Dette DIY projekt startede vel med en del nysgerrighed fra Panos og min side om hvor meget bedre DacMagic'en måske kunne komme til at lyde ved at lave diverse små ændringer på den.
Så da der blev snakket meget om DacMagic'ens lyd i en tråd under digital i sidste uge ( http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=84212&P N=2) valgte jeg at spørge Panos om han havde lyst til at prøve at gøre noget ved min DacMagic.
Heldigvis sagde han ja og nu har denne Panos "redesignet" DAC stået og spillet hos mig i et par døgn og er nu begyndt at være en smule tilspillet.
DacMagic FØR
Var tilspillet i ca. 1 år og leverede lyden over XLR udgangen ellers var resten standard DacMagic.
Lydindtryk med linear filter
The Good
-
Dyb bas med god kontrol og en slank mellemtone.
-
Masser af detaljer, separation og godt hul igennem (stilhed).
The Bad
-
Spids diskant (lytte træthed)
-
Meget analytisk spillestil dvs. for mange detaljer og for lidt musik (glæde)
-
Mange af mine ikke ”HIFI” venner foretrak Squeezebox V3 eller Touch'en pga. mere ”behagelig” lyd i forhold DacMagic! Og det er jo ikke sjovt for en HIFI nørd ;-)
DacMagic EFTER
Ny Ekstern ringkerne strømforsyning, nye opamp's THS4032 (før NE5532) og OPA1612 (før OPA 275), udskiftning til en masse Panasonic FK / FC lytter og andre småting... håber jeg har husket det hele.
Den analoge phone udgang bliver brugt med et Tara Labs Air 3 rcs og netstøj filteret er fjernet fra Rotel forstærkeren til Touch'en i forhold til FØR lyden... læste her på hifi4all at der ikke var så godt med et netfilter på forstærkeren.
Den har spillet i mindst 48 timer.
Lydindtryk med linear filter
The Good
-
”Analog” lyd med fylde i mellemtone og bas.
-
Silkeblød mellemtone og diskant.
-
Masser af musik glæde dvs. at stampe rytmisk i gulvet :-)
-
INGEN lytte træthed.
The Bad
Jeg er super glad for den nye lyd som strømer ud af DacMagic'en og glæder mig meget til at den er spillet helt til og måske kan blive sammenlignet op mod en anden dac. ;-)
Næste projekt hos mig er at kikke på et nyt digital kabel og nye højtaler kabler :-)
Der vil komme en opdatering om en uge eller mere når der er sket mere med lyden.
PS1: Prøvede også i kort tid den org. DacMagic PSU men den giver lyden et smule mere uroligt udtryk.
PS2: Jeg har jo for resten hørt meget på Squeezebox Touch'en i de sidste par dage enten alene eller for at sammenligne direkte med DacMagic'en og den har faktisk næsten den samme klang balance som DIY DacMagic'en men mangler selvfølgelig en del. Kort sagt spiller den ret godt alene ;-) Dette var selvfølgelig også med en super batteri strømforsyning.
Billede af DIY DacMagic (lille pga. 35 kb grænsen på sitet)

|