Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 07:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DVD og HDD optagere
 HIFI4ALL Forum : DVD og HDD optagere
Emne Emne: dd vs prologic (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Guldkysten
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter bruges ønske!

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 08 April 2005 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

Min nokie sat. har audio out, og når jeg ser på sat. så er det altid prologic, men hvis jeg optager på dvd, så er det dolby digital når der afspilles, eks. for noget tid siden optog jeg Terminator 3, og så den men jeg optog, og det var i prologic, men da jeg kiggede bagefter på dvd'en, så afspillede den med dolby digital - jeg kunne ikke høre nogen forskel. Hvordan kan det være, at jeg tilsyneladende kan optage dolby digital fra sat. men jeg kan ikke se sat. med "live" dolby digital, men kun med prologic ?
Til top Vis Guldkysten's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guldkysten

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 08 April 2005 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Guldkysten skrev:
Min nokie sat. har audio out, og når jeg ser på sat. så er det altid prologic, men hvis jeg optager på dvd, så er det dolby digital når der afspilles, eks. for noget tid siden optog jeg Terminator 3, og så den men jeg optog, og det var i prologic, men da jeg kiggede bagefter på dvd'en, så afspillede den med dolby digital - jeg kunne ikke høre nogen forskel. Hvordan kan det være, at jeg tilsyneladende kan optage dolby digital fra sat. men jeg kan ikke se sat. med "live" dolby digital, men kun med prologic ?

Hvilken DVD-optager?

Bortset fra det: Dolby Digital, ja - men vel ikke 5.1? Når du optager på en DVD gemmes lyden som Dolby Digital 2,0. Selv om receiveren skriver Dolby Digital, så er det stadig kun stereo.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Guldkysten
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 08 April 2005 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

Guldkysten skrev:

Hvilken DVD-optager?

Bortset fra det: Dolby Digital, ja - men vel ikke 5.1? Når du optager på en DVD gemmes lyden som Dolby Digital 2,0. Selv om receiveren skriver Dolby Digital, så er det stadig kun stereo.

Det er en ganske almindelig Philips DVDR75, og den skulle ikke kunne optage 5.1, såvidt jeg lige kan se i brugsforvirringen

Når man afspiller digital dolby 2.0, er der så lyd fra alle højtalerene? jeg troede da kun der var fra fronterne

wrong
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 08 April 2005 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

Hvis du afspiller det som pro logic II vil du jo få lyd i de bagerste kanaler.

MVH WRONG

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 08 April 2005 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

Guldkysten skrev:
Det er en ganske almindelig Philips DVDR75, og den skulle ikke kunne optage 5.1, såvidt jeg lige kan se i brugsforvirringen

Nope - det var bare for lige at være sikker, hvis det _var_ en optager med 5.1, var der en anden fejlmulighed, men den springer vi over.

Guldkysten skrev:
Når man afspiller digital dolby 2.0, er der så lyd fra alle højtalerene? jeg troede da kun der var fra fronterne

Det afhænger af hvordan du afspiller det. DD 2.0 kan afspilles som det er, dvs. i stereo, eller i pro logic. Det der kan forvirre begreberne er at nogle receivere altid skriver Dolby Digital i displayet, når det er DD der kommer ind - hvadenten du afspiller det i stereo eller pro logic. På mange receivere er indgangssignalet angivet med billede af hver enkelt højttaler, der viser hvilke kanaler der er lyd på i indgangssignalet - uanset hvordan du vælger at afspille det (og viser f.eks. 5.1 selv om du afspiller 5.1 sporet i stereo).

Det naturlige spørgsmål er så: Hvilke receiver har du? :-)

Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Guldkysten
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 08 April 2005 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

Guldkysten skrev:

Nope - det var bare for lige at være sikker, hvis det _var_ en optager med 5.1, var der en anden fejlmulighed, men den springer vi over.

Guldkysten skrev:

Det afhænger af hvordan du afspiller det. DD 2.0 kan afspilles som det er, dvs. i stereo, eller i pro logic. Det der kan forvirre begreberne er at nogle receivere altid skriver Dolby Digital i displayet, når det er DD der kommer ind - hvadenten du afspiller det i stereo eller pro logic. På mange receivere er indgangssignalet angivet med billede af hver enkelt højttaler, der viser hvilke kanaler der er lyd på i indgangssignalet - uanset hvordan du vælger at afspille det (og viser f.eks. 5.1 selv om du afspiller 5.1 sporet i stereo).

Det naturlige spørgsmål er så: Hvilke receiver har du? :-)

Det er en H/K Siganture 2.0 jeg har som receiver - går udfra det er det du mener

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 08 April 2005 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Guldkysten skrev:

Det er en H/K Siganture 2.0 jeg har som receiver - går udfra det er det du mener

Ja, jeg kender ikke så meget til dens betjening, men mit bud er som sagt at du stadig spiller pro logic, men displayet viser Dolby Digital (men kun 2,0)

Guldkysten
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 08 April 2005 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

Guldkysten skrev:

Ja, jeg kender ikke så meget til dens betjening, men mit bud er som sagt at du stadig spiller pro logic, men displayet viser Dolby Digital (men kun 2,0)

Ja det er sikkert korrekt, men det der forvirrer mig noget, er jo, at når jeg afspiller den optagede dvd, så står der jo dolby digital, og den kan normalt godt selv "aflæse" eller hvad i kalder det, lydformatet, og afspiller den bedste, dog undtagen dts, den skal man selv vælge. Men jeg har da ikke lige rodet rundt, for at se om der egentlig er dolby digital 2.0 også, var da lidt naiv og troede at dolby digital altid var minimum 5.1 - men nu er jeg jo meget ny i det her, jeg er mere en computer/software mand

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 09 April 2005 kl. 07:32 | IP-adresse registreret  

Guldkysten skrev:

Ja det er sikkert korrekt, men det der forvirrer mig noget, er jo, at når jeg afspiller den optagede dvd, så står der jo dolby digital, og den kan normalt godt selv "aflæse" eller hvad i kalder det, lydformatet, og afspiller den bedste,

Det gør den jo også - det ER Dolby Digital, men Dolby Digital behøver ikke være 5.1. Hvis du f.eks. ser en dogme-film, så er lyden i Dolby Digital 1.0. Dolby Digital kan med andre ord være alle kombinationsmuligheder inden for 5.1 (og inden nogen skriger 6.1: Dolby Digital EX er "bare" et 6.1 signal nedmixet til 5.1), dvs. f.eks. 1.0 (mono), 2.0 (stereo), 2.1 (stereo plus sub), 4.0 (surround uden center og sub), 5.0 (surround uden sub - f.eks. Tarzan er med 5.0 lyd, hvilket kan puste liv i en tidligere diskussion vedr. hvornår en højttaler er small og hvornår den er large... ), og så naturligvis 5.1, som er det mest udbredte på købe-dvd'er. Men lyden på en DVD-optager er (normalt) enten Dolby Digital 2.0, eller PCM stereo (= CD-lyd).

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes