Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 10:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: DEQX vs Groundsound? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 19 December 2015 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

lige nu har jeg ground sound dele filter 2x dcn 24  de gør det fint  men har besluttet mig for at jeg vil af med alle de kabler og små kasse..

så det skal være samles lidt, jeg kender jo ground sound..  men er det andet bedre  DEQX processors  den har rumkorrektion , så er det bare lige om det virker.. syntes jeg har hørt en del rumkorrektion som ikke virker særlig godt 

Søren Otzen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2008
Sendt: 01 Januar 2016 kl. 21:26 | IP-adresse registreret  

Rumkorrektion er en ting, noget andet er hvordan det aktive delefilter og calibreringen lyder..:-) jeg synes Deqx klare begge dele godt og så kan de
også fået med rigtig fine dac's og indbygget pre amp. :-)

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 Januar 2016 kl. 23:59 | IP-adresse registreret  

Når du allerede har Ground Sound, så kunne du jo kigge nærmere på XoverWizard II Advanced softwaren, som har funktioner, der kan nogle af de samme ting som DEQX.

Hvis du har en rigtigt god forforstærker i forvejen, er det ikke sikkert, at en DEQX kan matche den. En bekendt har netop anskaffet DEQX's topmodel HDP-5 til erstatning for en kombination af en Accuphase pre og Ground Sound og mener ikke, at DEQX'en er så velopløst som hans tidligere kombination.

En del DEQX brugere får vist opgraderet såvel analogdel som clocks, så der er nok noget at hente der.

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa

Søren Otzen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2016 kl. 00:11 | IP-adresse registreret  

Har haft et par Deqx og endt på hdp-5 som jeg nu er ganske godt tilfreds med. Jeg bruger en lille dimmer ved navn Regen hvilket giver et pænt løft.
Det er klart man kan lave forbedringer, men jeg holder mig nu til udvendige upgrades indtil videre.

BrianC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005
Sendt: 02 Januar 2016 kl. 10:12 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har selv brugt en DEQX HDP-3 som den central enhed i mit anlæg gennem nogle år.

For nogen tid brugte jeg lidt tid på at sammenligne den interne konvertering og analogdel med eksterne DACs via de digitale udgange og nåede frem til, at bedre kvalitet kan opnås, men at det kræver en dac af en vis kvalitet - og med mere end to kanaler, såfremt det elektroniske delefilter i DEQX anvendes.

I diskussionen DEQX vs. Groundsound har det forhold dog nok mindre betydning.

Vedrørende rumkorrektionen, er det noget man helt og aldeles selv kan styre, sågar "on the fly" medens du lytter. Fasekorrektionen er også et valg.

Samlet set er DEQX-løsningen i mine ører suveræn pga. fleksibiliteten. Alt er et kompromis og et spørgsmål om at afveje fordele og ulemper.

Har hørt om flere pladespillerentusiaster, som har opnået væsentlige forbedringer lydmæssige forbedringer i den virkelige verden, skønt de har måttet lide den tort at se det dyrebare signal A/D-konverteret og digitalt korrigeret inden det kunne D/A-konverteres for at fortsætte sin vej i det analoge domæne.

Jeg kender ikke Groundsound løsningen godt nok til at kunne udtale mig om den.

Jeg har også opgraderet clock samt PSU hertil og anvender de digitale udgange på DEQX.

Søren:
Hvad er "dimmer ved navn Regen" for en størrelse?

Mvh
Brian    
Til top Vis BrianC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BrianC

Søren Otzen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2016 kl. 10:34 | IP-adresse registreret  

Helt klart der fordele og ulemper ved alle systemer. Jeg har også prøvet med eksterne dac's (metrum ovtave mini) og vil helt sikkert prøve med Nos
konverter igen. Den måde jeg bruger deqx'ens rumkorrektion på pt. er kun for at styre bassen under 100 hz. Tror stadig det er bedre at optimere
akustikken fysisk, ved hjælp af diffusere/ absorbere mm. Pt har jeg kun et par store felter Owens corner 703 i loftet, men synes faktisk det gør en ret
stor forskel (til det bedre).

Brian: den dimmer der gør underværker hedder Regen og kommer fra Uptone audio. Hvis du går ind på computeraudiophile.com og skriver Regen,
kommer der mere tekst end de fleste orker at læse. Kort fortalt er det en dimmer der regenerere det digitale signal og i den proces filtrere støj fra.
Det virker.. :-) hvilken clok bruger du og har du selv bypasset deqx'ens egen ?
Mvh. Søren

high5
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 02 Januar 2016 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Det kan være, at det er denne her, Søren mener: USB Regen

Søren Otzen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2016 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

Hej Steen.

Yes det er lige netop den :-). Det er en hype om den, men den virker altså.. Genial ting efter min menig.

BrianC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2005
Sendt: 02 Januar 2016 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

Hej igen,

Så vidt jeg kan se en form for reclocker, blot på USB-formatet i stedet for s/pdif.

Det eventuelle potentiale i at reclocke input må dog relatere sig til kvaliteten af input signalet - altså anlæggets signalkilde.

Mvh
Brian

Til top Vis BrianC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BrianC

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 02 Januar 2016 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

Hvis du gerne vil have noget tilpasset til lige det du skal bruge, så synes jeg dette er godt bud:
https://www.minidsp.com/products/minidspkits/minisharc-kit

Hvis du altså har mod på selv at samle tingene.

Jeg har selv anskaffet mig denne:
OpenDRC-DA8
Og jeg er meget positivt overrasket over hvor god den er.

Da jeg kun streamer min musik fra en PC, så skal jeg ikke bruge andet end 1 digital indgang og så det aktive 4-vejs stereo filter som der er i den boks - bemærk at den også understøtter FIR filtre
Med volumenkontrollen fungere den som en pre - og så har jeg hvad jeg skal bruge i én boks.

Jeg overvejer dog at bygge min egen pre/x-over ud fra miniSHARC boardet og nogle add-on boards.
Så vil jeg nok bygge en pre med 2x miniSHARC boards, 1 til venstre og højre kanal (så er der også flere FIR taps).
Med lineær strømforsyning, måske et par ekstra inputs og en remote, så er potentialet der til en fed pre/x-over boks.

Jeg synes også det kunne være interessant med digitaludgange på alle x-over kanalerne, så man selv kan vælge sine DAC's - og dermed opgradere DAC delen med tiden. Det bliver selvfølgelig dyrt, hvis man skal anskaffe eksterne DAC's til alle kanalerne, men så er muligheden der i hver fald for at bruge high-end DAC's til sit digitale x-over - noget jeg har savnet lidt på den DEQX, GroundSound og miniDSP jeg har haft (og har; jeg har flere GS og miniDSP filtre - DEQX'en gik videre).

Lydkvaliteten af DEQX vs. Ground Sound vs. miniDSP vs. diverse andre filtre, har jeg ikke oplevet de store forskelle på. Det er mere et spørgsmål om at sikre sig at der ikke er brumsløjfer og at det er rigtigt sat sammen. Og så selvfølgelig om man er tilfreds med de forskellige funktioner produkterne har og brugerfladen. Blindtests har i hvert fald ikke overbevist mig om andet end at være mere prisbevidst og at pris og ydelse ikke følges ad

Søren Otzen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2016 kl. 11:28 | IP-adresse registreret  

BrianC skrev:
Hej igen,

Så vidt jeg kan se en form for reclocker, blot på USB-formatet i stedet for s/pdif.

Det eventuelle potentiale i at reclocke input må dog relatere sig til kvaliteten af input signalet - altså anlæggets signalkilde.

Mvh
Brian

Der er alt det info om den og hvorfor den virker og folk der ikke har hørt den fortælle hvorfor den ikke virker og alt ind indimellem :-) som sagt synes
jeg det er en upgrade jeg er rigtig godt tilfreds med.

Bagheera
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 April 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 02 Januar 2016 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

Til Aksa

Du skriver:

"Hvis du har en rigtigt god forforstærker i forvejen, er det ikke sikkert, at en DEQX kan matche den.

En bekendt har netop anskaffet DEQX's topmodel HDP-5 til erstatning for en kombination af en Accuphase pre og Ground Sound og mener ikke, at DEQX'en er så velopløst som hans tidligere kombination."

Jeg har den bekendts udtalelse i mine ører og på en mail fra ham:

Han udtaler at DEQX lyden er rigtig god, men ikke helt så opløst i den øverste top som hans EMM Labs DAC2X.

Og det er jo en helt anden sag. Altså at den ikke helt matcher en af verdens bedste DACs til en pris af ca. 100.000 kr, giver god mening.

Allerbedst vil det selvfølgelig være hvis han selv lige kommer med en kommentar her i tråden

DEQXen fejer sagtens en god analog forforstærker og et analogt elektronisk delefilter af banen med mange træskolængder både hvad angår lydkvalitet og funktionalitet.

Og ja, DEQX'en kan - som de fleste hifi-produkter - opgraderes til bedre lyd. Men den er RET god i forvejen.

Mvh Torben
Til top Vis Bagheera's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bagheera

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2016 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

Aksa den bekendt du snakker om er vel jan Nielsen .. jeg ved han har købt den ... men har kke hørt hvad han syntes om den ..

om min forforstærker er god nok tja, det ved jeg ikke..  
Advance Acoustics MPP-506DA syntes den gør det ok.. men har heller ikke prøvet så mange andre.. dem som har være forbi til et lyt har, bestemt været overrasket over lyden ..

men endelig har jeg ikke brug for en forforstærker. da jeg kun bruger pc som afspiller ..  en godt dac med volumenkontrol vil fint kunne gøre det.. 

tubeplayer69
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 April 2010
Lokalitet: København
Sendt: 02 Januar 2016 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

Kære Forum

lille_smed og jeg har, ikke blot fordi vi begge har (haft) Magnepan MG 3, diskuteret aktivt setup hér på siderne før.

Da Maggi´erne har jo behov for meget effekt og da Magnepans delefiltre er noget billigt stads (sorry Jim Winey) , er det oplagt med
aktiv bi-amping, men delefiltre til den slags hænger ikke på træerne.
For næsten ti år siden var jeg derfor næsten ved at investere i DEQX med fandt ud af at man faktisk kunne lave funtionaliteten af
DEQX med software og en multi-kanal DAC til en brøkdel af prisen på DEQX.
Først blev det til et Lynx B-Two lydkort - senere til en Lynx Aurora 8 ekstern FireWire DAC. Der er mange multi-kanal DAC interfaces
at vælge imellem hos f.eks. Thomann.
Den første software jeg satte ind var en VST plug-in der hedder Thuneau Allocator : Et simpelt IIR delefilter der sættes ind i
computerens player og spytter frekvensdelte data ud til DAC´en. 100% bit-perfekt og med 192kHz opløsning.
Da al data er 24 bit (også på 16 bit rippede CD´er) er S/N så stort at man fint kan anvende digital volumentontrol på mede end 20
dB før man mister bit-opløsning. Følgeligt kunne Lynx interfacet drive sluttrinnene direkte uden forforstærker.

Senere har jeg anvendt rum- og fasekorrigerende FIR filtre med individuelle filtre fra Accurate, men Allocator er et godt sted at
begynde. Når først VST plug-in er aktivt i playersoftware´en er der intet at bekymre sig om : det er bare at vælge et stykke musik
og delefiltret kører upåklageligt og driftsikkert.
Vil man flytte på parametrene for frekvens, stejlhed eller delay kalder man displayet for Allocator op og kan ændre på delefilterets
funktion som man har lyst til.
Slutteligt skal man vide at sådanne VST plug-in´s ikke påvirker systemets åbenhed, transparens eller fidelity - det er kun
matematiske kalkulationer i computerens CPU...

http://www.thuneau.com/allocator.htm
http://www.audiovero.de
http://www.juicehifi.com

Hilsen Leif
Til top Vis tubeplayer69's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tubeplayer69

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2016 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

hej .. jeg har flere gang  læst om det med at dele og bruge pc som delefilter .. men jeg blev dovn og købte filter i stedet for.  jeg er fint tilfreds med dem .. har intet at klage over med lyden og muligheder i filteret .. det var bare mere at jeg gerne ville slippe af med det to kasser. og have det hele samlet i en ..

og alt den snak om bit og opløsningen ikke er helt godt nok.. her syntes jeg, at det helt klar bliver over skygget af alle de muligheder som filteret giver. er helt sikker på jeg ikke havde fået min gamle maggier til at synge på samme måde, ved at skifte div spoler og kondensator..  og en anden fordel ved at hoppe uden om  filteret er helt klart, effekten på forstærkerne behøver ikke være så kraftig ..  og hvis rummet driller lidt .. har man også muligheder der

tubeplayer69
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 April 2010
Lokalitet: København
Sendt: 02 Januar 2016 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

Jamen selvfølgelig er delefilterets karakteristika umiddelbart mere betydningsfuldt for lyden end eventuelle mangler af opløsning og
transparens, men det er jo ingen undskyldning for at behandle det digitale signal fornuftigt.

Både GroundSound DCN28, DEQX modellerne eller AudioVero´s produkter fra Abacus er netop lavet med henblik på relativt nemme
hjemme-setups samlet i én kasse. Sådanne produkter kan man jo købe færdige og de fungerer fint. Men de koster.

Min henvisning til hvordan man kan komme lidt mindre kostbart til (og mindst) lige så fremragende i mål med aktivt biamping er
dog et spørgsmål om at forstå hvad DSP (digital signal processing) er for en teknik, og hvorledes man undgår for meget digital
fnidder og bevarer den højeste transparens.
Det kan klart være en udfordring at sætte sig ind i, men der er jo også andre der læser med hér.

Hilsen Leif

Til top Vis tubeplayer69's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tubeplayer69

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Sendt: 03 Januar 2016 kl. 21:10 | IP-adresse registreret  

Kan forstå mit input har været efterlyst i denne tråd.

Jo jeg har "downgraded" som det så fint hedder. Eller har jeg? En forforstærker, en DAC og et digitalt filter er erstattet af en DEQX HDP-5. Med andre ord 3 funktioner i eet apparat og så i tilgift noget rumkorrektion.

Jeg slipper for en en dobbelt DA konvertering og jeg får færre kasser, kabler og flere funktioner. Jeg giver så afkald på de kvaliteter der ligger i såvel min Accuphase pre, min EMM Labs DAC2X samt i mit super gode GroundSound filter.

Jo, der er lydmæssige forskelle - havde heller ikke forventet andet. Men det er heller ikke sådan, at det ikke længere er hifi. Absolut ikke. Desuden er det hele meget nyt. Har læst om brugere som var et år om at udnytte DEQX optimalt. Jeg er ny og meget imponeret over mulighederne og det foreløbige resulat. Jeg har endnu ikke benyttet rumkorrektionen, men kan afgjort høre at filterfunktion og korrektion af enhedernes frekvensgang virker.

Har planer om at modificere med en ny clock. Om der så også skal 3 DACs på udgangene eller jeg selv skal bygge en 6 kanals DAC, må tiden vise. Indtil videre bygger jeg (igen) dipolhøjttalere og så må vi se hvad der sker. Med HDP-5 har jeg en stor fleksibiitet og den skal nok opfylde mine behov indtil videre.

Eneste mindre bekymring (nok helt unødig) er alle de nye formater der kommer, som HDP-5 ikke klarer. Tiden vil vise, om det er et savn eller om jeg kan leve uden DSD og andre nye tiltag. Har dog afgjort meget svært ved (umuligt!) at gå tilbage til passive filtre igen.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2016 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

Nu håber jeg ikke jeg går ud på et sidespor i tråden, men hvad er det for en rumkorrektion der er i DEQX? Er det ikke blot DSP funktioner (PEQ, FIR filter etc.)? Reelt er "rumkorrektion" da bare korrektioner i frekvensgang fase etc.?

For så har GroundSound (mangler dog FIR) og miniDSP jo de samme "rumkorrektions"-funktioner.
I GroundSound er der også en auto-funktion på DCN28 - og det manuelle arbejde er da begrænset - forudsat man gerne vil dykke lidt ned i aktive filtres funktioner

Jeg kan sagtens se DEQX berettigelse hvis man gerne vil have én samlet kasse og automatiske funktioner.

Men er det ikke sådan med alting? Bekvemlighed koster og man kan spare hvis man selv vil gøre noget af arbejdet

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Sendt: 03 Januar 2016 kl. 22:03 | IP-adresse registreret  

Hej Daniels,

Umiddelbart bliver jeg dig svar skyldig. Men DEQX arbejder med korrektion i 3 trin. Ført vælger du et delefilter - f.eks. 3-vejs 48 dB/FIR filter. Vælger frekvenser og oploader i HDP. Herefter laver du en frekvenskorrektion af de 3 enheder i 1 meters afstand (mikrofon medfølger). Enhedernes frekvensgang korrigeres og passer nu til filteret.

Sidste funktion er så rumtilpasning som foregår ude i rummer. Du kan vælge een enkelt eller flere placeringer og få en midling. Hvordan det virker og lyder, ved jeg ikke. Har ikke prøvet det endnu. Mener dog flere har skrevet at det kun bør anvendes i basse- under ca. 300 Hz.

Misforstå mig ikke - Ground Sound er stadig et fremragende filter. De automatiske funktioner fik jeg dog aldrig til at virke. Opstilling mod lydkort og PC var alt for kompliceret for mig. Jeg har udelukkende lavet målinger med HOLM Impulse og efterfølgende korrigeret i Ground Sound.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Januar 2016 kl. 22:25 | IP-adresse registreret  

Det lyder fuldstændig som det jeg vil kalde "almindelig rumkorrektion" og dermed samme funktioner som både GS (dog uden FIR) og miniDSP har.

Jeg har selv haft en DEQX (af de ældre versioner) og den fungerede på samme måde som du beskriver.
Den gjorde et fint arbejde, men krævede en hel del manuelle justeringer for at blive rigtigt god.

Personligt har jeg ikke meget tillid til disse automatiske funktioner - mine erfaringer har altid overbevist mig om at skal noget gøres ordentligt, skal man gøre det selv

Så skal vi snakke om lydkvalitet mellem f.eks. GroundSound, miniDSP, DEQX etc., må de sammenlignes i hvert sin bedste opsætning.

Aktive filtre er kompliceret og bliver ikke bedre end brugerens evner rækker Og det er desværre sjældent at plug'n'play er den bedste løsning

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes