Jeg vil mene det stadig giver god mening, at købe en Audiolab M-DAC.
De funktioner den mangler, gør den op for i lydkvalitet og brugervenlighed samt andre features, som de fleste andre dacs ikke
besidder.
De mest åbenlyse mangler ved M-DAC'en er maks. sample-rate understøttelse via USB er 24bit/96khz, samt manglende DSD-
support. Benytter du DSD-filer (.dsf-format f.eks.) eller har du tænkt dig at benytte dig af 24bit/196khz f.eks. vil M-DAC'en enten
ikke afspille musikken (DSD) eller simpelthen nedkonvertere til 24bit/96khz.
Man kan så spørge sig selv, om man kan høre forskel på 96khz og 196khz optagelser. Det er op til dig, at vurdere.
Jeg synes ikke der er sket det vilde indenfor dacs, siden M-DAC'en blev introduceret. DSD-understøttelse er blevet det nye sort,
men ellers synes jeg det lader til, at alle dacs nu om dage benytter ESS Sabre32 9018 dac chippen, som M-DAC'en også er udstyret
med.
M-DAC'en har flere inputs end mange andre dacs, et fantasktisk display, der viser dig sample-rates, samt mange funktioner gemt i
menuerne. Derudover har den fjernbetjening, balanceret ud (ægte) samt et rigtigt godt support community, som er kraftigt
understøttet af manden, der designede M-DAC'en for Audiolab, nemlig John Westlake.
Han har sammen med hans software ingeniør, Dominic, lavet flere forskellige uofficielle firmwares, som tilføjer funktioner, som
Audiolabs egen firmware ikke understøtter, og som også ændrer M-DAC'ens lydkarakteristik en smule.
Jeg har selv været aktiv i M-DAC'ens support community, og har derigennem fået opgraderet min M-DAC af John Westlake selv over
flere omgange. Jeg har fået udført de såkaldte "Sovereign+" samt "Steven Toy" opgraderinger på min M-DAC.
Disse har tilføjet positive effekter i stor grad, sammenlignet med standard versionen.
Support community'et finder du på
www.pinkfishmedia.net.
Yderligere information fra John Westlake vedr. M-DAC'en og dens opgraderinger finder du på
http://mdac.referata.com/wiki/Main_Page#Hardware_upgrades_.2 8by_JohnW.29
Desværre benytter jeg ikke min M-DAC så meget længere, da jeg har anskaffet mig en digital forstærker, og ikke længere har
behov for konvertering fra digital til analog. Måske det kommer igen en dag.