Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 05:22   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Afspilning af flac (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kjeldbjerg25
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 21 Januar 2016 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

Jeg har forsøgt at læse flere af trådene omkring dac, men er stadig en smule forvirret, så håber på lidt hjælp, selvom svaret måske kan findes
andetsteds.

Jeg har hele musiksamlingen rippet som flac, liggende på min nas. Det bliver afspillet via en Mede8er box, som er koblet til min surround-receiver
via hdmi. Jeg vil nu sikre mig at min Mede8er ikke er et svagt led i kæden, og det giver mig følgende spørgsmål:

1. Når jeg overfører digitalt (hdmi) til receiveren, behandler min Mede8er så slet ikke flac-filen, men al behandling foregår i receiverens dac? Dvs. at
så længe overførslen sker digitalt, er det fuldstændig ligemeget om filen kommer fra min Mede8er, ATV, nas eller en fjerde streamer?

2.Hvis ovenstående er korrekt, hvad får man så ud af en streamer til f.eks. 20k, udover et mere lækkert interface?

3. Hvis ovenstående er forkert, og min Mede8er rent faktisk behandler filen, hvad skal jeg så kigge efter for at få en bedre behandling af filen?

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 Januar 2016 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

Jeg kender desværre ikke dine dimser. Men, helt overordnet set er flac ikke et musikformat. Flac pakkes ud og afspilles. Du skal sikre dig at der ikke pakkes ud til MP3 eller lign komprimerede formater.

Når jeg afspiller Flac via Foobar fra min synology NAS, så er det den rene vare jeg får, men hvis jeg bruger Synologys DS Audio app på min telefon kan jeg vælge om der konverteres til MP3 eller til det originale WAV format.

Alt efter hvor hård flac kompression du bruger, kan der stilles krav til efterfølgende udpakning som skal kunne opfyldes. Her er jeg dog ikke helt på hjemmebane. Selv bruger jeg en middel pakning, og har ikke oplevet at mine PC'er eller telefon har haft problemer med at pakke ud og afspille uden huller.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

NGHNGH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2009
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 Januar 2016 kl. 11:33 | IP-adresse registreret  

@ Kjeldsen... jeg er lidt forvirret https://da.wikipedia.org/wiki/FLAC

"FLAC er en forkortelse for: Free Lossless Audio Codec, dvs. et lydkompressionsformat, der ikke taber information som f.eks. mp3 og Ogg Vorbis.

FLAC kan sammenlignes med andre tabsfrie algoritmer som f.eks. ZIP, men da det er konstrueret med henblik på lyddata, opnår man en relativt højere kompression. Typisk opnår man 30-70% pladsbesparelse ved en lydfil med CD-kvalitet, hvor ZIP kun giver 20-40% pladsbesparelse.

Det gør formatet velegnet til opbevaring af originale lydoptagelser i f.eks. musikarkiver. Men også til transport af lyd uden tab af information er det velegnet.

Formatet kan anvendes inden for mange operativsystemer, typisk GNU/Linux, Mac OS X og Windows.

FLAC er både en algoritme (codec) til at komprimere lyd, og en container (filformat) til at lagre lyden, og noget metadata i. Codec'et koder lyd tabsfrit (i modsætning til f.eks. MP3, AAC og Ogg Vorbis) FLACs primære forfatter er Josh Coalson..... "

mht det oprindelige spørgsmål, har jeg ikke konkret viden, men tror/håber, at udsagn 1 er det rigtige , men kan tage fejl.
De dyre streamere er vel dyrere fordi de har fine kredsløb til at konvertere til analog, men igen en antagelse :-)

Til top Vis NGHNGH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NGHNGH

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 Januar 2016 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

Det væsentlige er at FLAC pakkes ud on the fly og afspilles. Denne udpakning kan være afgørende for kvalitet.
MP3 og andre tabsformater, afspiller direkte, og skal ikke pakkes ud.

Tænk lidt på at lave et screen dump af en rapport i excel, og lave en ZIP fil. Begge dele fylder mindre, men vi er ikke i tvivl om at det er ZIP filen der er bedst. Men, vi ser jo ikke ZIP filen, men en udpakket version, som er identisk med originalen. Screen dumpet vises som et nyt format (JPEG eller lign) og kan ikke konverteres tilbage til excel.

Jeg mindes ikke nogensinde at have oplevet fejl ved at pakke ud i ZIP format, og heller ikke i FLAC.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juni 2007
Lokalitet: København
Sendt: 21 Januar 2016 kl. 12:09 | IP-adresse registreret  

Som jeg har forstået det, så er det din mede8er der pakker FLAC filen ud mens konverteringen til analog, sker i din receiver.

Nogen vil mene at jo mere Din Flac fil er komprimere, jo mere skal din streamer bruge af processorkraft på at pakke den ud. Teorien er så at det
øger risikoen for jitter og derofr er der nogen der sværger til WAV filer. Overførsel gennem HDMI bør jo eliminere jitter, men tidligere havde jeg
en god Denon DVD-afspiller hvor musik bare ikke lød ligeså godt ved HDMI, som ved coax. Jeg tænkte ikke videre over det og brugte min cd-
afspiller til musik. Årsagen er muligvis at HDMI også og primært er til billedsignal og receiveren lydkonvertering til analog gennem HDMI signalet
ikke var ligeså god som gennem coax signalet, men det bare min egen hjemmebryggede teori. Jeg aner ikke om andre også har erfaring med
dårligere musiklyd ved HDMI overførsel.

Det du bl.a. betaler for i de dyre streamere er en god DAC, hvilket jo er irrelevant når du overfører digitalt, hvis man ser bort fra jitter. Jeg vil
antage at dyrere streamere også har mindre jitter end billigere streamere, men det er ikke altid de ekstra penge giver bedre lydkvalitet og det
kan fint være at de ekstra penge kan give bedre lyd, hvis de investeres i et andet led i kæden.

Hvad består dit anlæg af?
Til top Vis sunmusic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sunmusic

Kaj.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Permanent!

Bruger siden: 04 August 2014
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 21 Januar 2016 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

Kjeldbjerg25 - kigger du i manalen side 9 har du alle svarene du søger (hvis det da er den rigtige model, som mangler at oplyse!) Signalet transporteres digitalt direkte gennem apparatet og oversættes fra digital til analog i den tilsluttede reciever.

Til top Vis Kaj.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kaj. Besøg Kaj.'s Websted

Kjeldbjerg25
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 21 Januar 2016 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

Kaj, det er den rigtige model, men jeg har lidt svært ved at gennemskue om det digitiale signal der overføres er den komprimerede flac-fil, eller den
dekomprimerede, jf. Kjeldsens gode forklaring ovenfor.

sun, anlægget består af JBL LS80, Anthem MRX-500, og Mede8er 800XD tilsluttet via HDMI. Jeg overvejer en stereo-forstærker.

sunmusic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juni 2007
Lokalitet: København
Sendt: 21 Januar 2016 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

Det er det dekomprimerede der overføres. Din receiver pakker ikke noget ud.
Til top Vis sunmusic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sunmusic

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes