Tilbage til HIFI4ALL.DK 5. juli 2024 | 04:11   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Bedre Stereo? DIY Holfi Power 8 EE (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rotelman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2008
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 537
Sendt: 24 Oktober 2010 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

For nogle uger siden valgte jeg at købe en brugt Holfi Power 8 Extened Edition, da den lige passede til mit HIFI budget og mit ønske om bedre stereo fra mit anlæg.

Denne ide kom ud af at jeg nu et par gange har hørt hvor GODT Panos’s Holfi anlæg spiller og så tænkte jeg at Holfi måtte være vejen, da jeg alligevel ikke havde råd til en ny Stello April AI500 ;-)

Da jeg fik sat den til blev jeg overrasket over hvor meget det gav i lyden. Men jeg syntes også at det lød noget fladt i forhold til Rotel’en og det viste sig da også et par dage senere, da den blev åbnet at kondensatorerne ikke var i bedste ”stand” og faktisk var en af dem kortsluttet og havde en stor bulle.  Og da den kom ud raslede den vildt meget.

Panos ville heldigvis gerne hjælpe mig med at få Holfi'en til at ”spille” igen. Så der blev hurtigt købt lidt ind og nogle dage senere blev dette skiftet:

·         6 kondensator til nye hurtigere men også lidt mindre udgaver (fra 15000 til 10000uf)

·         2 små kondensator.

·         16 Dioder til en bedre og hurtigere udgave.

·         Phono stik til en bedre udgave og tilsluttet med sølv kabel.

·         Tilføjet et net filter.

Desuden fik jeg også lavet et DIY sølv kabel af Panos med WBT 110Ag stik. Dette er et rigtig fedt kabel som også løfter min lyd fra Rotel’en i forhold til Tara Labs Air3 kabelet. Og desuden fik jeg også et rigtig godt DIY strømkabel til Holfi’en.

Da jeg fik sat Holfi’en til igen blev jeg ret vild og lyttede til musik indtil kl. 3-4 om morgen J Og næste dag kom en kammerat forbi som næsten gik i chok over alle de detaljer der nu var kommet med i musikken. Og hvordan den afslørede hvor dårligt noget forskelligt pop musik kunne lyde.

Den spiller meget stramt (stopper og starter hurtigt), slankt og med meget bedre separation end Rotel’en. Kort sagt slipper mange flere detaljer igennem og den afslører en masse nyt.

Jeg har ikke før haft en forstærker som så ”nemt” viser forskellen mellem forskellige signal kabler og højtalere kabler, da det på Rotel’en mere var noget jeg ”fornemmede” end noget jeg hørte.

Dette har så gjort at jeg har endevendt mit setup af anlægget et par gange siden Holfi’en kom indenfor døren dvs. alle kabler er blevet skiftet frem og tilbage og det samme med signal kilderne.

Er jeg så lykkelig? nej desværre.

·         Da Holfi desværre ikke er særlig tilgivende overfor ”dårlig” musik (indspilninger) og denne slags musik er måske ikke lige noget jeg er klar til at opgive endnu.

·         Jeg fornemmer at Holfi’en kunne bruge en bedre forforstærker end min Rotel surround og jeg kan jo ikke køre Holfi’en i deres 800 ohms impedans mode.

·         Jeg oplever også lytte træthed efter et par timer. L Måske er det den mere lyse og stramme lyd, Diskanten på Audiovectorerne eller noget helt andet. KOM GERNE med FORSLAG til forbedring af dette ;-)

Desuden har Jeg fundet ud af at Rotel’en spiller mere rundt og behageligt og kan nemt spille al slags musik. Denne anmeldelse af en Rotel 1582 beskriver ganske flot lyden fra min Rotel i afsnittet ”Alsidig klass A/B”  http://www.nomono.dk/articles/klassisk-og-moderne.
Og jeg er blevet endnu gladere for min diy DacMagic der sammen med min diy Squeezebox Touch spiller super lækkert og jeg har ikke fundet ”fejl” i mit kilde system i forbindelse med Holfi’en.
Men måske sker det samme som for 20 år siden, hvor jeg første gang ledte efter vellyd igennem CD formatet og her endte jeg til sidst op med rør i både cd afspillerens preamp og i forstærkeren J Netop fordi musik glæden er vigtigere for mig end detaljer og lyd.

Men nu skal Holfi’en lige spilles noget mere til da jeg fornemmer at den spiller bedre og bedre efterhånden ;-)

Jeg lægger et billede op af Holfi'en senere i dag!

Til top Vis rotelman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rotelman
 
panos
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget valg!

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1345
Sendt: 24 Oktober 2010 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

Hmm..:) vi må finde en Holfi Pre til dig...:)

__________________
moddet marantz sa15
touch m. internt skærm samt panos bat. psu
moddet benchmark dac1
holfi prenb1
holfi nb250
taralabs the one over alt,
KEF reference 201/2
Til top Vis panos's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af panos
 
rotelman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2008
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 537
Sendt: 24 Oktober 2010 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

Yes det må være næste måneds projekt ;-)
Til top Vis rotelman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rotelman
 
Derre
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 September 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 307
Sendt: 24 Oktober 2010 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

Hej Rotelman.

Hvad med at prøve dig frem med nogle forskellige forforstærkere? Evt en anden DAC? Den dacmagic er meget lys i lyden, og jeg synes det har hjulpet gevaldigt at få at Stello på i stedet. Nu kan jeg se at Panos har været inde over din dac, så den spiller måske ikke som min gjorde.
Til top Vis Derre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Derre
 
rotelman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2008
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 537
Sendt: 24 Oktober 2010 kl. 17:27 | IP-adresse registreret  

Tak for svaret... ja min DacMagic spiller slet ikke som den engang gjorde :-) Jeg er faktisk selv ret vildt med den lyd der nu kommer ud af den.

Og ja jeg har prøvet Stello'en som er en kvali. DAC med hul igennem og en lækker top som jeg varmt kan anbefale, desværre blev bassen al for vild sammen med Rotel'en... så jeg valgte at lade Panos prøve at gøre noget ved DacMagic'en med et synes jeg selv ganske FLOT resultat :-)

Jeg er meget misundelig på din Stello AI500 ;-)

Til top Vis rotelman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rotelman
 
Derre
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 September 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 307
Sendt: 24 Oktober 2010 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

Hehe, jeg er også meget glad for den. Har du haft sådan en hjemme på prøve?

Spændende at DacMagic sådan uden videre kan opgraderes, hvad blev der ændret ved den? Og lige et tredje spørgsmål, da du også har Panos PSU. Har du hørt forskellen på hans PSU med og uden batteri? Jeg valgte nemlig den uden batteri, og er ret vild efter at prøve kræfter med batteri udgaven.
Til top Vis Derre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Derre
 
panos
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget valg!

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1345
Sendt: 24 Oktober 2010 kl. 22:09 | IP-adresse registreret  

Hehe. Det er en lille men i historien:) jeg har ikke planner om at lave flere lige med det samme, som sagt, det er bare hobby og bliver ikke mere
end det:) jeg kan se du bor på nordsjælland, du kunne måske låne min, for at se den. Dog er det på ingen måde en kommitment fra min side at
jeg laver flere:)

__________________
moddet marantz sa15
touch m. internt skærm samt panos bat. psu
moddet benchmark dac1
holfi prenb1
holfi nb250
taralabs the one over alt,
KEF reference 201/2
Til top Vis panos's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af panos
 
rotelman
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 12 April 2008
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Indlæg: 537
Sendt: 24 Oktober 2010 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

Nej jeg har ikke haft Stello'en hjemme men det er nok fordi jeg ikke rigtig har turde at prøve den... det er jo en lækker og dyr sag den Stello :-)

Det med dacmagic'en kan nok bedst ses her i denne tråd   http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=85526&P N=2

Yes jeg har haft en batteri udgave fra starten så jeg kan nok ikke rigtig sammenligne men jeg vil dog påstå at der er en meget stor forskel ud fra hvad Panos har fortalt og hvad jeg har hørt af forskel mellem to forskellige batteri PSU'er.

Det var jo også den batteri PSU som startede hele min HIFI hobby igen efter mange år i glemsel.

Hvis jeg for et ½-1 år siden havde fået hørt lyden fra mit nuværrende anlæg og derefter fået fortalt at det var lyden fra mine højtalere og rotel'en som bare spillede med meget bedre kilde system og kabler så havde jeg sgu nok ikke troet på det... jeg er kort sagt en glad gammel hifi nørd ;-)

Her er et billede af Holfi Power 8 EE serie nr 2

Til top Vis rotelman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rotelman
 
Derre
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 September 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 307
Sendt: 24 Oktober 2010 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

Hej Panos. Jeg vil meget gerne låne din batteridrevede psu hvis det er muligt, men hvad så hvis jeg bliver vild med den?
Til top Vis Derre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Derre
 
panos
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget valg!

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1345
Sendt: 24 Oktober 2010 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Så må du håbe jeg keder mig på et tidspunkt og ikke har gang i min eller rotelmans hifi:)

__________________
moddet marantz sa15
touch m. internt skærm samt panos bat. psu
moddet benchmark dac1
holfi prenb1
holfi nb250
taralabs the one over alt,
KEF reference 201/2
Til top Vis panos's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af panos
 
Derre
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 September 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 307
Sendt: 24 Oktober 2010 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Det er dejligt at høre hvordan du har genfundet din hobby. Det DAC projekt lyder rigtigt spændende, det lader til at du har fået det bedste ud af
den. Så mangler du bare en rigtig god preamp. Har du nogle ideer til hvad det skal være? Noget med en varm klang kunne jeg forestille mig ud fra
det første indlæg..
Til top Vis Derre's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Derre
 
slate
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Maj 2007
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Indlæg: 423
Sendt: 24 Oktober 2010 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Panos

Må jeg lige høre til hvad stumper i/du brugte? her tænker jeg på fabrikat evt serie hvis du lige kan ryste det ud af ærmet....

·         6 kondensator til nye hurtigere men også lidt mindre udgaver (fra 15000 til 10000uf)
slate: hurtigere... det er vel fordi de er mindre eller?

 

·         2 små kondensator.

 

·         16 Dioder til en bedre og hurtigere udgave.
slate: hurtigere dioder?!

 

·         Phono stik til en bedre udgave og tilsluttet med sølv kabel.

 

·         Tilføjet et net filter.
slate: det er vel en 230 volt brønd med filter; anbefaling?

Jeg har lige fået en ældre Luxman ind af døren der trænger til en kærlig hånd så kan bruge lidt inspiration

Til top Vis slate's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af slate
 
panos
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget valg!

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 1345
Sendt: 25 Oktober 2010 kl. 09:10 | IP-adresse registreret  

Hej slate.

Vores udfordring var at finde noget der passer i størrelsen og af god kvalitet. Holfien kørte med 50v 15000 uF på en spænding på 53-55V og det kunne kondensatorerne alså ikke holde til i længten. Måske er det fordi det er en af de tidlige versioner af forstærkeren, det ved jeg ikke.

For at finde noget det kunne være i kassen og printet, var vi så nød til at gå ned til 10000uf 63V.

Dertil fandt vi nogle rigtig gode kondensatorer. Jeg går altid efter noget Vishay hvis det er muligt. Ellers kan panasonic også bruges, men hold dig fra 80 gradders versionerne, gå op til 105. De holder bedre og er som regel også af bedre kvalitet. Hvis du kan finde  Nichicon KG Gold Tune, kan de også klart anbefales.

Dioderne... De her er guf: http://www.onsemi.com/pub_link/Collateral/MUR1520-D.PDF

Ang. filtre... der skal du lege lidt selv.. filtre påvirker lyden så du skal finde det der passer til din amp.

 



__________________
moddet marantz sa15
touch m. internt skærm samt panos bat. psu
moddet benchmark dac1
holfi prenb1
holfi nb250
taralabs the one over alt,
KEF reference 201/2
Til top Vis panos's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af panos
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes