en kampvogn og har rimelig ny laser, så den luftes jævnligt for at holde den i form.

MEN - hvor køber i CD'er ????????????????????????????????
Til top Vis e-type's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af e-type

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Sendt: 29 Februar 2016 kl. 10:39 | IP-adresse registreret  

Den døde for mange år siden hos mig (har dog en i bilen). Jeg køber dog fortsat CD'er, men de rippes via Exact Audio Copy til FLAC og gemmes på en Synology NAS. Afspilning foregår i Foobar, og information ses på en 22" skærm. Artist info, tekster album cover er altså ikke noget man lige mister. Mine gæster kan også nemt se min samling, og jeg kan selv bestemme hvad mine genre skal hedde, og sortere efter dette.

Til inspiration og til musik jeg endnu ikke har fået købt, bruger jeg Spotify premium.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2003
Sendt: 29 Februar 2016 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

Jeg har en gammel Philips CD-304 mk2 og en bærbar PC (med ekstern USB/spdif converter) som begge er tilsluttet min DAC.

Cd-spillen er LYSÅR bagefter i lydkvalitet - til trods for at drevet (CDM-2) er bedre end noget du finder i moderne maskiner i dag og spdif udgangen er opgraderet (nyt DAC-board). PC lyder så meget bedre at jeg slet ikke gider tænde min Philips.

Jeg har ikke rigtig hørt hvad de nyeste cd-afspillere kan byde på af lydkvalitet - men kunne ikke drømme om at bruge 15.000 kr. eller mere på et apparat med et drev/laser der dør indenfor 3 år.
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas

Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2003
Sendt: 29 Februar 2016 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

-må lige tilføje at jeg stadig køber CDer og ripper dem!

Gider ikke streaming!!! Det ødelægger musikglæden - ikke alene pga. lydkvaliteten. Det store udvalg gør at du aldrig får hørt noget album til ende.
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Februar 2016 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

e-type skrev:
Det bliver over mit lig. Min primære soille er kun et par år gammel og burde holde nogle dekader - eller har jeg også en sony xa
7es på lager. Den er bygget som en kampvogn og har rimelig ny laser, så den luftes jævnligt for at holde den i form.MEN - hvor køber i CD'er
????????????????????????????????

Overvej om det er billigere at købe i britiske pund. Al porto er inklusiv, og det virker altid.

Men ellers ingen grund til panik, så lige at Denon er på vej med en nyudviklet highend forstærker med tilhørende CD afsp. Der udvikles stadig CD
maskiner og du kan garanteret købe en ny flere årtier ud i fremtiden. Som eksempel holdt Sony først op med at producere walkman til bånd i 2012,
det er to årtier efter jeg holdt op med at bruge bånd.

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Februar 2016 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

Dalgas skrev:
Jeg har ikke rigtig hørt hvad de nyeste cd-afspillere kan byde på af lydkvalitet - men kunne ikke drømme om at bruge 15.000 kr.
eller mere på et apparat med et drev/laser der dør indenfor 3 år.

Så må du godt nok være uheldig, har brugt mine CD afspillere meget. Jeg har igennem 30 år haft Philips CD104, Denon 1290, Denon 1450 og
Denon 1500AE. Det er kun den første Philips der har været problemer med, de andre har kørt upåklageligt hele tiden. 1450eren er fra 2001 og den
har kørt meget, og den virker stadig perfekt. Du kan få rigtig meget Cd afsp. for 2k second hand, men køb en rigtig CD afspiller og ikke en DVD, er
også kan bruges til CD.

Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 29 Februar 2016 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

e-type skrev:
Det bliver over mit lig. Min primære soille er kun et par år gammel og burde holde nogle dekader - eller har jeg også en sony xa
7es på lager. Den er bygget som en kampvogn og har rimelig ny laser, så den luftes jævnligt for at holde den i form.MEN - hvor køber i CD'er
????????????????????????????????

Prøv at kig på:

Amazon.co.uk

Der er ikke noget at sige til, at stereo studie ikke ku køre rundt, når en side som amazon, tilbyder så stort et udvalg
Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky

Supercharger
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2009
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 29 Februar 2016 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

Lytter til mange klassiske CD musik som holdes i støvfrit miljø.
Er ikke til nymodens pjat med streaming.

MGTF
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2010
Sendt: 29 Februar 2016 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

Nej, jeg tror ikke den dør lige foreløbigt. CD er et sejlivet medie og vel det eneste plug`n play i øjeblikker. Investerede sidste år i
en Luxman D-05 SACD afspiller med dac, der kan tilsluttes udefra. Det nyder min Marantz streamer godt af......feeed lyd. Ellers
LP`en Og hvis min Luxman døde ville jeg købe en ny. Så mange CD plader der bare ville ligge.....det ville være trist.
Til top Vis MGTF's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGTF

Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 December 2003
Sendt: 29 Februar 2016 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

Hermann. skrev:
Vi skal ikke afskaffe vores CD maskiner, for de er fortsat det centrale i et hifi anlæg. Vinylen er også fin og kan bruges
som supplement til CDen. men det ville godt nok være et tilbageskridt af rang og begynde at høre computerfiler istedet for alle de CDer (og
vinyler) man har samlet gennem rigtig mange år.

Hvorfor ....... mine knap 1000 cd´er er da røget ud for mange år siden ...... nu ligger de på min harddisk i stedet for ..... kommer sgu
aldrig til at få en cd afspiller igen ...... det ville være det samme som at ha "lokum i gården"
Til top Vis Frankie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frankie

Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes