Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. maj 2025 | 23:15   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: DacMagic DIY projekt by Panos (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rotelman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2008
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 20 Juli 2010 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

Dette DIY projekt startede vel med en del nysgerrighed fra Panos og min side om hvor meget bedre DacMagic'en måske kunne komme til at lyde ved at lave diverse små ændringer på den.

Så da der blev snakket meget om DacMagic'ens lyd i en tråd under digital i sidste uge ( http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=84212&P N=2) valgte jeg at spørge Panos om han havde lyst til at prøve at gøre noget ved min DacMagic.

Heldigvis sagde han ja og nu har denne Panos "redesignet" DAC stået og spillet hos mig i et par døgn og er nu begyndt at være en smule tilspillet.

DacMagic FØR

Var tilspillet i ca. 1 år og leverede lyden over XLR udgangen ellers var resten standard DacMagic.

Lydindtryk med linear filter

The Good

• Dyb bas med god kontrol og en slank mellemtone.

• Masser af detaljer, separation og godt hul igennem (stilhed).

The Bad

• Spids diskant (lytte træthed)

• Meget analytisk spillestil dvs. for mange detaljer og for lidt musik (glæde)

• Mange af mine ikke ”HIFI” venner foretrak Squeezebox V3 eller Touch'en pga. mere ”behagelig” lyd i forhold DacMagic! Og det er jo ikke sjovt for en HIFI nørd ;-)

DacMagic EFTER

Ny Ekstern ringkerne strømforsyning, nye opamp's THS4032 (før NE5532) og OPA1612 (før OPA 275), udskiftning til en masse Panasonic FK / FC lytter og andre småting... håber jeg har husket det hele.

Den analoge phone udgang bliver brugt med et Tara Labs Air 3 rcs og netstøj filteret er fjernet fra Rotel forstærkeren til Touch'en i forhold til FØR lyden... læste her på hifi4all at der ikke var så godt med et netfilter på forstærkeren.

Den har spillet i mindst 48 timer.

The Good

• ”Analog” lyd med fylde i mellemtone og bas.

• Silkeblød mellemtone og diskant.

• Masser af musik glæde dvs. at stampe rytmisk i gulvet :-)

• INGEN lytte træthed.

The Bad

• Der skal meget mere burn-in tid til før den har åbnet sig rigtigt op.

Jeg er super glad for den nye lyd som strømer ud af DacMagic'en og glæder mig meget til at den er spillet helt til og måske kan blive sammenlignet op mod en anden dac. ;-)

Næste projekt hos mig er at kikke på et nyt digital kabel og nye højtaler kabler :-)

Der vil komme en opdatering om en uge eller mere når der er sket mere med lyden.

PS1: Prøvede også i kort tid den org. DacMagic PSU men den giver lyden et smule mere uroligt udtryk.

PS2: Jeg har jo for resten hørt meget på Squeezebox Touch'en i de sidste par dage enten alene eller for at sammenligne direkte med DacMagic'en og den har faktisk næsten den samme klang balance som DIY DacMagic'en men mangler selvfølgelig en del. Kort sagt spiller den ret godt alene ;-) Dette var selvfølgelig også med en super batteri strømforsyning.

Billede af DIY DacMagic (lille pga. 35 kb grænsen på sitet)

Til top Vis rotelman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rotelman

panos
Lukket konto
Lukket konto
Eget valg!

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 20 Juli 2010 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

En lille korrektion... den kører med NE5532 over det hele inden man piller ved den..:) Jeg kunne ikke holde den ud i de 5 min det tager at drikke morgen kaffe....:)

Det er sgu et vellykket projekt..:)

holfi prenb1
holfi nb250
taralabs the one over alt,
KEF reference 201/2
Til top Vis panos's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af panos

mogens_oestjyll
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 25 Maj 2010
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 20 Juli 2010 kl. 20:24 | IP-adresse registreret  

nu har jeg også roddet med den DAc. Men dog kun med strømforsyningen, som jeg har forbedret og jeg kan godkende de resultater I har haft baseret på egen erfaring.

Jeg har dog ikke roddet med noget indeni. Kunne I uddybe lidt om hvad der er lavet.

Til top Vis mogens_oestjyll's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mogens_oestjyll

rotelman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2010 kl. 08:20 | IP-adresse registreret  

Hej Mogens
Jeg har nu fået læst hele "din" tråd på nerds.dk om DacMagic'en... Vi er vist meget enige omkring lyden af DacMagic'en :-)
Jeg kan desværre ikke fortælle dig mere end der står her i tråden... Panos ved mere.
Men jeg ved at jeg nødigt ville lodde på de vildt små opamps (NE5532 >> THS4032).
Fik lige prøvet den gamle PSU til DacMagic'en og der er faktisk stor forskel i forhold til en bedre PSU, som du jo også skriver!
Kan bare sige at mit smil bliver større og større for hver dag der går :-) Men jeg skriver nok noget mere i weekend.

PS: Tilspiller for tiden over en DVD som kører på repeat, og f**k hvor lyder det dårligt i forhold til Touch'en!! Og det er med de
samme kabler :-)

panos
Lukket konto
Lukket konto
Eget valg!

Sendt: 23 Juli 2010 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

Hejsa.

Jeg ved ikke hvad det ellers er at skrive, alle OPA er skiftet ud samt udgangs kondensatorer. Der er sæt afkoblings kondensatorer selvom der er brugt panasonic FC caps. Der er installeret bedre filtrering ind i PSUen i selve DACen...Hmmm... jeg glemmer sikkert en del..:)

holfi prenb1
holfi nb250
KEF reference 201/2

Frankie
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 December 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 23 Juli 2010 kl. 12:49 | IP-adresse registreret  

rotelman skrev:

Dette DIY projekt startede vel med en del nysgerrighed fra Panos og min side om hvor meget bedre DacMagic'en måske kunne komme til at lyde ved at lave diverse små ændringer på den.

Så da der blev snakket meget om DacMagic'ens lyd i en tråd under digital i sidste uge ( http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=84212&P N=2) valgte jeg at spørge Panos om han havde lyst til at prøve at gøre noget ved min DacMagic.

Heldigvis sagde han ja og nu har denne Panos "redesignet" DAC stået og spillet hos mig i et par døgn og er nu begyndt at være en smule tilspillet.

DacMagic FØR

Var tilspillet i ca. 1 år og leverede lyden over XLR udgangen ellers var resten standard DacMagic.

The Good

• Dyb bas med god kontrol og en slank mellemtone.

• Masser af detaljer, separation og godt hul igennem (stilhed).

The Bad

• Spids diskant (lytte træthed)

• Meget analytisk spillestil dvs. for mange detaljer og for lidt musik (glæde)

• Mange af mine ikke ”HIFI” venner foretrak Squeezebox V3 eller Touch'en pga. mere ”behagelig” lyd i forhold DacMagic! Og det er jo ikke sjovt for en HIFI nørd ;-)

DacMagic EFTER

Ny Ekstern ringkerne strømforsyning, nye opamp's THS4032 (før NE5532) og OPA1612 (før OPA 275), udskiftning til en masse Panasonic FK / FC lytter og andre småting... håber jeg har husket det hele.

Den analoge phone udgang bliver brugt med et Tara Labs Air 3 rcs og netstøj filteret er fjernet fra Rotel forstærkeren til Touch'en i forhold til FØR lyden... læste her på hifi4all at der ikke var så godt med et netfilter på forstærkeren.

Den har spillet i mindst 48 timer.

The Good

• ”Analog” lyd med fylde i mellemtone og bas.

• Silkeblød mellemtone og diskant.

• Masser af musik glæde dvs. at stampe rytmisk i gulvet :-)

• INGEN lytte træthed.

The Bad

• Der skal meget mere burn-in tid til før den har åbnet sig rigtigt op.

Jeg er super glad for den nye lyd som strømer ud af DacMagic'en og glæder mig meget til at den er spillet helt til og måske kan blive sammenlignet op mod en anden dac. ;-)

Næste projekt hos mig er at kikke på et nyt digital kabel og nye højtaler kabler :-)

Der vil komme en opdatering om en uge eller mere når der er sket mere med lyden.

PS1: Prøvede også i kort tid den org. DacMagic PSU men den giver lyden et smule mere uroligt udtryk.

PS2: Jeg har jo for resten hørt meget på Squeezebox Touch'en i de sidste par dage enten alene eller for at sammenligne direkte med DacMagic'en og den har faktisk næsten den samme klang balance som DIY DacMagic'en men mangler selvfølgelig en del. Kort sagt spiller den ret godt alene ;-) Dette var selvfølgelig også med en super batteri strømforsyning.

Billede af DIY DacMagic (lille pga. 35 kb grænsen på sitet)

Havde selv en DM som jeg skiftede "oppere" på ! Kan klart anbefales at modde DM der som udgangspunkt spiller ganske fornuftigt til prisen. !

Jeg skiftede til AD823ANZ som jeg personligt synes spiller med lidt "rørklang" og er ganske tonal at lytte til og har en VÆSENTLIGT bedre opløsning end NE5532 som jo desværre benyttes i rigtig MANGE produkter i den prisbillige ende ! Har prøvet BB OPA2134 men den er lidt tilbagetrukket i mellemtonen og lyder derfor lidt fokuseret i diskant og basområdet !

Når det så er sagt vil jeg råde ALLE til at skifte de små opperationsforstærkere ud med dem her

http://bursonaudio.com/burson_opamp.htm   hvis det er muligt. !

I mit univers skal man så vidt muligt prøve at undgå grej med opperationsforstærkere i !

Frankie

Til top Vis Frankie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frankie

rotelman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2010 kl. 20:41 | IP-adresse registreret  

De sidste par dage er lyden virkelig blevet blød, let flydende og med mere hul igennem :-) Men man kan næsten sige at den er blevet for blød og derfor gik jeg i gang med at lege lidt.
Først efter at jeg havde leget med kabler (digital/signal) kom jeg til at tænke på at fjerne Netstøjsfilteret på DacMagic’en.
Det hjalp en hel del. Der er kommet lidt mere “attack” og micro detaljer i lyden.
Desværre har jeg ikke andre Dac’s at sammenligne med endnu udover Rotel’ens Dac som er et no-go da signalet så kører igennem dens interne digital afdeling (normalt kører jeg i Bypass stereo mode) og sevfølgelig Squeezebox Touch’en og de andre squeezebox duet + v3.
Men jeg har ved en tilfældighed fundet ud at en bekendt har et godt anlæg og sjovt nok også en squeezebox duet+DacMagic, så nu er der mulighed for at lave en sammenligning mellem en DIY Dacmagic+touch+disabled Wireless LAN+batteri psu og en standard Dacmagic+duet+Wireless LAN+std. psu :-)
Jeg glæder mig til at høre disse to sammen og vil selvfølgelig skrive en lille test rapport ;-)

FIk lagt et bedre billede op

DIY DacMagic

panos
Lukket konto
Lukket konto
Eget valg!

Sendt: 26 Juli 2010 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

Spændende:) glæder mig at høre:)

holfi prenb1
holfi nb250
KEF reference 201/2

spasmus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2007
Sendt: 19 September 2010 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

I min Diy Dac har jeg monteret Burson OPA. 2 til IV convertering og 2 til forstærkning.  og så afkoblet med små 0,33uf Mkp kondensatorer.

det er den opgradering jeg har lavet på mit anlæg, der har givet mest for pengene.

Og det kan Klart anbefales at prøve det selv, forskellen er virklig stor. 

NE5532 er en and i forhold til burson, og BB796 er ingen match overhovedet.

Sorry for OT. men jeg så Burson Blev nævnt og ville bare dele erfaringen med jer andre..  De er alle pengene værd, plus en del mere..

Mvh. Rasser.  

panos
Lukket konto
Lukket konto
Eget valg!

Sendt: 19 September 2010 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

Hejsa, jeg har også leget lidt med discrette opams og igen det er meget forskel i dem afh. Hvilke komponenter de bygger på. Dog når man
kommer op til top class opa såsom opa627 eller 827 er der ikke noget at hente, mere en smags diskussion:)

holfi prenb1
holfi nb250
KEF reference 201/2

spasmus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2007
Sendt: 19 September 2010 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

panos skrev:
Hejsa, jeg har også leget lidt med discrette opams og igen det er meget forskel i dem afh. Hvilke komponenter de bygger på. Dog når man
kommer op til top class opa såsom opa627 eller 827 er der ikke noget at hente, mere en smags diskussion:)

men kikker du på de tekniske data, kan du se at burson OPA er hurtigere end de hurtigeste silicum opa chips..   deres tekniske specifikationer vidner om at der er forskel.  de skal bare være afkoblet ordentligt. " men det står der også når man køber dem. de er meget krævende hva angår strømforsyning, og hva angår afkobling.  men det er 627 og andre jo egentligt også ;-)

når man monterer en 627 som ikke ikke internt afkoblet til forskel med NE5532 kan man ende op med en meget ubehageligt lydgengivelse, selv om de tekniske spec siger at den er bedere..   men en 0,1uf silver mica, loddet direkte på forsynings benene på opa chippen kan gøre en verden til forskel og give en silke blød diskant istedet for en skarp ubehageligt diskant.   

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes