Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 06:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Opgr. af Sony ES? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Faber
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2015
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 26 December 2015 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

Hej forum.
Jeg overvejer at opgradere min cd afspiller til det bedre rent lydmæssigt. Men hvad er helt konkret det bedste......skal jeg satste på et nyt zapfilter,
skal jeg bare kigge efter en x707 es, eller x779 es, skal man satse på en nyere DAC men til hvilken pris, da min model har et godt skuffe system. Min
nuværende Cd er en Sony Cdp- X303 ES. Og hvis man skal have en nyere maskine indenfor de sidste 10 år, hvad skal man så se efter? Håber på at I
kan være behjælpelig med mine tanker omkring denne udfordring. Jeg kører med en Luxman L-510 forstærker og JBL L-110 højtalerer. Mvh Faber
Til top Vis Faber's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Faber

nafollec
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 26 December 2015 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

Hej Faber
Så vidt jeg ved kan der ikke længere skaffes lasere til de modeller, så jeg ville ikke putte alt for mange penge i den. Der sidder to udgange , en fast
og en regulerbar. Der går kabler fra printets udgang til volumenpotmetret på forpladen og tilbage til udgangen på bagpladen. Disse kabler og
potmetret sidder parallel over udgangen selv om du kun bruger den faste udgang, fjern dem. Så sidder der en eller flere mute transistorer på printet
ved udgangen, de kan med fordel fjernes. Der kommer så et lille blob i lyden når du tænder og slukker og måske også ved start og stop af
afspilning. Jeg har prøvet begge ting, det gir en klarere lyd og er gratis.

Vh Jens
Til top Vis nafollec's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nafollec

allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Sendt: 26 December 2015 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

De 2 du nævner, spiller jo ræve godt i forvejen med de dac's de har. Den du selv har, spiller den som den skal, indlæser som den skal og ellers ikke på nogen måde gør knuder, så køb en ekstern Dac i stedet for 707ES eller 779ES, da du trods alt kan komme ud for laser er godt slidt og som nafollec skriver, er deres lasere ikke til at få fat i. Så behold den du har og få en dac i stedet. Her er der masser at gå efter.

Faber
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2015
Lokalitet: Fyn
Sendt: 26 December 2015 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

Tak for svar. Til nafollec. Hvordan ser disse mute transistor ud? Det lyder som en god ide at fjerne forbindelsen til justeringen foran. Er der nogen der
kender denne DAC ??
http://www.lcaudio.dk/index.php?page=400.

På forhånd tak.
Til top Vis Faber's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Faber

Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 December 2015 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

Jeg ville også gå efter en dac i dit tilfælde.

Jeg har selv brugt bærbar som eneste lydkilde i flere år men har længe savnet at håndtere en cd

Så begyndte at se efter et godt drev og fandt hurtigt ud af at der ikke er nogen vej udenom det gamle philips CDM 1 drev. Det sad i mange cd-
afspillere fra 80erne (Philips, Marantz etc.) og det drev er næsten uopslidelig og det gælder også laseren.

Så jeg har købt en næsten 30 år gammel Philips CD 304 Mk2. Maskinenen er ikke køn og drevet er ikke hurtigt, men det åbner og lukker som
døren i en bankboks. I min er DAC-delen udskiftet til noget bedre - hvilket også har givet en bedre digital (spdif) udgang. Netop spdif-udgangen
er de gamle cd-afspilleres akilleshæl. De var der mest for syns skyld - for det var fåtallet der kunne findes på at bruge en ekstern dac i 1986

Så vær glad for din Sony. Sony lavede faktisk bedre cd-afspillere end Philips og Marantz, men laserne brænder desværre ud og der bliver færre
og færre af dem.
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas

Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 December 2015 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

Der er vel ingen der i dag laver et drev der holder.

Fyren jeg købte min gamle Philips af fortalte at han lige havde repareret et CEC-drev for en kammeret. Drevet var 3 år gammelt, laseren var død og
mekanisk var drevet slidt op. Drevet var udgået af produktion men han fandt et andet der matchede - og hvad var det så jo såmænd et ganske
almindeligt PC drev til 180 kr
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas

nafollec
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 26 December 2015 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Faber skrev:
Tak for svar. Til nafollec. Hvordan ser disse mute transistor ud? Det lyder som en god ide at fjerne forbindelsen til justeringen
foran. Er der nogen der
kender denne DAC ??
http://www.lcaudio.dk/index.php?page=400.

På forhånd tak.

Hej Faber, der sidder en transistor efter en modstand der kortslutter signalet til stel. Hvis du ikke er sikker så skal du skal ha et diagram at gå efter,
jeg har måske stadig et der går dog nok nogle dage inden jeg får kigget efter det.
Nej jeg kender ikke den dac.
Ellers er jeg nok enig i at en ny dac må være bedste investering
Til top Vis nafollec's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nafollec

Weezer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tager en pause!

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 26 December 2015 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Du kan finde service manualen på hifiengine.com - mute kredsløbet er på side 10
Til top Vis Weezer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Weezer

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes